Η σύνοδος της Αιγύπτου για το κλίμα έληξε, χωρίς να εκπλήξει κανέναν, είτε ευχάριστα είτε δυσάρεστα. Όσο για τη διήμερη παράταση των εργασιών της (ολοκληρώθηκε την Κυριακή αντί της Παρασκευής), δεν φάνηκε αρκετή για να αλλάξει το τελικό αποτέλεσμα.
«Όταν γραφτεί η ιστορία της κλιματικής κρίσης, σε οποιονδήποτε μελλοντικό κόσμο μας περιμένει, η COP-27 θα αποτελέσει τη στιγμή κατά την οποία το όνειρο του περιορισμού της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας κάτω από τον 1,5 βαθμό Κελσίου πέθανε», όπως έγραψε ο αρμόδιος συντάκτης της εφημερίδας The Guardian.
Πρακτικά, οι συμμετέχοντες κατέληξαν σε μία συμφωνία στα χαρτιά η οποία απλώς επισφραγίζει το γεγονός ότι οι σημερινοί ηγέτες της ανθρωπότητας δεν έχουν την πρόθεση ή τη δυνατότητα να σώσουν τον πλανήτη από την καταστροφή. Ίσως επειδή γνωρίζουν πως η απόλυτη καταστροφή δεν θα έρθει στη διάρκεια της δικής τους ζωής, αλλά είναι κάτι που θα βιώσουν τα παιδιά και τα εγγόνια τους.
Πρακτικά, η συμφωνία σφραγίζεται από τρία μεγάλα κενά, τα οποία αρκούν για να καταδικάσουν τη σύνοδο ως αποτυχημένη – τουλάχιστον για εκείνους που δεν έχουν πρόθεση να εθελοτυφλούν.
Διαβάστε επίσης: COP27: Μια συμφωνία στο «και πέντε» της Διάσκεψης
Κενό πρώτο: Ταμείο υπάρχει, λεφτά όμως;
Το πρώτο κενό αφορά στο νέο Ταμείο που δημιουργήθηκε με στόχο, θεωρητικά, να καλύψει τις «ζημιές και απώλειες» των φτωχότερων και πιο εκτεθειμένων χωρών. Εξέλιξη η οποία κατέστη εφικτή μετά τη σχετική πρόταση της ΕΕ και την υποχώρηση των ΗΠΑ.
Μόνο που το Ταμείο μπορεί να προβλέπεται στα χαρτιά – αν και δεν έχουμε μάθει ακόμη τις λεπτομέρειες και τη δομή του, κάτι που ενδέχεται να αργήσει – όμως δεν έχει γίνει κανένα απολύτως βήμα και δεν έχει αναληφθεί οποιαδήποτε δέσμευση αναφορικά με το πώς θα γεμίσει με τα αναγκαία κεφάλαια.
Με βάση την εμπειρία που υπάρχει, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε απαισιόδοξοι, καθώς ο «διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και οι πραγματικές διαφωνίες αναδύονται στην επιφάνεια όταν έρχεται η ώρα της πληρωμής. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι υπάρχει ήδη απόφαση για τη διάθεση 100 δισ. δολαρίων ετησίως από τις πλούσιες προς τις πιο αδύναμες χώρες (ελήφθη το 2009, στην COP-15 της Κοπεγχάγης), χωρίς ωστόσο αυτή να έχει υλοποιηθεί ούτε μία χρονιά.
Κενό δεύτερο: Πού είναι τα ορυκτά καύσιμα;
Το δεύτερο κενό έχει να κάνει με την απουσία από το τελικό ανακοινωθέν κάθε ουσιαστικής αναφοράς, πέραν των γενικόλογων διατυπώσεων, στα ορυκτά καύσιμα και την ανάγκη συντονισμένης απεξάρτησης της ανθρωπότητας από αυτά, με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η αιτία είναι το φυσικό αέριο και η σημασία που έχει αποκτήσει εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης. Μιας κρίσης η οποία, όπως είναι προφανές, έχει αλλάξει συνολικά τα δεδομένα και έχει κάνει πολλές χώρες να περάσουν σε δεύτερη μοίρα τον περιορισμό των εκπομπών «αερίων του θερμοκηπίου.
Διαβάστε επίσης: COP27: Πισωγύρισμα για το Κλίμα στην Παγκόσμια Σύνοδο της Αιγύπτου
Αυτό το γεγονός, με τη σειρά του, οδήγησε πολλές αντιπροσωπείες να… σφυρίξουν αδιάφορα όταν η αιγυπτιακή προεδρία έφερε προς έγκριση το τελικό κείμενο και να πουν το «ναι». Το έκαναν δε όχι επειδή είχαν εξαντληθεί από τις πολύωρες διαπραγματεύσεις, αλλά επειδή αυτή την πολιτική επιλογή έχουν κάνει οι κυβερνήσεις των χωρών τους.
Κενό τρίτο: Χρονοδιάγραμμα, ποιο χρονοδιάγραμμα;
Τέλος, το τρίτο κενό προκύπτει από την αποτυχία των συμμετεχόντων να θέσουν ένα ακόμη στόχο: Την κορύφωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των «όμορων» αερίων σε ολόκληρο τον πλανήτη, από όλες τις χώρες, ως το 2025, έτσι ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η μείωσή τους.
Το ρεπορτάζ, σε αυτό το σημείο, επιρρίπτει την ευθύνη στην Κίνα, η οποία έχει και στο παρελθόν αρνηθεί να δεσμευτεί αναφορικά με τη χρονική στιγμή που θα φτάσει στο «pick» των εκπομπών της. Είναι φανερό, ωστόσο, ότι το Πεκίνο έχει πολλούς και ισχυρούς συμμάχους: Όλες εκείνες τις χώρες που θεωρούν ότι εάν υιοθετήσουν ένα τέτοιο στόχο, θα δουν τις οικονομίες τους να καταστρέφονται και την ανταγωνιστικότητά τους να «γκρεμίζεται».
Κάπως έτσι, οι εκπρόσωποι των χωρών που έλαβαν μέρος στην COP-27 αποχαιρετίστηκαν και έδωσαν το επόμενο ραντεβού τους: Τον Νοέμβριο του 2023 στο Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που προφανώς έχουν πολλά να μας πουν για τα ορυκτά καύσιμα, την καταστροφή της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη…
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες