Παρά τις προσπάθειες των αναπτυσσόμενων χωρών που συνεχίζονται εδώ και τρεις δεκαετίες, το θέμα των αποζημιώσεων για τις καταστροφές της κλιματικής αλλαγής δεν θα λυθεί ούτε στη φετινή διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα.
Όπως είχε συμβεί και στην περυσινή Διάσκεψη της Γλασκόβης, ΕΕ και ΗΠΑ οδήγησαν σε ναυάγιο τις συνομιλίες της COP27 στην Αίγυπτο για το μείζον ζήτημα των «ζημιών και απωλειών», ένα ζήτημα κλιματικής δικαιοσύνης.
Διαβάστε επίσης: Κλιματική αλλαγή: Φονικότερη από τον κορωνοϊό ή το ίδιο επικίνδυνη με τον καρκίνο;
Από το 1991 που υιοθετήθηκε από τη διεθνή κοινότητα η Συνθήκη-Πλαίσιο του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCC), οι αναπτυσσόμενες και ευάλωτες χώρες, οι οποίες ελάχιστα ευθύνονται για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, διεκδικούν αποζημιώσεις για τις καταστροφές που προκαλούν οι εκπομπές του εκβιομηχανισμένου κόσμου.
Τέτοιες καταστροφές ήδη συμβαίνουν: σύμφωνα με τον ΟΗΕ, η κλιματική αλλαγή έπαιξε ρόλο στις πρωτοφανείς φετινές πλημμύρες που έπνιξαν περισσότερα από 1.800 άτομα στο Πακιστάν. Δεν αποκλείεται εξάλλου να έπαιξε ρόλο στις ξηρασίες που κατέστρεψαν τη σοδειά στην Κίνα και απειλούν τώρα ορισμένες αφρικανικές χώρες με λιμό.
Σε άλλες χώρες, η καταστροφή έρχεται σε αργή κίνηση, καθώς η άνοδος της στάθμης των ωκεανών πνίγει παράκτιες κοινότητες και νησιωτικά κράτη.
Έκθεση που παρουσίασε τον Ιούνιο από ομάδα 55 ευάλωτων χωρών εκτιμούσε τις ζημιές και απώλειες των τελευταίων δύο δεκαετιών στα 525 δισεκατομμύρια δολάρια, νούμερο που αντιστοιχεί στο 20% του συνολικού ΑΕΠ τους.
Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, μέχρι το 2030 οι ζημιές μπορεί να ανέρχονται στα 580 δισ. δολάρια το χρόνο.
Όμως το ερώτημα του ποιος πληρώνει και ποιος πληρώνεται έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ακανθώδες.
Οι ευάλωτες χώρες υποστηρίζουν ότι οι πλούσιες χώρες πρέπει να πληρώσουν επειδή οι εκπομπές τους ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου της θερμοκρασίας. Οι πλούσιες χώρες απορρίπτουν αυτό το επιχείρημα φοβούμενες ότι θα εκτεθούν σε υπέρογκες διεκδικήσεις.
Αν οι κυβερνήσεις συμφωνήσουν τελικά στη δημιουργία ταμείου, θα πρέπει να διευκρινιστεί από πού θα προέρχονται τα χρήματα, πόσο πρέπει να συνεισφέρουν οι πλούσιες χώρες, ποιες καταστροφές δικαιολογούν αποζημιώσεις και ποιες χώρες πρέπει να τις λάβουν.
Μόνο τέσσερις κυβερνήσεις έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα σε δεσμεύσεις, έστω και συμβολικές: η Δανία, η Σκοτία, η Γερμανία και το Βέλγιο.
Το μήνυμα που στέλνουν τα υπόλοιπα ανεπτυγμένα κράτη είναι ανένδοτο και κυνικό: άσε τους άλλους να πνίγονται.
Πηγή: in.gr
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες