Η ανανέωση της συμφωνίας για την ελεύθερη μεταφορά ουκρανικού σιταριού για 120 ημέρες ακόμη ήταν μια θετική εξέλιξη σε μια πτωτική ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, εάν δεν ανανεωνόταν η συμφωνία οι αρνητικές επιπτώσεις θα ήταν έντονες, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων θα απελευθερωνόταν από το εμπόριο σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα και θα επεδίωκε να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους κυρίως στα μικρότερου μεγέθους πλοία.
Η επέκταση της συμφωνίας για ακόμη τέσσερις μήνες θα επιδράσει θετικά στο «συναίσθημα» στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, εκτιμά, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής της Intermodal, σε μία στιγμή που τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου είναι αντιφατικά. Από τη μία το «φτωχό» βιβλίο παραγγελιών μειώνει την προσφορά χωρητικότητας, από την άλλη όμως η μείωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα πιέζει τα κέρδη των bulkers.
Διαβάστε επίσης: Στα ύψη οι αξίες των τάνκερ ενώ των capes… «βυθίζονται» [γραφήματα]
Τα μεγέθη
Με τη νέα συμφωνία το ουσιαστικό, όπως εξηγεί ο κ. Παργανάς, είναι ότι αποφεύγονται αρνητικές εξελίξεις από μία μη ανανέωσή της. Πέραν των μειωμένων εξαγωγών θα είχαμε έναν αριθμό μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων τα οποία απασχολούνται τώρα στο συγκεκριμένο εμπόριο, που θα επέστρεφαν στη διεθνή αγορά, αυξάνοντας έτσι την προσφορά πλοίων σε μεγέθη από handy μέχρι και Panamax.
Δεδομένου ότι τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εμπόριο των ουκρανικών σιτηρών είναι «ηλικιωμένα» και αγοράστηκαν τους τελευταίους μήνες με σκοπό να απασχοληθούν σε αυτή την αγορά, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα πλοία αυτά κατά το διάστημα των τελευταίων δύο εβδομάδων που είχαν μειωθεί οι εξαγωγές από την Ουκρανία είχαν απασχοληθεί σε άλλους εμπορικούς δρόμους και ότι σε αυτό οφείλεται, ως έναν βαθμό, η μείωση των ναύλων στην αγορά. Αντιθέτως, όπως σημειώνει, η πτώση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, οφείλεται σε θεμελιώδη μεγέθη, όπως π.χ. η ζήτηση από την Κίνα.
Η πτώση της ζήτησης
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πτώση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει οδηγήσει σε σοβαρή κατάρρευση την ισορροπία της αγοράς. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας ακινήτων στην αχανή αυτή χώρα καθώς οι επενδύσεις στον τομέα έχουν σημειώσει το 2022 πτώση κοντά στο 10% σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό πλαίσιο το 2021. Οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της τοπικής ζήτησης για χάλυβα στην Κίνα.
Στα θετικά όσον αφορά μεσοπρόθεσμα το μέλλον του κλάδου συγκαταλέγεται το πολύ φτωχό βιβλίο νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Filipe Gouveia, οι παραδόσεις πλοίων χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια dwt το 2024, καθώς η οικονομική αστάθεια έχει κρατήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ωστόσο, μια άνοδος του αριθμού νέων συμβολαίων ναυπήγησης αναμένεται προς το τέλος του 2023.
Συρρίκνωση
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι παραδόσεις από τα ναυπηγεία νεότευκτων bulkers θα φτάσουν στο χαμηλό 19 ετών το 2024, ενισχύοντας τη συρρίκνωση του στόλου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια DWT το 2024. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου προσθέτει επί του παρόντος έως και 66,7 εκατομμύρια dwt, μόλις το 6,9% του στόλου χύδην φορτίων, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996!
Οι συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην αυξήθηκαν το 2021 και έφθασαν τα 48,4 εκατομμύρια dwt, λόγω ενός θετικού κύκλου εκείνη την περίοδο. Ωστόσο, το πρώτο δεκάμηνο του 2022 οι παραγγελίες συρρικνώθηκαν στα 11,7 εκατ. dwt, καθώς οι ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και τα ερωτηματικά σε σχέση με το ποια εναλλακτικά καύσιμα θα κυριαρχήσουν στο μέλλον λειτουργούν ανασχετικά στις επενδυτικές αποφάσεις.
Η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πιθανότατα θα επηρεάσει τις επενδυτικές αποφάσεις και θα διατηρήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ενόψει αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών και γήρανσης του στόλου, θα απαιτηθεί ανανέωσή του και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι συμφωνίες με τα ναυπηγεία θα ξεκινήσουν δυναμικά προς το τέλος του 2023, εκτιμά ο αναλυτής της Bimco.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ