Την ανάγκη να περάσουμε στην εποχή της καθαρής ενέργειας με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, αλλά και με όρους ασφάλειας για την κοινωνία και το περιβάλλον, υπογράμμισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, μιλώντας σήμερα στη Διεθνή Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα COP27, στο Sharm El-Sheikh της Αιγύπτου.
Η κλιματική κρίση πιέζει ασφυκτικά πλέον για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης που είναι, όπως είπε, ο δύσβατος αλλά απολύτως αναγκαίος δρόμος προκειμένου να παραδώσουμε ένα πιο βιώσιμο μέλλον στις επόμενες γενιές.
Συνομιλώντας με κορυφαίους εκπροσώπους του διεθνούς ενεργειακού κλάδου, ο κ. Μανουσάκης επεσήμανε ότι χρειαζόμαστε πιο πυκνές -διασυνοριακές αλλά και διηπειρωτικές- ηλεκτρικές διασυνδέσεις, ανθεκτικά και έξυπνα δίκτυα, καθώς και τεχνολογίες αποθήκευσης που θα μεγιστοποιήσουν την ενσωμάτωση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα.
Έναν νέο διάδρομο για ανταλλαγές καθαρής ενέργειας ανάμεσα στην Ευρώπη και τη βόρεια Αφρική, χαρακτήρισε ο κ. Μανουσάκης την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου και επανέλαβε ότι ο ΑΔΜΗΕ προτίθεται να συμμετάσχει και επενδυτικά σε αυτό το κορυφαίο έργο, για το οποίο συνεργάζεται με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου EETC και τον φορέα υλοποίησης ELICA. Ανέφερε επίσης ότι με τις διεθνείς και εγχώριες διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Διαχειριστής στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματος, ύψους 5 δισ. ευρώ, το ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας θα υπερδιπλασιαστεί έως το 2030.
Ακολουθούν τα κύρια σημεία της τοποθέτησης του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ:
Καταλυτική η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας για την πράσινη μετάβαση
Η κλιματική αλλαγή επιβάλλει να επισπεύσουμε την ενεργειακή μετάβαση, που είναι ο δύσβατος αλλά απολύτως αναγκαίος δρόμος για να παραδώσουμε ένα πιο βιώσιμο μέλλον στις επόμενες γενιές. Ωστόσο, δεν έχουμε ακόμη οικονομικά προσιτές τεχνολογίες αποθήκευσης που να μπορούν να εξασφαλίσουν αξιόπιστη λειτουργία των δικτύων μόνο με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Μέρος της λύσης είναι η δημιουργία πιο έξυπνων και ανθεκτικών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας που μπορούν να λειτουργήσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια εν μέσω αυξανόμενης διείσδυσης στοχαστικών μορφών ενέργειας και σε πιο ακραίες καιρικές συνθήκες. Για τον σκοπό αυτό, ο ΑΔΜΗΕ ενισχύει την ανθεκτικότητα του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς, εκσυγχρονίζοντας τις ηλεκτρικές υποδομές και αντικαθιστώντας πλήρως τον πλέον κρίσιμο εξοπλισμό υψηλής και υπερυψηλής τάσης έως το 2023.
Υλοποιούμε επίσης σύνθετα τεχνικά έργα που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση, εισάγοντας έξυπνες τεχνολογίες και υπερσύγχρονες πλατφόρμες πληροφορικής με σκοπό
την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη κατανομή ενέργειας (dispatching) και τη μέγιστη σταθερότητα του Συστήματος σε συνθήκες υψηλής παραγωγής ΑΠΕ. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι απολύτως απαραίτητες, αλλά η αποθήκευση είναι αυτή που θα παίξει τον καταλυτικό ρόλο για την ενεργειακή μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: ΑΔΜΗΕ: «Πράσινη» 100% η παραγωγή ρεύματος για πρώτη φορά στην ιστορία
Η επείγουσα ανάγκη για περισσότερη καθαρή ενέργεια λόγω της κλιματικής αλλαγής, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν έχουμε ακόμη στη διάθεσή μας οικονομικά προσιτές τεχνολογίες αποθήκευσης, θέτει σημαντικές προκλήσεις στην προσπάθειά μας να περάσουμε όχι μόνο γρήγορα, αλλά και με ασφάλεια, στην εποχή της καθαρής ενέργειας. Προς αυτή την κατεύθυνση απαιτείται η χάραξη νέων πολιτικών και η συστηματική συνεργασία σε διεθνές επίπεδο. Τα κράτη, ως «κλιματικοί ηγέτες», είναι σημαντικό να επενδύσουν τα ίδια σε ακόμη περισσότερα έργα ενεργειακής μετάβασης, αλλά και να διευκολύνουν και να ενθαρρύνουν την υγιή επιχειρηματικότητα, μεριμνώντας παράλληλα για την κοινωνική συνοχή και την περιβαλλοντική ισορροπία.
Πυκνά δίκτυα διεθνών και εγχώριων διασυνδέσεων για πιο γρήγορη στροφή προς τις ΑΠΕ
Χρειαζόμαστε περισσότερα διασυνοριακά και διηπειρωτικά έργα μεταφοράς, για να δημιουργήσουμε πιο πυκνά δίκτυα αλλά και για να είμαστε σε θέση να χρησιμοποιούμε ενέργεια που παράγεται σε διαφορετικές κλιματικές και γεωγραφικές ζώνες.
Οι διεθνείς διασυνδέσεις παίζουν βασικό ρόλο για την πράσινη μετάβαση αφού διαφοροποιούν τις πηγές εφοδιασμού και συμβάλλουν στην ενσωμάτωση νέων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα.
Ο ΑΔΜΗΕ προωθεί ενεργά νέα έργα διεθνών διασυνδέσεων προς κάθε πλευρά των ελληνικών συνόρων. Μέσα από αυτά τα έργα, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να γίνει ένας κρίσιμος διάδρομος για ανταλλαγές πράσινης ενέργειας μεταξύ της Μέσης Ανατολής, της βόρειας Αφρικής και ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου. Ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται με τον Αιγύπτιο Διαχειριστή EETC για τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου και τον φορέα υλοποίησης ELICA, ενώ σκοπεύει να συμμετάσχει στο έργο και σε επενδυτικό επίπεδο. Η νέα διασύνδεση θα συνδέσει τη βόρεια Αφρική με την Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας και θα δώσει τεράστιες δυνατότητες αξιοποίησης ΑΠΕ. Παράλληλα, θα είναι κι ένα μεγάλο τεχνικό επίτευγμα, καθώς προβλέπεται η εγκατάσταση ενός καλωδίου συνεχούς ρεύματος 500 kV και συνολικής ισχύος έως 3 GW για τη μέγιστη απορρόφηση καθαρής ενέργειας που θα παράγεται στην Αίγυπτο.
Ο ΑΔΜΗΕ προσφέρει επίσης τεχνογνωσία στη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και σκοπεύει να συμμετάσχει ως μέτοχος στον φορέα υλοποίησης, EuroAsia Interconnector. Αυτό το σημαντικό έργο θα δημιουργήσει έναν ακόμη ενεργειακό διάδρομο μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής, μέσω Κύπρου και Ελλάδας.
Με τις εγχώριες νησιωτικές και χερσαίες διασυνδέσεις του Διαχειριστή, το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα υπερδιπλασιαστεί έως το 2030. Τα έργα αυτά βελτιώνουν την ποιότητα ηλεκτροδότησης στα ελληνικά νησιά, μειώνουν το ενεργειακό κόστος για όλους τους καταναλωτές και εξασφαλίζουν σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη. Οι πετρελαϊκοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής αποσύρονται σταδιακά από τα νησιά ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι εκπομπές CO2 που σχετίζονται με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στο Αιγαίο σχεδόν θα μηδενιστούν και θα μειωθούν κατά 2,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε σύγκριση με το 2020.
Latest News
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης
Πέντε μίνι - Εξοικονομώ 250 εκατ. για επιχειρήσεις, καταλύματα, δήμους, παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία
Οι ενδιαφερόμενοι για καθένα από αυτά, θα μπορούν να υποβάλουν, σταδιακά, τις αιτήσεις τους, καθώς υπεγράφησαν οι σχετικές προσκλήσεις