Ξεπερνά τις 70.000 ευρώ η μέση ημερήσια λεία των απατεώνων του διαδικτύου που παραπλανούν ανυποψίαστους συνδρομητές των τραπεζικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών και σηκώνουν χρήματα από τους λογαριασμούς τους.
Πρόκειται για μία τάση που ενισχύθηκε σημαντικά από το δεύτερο χρόνο της πανδημίας, καθώς η ανάγκη για την πραγματοποίηση εξ αποστάσεως συναλλαγών δημιούργησε μία νέα γενιά άπειρων χρηστών του e-banking, οι οποίοι βρίσκονται στο στόχαστρο των ληστών.
Διαβάστε επίσης: Τραπεζικές απάτες: Πώς αλλάζουμε password στο e-banking
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Τράπεζα της Ελλάδος βάση της μεθοδολογίας που ορίζει η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (ΕΒΑ), το 2021 εξαπατήθηκε επταπλάσιος αριθμός πολιτών σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, ενώ το ύψος των καταθέσεων που έκαναν φτερά υπερτετραπλασιάστηκε.
Ειδικότερα, μέσα σε 12 μήνες 8.365 θύματα έχασαν συνολικά 26,3 εκατ. ευρώ, τα οποία κατέληξαν σε λογαριασμούς ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια τρίτων.
Υπολογίζεται ότι για κάθε 25.000 ευρώ που μεταφέρεται 1 ευρώ χάνεται με αυτόν τον τρόπο, ενώ μία συναλλαγή σε κάθε 50.000 είναι απατηλή.
Όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές, παρά «τη συνεχή ενημέρωση των πελατών τόσο από τα πιστωτικά ιδρύματα μεμονωμένα, όσο και από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών που έτρεξε μεγάλες καμπάνιες εφέτος, τα περιστατικά συνεχίζονται με αμείωτη ένταση».
Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι σε όλες τις απάτες ο συνδρομητής του e-banking είναι εκείνος που δίνει την έγκριση στην τράπεζά του για να εκτελεστεί μία μεταφορά. Δεν τίθεται δηλαδή ζήτημα παραβίασης των συστημάτων ασφαλείας της.
Αυτός είναι και ο λόγος, προσθέτουν, που στη συντριπτική πλειονότητα τα θύματα δεν δικαιούνται αποζημίωση, καθώς είναι τα ίδια που άνοιξαν τις θύρες των λογαριασμών στους επιτήδειους.
Τα μέτρα που εξετάζονται
Στο πλαίσιο αυτό, απαντώντας σε πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει τις τελευταίες ημέρες ότι ετοιμάζεται ρύθμιση που θα περιορίζει την ευθύνη των πελατών σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ακόμη κι αν πρόκειται για βαριά τους αμέλεια, υποστηρίζουν ότι μία τέτοια παρέμβαση δεν έχει λογική.
Αυτό που μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τραπεζικό στέλεχος, είναι το αυτόματο πάγωμα ύποπτων συναλλαγών μέχρι να διερευνηθεί εάν έχουν ξεκινήσει από τον ίδιο τον πελάτη.
Συγκεκριμένα, θα καταγράφεται η συνήθης συναλλακτική του συμπεριφορά και εφόσον εκτελεστεί μία μεταφορά που δεν έχει ξαναγίνει ή δεν ταιριάζει στο προφίλ του, το σύστημα θα την αναγνωρίζει και θα την μπλοκάρει.
Στη συνέχεια μετά από επικοινωνία μαζί του θα ελέγχεται αν ο ίδιος έδωσε την εντολή. Αν όχι τα χρήματα θα επιστρέφουν στο λογαριασμό του, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα ολοκληρώνεται η συναλλαγή.
Πώς γίνονται οι κομπίνες
Το πιο συχνό κόλπο είναι η αποστολή στο υποψήφιο θύμα ενός e-mail ή ενός SMS, με το οποίο προειδοποιείται για ένα πρόβλημα που καλείται να λύσει.
Αυτό μπορεί να είναι:
- Το πάγωμα των λογαριασμών του
- Η μη λειτουργία των καρτών του
- Μία ενημέρωση στο σύστημα ασφαλείας
- Η επικαιροποίηση των στοιχείων
Τελευταία έχουν αποσταλεί μηνύματα που ενημερώνουν τους πολίτες ότι δικαιούνται χρήματα, πχ. από επιστροφή φόρου ή κάποιο επίδομα. Σε όλες δε τις περιπτώσεις, έχουν το χαρακτήρα του κατ΄ επείγοντος. Δηλαδή καλείται το θύμα να δράσει άμεσα.
Οι δράστες θέλουν με αυτόν τον τρόπο να αγχώσουν τους παραλήπτες των μηνυμάτων τους, ώστε να μην μπορούν να σκεφθούν καθαρά και να μην αντιληφθούν ότι κάτι δεν πάει καλά.
Ζητείται λοιπόν από το θύμα να πατήσει σε έναν υπερσύνδεσμο για να ενεργήσει κατά τις οδηγίες του μηνύματος και να λύσει το πρόβλημα. Κάνοντας κλικ σε αυτόν, μεταφέρεται σε μία ιστοσελίδα πανομοιότυπη με το e-banking της τράπεζας, στην οποία καλείται να πληκτρολογήσει του κωδικούς εισόδου.
Ό,τι όμως γράφεται στη συγκεκριμένη σελίδα περιέρχεται σε γνώση των δραστών, οι οποίοι την ίδια στιγμή μπαίνουν στο πραγματικό e-banking του θύματος.
Στη συνέχεια ετοιμάζουν μία συναλλαγή και για να την εκτελέσουν ζητούν από το θύμα να την επιβεβαιώσει.
Ο συνδρομητής νομίζει ότι καταχωρώντας τον κωδικό μίας χρήσης στην ψεύτικη ιστοσελίδα που βρίσκεται ή δίνοντας επιβεβαίωση μέσω του mobile app, θα λυθεί το πρόβλημα που αναφερόταν στο e-mail που δέχθηκε.
Στην πραγματικότητα όμως δίνει τη συγκατάθεσή του για να μεταφέρουν οι ληστές τα χρήματά του σε δικό τους λογαριασμό.
Latest News
SATO: Από τα τρίποντα των «χρυσών» 90’s στην εκκαθάριση και πάλι απ’ την αρχή
Τα έπιπλα, τα ακίνητα, το μπάσκετ και το γκολ που δεν μπήκε – Το τέλος και η αρχή της SATO της οικογένειας Θεοδωρίδη
Οριστικό τέλος για τη Tupperware στην Ελλάδα - Παραγγελίες μέχρι τις 8 Ιανουαρίου για τα θρυλικά ταπεράκια
Η (πολύ) δύσκολη επόμενη μέρα της Tupperware μέσω της εταιρείας Party Products LLC - Η κατάρρευση του ελληνικού τζίρου μετά το λουκέτο στο εργοστάσιο της Θήβας
HELLENiQ ENERGY – Motor Oil: Ρίχνουν άλλα 4 δισ. για πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό
Τα ελληνικά διυλιστήρια των HELLENiQ ENERGY και Motor Oil, συνεχίζουν τον μετασχηματισμό τους με συνολικές επενδύσεις 4 δισ. ευρώ έως το 2030
Η τραπεζική πυξίδα στο Χρηματιστήριο δείχνει τον… Βορρά
Οι τράπεζες, σύμφωνα με αναλυτές, θα συνεχίσουν και το 2025 να δίνουν τον τόνο στο Χρηματιστήριο Αθηνών αλλά και στις οικονομικές επιδόσεις συνολικά της αγοράς
Έλληνας ο κορυφαίος ελαιοπαραγωγός στον κόσμο το 2024
Μεγάλη επιτυχία για το ελληνικό ελαιόλαδο - Νο.1 ελαιοπαραγωγός χώρα διεθνώς η Ελλάδα στα γαστρονομικά ελαιόλαδα
Τζίρος 5,8 δισ. ευρώ από τις 2.000 ελληνικές εταιρείες στη Ρουμανία
Στα 4,2 δισ. το απόθεμα άμεσων ξένων επενδύσεων - Ποιες επιχειρήσεις ξεχωρίζουν
Νέες αυξήσεις φωτιά στα ασφάλιστρα υγείας – Τα funds που φεύγουν, το ολιγοπώλιο και η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας και το 2025 – Η πολιτική αντιπαράθεση και η εκκρεμής έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Εκπτώσεις πριν τις… εκπτώσεις από μεγάλες αλυσίδες
Στη «μάχη» των προσφορών οι μεγάλοι λιανέμποροι πριν την επίσημη πρεμιέρα των εκπτώσεων στις 13/1 - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα - Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Πότε «βλέπει» το επιτόκιο της ΕΚΤ στο 2% ο Στουρνάρας
Ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι «έχουμε κάνει τέσσερις μειώσεις στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχουμε πέσει από το 4% που ήταν το Ιούνιο σε 3%»
Αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας: Πρακτικές ολιγοπωλίου καταγγέλει ο Χατζηθεοδοσίου
Το θέμα των ασφαλίστρων για νοσηλεία σε ιδιωτικά νοσοκομεία και τις πρακτικές ολιγοπωλίου θίγει με δήλωσή του ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου