
Σε αντίθεση με προβλέψεις ειδικών, οι ρωσικές αερομεταφορές συνεχίζουνται και μετά τις δυτικές κυρώσεις, προς έκπληξη πολλών. Με την έναρξη του ρωσικού επιθετικού πολέμου στην Ουκρανία οι δυτικές χώρες έκλεισαν τους εναέριους χώρους τους σε ρωσικά αεροσκάφη. Πολλές αεροπορικές εταιρείες διέκοψαν τις συνεργασίες τους με ρωσικές εταιρείες και κολοσσοί όπως η Airbus και η Boeing σταμάτησαν να τους παρέχουν κρίσιμα ανταλλακτικά.
Αμέσως μετά τη ρωσική επίθεση πολλοί έσπευσαν να προβλέψουν ότι οι ρωσικές αερομεταφορές δεν θα άντεχαν πάνω από δύο εβδομάδες. Αλλά πάνω από μισό χρόνο μετά, κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται. Στο εσωτερικό της Ρωσίας δεν έχουν αλλάξει πολλά για τους επιβάτες. «Αυτό οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων», αναφέρει ο Αμερικανός ειδικός σε θέματα αερομεταφορών Ρίτσαρντ Αμπουλάφια από τη συμβουλευτική εταιρεία AeroDynamic Advisor. Κενά στο σύστημα των κυρώσεων, εξεύρεση ανταλλακτικών από παραρτήματα ή αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων είναι μερικές από τις οδούς, στις οποίες καταφεύγει η Μόσχα.
Διαβάστε επίσης: Σε τεχνική ύφεση έπεσε η ρωσική οικονομία
Λιγότερες πτήσεις, λιγότεροι επιβάτες, λιγότερα έσοδα
Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες διαχειρίζονταν περίπου 800 αεροσκάφη, σχεδόν όλα δυτικού τύπου. Σχεδόν 120 εκατομ. επιβάτες μετακινήθηκαν με ρωσικές εταιρείες το 2019, πριν από την πανδημία δηλαδή, βάσει στοιχείων της κρατικής Aeroflot. Περισσότερα από τα μισά ήταν διεθνή δρομολόγια. Ωστόσο από τον Φεβρουάριο του 2022 τα περισσότερα διεθνή δρομολόγια έχουν ανασταλεί.
Σύμφωνα με τον Αμπουλάφια η μείωση σχεδόν κατά 50% των ρωσικών πτήσεων έχει παραδόξως και θετικές συνέπειες. Προτεραιότητα πλέον αποτελεί η εξυπηρέτηση πτήσεων εσωτερικού στη Ρωσία, ενώ πολλά αεροσκάφη που παραμένουν στο έδαφος μπορούν να δώσουν κρίσιμα εξαρτήματα σε αεροσκάφη που συνεχίζουν να πετούν. «Η αποσυναρμολόγηση αεροσκαφών που βρίσκονται στο έδαφος αποτελεί μια διέξοδο» αναφέρει η Ρωσίδα ειδικός Αναστασία Νταγκάεβα.
Πόσο εξαρτώνται οι ρωσικές αεροπορικές από δυτικά ανταλλακτικά;
Ακόμη και σήμερα η ρωσική αεροπορική βιομηχανία χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά αεροσκάφη τύπου Boeing και Airbus, τα οποία ανήκουν σε ξένους επενδυτές. Το γεγονός αυτό, εξηγεί ο Αμπουλάφια, είναι συνέπεια της Σύμβασης του Κέιπ Τάουν του 2001, η οποία διασφαλίζει στους επενδυτές ότι οι συμμετέχουσες χώρες δημιουργούν τις προϋποθέσεις χαμηλού πιστωτικού κινδύνου. Έτσι λοιπόν μια αναδυόμενη οικονομία, όπως τότε η Ρωσία, κατάφερε να ανανεώσει τον στόλο της σοβιετικής εποχής με μοντέρνα δυτικά αεροσκάφη, που πληρούσαν τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας.
Με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, δυτικοί επενδυτές ζήτησαν πίσω τα μισθωμένα με leasing αεροσκάφη τους: πάνω από 500 αεροσκάφη αξίας άνω των 10 δις δολαρίων. Με ειδικό νόμο όμως ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν επέτρεψε στις ρωσικές εταιρείες να εγγράψουν τα αεροσκάφη σε ρωσικά μητρώα. «Στην ουσία έτσι κλέψαμε τα αεροσκάφη αυτά» αναφέρει ο Βάντιμ Λουκάσεβιτς, ειδικός σε θέματα αερομεταφορών. Για τη Ρωσία παράδειγμα φάνηκε αρχικά να αποτελεί το Ιράν, το οποίο κατάφερε να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις σε βάρος του. Όμως ο Αμπουλάφια εκτιμά ότι τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, διότι η Τεχεράνη χρησιμοποιεί κυρίως παλιά μοντέλα αεροσκαφών. Τα ρωσικά αεροσκάφη χρησιμοποιούν σύγχρονα software και επικαιροποιημένα συστήματα ημιαγωγών.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι προς το παρόν η Ρωσία βρίσκει εναλλακτικές οδούς ή χρησιμοποιεί εξαρτήματα αποσυναρμολογώντας αεροσκάφη, τους επόμενους 6 με 12 μήνες θα μπορούσε να βρεθεί ενώπιον προβλημάτων. Ακόμη χειρότερα θα είναι τα πράγματα σύμφωνα με ειδικούς εάν μάλιστα αποχωρήσει από τη Σύμβαση του Κέιπ Τάουν.
Κίλιαν Μπάιερ, Ρίγα
Επιμέλεια: Δήμητρα Κυρανούδη
Πηγή: Deutsche Welle


Latest News

Γιατί θα ακριβύνουν τα μπέργκερ στις ΗΠΑ
Τα χάμπουργκερ θα γίνουν ακριβότερα εξαιτίας του Τραμπ

Πότε αντιμετωπίζουν αυξημένη λογοδοσία οι CEOs - Τι έδειξε μελέτη
Νέα μελέτη διαπιστώνει ότι οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι είναι πιο πιθανό να απολυθούν για υπολειτουργία της εταιρείας εάν κάποια μέλη του ΔΣ έχουν μια συγκεκριμένη ιδιότητα

Πόσο θα κοστίσουν οι αμυντικές δαπάνες στην Ευρώπη ;
Οι αμυντικές δαπάνες στο 3,5% του ΑΕΠ θα κοστίσουν στην ΕΕ σχεδόν 390 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου

Economist: Τα ενοίκια εκτοξεύονται, ο αριθμός των κατοικιών μειώνεται
Οι ενοικιαστές στις εύπορες χώρες είναι οργισμένοι με τα υψηλά ενοίκια - Τι αναφέρει ανάλυση του Economist

Φρανσουά Βιλερουά: Αυτογκόλ ο αμερικανικός εμπορικός πόλεμος
Ο μεγάλος χαμένος της πολιτικής Τραμπ θα είναι οι ΗΠΑ, εξηγεί ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Γαλλίας Φρανσουά Βιλερουά ντε Γκαλό

Η Audi θα περικόψει έως 7.500 θέσεις εργασίας μέχρι το 2029
Συμφωνία διοίκησης - εργαζομένων στην Audi για σταδιακή περικοπή θέσεων εργασίας αλλά και προστασία θέσεων εργασίας έως το τέλος του 2033

Το κοβάλτιο της κινεζικής Lygend παρακάμπτει τους δασμούς Trump μέσω... Ινδονησίας
Το καθεστώς των δασμών που επιβάλουν οι ΗΠΑ ωθεί όλο και περισσότερους αγοραστές να στραφούν για κοβάλτιο στην Ινδονησία

Ο Τραμπ ακυρώνει διάταγμα με την κατώτατη αμοιβή ανά ώρα
Οι ομοσπονδιακοί εργολάβοι, συμπεριλαμβανομένων πολλών από τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας, απασχολούν περίπου το 20% του εργατικού δυναμικού των ΗΠΑ.

Οριακή ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο
Η εικόνα των λιανικών πωλήσεων αυξάνει την αβεβαιότητα για την οικονομία

Η PepsiCo αγοράζει μάρκα σόδας για 1,95 δισ. δολάρια
Με την αγορά της μάρκας Poppi η PepsiCo επενδύει στην κατηγορία των πιο «υγιεινών αναψυκτικών»