Στην προκυμαία του λιμανιού του Πειραιά, ένας γερανός ετοιμάζεται να σηκώσει γιγάντια πάνελ αλουμινίου στο κέλυφος ενός πύργου 22 ορόφων. Σε μια εξωτερική βεράντα, οι εργάτες ρίχνουν μπετόν για να κατευθύνουν το νερό της βροχής σε υπόγειες δεξαμενές. Στο εσωτερικό, δύο άνδρες με καπέλα βάζουν λωρίδες από ατσάλι σε έναν τοίχο ως μόνωση.
Η ανακαίνιση των 100 εκατομμυρίων ευρώ στοχεύει στο να μετατρέψει τον ογκώδη Πύργο του Πειραιά -ο οποίος κυριαρχεί ως οικοδόμημα στην πόλη από τη δεκαετία του 1970- στο πιο πράσινο κτίριο της Ελλάδας. Η πρόσοψη θα καλυφθεί με πτερύγια που εκτρέπουν τον ήλιο, τα θερμικά παράθυρα είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο γυαλί, κάθε θέση στάθμευσης στο υπόγειο έχει σημείο φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ αισθητήρες θα μετρούν το μικροκλίμα για να βοηθήσουν στη διατήρηση των χώρων πρασίνου. «Το λιμάνι ήταν μια άσχημη βιομηχανική περιοχή, ερειπωμένη και νεκρή», αναφέρει η Όλγα Ίτσιου, διευθύνουσα σύμβουλος της Dimand SA, της εταιρείας που έχει αναλάβει την ανακαίνιση του πύργου. «Η ανακαίνισή μας θα επαναφέρει τη ζωή στη γειτονιά», προσθέτει.
Το έργο
Το έργο, πέντε μίλια από το κέντρο της Αθήνας, είναι ένα από τα κορυφαία ανακατασκευαστικά στην Ευρώπη, ενώ ταιριάζει σε αυτό που η Ευρωπαϊκή Ένωση αποκαλεί Κύμα Ανακαίνισης. Η πρωτοβουλία, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2020, στοχεύει στην «απανθρακοποίηση» 35 εκατομμυρίων κατοικιών, πολυκατοικιών, γραφείων, σχολείων, νοσοκομείων και άλλων έως το 2030, με συνολικό κόστος 2,75 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Τα περισσότερα ευρωπαϊκά κτίρια είναι ηλικίας άνω των δύο δεκαετιών και συμβάλλουν στο να αποτελούν τον μεγαλύτερο καταναλωτή ενέργειας σε κάθε περιοχή, αντιπροσωπεύοντας το 36% των συνολικών εκπομπών.
Διαβάστε επίσης: ΕΕ: Συμφωνία για τους νέους κανόνες στην ενεργειακή απόδοση των κτιρίων
Η αργοπορία στην Ευρώπη
Μέχρι στιγμής, όμως, το κύμα ανακαίνισης αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό. Μόλις το 1% των κτιρίων της Ευρώπης ανακαινίζεται κάθε χρόνο, ποσοστό που η ΕΕ λέει ότι πρέπει να διπλασιαστεί. Την ίδια στιγμή, ολοκληρωτικές ανακαινίσεις – με στόχο τη μείωση της χρήσης ενέργειας τουλάχιστον κατά 60% με βελτιωμένη μόνωση, σύγχρονα παράθυρα και αντλίες θερμότητας για την αντικατάσταση των λεβήτων αερίου – γίνονται μόνο στο 0,2% των κτιρίων ετησίως. Με αυτόν τον ρυθμό, θα είναι σχεδόν αδύνατο για την Ευρώπη να πετύχει τον στόχο της για μηδενικές εκπομπές έως το 2050. «Πρέπει να εμπνέεται μια αίσθηση επείγουσας ανάγκης σε αυτή τη διαδικασία», λέει ο Adrian Joyce, διευθυντής του Renovate Europe, μιας ομάδας που προωθεί την επιτάχυνση στη μετάβαση. «Αν δεν επιτύχουμε ευρεία ανακαίνιση της τάξης 2,5% (σ.σ. κάθε χρόνο) έως το 2030 και δεν τη διατηρήσουμε για δύο δεκαετίες, θα αποτύχουμε σε αυτήν την πρόκληση», πρόσθεσε.
Οι στόχοι της Ελλάδας
Στην Ελλάδα, οι ανακαινίσεις σταμάτησαν κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους 2009-18, ενώ 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ από τα χρήματα της ΕΕ για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης λόγω πανδημίας έχουν διατεθεί για πιο πράσινες κατασκευές. Η Αλεξάνδρα Σδούκου, γενική γραμματέας ενέργειας και ορυκτών πόρων της Ελλάδας, λέει ότι η χώρα σκοπεύει να μειώσει τη χρήση ενέργειας στα κτίρια κατά 38% έως το 2030, υπερβαίνοντας τον στόχο της ΕΕ για 32%. Για την επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτηθεί η ανακαίνιση 60.000 κατασκευών —περίπου το 15% του οικιστικού αποθέματος— σε κάθε έτος. Η κυβέρνηση θέσπισε κατά τον περασμένοι Ιούνιο επιδοτήσεις έως και 50% σε νοικοκυριά, προκειμένου να ανταλλάξουν παλιά κλιματιστικά, ψυγεία και καταψύκτες με πιο αποδοτικά ενεργειακά μοντέλα και έλαβε 1 εκατομμύριο αιτήσεις μέσα σε ένα μήνα. «Τα περισσότερα κτίριά μας χτίστηκαν πριν από το 1980», λέει η κα Σδούκου και προσθέτει «Αν θέλουμε πραγματικά να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, πρέπει να το αντιμετωπίσουμε».
Latest News
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης
Πέντε μίνι - Εξοικονομώ 250 εκατ. για επιχειρήσεις, καταλύματα, δήμους, παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία
Οι ενδιαφερόμενοι για καθένα από αυτά, θα μπορούν να υποβάλουν, σταδιακά, τις αιτήσεις τους, καθώς υπεγράφησαν οι σχετικές προσκλήσεις