Η ανανέωση της συμφωνίας για την ελεύθερη μεταφορά ουκρανικού σιταριού για 120 ημέρες ακόμη ήταν μια θετική εξέλιξη σε μια πτωτική ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, εάν δεν ανανεωνόταν η συμφωνία οι αρνητικές επιπτώσεις θα ήταν έντονες, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων θα απελευθερωνόταν από το εμπόριο σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα και θα επεδίωκε να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους κυρίως στα μικρότερου μεγέθους πλοία.
Η επέκταση της συμφωνίας για ακόμη τέσσερις μήνες θα επιδράσει θετικά στο «συναίσθημα» στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, εκτιμά, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής της Intermodal, σε μία στιγμή που τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου είναι αντιφατικά. Από τη μία το «φτωχό» βιβλίο παραγγελιών μειώνει την προσφορά χωρητικότητας, από την άλλη όμως η μείωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα πιέζει τα κέρδη των bulkers.
Διαβάστε επίσης: Στα ύψη οι αξίες των τάνκερ ενώ των capes… «βυθίζονται» [γραφήματα]
Τα μεγέθη
Με τη νέα συμφωνία το ουσιαστικό, όπως εξηγεί ο κ. Παργανάς, είναι ότι αποφεύγονται αρνητικές εξελίξεις από μία μη ανανέωσή της. Πέραν των μειωμένων εξαγωγών θα είχαμε έναν αριθμό μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων τα οποία απασχολούνται τώρα στο συγκεκριμένο εμπόριο, που θα επέστρεφαν στη διεθνή αγορά, αυξάνοντας έτσι την προσφορά πλοίων σε μεγέθη από handy μέχρι και Panamax.
Δεδομένου ότι τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εμπόριο των ουκρανικών σιτηρών είναι «ηλικιωμένα» και αγοράστηκαν τους τελευταίους μήνες με σκοπό να απασχοληθούν σε αυτή την αγορά, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα πλοία αυτά κατά το διάστημα των τελευταίων δύο εβδομάδων που είχαν μειωθεί οι εξαγωγές από την Ουκρανία είχαν απασχοληθεί σε άλλους εμπορικούς δρόμους και ότι σε αυτό οφείλεται, ως έναν βαθμό, η μείωση των ναύλων στην αγορά. Αντιθέτως, όπως σημειώνει, η πτώση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, οφείλεται σε θεμελιώδη μεγέθη, όπως π.χ. η ζήτηση από την Κίνα.
Η πτώση της ζήτησης
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πτώση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει οδηγήσει σε σοβαρή κατάρρευση την ισορροπία της αγοράς. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας ακινήτων στην αχανή αυτή χώρα καθώς οι επενδύσεις στον τομέα έχουν σημειώσει το 2022 πτώση κοντά στο 10% σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό πλαίσιο το 2021. Οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της τοπικής ζήτησης για χάλυβα στην Κίνα.
Στα θετικά όσον αφορά μεσοπρόθεσμα το μέλλον του κλάδου συγκαταλέγεται το πολύ φτωχό βιβλίο νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Filipe Gouveia, οι παραδόσεις πλοίων χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια dwt το 2024, καθώς η οικονομική αστάθεια έχει κρατήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ωστόσο, μια άνοδος του αριθμού νέων συμβολαίων ναυπήγησης αναμένεται προς το τέλος του 2023.
Συρρίκνωση
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι παραδόσεις από τα ναυπηγεία νεότευκτων bulkers θα φτάσουν στο χαμηλό 19 ετών το 2024, ενισχύοντας τη συρρίκνωση του στόλου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια DWT το 2024. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου προσθέτει επί του παρόντος έως και 66,7 εκατομμύρια dwt, μόλις το 6,9% του στόλου χύδην φορτίων, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996!
Οι συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην αυξήθηκαν το 2021 και έφθασαν τα 48,4 εκατομμύρια dwt, λόγω ενός θετικού κύκλου εκείνη την περίοδο. Ωστόσο, το πρώτο δεκάμηνο του 2022 οι παραγγελίες συρρικνώθηκαν στα 11,7 εκατ. dwt, καθώς οι ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και τα ερωτηματικά σε σχέση με το ποια εναλλακτικά καύσιμα θα κυριαρχήσουν στο μέλλον λειτουργούν ανασχετικά στις επενδυτικές αποφάσεις.
Η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πιθανότατα θα επηρεάσει τις επενδυτικές αποφάσεις και θα διατηρήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ενόψει αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών και γήρανσης του στόλου, θα απαιτηθεί ανανέωσή του και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι συμφωνίες με τα ναυπηγεία θα ξεκινήσουν δυναμικά προς το τέλος του 2023, εκτιμά ο αναλυτής της Bimco.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς