Νέα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών στα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, σε δηλώσεις του κατά την επίσκεψή του σε κατάστημα της αλυσίδας «Μασούτης», της αλυσίδας που κατά τα στοιχεία που παρουσίασε χθες, Τετάρτη, είχε το φτηνότερο «καλάθι».

Όπως είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης από τα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού τις δύο πρώτες εβδομάδες «644 έμειναν ακριβώς τα ίδια, ίδια συσκευασία, ίδιο προϊόν. Από αυτά τα 644 μόνο σε δύο ανέβηκε η τιμή σε μια αλυσίδα που είχε μειώσεις σε άλλα προϊόντα».

Παράλληλα «101 προϊόντα είχαν χαμηλότερη τιμή και 150 προϊόντα ήταν διαφορετικά από εβδομάδα σε εβδομάδα και εκεί είχαμε καλύτερες τιμές».

Διαβάστε επίσης: Podcast Βαβέλ: Tι φέρνει το «καλάθι του νοικοκυριού»

«Στο σύνολο της αξίας του καλαθιού τα περισσότερα καλάθια αν τα αθροίσετε είχαν μικρότερη τιμή από την προηγούμενη. Όσοι νομίζουν ότι δεν θα λειτουργήσει το καλάθι κάνουν λάθος. Όλες οι αλυσίδες έκαναν πολύ μεγάλη προσπάθεια και παρουσιάσαν καλά καλάθια» συμπλήρωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και προανήγγειλε ότι «κάθε Τετάρτη θα είμαι σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ που θα έχει τις χαμηλότερες τιμές».

Σημείωσε, ακόμα, ότι «σήμερα θα ψηφιστεί στη Βουλή η τροπολογία που θα υποστηρίξουμε με νόμο και πρόστιμο το μέγεθος της ταμπέλας. Το Σάββατο πήγα σε 10 σούπερ μάρκετ μόνος μου και είδα ταμπελάκια μικρά και ασπρόμαυρα. Θα ήθελα να συνεννούμασταν καλόπιστα και χωρίς πρόστιμο αλλά αυτό δεν συνέβη».

Εξήγησε, επίσης, ότι το δεύτερο σημείο της τροπολογίας προβλέπει ότι κάθε σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να φέρει «παρόμοιο προϊόν σε ίδια τιμή» με αυτό από το καλάθι του νοικοκυριού όταν το δεύτερο παρουσιάζει προσωρινά έλλειψη.

Ακολουθούν οι πλήρεις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων:

Ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους, ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε (on camera):

«Είμαστε σχεδόν στην 2η εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου. Πολλοί στην αρχή αμφισβήτησαν το μέτρο ότι θα λειτουργήσει και πιστεύαν ότι είναι ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα του Άδωνι, της Κυβέρνησης και τα λοιπά.

Σας λέω τα στοιχεία στα ίδια προϊόντα, το τονίζω αυτό και θα εξηγήσω μετά γιατί. Από τα προϊόντα που είχαν μπει στο καλάθι του νοικοκυριού την περασμένη εβδομάδα, 644 έμειναν ακριβώς τα ίδια. Η ίδια συσκευασία, το ίδιο προϊόν, άρα η σύγκριση είναι πολύ εύκολη.

Από αυτά τα 644, δύο προϊόντα ανέβηκαν σε μία αλυσίδα, η οποία όμως είχε μεγάλες μειώσεις σε όλα τα άλλα. 101 προϊόντα έχουν μικρότερη τιμή αυτήν την εβδομάδα απ’ ότι είχαν την προηγούμενη εβδομάδα και 541 έχουν τις ίδιες τιμές με την περασμένη εβδομάδα.

Δηλαδή στα 644, δύο μόνο προϊόντα είχαν μία μικρή αύξηση. Όλα τα άλλα προϊόντα είχαν ή μεγάλη μείωση ή παρέμειναν στην ίδια τιμή. Αυτό για όσους πιστεύουν ότι το καλάθι δεν λειτουργεί.

Υπάρχουν περίπου άλλα 150 προϊόντα που είναι διαφορετικά από εβδομάδα σε εβδομάδα και δεν θέλω να αδικήσω τις αλυσίδες και να κάνω σύγκριση, μπορεί να είναι πιο μεγάλη ποσότητα, να είναι άλλη μάρκα και τα λοιπά, η σύγκριση είναι λίγο πιο δύσκολη και εκεί όμως είχαμε πολύ καλές τιμές.

Το σημαντικό είναι ότι στο σύνολο της αξίας του καλαθιού τα περισσότερα καλάθια στις περισσότερες αλυσίδες αν τα αθροίσετε, έχουν μικρότερη τιμή αυτήν την εβδομάδα απ’ ότι είχαν την προηγούμενη.

Όσοι νομίζουν ότι το καλάθι δεν θα λειτουργήσει, κάνουν λάθος. Σήμερα ήρθα στον «Μασούτη», διότι το σύνολο της αξίας του καλαθιού «Μασούτη» αυτήν την εβδομάδα είναι το μικρότερο.

Δεν θέλω να πω ότι οι άλλες αλυσίδες δεν τα κατάφεραν, γιατί όλες οι αλυσίδες έκαναν πολύ μεγάλη προσπάθεια και έχουν παρουσιάσει καλά καλάθια, αλλά θέλω να εντείνουν την προσπάθεια τους.

Εγώ θα είμαι κάθε Τετάρτη στην αλυσίδα που θα έχει τις φθηνότερες τιμές. Μόλις βγαίνει ο e-ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ και θα βλέπετε με τα μάτια σας ποια είναι η αλυσίδα με τις χαμηλότερες τιμές, θα πηγαίνετε με την κάμερα εκεί κατευθείαν. Αυτό θα κάνουμε».

Δημοσιογράφος: Ποιες είναι οι διορθωτικές κινήσεις που έπρεπε να προχωρήσουν οι αλυσίδες προκειμένου να υπάρχει μία ικανοποιητική εικόνα στην αγορά;

Κος Γεωργιάδης: «Σήμερα στη Βουλή θα έχουμε μια τροπολογία, όπου θα ορίσουμε με νόμο και με πρόστιμα το μέγεθος της ταμπέλας. Πήγα ο ίδιος σε πολλά σούπερ μάρκετ το Σάββατο -χωρίς κάμερες, μόνος μου- για να δω πως λειτουργεί. Μίλησα με τον κόσμο. Πολλές αλυσίδες βάζανε ασπρόμαυρο ταμπελάκι πολύ μικρό. Για να δεις «το καλάθι του νοικοκυριού» έπρεπε να πάρεις μεγεθυντικό φακό.

Επομένως ορίσαμε συγκεκριμένο μέγεθος που θα έχει το ταμπελάκι, έγχρωμο, εμφανές για να το βλέπει εύκολα ο καταναλωτής και θα υπάρχει πρόστιμο για αυτούς που δεν το κάνουνε. Θα ήθελα να συνεννοούμασταν καλόπιστα χωρίς πρόστιμα, αλλά φαίνεται ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει. Άρα, θα μπαίνει πρόστιμο. Δεύτερον, δεν μπορώ να επιτρέψω όταν δηλώνει μία αλυσίδα ότι έχει ένα προϊόν, αυτό την πρώτη ώρα ή την πέμπτη ώρα να εξαντλείται γιατί τότε είναι σαν να κοροϊδεύω τον καταναλωτή. Οι αλυσίδες έχουν ευθύνη τα προϊόντα που δηλώνουν στο καλάθι, να τα έχουν σε επαρκείς ποσότητες για να τα βρίσκει ο καταναλωτής. Αν μένουν από ένα προϊόν στο ράφι, θα είναι υποχρεωμένοι να φέρουν άλλο προϊόν εφάμιλλο στην ίδια τιμή, όχι σε μεγαλύτερη».

Δημοσιογράφος: Τίθεται θέμα επάρκειας αυτή τη στιγμή;

Κος Γεωργιάδης: «Οι αλυσίδες λένε ότι δεν υπάρχει ανεπάρκεια και ότι καμιά φορά βλέπαμε εμείς κάποια άδεια ράφια, γιατί εκείνη την ώρα έρχεται πολύς κόσμος, παίρνει ταυτόχρονα πολλά προϊόντα και ήταν συγκυριακό, εκείνης της στιγμής. Εγώ το δέχομαι. Έμπορος είμαι, καταλαβαίνω ότι αυτό μπορεί να συμβεί. Όμως εκεί το σούπερ μάρκετ θα έχει την ευθύνη να φέρει ένα παρόμοιο προϊόν στην ίδια τιμή, για όση ώρα κάνει να φέρει το προϊόν που είχε δηλώσει.

Γιατί στο τέλος της ημέρας όλη αυτή η προσπάθεια είναι για τον καταναλωτή. Εμάς μας ενδιαφέρει ο καταναλωτής να βρει χαμηλότερη τιμή και είμαι περήφανος που την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του καλαθιού αν και πολλοί το αμφισβήτησαν, πολλοί με κορόιδεψαν, πολλοί είπαν όσα είπαν, όμως έχουμε μειώσεις στις τιμές και δεν έχουμε αυξήσεις.

Ίσως να είναι και το πρώτο δεκαήμερο όλου του 2022 που αντί να έχουμε αυξήσεις, έχουμε μειώσεις. Άρα λοιπόν, το καλάθι μπορεί να λειτουργήσει, θα είμαστε από πάνω και θα επιβραβεύουμε όλες τις αλυσίδες, οι οποίες κάνουν πολύ μεγάλες προσπάθειες.

Θέλω να ευχαριστήσω όλες τις αλυσίδες, γιατί έχουν παρουσιάσει όλες καλά καλάθια. Αν μπείτε στον e-KATANAΛΩΤΗΣ θα δείτε ότι η κάθε αλυσίδα έχει παρουσιάσει φθηνότερες τιμές από την περασμένη εβδομάδα και θέλω προσωπικά να τους ευχαριστήσω όλους.

Όμως είναι μια προσπάθεια για τους συμπολίτες μας που περνάνε δύσκολα και σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη. Σε αυτή την προσπάθεια η Κυβέρνηση κι εγώ προσωπικά είμαστε από πάνω και δεν πρόκειται να χαλαρώσουμε.

Εάν νομίζουν κάποιοι ότι το κάναμε την πρώτη εβδομάδα για να κάνουμε λίγο φασαρία κάνουν λάθος, εγώ θα είμαι μέχρι να τελειώσει ο χειμώνας κάθε Τετάρτη στο σούπερ μάρκετ εκείνο που έχει παρουσιάσει τις μεγαλύτερες μειώσεις και έχει τις καλύτερες τιμές».

Δημοσιογράφος: Πάντως υπήρξαν και πάρα πολλά παράπονα από τους καταναλωτές ότι οι περισσότερες ετικέτες που θα δει κάποιος είναι ιδιωτικές στα σούπερ μάρκετ. Εσείς από την εικόνα που έχετε σήμερα, μία εβδομάδα αφού εφαρμόστηκε «το καλάθι του νοικοκυριού», τι έχετε να πείτε γι’ αυτό;

Κος Γεωργιάδης: «Εγώ μιλάω πάντα με τα στοιχεία και δεν μιλάω έτσι. Ο «Μασούτης» την περασμένη εβδομάδα είχε το καλάθι που στο σύνολο είχε αξία 130 ευρώ και αυτή την εβδομάδα έχει 120, γι’ αυτό και είμαστε στον «Μασούτη», γιατί παρουσίασε τη χαμηλότερη συνολική αξία τιμής καλαθιού.

Προσέξτε τώρα όμως, στο πλάι στον πίνακα που έχω βάλει έχω ένα ποσοστό, το βλέπετε; Αυτό το ποσοστό είναι το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας. Προσέξτε, στον «Μασούτη» που είμαστε, το 33% είναι ιδιωτική ετικέτα. Άρα το 67% είναι επώνυμα προϊόντα, άρα δεν ισχύει αυτό που είπατε.

Αν δείτε όλες τις αλυσίδες, παραδείγματος χάρη στον «Σκλαβενίτη» ή στον «Α-Β Βασιλόπουλος», σε όλα θα δείτε ότι δεν είναι μόνο ιδιωτικές ετικέτες, δεν ισχύει αυτό που λέτε».

Δημοσιογράφος: Βρισκόμαστε στο σούπερ μάρκετ η αλυσίδα του οποίου έχει επιλέξει να έχει στο καλάθι κι αυτό φαίνεται πολλά επώνυμα προϊόντα. Υπάρχουν κάποιες άλλες αλυσίδες που έχουν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Θα υπάρξει κάποια συνεννόηση για να δούμε πιο πολλά ακόμα;

Κος Γεωργιάδης: «Σας είπα στον πίνακα που δημοσιεύουμε βλέπετε επώνυμες, πλην μιας αλυσίδας η οποία παραδοσιακά έχει περισσότερα προϊόντα δικιάς της ετικέτας, αυτή είναι η πολιτική τους όμως.

Εγώ δεν έχω κάτι κατά της ιδιωτικής ετικέτας και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καλά προϊόντα είναι, υψηλής ποιότητας είναι. Αλλά πλην αυτής της αλυσίδας σε όλες τις άλλες αλυσίδες το ποσοστό των επωνύμων προϊόντων είναι άνω του 60%. Άρα, δεν ισχύει αυτό που λέτε.

Σήμερα το μεσημέρι έχουμε με τον Νίκο Παπαθανάση μία συνάντηση με τη βιομηχανία τροφίμων και θέλω να είμαι ειλικρινής, περίμενα κάποιες μέρες να έχω τα στοιχεία για να μπορώ να κάνω και με αυτούς μία θεσμική συνάντηση. Πιστεύω ότι τα σούπερ μάρκετ, αυτές τις πρώτες οχτώ μέρες λειτουργίας του καλαθιού, έχουν βάλει περισσότερη πλάτη από τη βιομηχανία και θέλω να κάνω μία ειλικρινή συζήτηση με τη βιομηχανία για να βάλει κι αυτή λίγο περισσότερη πλάτη στο καλάθι.

Το καλάθι θα τραβήξει όλες τις τιμές των προϊόντων προς τα κάτω και θέλω να καλέσω τους καταναλωτές να είναι, όπως από την πρώτη εβδομάδα, σύμμαχοί μας σε αυτή την προσπάθεια και θα σας πω και το γιατί.

Εάν οι καταναλωτές μαζικά ρωτάνε για το καλάθι και αγοράζουν προϊόντα από το καλάθι, πρώτον και οι επώνυμες βιομηχανίες για να μη χάσουν πελατεία θα μειώσουν τις τιμές τους για να βάλουν προϊόντα στο καλάθι, αλλά και τα προϊόντα που είναι εκτός καλαθιού θα αναγκαστούν να τα κρατήσουν σε χαμηλότερες τιμές για να μην έχουν μεγάλη απώλεια και χάσουν πωλήσεις. Έτσι δουλεύει ο ελεύθερος ανταγωνισμός και πρέπει εμείς οι καταναλωτές να φερθούμε αυτή τη φορά έξυπνα.

Άρα, ο κάθε καταναλωτής την ώρα που μπαίνει στο σούπερ μάρκετ έχει μια μεγάλη δύναμη στο χέρι του. Πρέπει να πηγαίνει να επιλέγει το καλάθι και να ρωτάει για το καλάθι, ώστε να αναγκάσουμε όλη την αλυσίδα της αγοράς να πάει τις τιμές προς τα κάτω. Ο χειμώνας αυτός είναι για όλη την Ευρώπη ένας δύσκολος χειμώνας, αλλά εμείς θα κάνουμε το παν για να γίνει για τους Έλληνες ευκολότερος και γι’ αυτό είμαστε εδώ».

Δημοσιογράφος: Το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ έχει συγκεντρωμένα τα προϊόντα του καλαθιού σε κάποια ράφια. Προτρέπετε να το κάνουν και άλλοι αυτό;

Κος Γεωργιάδης: «Προτρέπω, δεν το έχω βάλει στο νόμο, ούτε στην υπουργική μου απόφαση. Θέλω να είμαι ειλικρινής, εγώ είμαι γενικά φιλελεύθερος άνθρωπος. Άρα, θέλω να αφήσω και την κάθε αλυσίδα να κάνει την εμπορική της πολιτική, γιατί ο κάθε επιχειρηματίας μπορεί να έχει το δικό του τρόπο να προσελκύσει την πελατεία του. Πράγματι πρέπει όλες οι αλυσίδες να βρουν τον τρόπο γι’ αυτό και βάλαμε το μέγεθος στην ταμπέλα, να μπορεί ο καταναλωτής εύκολα να βλέπει τι είναι στο καλάθι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό να γίνει, για να μπορέσει να λειτουργήσει.

Πάντως, η πρώτη εβδομάδα είναι ενθαρρυντική και το γεγονός ότι στη δεύτερη εβδομάδα έχουμε τόσες πολλές και μεγάλες μειώσεις τιμών στα προϊόντα και καθόλου αυξήσεις, αυτό νομίζω είναι μια μικρή ελάχιστη επιτυχία. Αν αυτό το κρατήσουμε εβδομάδα με τη βδομάδα όλο τον χειμώνα, όλα θα πάνε καλύτερα και ο κόσμος θα μπορεί να βγάλει τον χειμώνα ευκολότερα και γι’ αυτό είμαστε εδώ. Σας ευχαριστώ πολύ».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι
Οικονομία |

Οδηγίες... επιβίωσης τα Χριστούγεννα - Πώς να γιορτάσετε χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι

Όσο η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα των νοικοκυριών, ειδικοί δίνουν συμβουλές για «οικονομικά Χριστούγεννα». Οι καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς.