Με προϋπολογισμό 381.642.000 ευρώ θα προχωρήσουν συνολικά 71 έργα, τα οποία είναι ώριμα για δημοπράτηση, με στόχο την ανασυγκρότηση της Βόρειας Εύβοιας. Πρόκειται για την περιοχή η οποία επλήγη από την καταστροφική πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στις 3 Αυγούστου του 2021 στη Δάφνη (Δήμος Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας) και γρήγορα έλαβε ανεξέλεγκτες διαστάσεις αποτελώντας τη μεγαλύτερη δασική πυρκαγιά στην ιστορία της Ελλάδας. Συνολικά είχε κάψει 520.000 στρέμματα, εκ των οποίων το 74% αντιστοιχεί σε δασικές εκτάσεις, και αποσταθεροποίησε την τοπική ζωή, την κοινωνική συνοχή και την τοπική οικονομία.
Διαβάστε επίσης – Βόρεια Εύβοια: Ανακάμπτει τουριστικά μετά τις πυρκαγιές
Το Στρατηγικό Σχέδιο (Masterplan) Ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας, του προγράμματος «Εύβοια Μετά» το οποίο δημοσιοποιήθηκε προ ημερών, περιλαμβάνει το σύνολο των έργων και δράσεων που ιεραρχούνται και κατηγοριοποιούνται σε τρία επίπεδα ωριμότητας:
1ο Επίπεδο: Έργα που υλοποιούνται ή εντάσσονται εντός του 2022
2ο Επίπεδο: Έργα που πρόκειται να ενταχθούν το 2023
3ο Επίπεδο: Έργα που πρόκειται να ενταχθούν μετά το 2023
Οι πόροι είναι εξασφαλισμένοι ώστε τα έργα να προχωρούν αδιατάρακτα σε βάθος χρόνου χωρίς να επηρεάζονται από τις όποιες πολιτικές μεταβολές.
Διαβάστε επίσης – Βόρεια Εύβοια: Προτεραιότητα αλιευτικά καταφύγια, μελισσοκομικά πάρκα και σφαγεία
Η κατασκευή του οδικού άξονα
Η πλειονότητα των κονδυλίων, ήτοι 230.000.000 ευρώ (60,3% των κονδυλίων χρηματοδότησης) θα καλύψουν την κατασκευή του πρώτου τμήματος του νέου οδικού άξονα από Ψαχνά έως Στροφυλιά, έργο που θα δημοπρατηθεί μετά την εκπόνηση οριστικών μελετών. Αποτελεί, μαζί με το δημοπρατημένο τμήμα Παράκαμψης Χαλκίδας – Ψαχνών, δεσπόζον υποσύνολο του οδικού άξονα – κορμού διασύνδεσης της Βόρειας Εύβοιας με την περιοχή της Χαλκίδας και με την υπόλοιπη Εύβοια, καθώς και με το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας και την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα (μέσω της ψηλής γέφυρας Χαλκίδας), το οποίο θα εξασφαλίσει βελτίωση της οδικής προσπελασιμότητας της Βόρειας Εύβοιας. Με το νέο έργο θα εξασφαλιστεί σύντμηση της διαδρομής τουλάχιστον κατά 20%. Φορέας χρηματοδότησης του έργου είναι το επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομών Μεταφορών 2021-2027 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029.
Για το τμήμα Στροφυλιάς – Ιστιαίας και τις διακλαδώσεις του άξονα προς τις παραλιακές ζώνες προτείνεται ένταξη των μελετών στο νέο ΕΣΠΑ και ακολούθως του έργου στα ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας. Με την επέκταση του κεντρικού οδικού άξονα – κορμού της Βόρειας Εύβοιας από τη Στροφυλιά μέχρι την Ιστιαία διασφαλίζεται σύντμηση του μήκους διαδρομής τουλάχιστον κατά 45% σε σύγκριση με το μήκος διαδρομής διαμέσου της Ε.Ο. 77 και κατά 30% διαμέσου της δυτικής περιπορείας του υφιστάμενου επαρχιακού οδικού δικτύου Στροφυλιάς – Ροβιών.
Λύσεις για την απασχόληση, τις επιχειρήσεις και το δάσος
Από το σύνολο των τεχνικών δελτίων, τα οποία περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο και είναι απαραίτητα για την ένταξη των έργων σε χρηματοδοτικά προγράμματα, 16 αφορούν σε έργα για το δάσος, 14 για τον πολιτισμό, 10 για το ανθρώπινο δυναμικό και την απασχόληση, 9 για την αγροδιατροφή, 8 για την υγεία, 8 για marketing, 4 για υποδομές και δύο για τα τεχνικά δελτία.
Από τα μεγαλύτερα προγράμματα είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απασχόλησης ρητινεργατών (οι οποίοι έμειναν άνεργοι μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές) και πτυχιούχων σε υπηρεσίες του ΥΠΕΝ. Η συνολική χρονική διάρκεια απασχόλησής τους ορίστηκε στα επτά έτη (έως το 2031) και θα υλοποιηθεί σε επτά κύκλους. Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 63.000.000 ευρώ και οι θέσεις των ωφελουμένων είναι 590. Ο πρώτος κύκλος έχει ολοκληρωθεί και ετοιμάζεται ο επόμενος. Επίσης, άλλα 20 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε πρόγραμμα απασχόλησης για 300 ανέργους 18-30 ετών από την περιοχή, σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και σε επιχειρήσεις, φορείς, οργανισμούς του δημόσιου τομέα που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, στους Δήμους Ιστιαίας-Αιδηψού και Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας Ευβοίας.
Επίσης, έχει προβλεφθεί πρόγραμμα για επιχορήγηση υφιστάμενων τοπικών επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία, σε περιοχές που υπέστησαν μεγάλες φυσικές καταστροφές. Το ύψος της στήριξης θα συσχετιστεί με τις λειτουργικές δαπάνες της κάθε επιχείρησης και θα καλύψει λειτουργικές δαπάνες για χρονικό διάστημα έξι μηνών από την απόφαση χρηματοδότησής της. Για την επαλήθευση των δαπανών δεν θα απαιτείται προσκόμιση τιμολογίων εξόδων και εξοφλήσεως. Θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΠΑνΕΚ 2021-2027, με 26 εκατ. ευρώ και προτείνεται να υλοποιηθεί από τον ΕΦΕΠΑΕ (Ενδιάμεσος Φορέας Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα)
Όσο για το πρόγραμμα της αναδάσωσης έχει προϋπολογισμό 16,58 εκατ. ευρώ τα οποία θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα υλοποιηθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) από τις αρχές του 2024 έως το τέλος του 2027. Σκοπός του είναι η ανασύσταση του δασικού περιβάλλοντος σε καμένες εκτάσεις της Βόρειας Εύβοιας με την υλοποίηση αναδασώσεων στο μέτρο που αυτό είναι απαραίτητο για την αποκατάσταση εκτάσεων, οι οποίες παρουσιάζουν δυσκολίες στη διαδικασία φυσικής αναγέννησης. Προβλέπεται αναδάσωση σε περίπου 15.000 στρέμματα, κυρίως με μαύρη πεύκη και ελάτη, παρέμβαση για την προστασία των αγροτικών και αγροδασικών οικισμών, παρεμβάσεις σε περαστικές εκτάσεις για την προστασία από πυρκαγιά, ενώ, μεταξύ άλλων, θα αξιολογηθούν οι προοπτικές που υπάρχουν από τη χρήση ή μετεπεξεργασία της παραγόμενης βιομάζας, με τρόπο βιώσιμο τόσο για το τοπικό οικοσύστημα, όσο και για την κοινωνία.
Γενικότερα, η στρατηγική του Master Plan Ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας εστιάζει στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, στη βιώσιμη αξιοποίηση των πόρων του δάσους, στους τοπικούς πόρους, στη βιώσιμη αλληλεπίδραση βουνού και θάλασσας, στην ανάδειξη και προστασία του ιδιαίτερου κοινωνικού, οικονομικού και πολιτιστικού κεφαλαίου, στην υποστήριξη όσων θέλουν να παραμείνουν στον τόπο τους, στην προοπτική προσέλκυσης κατοίκων, εργαζομένων και επιχειρηματιών, στην παραγωγή, στη βιωσιμότητα των εκμεταλλεύσεων, στην κινητοποίηση και μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων και στην προσέλκυση επενδύσεων.
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας