![Ναυτιλία: Δίνει ανάσα η νέα τρίμηνη ελεύθερη μεταφορά των ουκρανικών σιτηρών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/sitira-768x431-1.jpg)
Η ανανέωση της συμφωνίας για την ελεύθερη μεταφορά ουκρανικού σιταριού για 120 ημέρες ακόμη ήταν μια θετική εξέλιξη σε μια πτωτική ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, εάν δεν ανανεωνόταν η συμφωνία οι αρνητικές επιπτώσεις θα ήταν έντονες, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων θα απελευθερωνόταν από το εμπόριο σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα και θα επεδίωκε να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους κυρίως στα μικρότερου μεγέθους πλοία.
Η επέκταση της συμφωνίας για ακόμη τέσσερις μήνες θα επιδράσει θετικά στο «συναίσθημα» στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, εκτιμά, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής της Intermodal, σε μία στιγμή που τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου είναι αντιφατικά. Από τη μία το «φτωχό» βιβλίο παραγγελιών μειώνει την προσφορά χωρητικότητας, από την άλλη όμως η μείωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα πιέζει τα κέρδη των bulkers.
Διαβάστε επίσης: Στα ύψη οι αξίες των τάνκερ ενώ των capes… «βυθίζονται» [γραφήματα]
Τα μεγέθη
Με τη νέα συμφωνία το ουσιαστικό, όπως εξηγεί ο κ. Παργανάς, είναι ότι αποφεύγονται αρνητικές εξελίξεις από μία μη ανανέωσή της. Πέραν των μειωμένων εξαγωγών θα είχαμε έναν αριθμό μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων τα οποία απασχολούνται τώρα στο συγκεκριμένο εμπόριο, που θα επέστρεφαν στη διεθνή αγορά, αυξάνοντας έτσι την προσφορά πλοίων σε μεγέθη από handy μέχρι και Panamax.
Δεδομένου ότι τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εμπόριο των ουκρανικών σιτηρών είναι «ηλικιωμένα» και αγοράστηκαν τους τελευταίους μήνες με σκοπό να απασχοληθούν σε αυτή την αγορά, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα πλοία αυτά κατά το διάστημα των τελευταίων δύο εβδομάδων που είχαν μειωθεί οι εξαγωγές από την Ουκρανία είχαν απασχοληθεί σε άλλους εμπορικούς δρόμους και ότι σε αυτό οφείλεται, ως έναν βαθμό, η μείωση των ναύλων στην αγορά. Αντιθέτως, όπως σημειώνει, η πτώση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, οφείλεται σε θεμελιώδη μεγέθη, όπως π.χ. η ζήτηση από την Κίνα.
Η πτώση της ζήτησης
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πτώση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει οδηγήσει σε σοβαρή κατάρρευση την ισορροπία της αγοράς. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας ακινήτων στην αχανή αυτή χώρα καθώς οι επενδύσεις στον τομέα έχουν σημειώσει το 2022 πτώση κοντά στο 10% σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό πλαίσιο το 2021. Οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της τοπικής ζήτησης για χάλυβα στην Κίνα.
Στα θετικά όσον αφορά μεσοπρόθεσμα το μέλλον του κλάδου συγκαταλέγεται το πολύ φτωχό βιβλίο νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Filipe Gouveia, οι παραδόσεις πλοίων χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια dwt το 2024, καθώς η οικονομική αστάθεια έχει κρατήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ωστόσο, μια άνοδος του αριθμού νέων συμβολαίων ναυπήγησης αναμένεται προς το τέλος του 2023.
Συρρίκνωση
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι παραδόσεις από τα ναυπηγεία νεότευκτων bulkers θα φτάσουν στο χαμηλό 19 ετών το 2024, ενισχύοντας τη συρρίκνωση του στόλου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια DWT το 2024. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου προσθέτει επί του παρόντος έως και 66,7 εκατομμύρια dwt, μόλις το 6,9% του στόλου χύδην φορτίων, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996!
Οι συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην αυξήθηκαν το 2021 και έφθασαν τα 48,4 εκατομμύρια dwt, λόγω ενός θετικού κύκλου εκείνη την περίοδο. Ωστόσο, το πρώτο δεκάμηνο του 2022 οι παραγγελίες συρρικνώθηκαν στα 11,7 εκατ. dwt, καθώς οι ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και τα ερωτηματικά σε σχέση με το ποια εναλλακτικά καύσιμα θα κυριαρχήσουν στο μέλλον λειτουργούν ανασχετικά στις επενδυτικές αποφάσεις.
Η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πιθανότατα θα επηρεάσει τις επενδυτικές αποφάσεις και θα διατηρήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ενόψει αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών και γήρανσης του στόλου, θα απαιτηθεί ανανέωσή του και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι συμφωνίες με τα ναυπηγεία θα ξεκινήσουν δυναμικά προς το τέλος του 2023, εκτιμά ο αναλυτής της Bimco.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024