![Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Στο 5,6% η ανάπτυξη για φέτος σύμφωνα με τον προϋπολογισμό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/photo_2022-06-03_13-51-08-2.jpg)
Στην αναθεώρηση της ανάπτυξης στο 5,6% για φέτος προβλέπει το σχέδιο του προϋπολογισμού, όπως αποκαλύπτει η έκθεση του δημοσιονομικού συμβουλίου το οποίο και τις υιοθετεί.
Το υπουργείο Οικονομικών αναθεώρησε προς τα πάνω σε σχέση με το προσχέδιο την αναμενόμενη οικονομική μεγέθυνση για το 2022 (5,6% έναντι 5,3%), αλλά προς τα κάτω την πρόβλεψη για το 2023 (1,8% έναντι 2,1%).
Κατά συνέπεια, το ΑΕΠ σε απόλυτα μεγέθη για το 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί σύμφωνα με τον προϋπολογισμό στο ίδιο σχεδόν επίπεδο με εκείνο του προσχεδίου (ήτοι 194.850 εκατ. ευρώ σε σταθερές τιμές 2015 έναντι 194.506 εκατ. του προσχεδίου). Η αναθεώρηση αυτή των προβλέψεων του ΥΠΟΙΚ συμβαδίζει με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις του ΔΝΤ οι οποίες ανέρχονται σε 5,2% και 1,8% αντιστοίχως.
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έκθεση
Η πρόβλεψη για τον πληθωρισμό (Εν.ΔΤΚ) του 2023 αναθεωρήθηκε σε 5% από 3% που ήταν η εκτίμηση στο προσχέδιο. Η αναθεώρηση αυτή προς τα πάνω του επιπέδου των τιμών συμβαδίζει με τη διατήρηση του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα (9,5% σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του Οκτωβρίου ). Το σενάριο του προβλέπει μικρή περαιτέρω επιβράδυνση της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, οι οποίες διαμορφώνονται σε 1% και 15,5% αντιστοίχως, έναντι 1,3% και 16% του προσχεδίου. Πιθανή ύφεση στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποτελούν τους κυριότερους εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας θα επηρεάσει αρνητικά τις ελληνικές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (τουρισμός), που προβλέπεται να διαμορφωθούν από το 9,7% το 2022 σε 1% το 2023.
Από την άλλη πλευρά, η αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να συντηρήσει την επενδυτική δυναμική με τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου να αυξάνεται κατά 15,5% το 2023 έναντι 10% το 2022. Η πρόβλεψη αυτή έχει σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας συναρτώμενο τόσο με τις προσδοκίες επιχειρήσεων και νοικοκυριών όσο και με το αυξανόμενο κόστος δανεισμού, σημειώνει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
Πρωτογενές πλεόνασμα
Για το 2022 ο προϋπολογισμός αναθεωρεί προς το καλύτερο τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-25 τόσο για το Ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης (εφεξής ΓΚ) από -4,4% σε -4,1% όσο και για το πρωτογενές αποτέλεσμα, από -2% σε -1,6%, ευθυγραμμιζόμενο με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για το 2023 αναθεωρεί τις προβλέψεις προς το χειρότερο, από -1,4% σε -2% και από +1,1% σε +0,7% αντίστοιχα, επίπεδα χαμηλότερα από τις προβλέψεις τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/Screenshot-2022-11-21-101353-600x600.png)
Σημαντικό ρόλο στο βελτιωμένο εκτιμώμενο αποτέλεσμα του Ισοζυγίου ΓΚ και του Πρωτογενούς αποτελέσματος του τρέχοντος έτους σε σχέση με το 2021 (κατά τρεις περίπου εκατοστιαίες μονάδες ΑΕΠ) διαδραμάτισε ο υψηλότερος του αναμενόμενου ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2022 και η μικρότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού για μέτρα στήριξης. Το σύνολο των μέτρων αυτών για το τρέχον έτος δεν οδήγησαν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα σε απόκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους που είχαν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητα 2022-2025, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση μεγάλου μέρος των παρεμβάσεων καλύπτεται από έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και αυξημένα φορολογικά έσοδα που προέρχονται κυρίως από την έμμεση φορολογία, την υψηλή οικονομική μεγέθυνση και τον πληθωρισμό.
Ενεργειακές παρεμβάσεις
Ειδικότερα, το σύνολο των ενεργειακών παρεμβάσεων εκτιμάται σε περίπου 10,7 δισ. ευρώ το 2022, εκ των οποίων 4,8 δισ. ευρώ (2,3% του ΑΕΠ) επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα και 5,9 δισ. ευρώ χρηματοδοτείται από τα επιπλέον έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Το δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και λοιπών άλλων δημοσιονομικών παρεμβάσεων ανέρχεται σε 4,7 δισ. ευρώ το 2022 (2,2% ΑΕΠ), το οποίο είναι μειωμένο σε σχέση με πέρυσι και αφορά κυρίως επέκταση μέτρων που είχαν αποφασιστεί κατά τα πρώτα χρόνια εμφάνισης της πανδημίας. Για το έτος 2023, το έλλειμμα της ΓΚ αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 2% του ΑΕΠ ενώ αναμένεται και επιστροφή σε πρωτογενές αποτέλεσμα κατά 0,7% του ΑΕΠ.
Η βελτίωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος αποδίδεται στη μείωση του δημοσιονομικού κόστους των μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (από 2,3% του ΑΕΠ το 2022 σε 0,6% το 2023), την ελαχιστοποίηση των μέτρων στήριξης της υγειονομικής κρίσης (από 2,1% του ΑΕΠ το 2022 σε 0,1% το 2023), τις φιλικές προς την ανάπτυξη δημοσιονομικές παρεμβάσεις (από 0,1% του ΑΕΠ το 2022 σε 1,9% το 2023) καθώς και την συγκρατημένη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας (από 5,6% το 2022 σε 1,8% το 2023).
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το σενάριο υπόκειται σε ιδιαίτερο κίνδυνο δεδομένων των προκλήσεων από το διαφαινόμενο περιβάλλον ύφεσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την αυξημένη αβεβαιότητα για τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και των επιπτώσεων τους στο κόστος ενέργειας και διαβίωσης στη χώρα.
Δημόσιο Χρέος
Οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης, της Κεντρικής και της ΓΚ, δεν διαφοροποιούνται από αυτές του προσχεδίου, διατηρώντας την αυξητική τους πορεία κατά 2 περίπου δισ. ευρώ κατ’ έτος για τα έτη 2022 και 2023. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, ωστόσο, το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαγράψει εντυπωσιακή μείωση, με το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης να μειώνεται κατά 25 εκατοστιαίες μονάδες το τρέχον έτος και 9,6 το επόμενο. Αυτό οφείλεται στην μεγάλη εκτιμώμενη μεγέθυνση του ονομαστικού ΑΕΠ για το 2022 κατά 16%, απόρροια κυρίως του πληθωρισμού αλλά και της υψηλής πραγματικής μεγέθυνσης. Οφείλεται ακόμη στη σημαντική προς τα πάνω αναθεώρηση του πληθωρισμού για το 2023, οδηγώντας σε αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά 4 περίπου δισ. στο ΣΚΠ έναντι του ΠΣΚΠ και σε ποσοστό χρέους της ΓΚ οριακά χαμηλότερο από 160%. Προς την κατεύθυνση μείωσης τους δημόσιου χρέους συντάσσεται και η πρόβλεψη επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2023, το μέγεθος του οποίου διατηρείται στα ίδια περίπου επίπεδα με το ΠΣΚΠ (1,6 δισ. ευρώ).
Παρά την εντυπωσιακή προβλεπόμενη μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ σε επίπεδα αρκετά χαμηλότερα της έναρξης της πανδημίας, η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του το προσεχές διάστημα συνάντα προκλήσεις επισημαίνει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Σχετίζονται με:
την οριακή αύξηση του ονομαστικού μεγέθους του δημόσιου χρέους το οποίο καλείται να εξυπηρετηθεί σε συνθήκες κλιμακούμενων επιτοκίων κρατικού δανεισμού και υπό τον κίνδυνο εγγραφής νέου χρέους από καταπτώσεις εγγυήσεων και ενδεχόμενες υποχρεώσεις,
τη διαφαινόμενη εξάντληση εντός του τρέχοντος έτους της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας από την ανάκαμψη από την πανδημία και τις διαγραφόμενες συνθήκες ήπιας ύφεσης στην Ευρώπη,
τις δημοσιονομικές ανάγκες στήριξης των επιχειρήσεων και νοικοκυριών από τα αυξημένα κόστη λειτουργίας και διαβίωσης, αντίστοιχα.
Στην αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών συντάσσονται μια σειρά παραγόντων, όπως (α) η ύπαρξη σημαντικού ύψους ταμειακών αποθεμάτων για την αντιμετώπιση αναγκών ρευστότητας του Δημοσίου, (β) η στήριξη της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας από τα κονδύλια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων (ΤΑΑ, ΕΣΠΑ), (γ) η ενθάρρυνση υποστηρικτικών εθνικών δημοσιονομικών πολιτικών εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εκφράστηκε με την άμεση αναστολή των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης και την διατήρηση της αναστολής για την αντιμετώπιση της τρέχουσας ενεργειακής-πληθωριστικής κρίσης.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Αμυντικές δαπάνες: Αποκωδικοποιώντας την πρόταση Φον ντερ Λάιεν – Τι σημαίνει για την Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/2023-04-01T115534Z_1830865841_RC2K50A5YZWQ_RTRMADP_5_UKRAINE-CRISIS-AIR-DEFENCE-600x400.jpg)
Τι σημαίνει η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από το έλλειμμα
Πως αντιδρούν πηγές του υπουργείου Οικονομίας στην πρόταση της Προέδρου της Κομισιόν – Τι ισχύει σήμερα
![Ακρίβεια: «Πρέσα» Θεοδωρικάκου για τις τιμές – «Η βιομηχανία τρώει τις σάρκες της» απαντά ο ΣΕΒΤ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/theodorikakos-600x399.jpg)
«Πρέσα» Θεοδωρικάκου για τις τιμές - «Η βιομηχανία τρώει τις σάρκες της» απαντά ο ΣΕΒΤ
Σε ποια προϊόντα έρχονται χαμηλές αυξήσεις και πού ζήτησε ο Τάκης Θεοδωρικάκος καθόλου αυξήσεις – Το «οπλοστάσιο» της κυβέρνησης για την ακρίβεια
![ΣΒΕ – Thessaloniki Summit 2025: Τολμηρές αποφάσεις από την Ευρώπη πριν χαθεί πολύτιμος χρόνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SVE_ThessalonikiSummit_WorldInFlux-600x319.jpg)
Thessaloniki Summit 2025: Τολμηρές αποφάσεις από την Ευρώπη πριν χαθεί πολύτιμος χρόνος
Η πρώτη ημέρα εργασιών του Thessaloniki Summit, που διοργανώνεται για 8η χρονιά από τον ΣΒΕ σε συνεργασία με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
![Θεοδωρικάκος: «Μειώστε τα κέρδη στα τρόφιμα» – Σύσταση σε βιομηχανία και λιανεμπόριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Capture-31-600x394.jpg)
«Μειώστε τα κέρδη στα τρόφιμα» - Το μήνυμα Θεοδωρικάκου σε βιομηχανία και σούπερ μάρκετ
Ο Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε με εκπροσώπους της αγορά με φόντο τις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις
![Υπερταμείο: Ολοκληρώθηκε η θητεία του αναπληρωτή CEO Στέφανου Γιουρέλη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Growthfund_BoD_CGC_DEPUTY_CEO-600x400.jpg)
Ολοκληρώθηκε η θητεία του αναπληρωτή CEO του Υπερταμείου Στέφανου Γιουρέλη
Για λόγους ομαλής μετάβασης ο Στέφανος Γιουρέλης θα παραμείνει ως Σύμβουλος της νέας Διοίκησης έως και την 31η Μαΐου 2025
![Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 2 δισ. τον Ιανουάριο – Στα 5,97 δισ. τα έσοδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/PROIP.jpg)
Πρωτογενές πλεόνασμα 2 δισ. τον Ιανουάριο - Πώς κινήθηκαν τα έσοδα
Τι δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για προϋπολογισμό
![Ecofin: Στις Βρυξέλλες ο Χατζηδάκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/17-10-2023_EUROGROUP-ECOFIN-1-600x400.jpeg)
Στις Βρυξέλλες ο Χατζηδάκης για Eurogroup και Ecofin
O Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στις συνεδριάσεις του Eurogroup και ECOFIN στις Βρυξέλλες
![Αντλίες θερμότητας AUX: Ιδανική λύση για οικονομική και οικολογική θέρμανση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/lifestyle-με-αντλία_1-600x397.jpg)
Αντλίες θερμότητας AUX: Ιδανική λύση για οικονομική και οικολογική θέρμανση
Οι αντλίες θερμότητας έχουν χαμηλό λειτουργικό κόστος, ταχεία απόσβεση αρχικής επένδυσης, ελάχιστες απαιτήσεις συντήρησης, επιλεξιμότητα για επιδότηση μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ»
![Επιδόματα: Από τις 15 Μαρτίου η καταβολή τους με προπληρωμένη κάρτα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/epidoma-800-eyro-1024x615-1-600x360.jpg)
Ποια επιδόματα εντάσσονται στην προπληρωμένη κάρτα – Σε εφαρμογή από τις 15 Μαρτίου
Η κάρτα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά στην Ελλάδα και σε χώρες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης για κάθε είδους αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών
![Στεγαστικά δάνεια: Το «Σπίτι μου» ζωντάνεψε την αγορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/akinita-1-1024x617-600x362.jpg)
Το «Σπίτι Μου» ζωντάνεψε την αγορά στεγαστικών δανείων
Τα στεγαστικά δάνεια που χορηγούν οι τράπεζες για το πρόγραμμα «Σπίτι μου» παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση θυμίζοντας τη δεκαετία του 2000