![Τα προσόντα με υψηλή ζήτηση στα ναυτιλιακά επαγγέλματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/cruiseshipbridge.jpg)
Μια νέα διάσταση στο μέλλον των ναυτικών επαγγελμάτων δίνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Αγγελος Παντουβάκης, κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας Πανεπιστημίου Πειραιώς, διευθυντής MSc in Shipping Management και Εργαστηρίου Θαλασσίων Επιστημών.
Σε αντίθεση με ό,τι θεωρείται ως ευρέως διαδεδομένη άποψη, ότι δηλαδή η τεχνολογία θα μειώσει τις θέσεις εργασίας στη ναυτιλία, είτε στο πλοίο είτε στη στεριά, ο Αγγελος Παντουβάκης εμφανίζεται αισιόδοξος και υποστηρίζει ότι τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτά προβλέπεται λαμπρό.
Δίνοντας αρχικά τον ορισμό του ναυτιλιακού επαγγέλματος, ο Αγγελος Παντουβάκης ορίζει ως ναυτιλιακό επάγγελμα καθένα από τα σχετιζόμενα με κάθε είδους βιώσιμη δραστηριότητα – εμπορική, αθλητική, αναψυχής, υποστηρικτική ή ελεγκτική – όπου και όπως και αν ασκείται – από τη στεριά, τη θάλασσα ή ακόμη και απομακρυσμένα – και αφορούν τη θάλασσα και την παράκτια ζώνη. Ετσι μπορεί ως ασκών το ναυτιλιακό επάγγελμα να θεωρηθεί και ο λιμενεργάτης, οξυγονοκολλητής και χειριστής γερανού έως ο πλοίαρχος και το στέλεχος ναυτιλιακής τράπεζας, αλλά και ο πληροφορικός ή αναλυτής μεγάλων δεδομένων στη ναυτιλία.
To έξυπνο πλοίο
Στη συνέχεια επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι στη ναυτιλία ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση καθώς ήδη το «έξυπνο πλοίο» (smart ship), αυτό δηλαδή που είναι διαρκώς διασυνδεδεμένο με τη στεριά μέσω ειδικών συσκευών μεταφέροντας κάθε χρήσιμη πληροφορία, είναι γεγονός.
Αμεση συνέπεια τούτου θα είναι, όπως εξηγεί, η «μεταφορά» θαλάσσιου προσωπικού στην ξηρά και η μέσω αυτοματισμών και απομακρυσμένων ελέγχων διαχείριση των πλοίων. Ειδικότητες ή δεξιότητες όπως ηλεκτρονικής τεχνολογίας, αυτοματισμών, τηλεχειρισμού θα απαιτηθούν, ενώ τα επίπεδα ελέγχων θα είναι πολύ πιο αξιόπιστα και τα αποτελέσματά τους πολύ πιο προβλέψιμα. Για παράδειγμα, η θέση του πλοίου, η πορεία του στη θάλασσα ακόμη και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, τα όρια φορτώσεων ή τα επίπεδα ασφάλειας θα καθορίζονται και θα ελέγχονται απομακρυσμένα και αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των εργαζομένων και σε αύξηση της ελκυστικότητας των ναυτιλιακών επαγγελμάτων από τους νέους.
Αρα, τονίζει, τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτό προβλέπεται λαμπρό.
Ο Αγγελος Παντουβάκης, αφού διαπιστώνει τη διαχρονική αδυναμία πλήρους διασύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με τις ανάγκες της οικονομίας – και στη ναυτιλία – και υπογραμμίζει την ανάγκη η ελληνική ναυτιλιακή εκπαίδευση να περιλάβει και επαγγέλματα του μέλλοντος όπως είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, η ρομποτική, η διαχείριση κινδύνων, η ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων, η πράσινη και η γαλάζια οικονομία, η πράσινη διαχείριση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού καθώς και καθετί που αφορά τη σύνδεση του εργαζομένου με το κοινωνικό, οικονομικό, διαπολιτισμικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ploia-600x338.jpg)
Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
![Διώρυγα του Παναμά: Σε 6 χρόνια η κατασκευή του γιγάντιου ταμιευτήρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/panama-canal-g52eeb7b5a_1280-768x432-1-600x338.jpg)
Σε 6 χρόνια το έργο του γιγάντιου ταμιευτήρα στη Διώρυγα του Παναμά
Ο ταμιευτήρας αξίας 1,6 δισ. δολ. θα διασφαλίσει τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά