Ρωτήστε οποιονδήποτε γονιό πώς αισθάνεται όταν το παιδί του παίζει βιντεοπαιχνίδια και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα ακούσετε τις ανησυχίες του για τις ατέλειωτες ώρες που περνάει σε έναν εικονικό κόσμο με πιθανώς δυσμενείς επιπτώσεις στην ψυχική του υγεία, τη συμπεριφορά του, αλλά και τις επιπτώσεις του παιχνιδιού στον τρόπο με τον οποίο «δουλεύει» ο εγκέφαλός του.
Μεγάλη έρευνα του 2022 στις ΗΠΑ έδειξε ότι το 71% των παιδιών 2-17 ετών παίζει βιντεοπαιχνίδια, ποσοστό αυξημένο κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες από το 2018.
Καθώς σε αυτές τις ηλικίες ο εγκέφαλος των παιδιών αναπτύσσεται, οι ερευνητές θέλησαν να διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ των βιντεοπαιχνιδιών με τις γνωσιακές δυνατότητες των παιδιών και την ψυχική τους υγεία.
Διαβάστε επίσης – Βιντεοπαιχνίδια: 5 λόγοι για να μείνετε μακριά από «πειρατικές» λήψεις
Οι περισσότερες ψυχολογικές και συμπεριφορικές μελέτες έχουν συνδέσει τα βιντεοπαιχνίδια με αύξηση στην κατάθλιψη, τη βία και την επιθετική συμπεριφορά. Από την άλλη όμως, οι ερευνητές διχάζονται ως προς τις επιπτώσεις στις γνωστικές δεξιότητες και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Σε αντίθεση με τις αρνητικές συσχετίσεις με την ψυχική υγεία, το βιντεοπαιχνίδι προτείνεται για την ενίσχυση της γνωστικής ευελιξίας γιατί παρέχει δεξιότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν στην καθημερινή ζωή καθώς το παιδί για να μπορεί να παίξει το παιχνίδι πρέπει να καλύπτει υψηλές απαιτήσεις αντίληψης και προσοχής (όπως παρακολούθηση πολλαπλών αντικειμένων, γρήγορες εναλλαγές σε σημεία προσοχής και περιφερειακή όραση) σε συνδυασμό με κοινές εργασίες που απαιτούν γνωσιακές δεξιότητες, ενώ ταυτόχρονα απαιτούν ταχύτητα αντίδρασης, δημιουργικότητα, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και λογική.
Σε προηγούμενη ανασκόπηση που διερεύνησε τα βιντεοπαιχνίδια σε σχέση με τις γνωστικές εργασίες, το gaming βρέθηκε να βελτιώνει την προσοχή από κάτω προς τα πάνω και αντίστροφα, τη συνολική δυνατότητα προσοχής, την ταυτόχρονη αξιοποίηση των περιοχών προσοχής και κινητικότητας και την επιλεκτική και περιφερειακή οπτική προσοχή. Οι παίκτες βιντεοπαιχνιδιών έχουν επίσης καλύτερες επιδόσεις στην παρακολούθηση πολλαπλών αντικειμένων και στην ανίχνευση αλλαγών. Βελτιώσεις επίσης έχουν διαπιστωθεί στην μνήμη εργασίας και στην ενίσχυση σε λειτουργίες που σχετίζονται με τον γνωστικό έλεγχο για μεγάλη διάρκεια, όπως η ικανότητα ανάγνωσης σε δυσλεξικά παιδιά.
Τώρα, στο πλαίσιο ευρείας αμερικανικής μελέτης για τη γνωσιακή ανάπτυξη του εγκεφάλου των εφήβων, οι ειδικοί ξεχώρισαν 2217 παιδιά ηλικίας 9-10 ετών, προκειμένου να τα εντάξουν σε άλλη μελέτη για την επίδραση των διαπιστώθηκε ενισχυμένη γνωστική απόδοση σε παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια έναντι εκείνων που δεν έπαιζαν.
Στη σχετική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA, διαπιστώθηκαν σαφείς διαφορές στα σήματα του εγκέφαλου που εξαρτώνται από το επίπεδο οξυγόνου του αίματος, τα οποία συσχετίσθηκαν με τα βιντεοπαιχνίδια. Τα σήματα αυτά, εντοπίστηκαν στα σημεία του εγκεφάλου που αφορούν την εκτέλεση συγκεκριμένης εργασίας κατά τη διάρκεια διακοπής για έλεγχο και τη μνήμη εργασίας.
Το εύρημα δείχνει ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να σχετίζονται με βελτίωση των γνωστικών ικανοτήτων, που περιλαμβάνουν την αναστολή ανταπόκρισης και τη μνήμη εργασίας καθώς και με αλλαγές στις οδούς του εγκεφαλικού φλοιού.
Για την διενέργεια της μελέτης, τα παιδιά υποβλήθηκαν σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία
Η ομάδα που χρησιμοποιήθηκε για τις αναλύσεις των εργασιών σήματος διακοπής αποτελούνταν από 1128 παιδιά που δεν έπαιζαν παιχνίδια (0 ώρες παιχνιδιού την εβδομάδα) και 679 παιδιά που έπαιζαν τουλάχιστον 21 ώρες την εβδομάδα.
Το τελικό δείγμα αποτελούσαν 1278 μη παίκτες (0 ώρες ανά εβδομάδα gaming) και 800 παίκτες που έπαιζαν τουλάχιστον 21 ώρες την εβδομάδα. Τα παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια είχαν καλύτερες επιδώσεις και στις δύο εργασίες fMRI σε σύγκριση με τα παιδιά που δεν έπαιζαν παιχνίδια. Οι αναλύσεις των δεδομένων από τις λειτουργικές μαγνητικές τομογραφίες έδειξαν μεγαλύτερο σήμα αιμάτωσης BOLD στον προκούνιο των παιδιών – παικτών κατά τη διάρκεια του ανασταλτικού ελέγχου. Κατά τη διάρκεια της μνήμης εργασίας, ένα μικρότερο σήμα BOLD παρατηρήθηκε στους παίκτες σε μέρη του ινιακού φλοιού και της ασβεστικής αύλακας και ένα μεγαλύτερο σήμα BOLD στις έλικες του προσαγωγίου, του μέσου και του πρόσθιου λοβού και στον προκούνιο.
Τα ευρήματα αυτά έδειξαν ότι τα παιδιά που έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια, είχαν καλύτερες γνωσιακές επιδόσεις, οι οποίες εντοπίστηκαν και απεικονιστικά, όπου διαπιστώθηκε ότι εξαιτίας του παιχνιδιού, είχαν ενεργοποιηθεί περισσότερο βασικές περιοχές του φλοιού που είναι υπεύθυνες για την επεξεργασία της όρασης, της προσοχής και της μνήμης.
Πηγή in.gr
Latest News
Επενδύσεις 40 εκατ. από ΤITAN σε ΑΙ, PropTech και ClimateTech
Η ΤΙΤΑΝ επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της και επιταχύνει τη στρατηγική καινοτομίας - Νέες Venture Capital επενδύσεις σε τομείς υψηλής δυναμικής
Το σχέδιο Κεραμέως για την απάντηση στις προκλήσεις της ΑΙ
Ομιλία Κεραμέως στις Βρυξέλλες για τον αντίκτυπο που έχει η τεχνητή νοημοσύνη στην εργασία και την κοινωνία
Η Ευρώπη προχωρά με το AI Act παρά τις απειλές Τραμπ
Το AI Act φέρνει συγκεκριμένους κανόνες συμμόρφωσης για τις Big Tech οι οποίες στηρίζονται από τον νέο Αμερικανό πρόεδρο
Η κινεζική DeepSeek βοηθά την Ευρώπη στην κούρσα της ΑΙ
Εταιρείες ΑΙ που μέχρι τώρα πλήρωναν τις υψηλές χρεώσεις της OpenAI μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους πολύ φθηνότερα με to γλωσσικό μοντέλο DeepSeek
Αυξημένα έσοδα κατά 7,6% το 2024 στα 875 εκατ. ευρώ για τη Netcompany
Tα θετικά αποτελέσματα αποτυπώνονται και στο EBITDA που για τη Netcompany-Intrasoft ανήλθε στα 40,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 30,1% σε σχέση με το 2023
Digital Realty και EXA Infrastructure αναδεικνύουν την Κρήτη σε Κύριο Κόμβο Συνδεσιμότητας
Το HER1 της Digital Realty θα αποτελέσει την πρώτη carrier-neutral εγκατάσταση στην Κρήτη, καλύπτοντας ένα σημαντικό κενό στην περιοχή και επιτρέποντας τη διασύνδεση διεθνών και περιφερειακών υποθαλάσσιων καλωδίων
Η SoftBank και η OpenAI επεκτείνουν τη συνεργασία τους και στην Ιαπωνία
Η κοινοπραξία, SB OpenAI Japan, θα ανήκει στην OpenAI και σε μια εταιρεία που ιδρύθηκε από τη SoftBank και τον εγχώριο κλάδο τηλεπικοινωνιών της
Πώς οι AI Agents συμβάλλουν στη βελτίωση της εξυπηρέτησης στις δημόσιες υπηρεσίες
Σύμφωνα με νέα έρευνα της Salesforce, οι AI Αgents προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία στις κυβερνήσεις να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών
Οι 6 προκλήσεις για την κυβερνοασφάλεια όπως προέκυψαν στο World Economic Forum
Έξι τάσεις και τομείς έμφασης καταγράφουν τόσο το WEF όσο και η Check Point Research ως κρίσιμες προκλήσεις για τους ηγέτες της Κυβερνοασφάλειας για το 2025 και έπειτα
Η πρώτη διαστημική βιντεοκλήση στον κόσμο από τη Vodafone
Η βιντεοκλήση της Vodafone πραγματοποιήθηκε από μια περιοχή χωρίς κάλυψη, χρησιμοποιώντας ένα τυπικό κινητό τηλέφωνο και εμπορικούς δορυφόρους