
Μια νέα διάσταση στο μέλλον των ναυτικών επαγγελμάτων δίνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Αγγελος Παντουβάκης, κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας Πανεπιστημίου Πειραιώς, διευθυντής MSc in Shipping Management και Εργαστηρίου Θαλασσίων Επιστημών.
Σε αντίθεση με ό,τι θεωρείται ως ευρέως διαδεδομένη άποψη, ότι δηλαδή η τεχνολογία θα μειώσει τις θέσεις εργασίας στη ναυτιλία, είτε στο πλοίο είτε στη στεριά, ο Αγγελος Παντουβάκης εμφανίζεται αισιόδοξος και υποστηρίζει ότι τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτά προβλέπεται λαμπρό.
Δίνοντας αρχικά τον ορισμό του ναυτιλιακού επαγγέλματος, ο Αγγελος Παντουβάκης ορίζει ως ναυτιλιακό επάγγελμα καθένα από τα σχετιζόμενα με κάθε είδους βιώσιμη δραστηριότητα – εμπορική, αθλητική, αναψυχής, υποστηρικτική ή ελεγκτική – όπου και όπως και αν ασκείται – από τη στεριά, τη θάλασσα ή ακόμη και απομακρυσμένα – και αφορούν τη θάλασσα και την παράκτια ζώνη. Ετσι μπορεί ως ασκών το ναυτιλιακό επάγγελμα να θεωρηθεί και ο λιμενεργάτης, οξυγονοκολλητής και χειριστής γερανού έως ο πλοίαρχος και το στέλεχος ναυτιλιακής τράπεζας, αλλά και ο πληροφορικός ή αναλυτής μεγάλων δεδομένων στη ναυτιλία.
To έξυπνο πλοίο
Στη συνέχεια επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι στη ναυτιλία ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση καθώς ήδη το «έξυπνο πλοίο» (smart ship), αυτό δηλαδή που είναι διαρκώς διασυνδεδεμένο με τη στεριά μέσω ειδικών συσκευών μεταφέροντας κάθε χρήσιμη πληροφορία, είναι γεγονός.
Αμεση συνέπεια τούτου θα είναι, όπως εξηγεί, η «μεταφορά» θαλάσσιου προσωπικού στην ξηρά και η μέσω αυτοματισμών και απομακρυσμένων ελέγχων διαχείριση των πλοίων. Ειδικότητες ή δεξιότητες όπως ηλεκτρονικής τεχνολογίας, αυτοματισμών, τηλεχειρισμού θα απαιτηθούν, ενώ τα επίπεδα ελέγχων θα είναι πολύ πιο αξιόπιστα και τα αποτελέσματά τους πολύ πιο προβλέψιμα. Για παράδειγμα, η θέση του πλοίου, η πορεία του στη θάλασσα ακόμη και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, τα όρια φορτώσεων ή τα επίπεδα ασφάλειας θα καθορίζονται και θα ελέγχονται απομακρυσμένα και αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των εργαζομένων και σε αύξηση της ελκυστικότητας των ναυτιλιακών επαγγελμάτων από τους νέους.
Αρα, τονίζει, τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτό προβλέπεται λαμπρό.
Ο Αγγελος Παντουβάκης, αφού διαπιστώνει τη διαχρονική αδυναμία πλήρους διασύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με τις ανάγκες της οικονομίας – και στη ναυτιλία – και υπογραμμίζει την ανάγκη η ελληνική ναυτιλιακή εκπαίδευση να περιλάβει και επαγγέλματα του μέλλοντος όπως είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, η ρομποτική, η διαχείριση κινδύνων, η ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων, η πράσινη και η γαλάζια οικονομία, η πράσινη διαχείριση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού καθώς και καθετί που αφορά τη σύνδεση του εργαζομένου με το κοινωνικό, οικονομικό, διαπολιτισμικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.


Latest News

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά