![Θανόπουλος: Μικρή πτώση του τζίρου το 2021 – Στα 3,38 εκατ. ευρώ τα κέρδη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/thanopoulos4.png)
Ελαφρά πτώση των πωλήσεων της αναμένει για το 2022 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Θανόπουλος, που γιορτάζει εφέτος τα 145 χρόνια λειτουργίας της.
«Αυτό οφείλεται στην έκτακτη αύξηση των πωλήσεων ορισμένων μηνών του 2021, λόγω των υγειονομικών νόμων της πανδημίας και της απαγόρευσης λειτουργίας των εστιατορίων», αναφέρεται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις του 2021, που δημοσιεύτηκαν χθες στο ΓΕΜΗ.
Ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας για το 2021 ανήλθε σε 53,23 εκατ. ευρώ έναντι 55,18 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, καταγράφοντας μείωση 3,5%.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Οι πληθωρισμός έφεραν τζίρο στα ταμεία τους
Πτωτικά κινήθηκε και η κερδοφορία το 2021. Ειδικότερα, η εταιρεία είχε καθαρά κέρδη προ φόρων 3,38 εκατ. ευρώ έναντι 4,76 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το αποτέλεσμα περιόδου μετά από φόρους ήταν κερδοφόρο στα 2,54 εκατ. ευρώ από 3,57 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.
Αν και το ποσοστό των κερδών προ φόρων δια του κύκλου εργασιών διαμορφώθηκε χαμηλότερα συγκριτικά με το 2020 (6,35% έναντι 8,64%) συνεχίζει να κινείται υψηλότερα σε σχέση με τους «μεγάλους» του κλάδου.
Ο μέσος όρος προσωπικού της εταιρείας κατά την περίοδο 2021 ανήλθε σε 370 απασχολούμενους από 348 το 2020.
Διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης
Χωρίς καθόλου δάνεια, η αλυσίδα της οικογένειας Θανόπουλου, διαθέτει τρία καταστήματα στα βόρεια προάστια της Αττικής και ένα e-shop, ενώ στους +18.000 κωδικούς της δεν περιλαμβάνονται προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αντίθετα με ότι συμβαίνει στο κλάδο της οργανωμένης λιανικής, όπου η πλειονότητα των αλυσίδων αναζητούν τζίρο μέσω της αύξησης του δικτύου τους, είτε με οργανική ανάπτυξη είτε με εξαγορές, η οικογενειακή αλυσίδα Θανόπουλος, την οποία διαχειρίζονται σήμερα ο Τέλης και ο Περικλής Θανόπουλος, στηριγμένη σε ίδια κεφάλαια και με καθαρότητα στρατηγικής, δεν έχει βλέψεις οριζόντιας επέκτασης.
Παρότι τα τελευταία χρόνια τα καταστήματα Θανόπουλος δεν άλλαξαν ως προς τον αριθμό τους, άλλαξε η όψη τους, με την επιχείρηση να έχει προχωρήσει πρόσφατα στην πλήρη ανακαίνισή τους.
Από το 2018 και ιδιαίτερα στη διάρκεια της πανδημίας, έμφαση δόθηκε και στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Το μοναδικό ελληνικό σούπερ μάρκετ με ιστορία 145 χρόνων
Η ιστορία της Θανόπουλος ξεκινάει το 1877 όταν στην Αθήνα κυριαρχούσαν «δυσειδή» και «οζώδη» παντοπωλεία.
Τότε ο νεαρός Παναγιώτης Θανόπουλος άνοιξε το δικό του εδωδιμοπωλείο στην οδό Αιόλου 79, που έμελλε να γίνει η αφετηρία μιας σειράς αδιανόητων για την εποχή νεωτερισμών, στη δύσβατη πορεία προς τον εξευρωπαϊσμό του ελληνικού λιανικού εμπορίου τροφίμων.
Εκείνο το εδωδιμοπωλείο αποτέλεσε σημείο αναφοράς όλης της κοινωνικής ελίτ της εποχής.
Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ο Παναγιώτης Θανόπουλος, ο οποίος ξεκίνησε 14 χρονών από την ορεινή Αρκαδία για να εργαστεί στην Αθήνα ως «μπακαλόγατος», αγόρασε κοντά στις παραδουνάβιες περιοχές εκτάσεις και παρήγαγε δικό του χαβιάρι.
Μέχρι και ο Γεώργιος Σουρής στην εφημερίδα του «Ρωμηός», στο φύλλο της 30ής Μαρτίου 1885, έγραφε: «Χαβιάρι Γιέλβας και τυριά και μπύρα στην μπουκάλα, σαμπάνια ανεκτίμητη καθώς και τόσα άλλα, τουτέστιν αυγοτάραχα και του κουτιού σαρδέλαις, πρώτης ποιότητος εληαίς, τουρσιά και μουρταδέλαις, του Θανόπουλου το λαμπρόν κοσμούν παντοπωλείον, που κείται στο Βασιλικόν εκεί Φωτογραφείον».
Το 1911 μάλιστα με αγγελία στις ημερήσιες εφημερίδες ζήτησε να προσλάβει γυναίκες ως πωλήτριες στο κατάστημά του, ένα χρόνο πριν την ψήφιση του νόμου για την εργασία των γυναικών.
Αν και ακούγεται υπερβολικό, θα μπορούσε να πει κανείς ότι για τα σημερινά δεδομένα ο Θανόπουλος του 1880, με κανόνες υγιεινής, υψηλότατη εξυπηρέτηση και ωραίο περιβάλλον, ήταν «σούπερ μάρκετ» και «ντελικατέσεν» της εποχής.
Άξιος συνεχιστής του Παναγιώτη Θανόπουλου ο γιος του, Παντελής (Τέλης). Άνθρωπος με μόρφωση, δραστήριος και διορατικός, το 1931 μεταφέρει την επιχείρηση σε μεγαλύτερο κτίριο, στα Χαυτεία, λανσάροντας το πρώτο πολυμορφικό εδωδιμοπωλείο. Ιδρύει ακόμη και εστιατόρια μέσα στο κατάστημα!
Εποχές λιανεμπορίου
Οι δεκαετίες του 1950 και του 1960 είναι εξαιρετικές εποχές για το εγχώριο λιανεμπόριο. Τα παιδιά του Τέλη Θανόπουλου συνεχίζουν με την ίδια δημιουργικότητα να αναπτύσσουν την εταιρεία.
Εμπνευσμένοι από τα παγκοσμίως γνωστά «Fauchon» και «Migro», προσθέτουν τμήμα Delicatessen, ενώ συνέβαλλαν στην καθιέρωση του μοντέλου του σουπερμάρκετ στην ελληνική αγορά.
Στο βιβλίο των «Θανόπουλων» (Από τα «Εδώδιμα – Αποικιακά» στα Σούπερ Μάρκετ, με συγγραφείς τις Λυδία Σαπουνάκη- Δρακάκη και Μαρία Λουίζα Τζόγια – Μοάτσου, εκδόσεις Καστανιώτη) διαβάζουμε: «(…) το σύστημα “ευρείας καταναλώσεως με αυτοεξυπηρέτηση” (σέλφ σέρβις) εφαρμόστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1960, σε ένα μικρό εστιατόριο της εταιρείας “Φλόκας” στο κέντρο της Αθήνας.
Πρώτη όμως εφαρμογή του σε κατάστημα τροφίμων έγινε από τους αδελφούς Θανόπουλου το 1961 στο ιστορικό πολυμορφικό παντοπωλείο στα Χαυτεία, όπου μια τριακονταετία νωρίτερα ο Παντελής Θανόπουλος είχε μεταφέρει την επιχείρηση του πατέρα του».
Ως το 1972 οι πέντε γιοι του Παντελή Θανόπουλου δημιουργούν σταδιακά μια αλυσίδα 16 καταστημάτων σέλφ σέρβις στις περιοχές Χαυτεία, Φωκίωνος Νέγρη, Π. Φάληρο, Αλεξάνδρας, Αρχελάου, Πατησίων, Κηφισιάς, Μηθύμνης, Μακρυγιάννη, και αλλού.
Αλλαγή πορείας
Ο Δημήτριος Θανόπουλος προβλέπει την ανάπτυξη της Αθήνας προς τα Βόρεια, αυτονομείται και ανοίγει το 1980 το πρώτο κατάστημα με την επωνυμία «Δημήτριος Θανόπουλος Α.Ε.» στην πλατεία της Νέας Κηφισιάς.
Το δεύτερο κατάστημα ανοίγει το 1996, απέναντι από το σταθμό ΗΣΑΠ-Κηφισιάς, ενώ δημιουργείται και το τρίτο κατάστημα, στη γωνία Χαρ. Τρικούπη και Αίαντος, για να εξυπηρετήσει καλύτερα τη Νέα Ερυθραία και τις γύρω περιοχές.
Οι συνεχιστές
Σήμερα οι αδέλφια Περικλής και Τέλης – τα παιδιά του Δημήτρη Θανόπουλου – τέταρτη γενιά στην επιχείρηση – συνεχίζουν να πρωτοπορούν, ποντάροντας στο τρίπτυχο που αντιπροσώπευε τον ιδρυτή – προπάππο τους: «ποικιλία, ποιότητα, προσωπικό σέρβις».
Επιδιώκουν μάλιστα όχι μόνο την επαρκή διατροφή αλλά και τη «βέλτιστη», προσθέτοντας λειτουργικά τρόφιμα, superfoods, κετογονική δίαιτα και άλλες τάσεις, σε έναν διατροφικό χάρτη που διαρκώς μεταβάλλεται.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΕΤΕπ: Ολική επαναφορά για επενδύσεις και αισιοδοξία στην Ελλάδα – Η σύγκριση με την Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/epixeiriseis-600x375.jpg)
ΕΤΕπ: Ολική επαναφορά για επενδύσεις και αισιοδοξία στην Ελλάδα – Η σύγκριση με την Ευρώπη
Τι αποκαλύπτει έκθεση της ΕΤΕπ που βασίζεται σε δημοσκοπήσεις περίπου 13.000 επιχειρήσεων σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ
![Eurolife FFH:Απόδοση 3,70% στα ατομικά προγράμματα διαχείρισης κεφαλαίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/Eurolife-FFH-600x250.jpg)
Eurolife FFH:Απόδοση 3,70% στα ατομικά προγράμματα διαχείρισης κεφαλαίου
Η Eurolife FFH προσφέρει ουσιαστικό όφελος στους ασφαλισμένους της
![Ελληνικές τράπεζες: η Mediobanca ανεβάζει τις τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες – Προτιμά Πειραιώς, Alpha Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_trapezes_flags_NEA_2025-600x352.png)
«Ψήφος» στις ελληνικές τράπεζες από τη Mediobanka – Οι νέες τιμές στόχοι
Η τάση αύξησης των ελληνικών δανείων παραμένει ισχυρή και πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, επισημαίνει μεταξύ άλλων η Mediobanca για τις ελληνικές τράπεζες
![Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/05/avax-600x401.jpg)
Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]
Οι εκτιμήσεις των αναλυτών της Euroxx για το διάστημα 2024-2028 - Η avax εκτιμάται ότι θα παράγει σημαντικές ελεύθερες ταμειακές ροές τα επόμενα έτ
![Τράπεζες: Γιατί φορτώνουν με επιπλέον έξοδα το τελευταίο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_banking24a-600x352.png)
Γιατί «φορτώνουν» με επιπλέον έξοδα τους ισολογισμούς οι τράπεζες - Ο πήχης για τα μερίσματα
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοσιοποίηση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από τις τράπεζες
![Miele Hellas: «Bonus» από τους Γερμανούς στην ελληνική εταιρεία – Το στοίχημα των 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/miele-1-600x400.jpg)
Το «bonus» των Γερμανών στη Miele Hellas, το στοίχημα των 100 εκατ. και ο Κωτσόβολος
Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Miele Hellas για την πορεία ανάπτυξης – Το μήνυμα των ιδιοκτητών για την ανάθεση του cluster – Πώς θα αναπτυχθεί
![Βιομηχανικές περιοχές: Σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ και εκπροσώπων του ΠΑΣΕΒΙΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/1213-600x450.jpg)
Διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο 4982/22 για τις βιομηχανικές περιοχές ζητούν οι επιχειρήσεις των ΒΙΠΕ
Οι βουλευτές της ΝΔ μαζί με εκπροσώπους του ΠΑΣΕΒΙΠΕ, θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης «ώστε να διαμορφωθεί ενα βιώσιμο μέλλον» για τις βιομηχανικές περιοχές
![Miele Hellas: Επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Miele-600x400.jpg)
Η Miele Hellas επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία
Η επιτυχημένη πορεία της Miele Hellas οδηγεί σε ανάληψη της νέας αρμοδιότητας του νέου Miele Cluster Adria Aegean
![Jumbo: Αυξήθηκαν κατά 11% οι πωλήσεις τον Ιανουάριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/jumbo55.png)
Jumbo: Αύξηση 11% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο
Αυξημένες 15% οι πωλήσεις στην Ελλάδα τον Ιανουάριο - Τι αναφέρει η διοίκηση της Jumbo
![Κλωστοϋφαντουργία: Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί -Υπόμνημα σε Σκυλακάκη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/klostoyfantoyrgia-768x430-1-600x336.jpg)
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ