Στην τελική ευθεία με ορίζοντα το δεύτερο τρίμηνο του 2023 μπαίνουν έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Έχοντας δρομολογήσει μέσα στην τελευταία τριετία 19 έργα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 4 δισ. ευρώ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έβαλε στην πρίζα το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων ΣΔΙΤ για ένα ευρύ φάσμα υποδομών. Τρία οδικά ΣΔΙΤ βρίσκονται σε αναμονή υπογραφών, μετά από μεγάλο διάστημα που βλέπουμε πλειάδα εγκρίσεων και διαγωνισμών, αλλά δεν έχουμε δει υπογραφές.

Η άνοδος στις τιμές των υλικών και οι ανατιμήσεις στην ενέργεια έφεραν κάποιες αρχικές αρρυθμίες στην αγορά, που χρειάστηκε περισσότερο χρόνο, ενώ οι συνακόλουθες πληθωριστικές πιέσεις και το νέο τοπίο στα επιτόκια δανεισμού φέρνουν νέα δεδομένα. Το μοντέλο των συμπράξεων Δημόσιου – Ιδιωτικού τομέα είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τους επενδυτές. Αυτό καθρεφτίζεται στις συμμετοχές στους διαγωνισμούς των έργων ΣΔΙΤ.

Απαριθμώντας σε αδρές γραμμές τα πλεονεκτήματα των έργων ΣΔΙΤ, ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, είχε σημειώσει, μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής», ότι πρόκειται για έργα με ακριβές χρονοδιάγραμμα, τα οποία θα είναι σωστά συντηρημένα και πλήρως λειτουργικά για 30 χρόνια, μέσω μόχλευσης κονδυλίων του ιδιωτικού τομέα. Μάλιστα, επιλέχθηκε να συνδυαστούν ευρωπαϊκά κονδύλια με ιδιωτικούς χρηματοδοτικούς πόρους, τα λεγόμενα ΣΔΙΤ συνδυαστικής χρηματοδότησης, καθιστώντας τα περισσότερα ελκυστικά για τον ιδιωτικό τομέα.

Διαβάστε επίσης – ΣΔΙΤ: Σε εξέλιξη πρόγραμμα έργων 4 δισ. ευρώ

15 διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Σε εξέλιξη βρίσκονται σήμερα 15 διαγωνισμοί ΣΔΙΤ σε διάφορες φάσεις. Τα πρώτα που αναμένεται να τελεσφορήσουν είναι τρία οδικά ΣΔΙΤ. Μέσα στον επόμενο ένα μήνα, θα πέσουν οι υπογραφές με την κοινοπραξία Αβαξ-Μυτιληναίος για το Flyoverτης Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατ., μετά τη σύμφωνα γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δόθηκε στις 22.09.2022.

Ακολούθως, θα τροχοδρομήσουν δύο έργα, μέσα στο τελευταίο δίμηνο του έτους. Πρόκειται για το «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη» και το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» του ΒΟΑΚ, για τα οποία εφόσον κατατεθούν τα απαιτούμενα έγγραφα θα ανακηρυχθούν οι οριστικοί ανάδοχοι, τα σχήματα Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakatκαι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat αντίστοιχα. Το συνολικό ύψος των δύο έργων ανέρχεται σε 541,8 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης: «Πράσινο φως» για δύο έργα ΣΔΙΤ ύψους 254 εκατ. ευρώ

Όσο για τον διαγωνισμό για το νέο βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που βρίσκεται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, εκκρεμεί η έγκριση της ΜΠΕ. Ακολούθως θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές, πιθανώς στα τέλη Δεκεμβρίου. Με σφιχτό χρονοδιάγραμμα και στόχο να υπάρξει ανάδοχος εντός του πρώτου τριμήνου του 2023, προχωρά το ΣΔΙΤ λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης. Η καταληκτική ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές είναι -επί του παρόντος τουλάχιστον- στις 2 Δεκεμβρίου.

Ώρα παρατάσεων

Ο τελευταίος μήνας σήμανε μικρές παρατάσεις για πέντε διαγωνισμούς. Την πρώτη τους παράταση, διάρκειας ενός μήνα ως τις 30 Νοεμβρίου, έλαβαν δύο σημαντικοί διαγωνισμοί για φράγματα, που ξεκίνησαν μαζί στα τέλη Αυγούστου 2022. Αφορούν στο Φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα και το διπλό Φράγμα στον ποταμό Ταυρωνίτη της Κρήτης. Ο συνολικός τους προϋπολογισμός υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις σχετικές αποφάσεις, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έλαβε υπόψη την πολυπλοκότητα και τις απαιτήσεις για τη σύνταξη του φακέλου ενδιαφέροντος, καθώς και τις χρονοβόρες διαδικασίες για την έκδοση των απαιτούμενων εγγράφων λόγω των υφιστάμενων συγκυριών στην παγκόσμια οικονομία. Έτσι, αποφάσισε να ανταποκριθεί θετικά στα αιτήματα παράτασης που κατέθεσαν ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς.

Επίσης, μετατέθηκε η ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, μετά από αιτήματα των συμμετεχόντων, για τις 15 Δεκεμβρίου. Στην περίπτωση αυτή, αναγνωρίστηκε ο σημαντικός όγκος τα απαιτούμενων δικαιολογητικών, οπότε η αναθέτουσα αρχή επέλεξε να τους διευκολύνει.

Παράταση πήραν όμως και δύο σημαντικά οδικά έργα της Βόρειας Ελλάδας, που αφορούν στους άξονες Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη, με νέα καταληκτική ημερομηνία την 5η Δεκεμβρίου. Στην περίπτωση των δύο αυτών έργων, εκτιμήθηκε η ανάγκη περισσότερου χρόνου, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός προς όφελος του Δημοσίου.

Οι επόμενοι διαγωνισμοί

Τρία έργα εγκεκριμένα έργα από τη Διϋπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 314,45 εκατ. ευρώ, έχουν πάρει τον δρόμο της δημοπράτησης. Το επόμενο διάστημα, αναμένεται η έναρξη του διαγωνισμού για το έργο ύδρευσης της Κέρκυρας, το οποίο θα λύσει το οξύτατο πρόβλημα υδροδότησης του νησιού, που σήμερα γίνεται από 149 γεωτρήσεις, πολλές εκ των οποίων με νερό όχι υψηλής ποιότητας.

Ακόμη, μετά την τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου του έργου, κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Δικαιοσύνης, αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο της κατασκευής Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Ελλάδας. Θα ακολουθήσει η δημοπράτηση για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Κρήτης, μόλις επιλυθεί το ιδιοκτησιακό για τον χώρο που θα ανεγερθεί το Δικαστικό Μέγαρο Χανίων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές
ΓΑΙΟΣΕ: Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Επιχειρήσεις |

Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη

Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση