
Η ανανέωση της συμφωνίας για την ελεύθερη μεταφορά ουκρανικού σιταριού για 120 ημέρες ακόμη ήταν μια θετική εξέλιξη σε μια πτωτική ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, εάν δεν ανανεωνόταν η συμφωνία οι αρνητικές επιπτώσεις θα ήταν έντονες, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων θα απελευθερωνόταν από το εμπόριο σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα και θα επεδίωκε να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους κυρίως στα μικρότερου μεγέθους πλοία.
Η επέκταση της συμφωνίας για ακόμη τέσσερις μήνες θα επιδράσει θετικά στο «συναίσθημα» στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, εκτιμά, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής της Intermodal, σε μία στιγμή που τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου είναι αντιφατικά. Από τη μία το «φτωχό» βιβλίο παραγγελιών μειώνει την προσφορά χωρητικότητας, από την άλλη όμως η μείωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα πιέζει τα κέρδη των bulkers.
Διαβάστε επίσης: Στα ύψη οι αξίες των τάνκερ ενώ των capes… «βυθίζονται» [γραφήματα]
Τα μεγέθη
Με τη νέα συμφωνία το ουσιαστικό, όπως εξηγεί ο κ. Παργανάς, είναι ότι αποφεύγονται αρνητικές εξελίξεις από μία μη ανανέωσή της. Πέραν των μειωμένων εξαγωγών θα είχαμε έναν αριθμό μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων τα οποία απασχολούνται τώρα στο συγκεκριμένο εμπόριο, που θα επέστρεφαν στη διεθνή αγορά, αυξάνοντας έτσι την προσφορά πλοίων σε μεγέθη από handy μέχρι και Panamax.
Δεδομένου ότι τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εμπόριο των ουκρανικών σιτηρών είναι «ηλικιωμένα» και αγοράστηκαν τους τελευταίους μήνες με σκοπό να απασχοληθούν σε αυτή την αγορά, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα πλοία αυτά κατά το διάστημα των τελευταίων δύο εβδομάδων που είχαν μειωθεί οι εξαγωγές από την Ουκρανία είχαν απασχοληθεί σε άλλους εμπορικούς δρόμους και ότι σε αυτό οφείλεται, ως έναν βαθμό, η μείωση των ναύλων στην αγορά. Αντιθέτως, όπως σημειώνει, η πτώση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, οφείλεται σε θεμελιώδη μεγέθη, όπως π.χ. η ζήτηση από την Κίνα.
Η πτώση της ζήτησης
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πτώση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει οδηγήσει σε σοβαρή κατάρρευση την ισορροπία της αγοράς. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας ακινήτων στην αχανή αυτή χώρα καθώς οι επενδύσεις στον τομέα έχουν σημειώσει το 2022 πτώση κοντά στο 10% σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό πλαίσιο το 2021. Οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της τοπικής ζήτησης για χάλυβα στην Κίνα.
Στα θετικά όσον αφορά μεσοπρόθεσμα το μέλλον του κλάδου συγκαταλέγεται το πολύ φτωχό βιβλίο νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Filipe Gouveia, οι παραδόσεις πλοίων χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια dwt το 2024, καθώς η οικονομική αστάθεια έχει κρατήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ωστόσο, μια άνοδος του αριθμού νέων συμβολαίων ναυπήγησης αναμένεται προς το τέλος του 2023.
Συρρίκνωση
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι παραδόσεις από τα ναυπηγεία νεότευκτων bulkers θα φτάσουν στο χαμηλό 19 ετών το 2024, ενισχύοντας τη συρρίκνωση του στόλου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια DWT το 2024. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου προσθέτει επί του παρόντος έως και 66,7 εκατομμύρια dwt, μόλις το 6,9% του στόλου χύδην φορτίων, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996!
Οι συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην αυξήθηκαν το 2021 και έφθασαν τα 48,4 εκατομμύρια dwt, λόγω ενός θετικού κύκλου εκείνη την περίοδο. Ωστόσο, το πρώτο δεκάμηνο του 2022 οι παραγγελίες συρρικνώθηκαν στα 11,7 εκατ. dwt, καθώς οι ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και τα ερωτηματικά σε σχέση με το ποια εναλλακτικά καύσιμα θα κυριαρχήσουν στο μέλλον λειτουργούν ανασχετικά στις επενδυτικές αποφάσεις.
Η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πιθανότατα θα επηρεάσει τις επενδυτικές αποφάσεις και θα διατηρήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ενόψει αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών και γήρανσης του στόλου, θα απαιτηθεί ανανέωσή του και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι συμφωνίες με τα ναυπηγεία θα ξεκινήσουν δυναμικά προς το τέλος του 2023, εκτιμά ο αναλυτής της Bimco.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»