Οι αρνητικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία δημιούργησαν έναν πραγματικό εφιάλτη υλικοτεχνικής υποστήριξης σε όλο τον κόσμο. Ο δρόμος προς την αγορά των ΗΠΑ θα παραμείνει γεμάτος παγίδες τους επόμενους μήνες, η συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, το CBMA(αμερικανικός νόμος που ευνοεί τους μικρούς παραγωγούς) και η συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση δημιουργούν προκλήσεις στις εξαγωγές.
Όπως επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ σε ανάρτησή της, ορισμένες βελτιώσεις είναι ορατές: «Τα εμπορευματοκιβώτια δεν είναι πλέον κολλημένα στην Κίνα και δεν υπάρχουν άλλα εμπορευματοκιβώτια κολλημένα στη θάλασσα για είκοσι ημέρες, όπως συνέβη πρόσφατα».
Διαβάστε επίσης: Αμπέλι: Πώς θα κινηθεί η κινεζική αγορά κρασιού – Οι προβλέψεις
Απίστευτη συμφόρηση στα λιμάνια, ιστορική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, αποθήκες υπερπλήρεις, έλλειψη ξηρών υλικών και εκθετική αύξηση του κόστους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν γλιτώσει από τα παγκόσμια προβλήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης. «Αντιμετωπίζουμε προβλήματα σε κάθε κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από το Α έως το Ω», δηλώνει με απογοήτευση η MaryAnn Pisani, υπεύθυνη οικονομικών υπηρεσιών στην MHW Wine, πάροχο υπηρεσιών logistics, μεταξύ άλλων, σε επιχειρήσεις οίνου και οινοπνευματωδών ποτών σε όλη τη χώρα.
«Είτε είναι τα πώματα, το χαρτοκιβώτιο, τα μπουκάλια, οι ετικέτες ή το ίδιο το προϊόν, όλα είναι ένα πρόβλημα». Σε τέτοιο επίπεδο, το MHW έπρεπε να δημιουργήσει μια νέα υπηρεσία διαχείρισης logistics για ξηρά υλικά για να προσπαθήσει να επιταχύνει την παράδοση των προϊόντων.
Οι μικροί οινοποιοί τιμωρούνται από τα προβλήματα αποθήκευσης
Αν και η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων τείνει να μειωθεί, το μείζον πρόβλημα αφορά σήμερα τις αποθήκες. «Οι μεγάλες μάρκες έχουν αντισταθμίσει το χαμένο διάστημα, εισάγοντας μαζικά τόνους προϊόντων και συνεπώς καταναλώνουν πολλά από τα αγαθά που είναι διαθέσιμα στην αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων με τη μορφή χώρου αποθήκης», αναφέρει η MaryAnn Pisani. Αυτή η κατάσταση τιμωρεί τους μικρότερους παραγωγούς και τους εμποδίζει εν μέρει να επωφεληθούν από τη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση και την ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία: «Ένας από τους μικρούς μου πελάτες εισάγει κρασί από πολλούς ευρωπαϊκούς αμπελώνες. Έλαβε ένα προϊόν από τη Γερμανία που δεν είχε πλέον σε απόθεμα. Το προϊόν έφτασε εγκαίρως για να εκπληρώσει την παραγγελία, αλλά δεν μπορούμε να το αποθηκεύσουμε γιατί δεν υπάρχει αρκετός χώρος. Έτσι, παρόλο που θα ήθελε να εκμεταλλευτεί την ισοτιμία και να φέρει περισσότερα προϊόντα, δεν έχει που να τα αποθηκεύσει. Αναμφίβολα ορισμένοι μεγάλοι παραγωγοί που αντιμετωπίζουν πολύ λιγότερους περιορισμούς αυτού του είδους επωφελούνται από αυτήν την κατάσταση, αλλά για εμάς και για τους πελάτες μας, είναι πολύ δύσκολο».
Ωστόσο, μια αχτίδα ελπίδας διαφαίνεται στον ορίζοντα. «Η κοινή λογική και η επιχειρηματική οξυδέρκεια επιδιώκουν να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση. Η διατήρηση αποθεμάτων που αντιστοιχούν σε 8 ή 10 μήνες κατανάλωσης δεν έχει νόημα, ειδικά επειδή έχει αποδειχθεί ότι η αλυσίδα εφοδιασμού μπόρεσε να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας». Ως εκ τούτου, οι διαχειριστές αποθηκών λαμβάνουν μέτρα για να επιταχύνουν την ταχύτητα κυκλοφορίας των αποθεμάτων. «Πολλοί αποθηκάριοι το κατάλαβαν λάθος. Νόμιζαν ότι αυτή η κατάσταση θα τελειώσει στις αρχές του 2022, αλλά αυτό δεν συμβαίνει και τώρα αναλαμβάνουν δράση, όπως η εφαρμογή αυξημένων επιτοκίων εάν τα αποθέματα παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας: «Οικονομικά, παρατηρούμε μια μικρή πτώση στις αγορές των καταναλωτών και η διατήρηση όλου αυτού του αποθέματος αποτελεί σημαντικό κόστος. Οπότε πιστεύω ότι θα δούμε μια μικρή βελτίωση».
Το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί
Την ίδια ώρα, και παρά το νέο νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούνιο, η συμφόρηση στα λιμάνια παραμένει υψηλή. «Όταν η κατάσταση βελτιώνεται από τη μια πλευρά, χειροτερεύει από την άλλη. Όταν η Νέα Υόρκη είναι καλύτερη, η Καλιφόρνια είναι χειρότερη και το αντίστροφο. Η συμφόρηση είναι τέτοια που συνεπάγεται τεράστιο κόστος. Έρχονται εμπορευματοκιβώτια και το λιμάνι είναι τόσο γεμάτο που οι μεταφορείς που παραλάμβαναν πολλά κοντέινερ την ημέρα παραλαμβάνουν μόνο ένα. Έτσι, αυτό που κόστιζε $400 ή $500 τώρα κοστίζει πάνω από $1.000. Κάποτε ένα εμπορευματοκιβώτιο απαιτούσε τρεις διαχειριστικές εργασίες. Σήμερα, χρειάζονται περίπου δέκα».
Σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα, η MHW άλλαξε τη στρατηγική της: «Έχουμε γίνει «αγνωστικιστές» όταν πρόκειται για μεταφορείς, αποθηκευτές και μεταφορείς. Για 25 χρόνια δουλεύουμε μόνο με έναν αποθηκευτή κυρίως, τώρα έχουμε άλλους πέντε». Ωστόσο, η εταιρεία εκτιμά ότι το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια και ότι ορισμένοι από τους πελάτες της χρειάστηκε να μεταφέρουν αυτές τις αυξήσεις στην τελική τιμή τουλάχιστον μία φορά, και μερικές φορές ακόμη και δύο ή τρεις φορές.
Η αγορά παραμένει σταθερή
Αλλά σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο πληθωρισμού για όλα τα προϊόντα, αυτές οι αυξήσεις μετακυλίονται πιο εύκολα στους καταναλωτές. Ομοίως, το CBMA, το οποίο παρέχει σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις για τους μικρούς εξαγωγείς, συμβάλλει στον μετριασμό ορισμένων αυξήσεων δασμών. Σε όλα αυτά προστίθεται η ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία μεταξύ του ευρώ και του δολαρίου για τις εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. «Οι καταναλωτές θα γίνουν αναμφίβολα πιο προσεκτικοί τους επόμενους μήνες και μπορεί να στραφούν προς προϊόντα ελαφρώς χαμηλότερης ποιότητας, αλλά θα συνεχίζουν να καταναλώνουν αλκοολούχα ποτά. Η αγορά παραμένει πολύ σταθερή. Μπαίνουμε στη νούμερο ένα σεζόν πωλήσεων και μέχρι στιγμής ο κόσμος αγοράζει και οι εισαγωγές δεν έχουν μειωθεί».
Η Mary Ann Pisani δεν προβλέπει επί του παρόντος μείωση του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν προβλέπει όμως ούτε αυξήσεις. Τα μέτρα που λαμβάνονται από τους διαχειριστές αποθήκης θα πρέπει να επιταχύνουν την κυκοφορία των προϊόντων. «Αν και η κατάσταση θα παραμείνει δύσκολη το 2023, θα είναι καλύτερη από το 2022. Δεδομένης της περιόδου των εορτών, δεν θα δούμε καμία βελτίωση μέχρι τότε, αλλά ελπίζω ότι στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2023, τα πράγματα θα να είναι καλύτερα».
Latest News
Σταμενίτης: Σωστός σχεδιασμός το κλειδί απέναντι στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής
Στην αγροτική παραγωγή και την ανθεκτικότητα των αγροδιατροφικών συστημάτων, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Διονύσης Σταμενίτης
Θα εξαντληθεί κάθε όριο για να καταβληθούν οι συνδεδεμένες βάμβακος και καλαμποκιού
Θα γίνει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα που δημιουργεί η μειωμένη παραγωγή λόγω Daniel, είπε ο Κώστας Τσιάρας
Εξομοίωση ομάδων παραγωγών με την αγροτική εκμετάλλευση - Τι αλλάζει
Τα μέλη στις ομάδες παραγωγών έχουν δικαίωμα εγγραφής και ως μεμονωμένα φυσικά πρόσωπα στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων
Συμφωνία για στήριξη της αμπελουργίας και των δενδρωδών καλλιεργειών του Τυρνάβου
Η αμπελουργία και το αρδευτικό πρόβλημα στη Θεσσαλία τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων της Περιφέρειας με Αγροτικούς Συνεταιρισμούς
Σε πτώση η παγκόσμια παραγωγή εσπεριδοειδών – Τι αναμένεται για την Ελλάδα
Διακυμάνσεις στις τιμές ανά χώρα για τα εσπεριδοειδή εν μέσω σημαντικών προκλήσεων - Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη φετινή σεζόν 2024/25
Πληρωμές ενστάσεων από τον ΕΛΓΑ ύψους 2,62 εκατ. ευρώ
Οι ενστάσεις, σύμφωνα με τον ΕΛΓΑ έχουν κατατεθεί από παραγωγούς, οι οποίοι έχουν πληγεί οι εκμεταλλεύσεις τους τα τέσσερα τελευταία χρόνια
Τσιάρας: Έρχεται η ρύθμιση για τα αγροτικά κόκκινα δάνεια
Οι εξαγγελίες στη ΔΕΘ είναι ο «οδικός χάρτης» για τη στήριξη και ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, είπε ο Κώστας Τσιάρας
Περίπου 3,3 εκατ. τόνοι ψαριών αλιεύονται από τον ευρωπαϊκό στόλο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat για τις ποσότητες των αλιευμάτων της ΕΕ το 2023 - Ποια είδη ψαριών και από πού αλιεύτηκαν
Χάνουν «έδαφος» τα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα από τη συμφωνία ΕΕ - Mercosur
Αμφίρροπο το μέλλον του αγροτικού ευρωπαϊκού χάρτη λόγω της συμφωνίας ΕΕ με τη Mercosur, προειδοποιεί η ΕΘΕΑΣ
Ξεκινούν αιτήσεις για αποζημιώσεις στα αλιευτικά σκάφη – Οι δικαιούχοι και τα ποσά
Οι αιτήσεις χρηματοδότησης αφορούν το πρόγραμμα «Αλιεία, υδατοκαλλιέργεια και θάλασσα» - Οι ειδικοί στόχοι των κατατεθέντων προτάσεων