Συναγερμός έχει σημάνει σε Παρίσι, Βερολίνο και Βρυξέλλες για το «πακέτο» ενίσχυσης της αμερικανικής βιομηχανίας και την τάση πολλών κορυφαίων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων να «μετοικίσουν» εκτός της ΕΕ.
Μιλώντας στη γαλλική οικονομική εφημερίδα Les Echos, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dassault Aviation, μιας εκ των κορυφαίων αεροναυπηγικών βιομηχανιών παγκοσμίως, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον των επιχειρήσεων στην Ευρώπη.
«Γνωρίζω πολλούς κατασκευαστές οι οποίοι μου λένε ότι μετανιώνουν για τις επενδύσεις που έκαναν πριν από έξι μήνες, καθώς δεν θα τις είχαν κάνει εάν γνώριζαν την εξέλιξη που θα είχαν οι τιμές της ενέργειας. Το εκλαμβάνω ως μια πρώτη ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά», είπε ο Ερίκ Τραπιέ.
Δείπνο Μακρόν με κορυφαίους CEO
Το θέμα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της επίσης γαλλικής le Monde, κυριάρχησε στο δείπνο που παρέθεσε το βράδυ της Δευτέρας ο Εμανουέλ Μακρόν σε εκπροσώπους ορισμένων εκ των κορυφαίων ευρωπαϊκών ομίλων. Στη διάρκειά του δε φαίνεται πως προσπάθησε να τους πείσει να μην μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός Ευρώπης και να επιλέξουν τη Γαλλία για τις επενδύσεις τους.
«Αντιμετωπίζουμε δυσκολίες με επιχειρήσεις οι οποίες αρχίζουν να σκέφτονται είτε να μεταφέρουν την παραγωγή τους είτε να πραγματοποιήσουν τις μελλοντικές επενδύσεις τους εκτός της Ευρώπης», σημειώνει το ίδιο ρεπορτάζ.
Διαβάστε επίσης: Γαλλία: Νέα αύξηση δημοσίων δαπανών
Η αλήθεια είναι ότι ο Μακρόν έχει θέσει την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης και της βιομηχανίας της Γαλλίας ανάμεσα στις βασικές προτεραιότητες της δεύτερης θητείας του. Έχει δε καταφέρει να επιβάλει τη γραμμή του και στους εταίρους της χώρας του στην ΕΕ, με τον (συμπατριώτη του) Επίτροπο Τιερί Μπρετόν να πρωτοστατεί σε αυτή τη διαδικασία.
«Πρώτα η Αμερική» α λα Μπάιντεν
Υπάρχει κάτι, ωστόσο, που αναγκάζει τόσο το Παρίσι όσο και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους να ανεβάσουν ταχύτητα. Κι αυτό δεν είναι άλλο από το εντυπωσιακό «πακέτο» ενίσχυσης της αμερικανικής βιομηχανίας και παραγωγής που ανακοίνωσε και πέρασε πρόσφατα από το Κογκρέσο ο Τζο Μπάιντεν.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες θα είναι από τα βασικά θέματα στην ατζέντα της συνόδου των υπουργών Εξωτερικών των «27» που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή. Άλλωστε, όπως σημειώνει η επίσημη ιστοσελίδα της ΕΕ, «υπάρχει έντονη ανησυχία για τα μεροληπτικά στοιχεία που εμπεριέχονται στην Πράξη για τη Μείωση του Πληθωρισμού στις ΗΠΑ (US Inflation Reduction Act)».
Πρόκειται για μία ρύθμιση η οποία, επί της ουσίας, αποτελεί συνέχεια του «Πρώτα η Αμερική» του Ντόναλντ Τραμπ και του «Αγοράζουμε Αμερικανικά» που σφράγισε τις πολιτικές τόσο του Μπαράκ Ομπάμα όσο και του νυν προέδρου. Και είναι αυτή που κάνει τον Μακρόν να πιέζει ώστε η ΕΕ να υιοθετήσει μια αντίστοιχη ρύθμιση, με στόχο το «Αγοράζουμε Ευρωπαϊκά».
Ορόσημο η 1η Ιανουαρίου
Παρά δε το γεγονός ότι μέχρι σήμερα υπήρχαν έντονες διαφωνίες και αντιστάσεις γύρω από αυτό, κυρίως από τους εταίρους οι οποίοι επιμένουν στην ανάγκη να μην διαταραχθεί το ελεύθερο εμπόριο και οι αρχές του ανταγωνισμού, το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως το συγκεκριμένο στρατόπεδο έχει αρχίσει να βάζει νερό στο κρασί του. Κυρίως δε το Βερολίνο, που δεν επιθυμεί με τίποτα ένα οικονομικό-εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης: Ευρώπη: Αλλάζει τη στρατηγική της προς την Κίνα και «προκαλεί» τις ΗΠΑ
Ο χρόνος, ωστόσο, πιέζει και οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν άμεσα. Εξάλλου, το νέο πλαίσιο του Μπάιντεν πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου, δηλαδή σε λιγότερο από έξι εβδομάδες και οι ΗΠΑ δεν δείχνουν διατεθειμένες να κάνουν υποχωρήσεις. Έτσι, αντικειμενικά, οι Ευρωπαίοι αναζητούν την απάντηση που θα δώσουν στις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές που θα αρχίσουν να απολαμβάνουν οι Αμερικανοί ανταγωνιστές τους, συνολικού ύψους 369 δισ. δολαρίων.
Πανικός στο Βερολίνο
«Η συγκυρία αυτού του προστατευτικού μέτρου δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη για τη Γερμανία, όπου ο πανικός είναι έκδηλος καθώς πολλές από τις κορυφαίες εταιρείες της διακόπτουν τη λειτουργία τους στο εσωτερικό, προκειμένου να επενδύσουν αλλού. Το τελευταίο που χρειάζεται το Βερολίνο είναι να υπάρξει ακόμη περισσότερη ενθάρρυνση προς τις επιχειρήσεις για να εγκαταλείψουν την Ευρώπη», σημειώνει το Politico στο δικό του σχετικό ρεπορτάζ.
Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι ο Σολτς αντιμετωπίζει σήμερα ένα πρόβλημα παρόμοιο με τον Μακρόν. Κι αυτό, αντικειμενικά, αναγκάζει τους ηγέτες των δύο ισχυρότερων χωρών της Ευρώπης να γεφυρώσουν τις σημαντικές διαφορές τους και να επιχειρήσουν να συντονιστούν – ώστε να μην καταστραφούν.
Καθώς, λοιπόν, η Ουάσιγκτον δεν εμφανίζεται πρόθυμη για ένα συμβιβασμό, επιχειρείται η fast track αναθέρμανση των διμερών σχέσεων, που είχαν κυριολεκτικά «παγώσει» το τελευταίο διάστημα, όπως απέδειξε και η αναβολή της καθιερωμένης κοινής συνεδρίασης των δύο υπουργικών συμβουλίων, στις 26 Οκτωβρίου.
Μήνυμα ενότητας – από ουσία τι γίνεται;
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται, προφανώς, η παρουσία στο Παρίσι της υπουργού Εξωτερικών και του αντικαγκελάριου και υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας, Αναλένα Μπέρμποκ και Ρόμπερτ Χάμπεκ, καθώς και η επικείμενη επίσκεψη στο Βερολίνο της Γαλλίδας πρωθυπουργού, Ελίζαμπεθ Μπορν.
Με βάση τις παραπάνω εξελίξεις θα πρέπει να ερμηνευθεί και η συμφωνία στην οποία φαίνεται πως κατέληξαν οι δύο πλευρές αναφορικά με τον σχεδιασμό και την παραγωγή του νέας γενιάς ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους FCAS, σε συνεργασία με την Ισπανία.
Όσο για την αναβληθείσα συνάντηση των δύο κυβερνήσεων, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι προγραμματίζεται για τις 22 Ιανουαρίου, που συμπίπτει με την 60η επέτειο από την υπογραφή της Συνθήκης Φιλίας ανάμεσα σε Γαλλία και Γερμανία. Έτσι ώστε να σταλεί, συμβολικά και ουσιαστικά, το μήνυμα προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ότι η Ευρώπη είναι ενωμένη και ισχυρή.
Το ζητούμενο, βεβαίως, δεν είναι να σταλεί απλώς ένα μήνυμα, αλλά να υπάρξουν και οι αντίστοιχες ενέργειες. Σήμερα και όχι αύριο, καθώς αυτό που ονομάζεται «laissez-faire» μοιάζει στην εποχή μας να έχει μπει σε… καραντίνα.
Latest News
Πώς αμύνονται οι Βρετανοί στην ακρίβεια - Γιατί «σήκωσαν» μετρητά 1 δισ. λίρες σε ένα μήνα
Οι αναλήψεις μετρητών στα υποκαταστήματα του Post Office στη Βρετανία ξεπέρασαν το 1 δισ. λίρες τον Δεκέμβριο
Οι πρώτες συμβουλές του Ντίμον στον Τραμπ - Σε ποια θέματα δίνει προτεραιότητα
Ο CEO της JP Morgan ρωτήθηκε τι θα συμβούλευε τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο των ΗΠΑ - Αυτή είναι η απάντησή του
Γιατί το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Ευρώπης πούλησε μερίδιό του στην Tesla
«Είχαμε πρόβλημα» με το πακέτο αμοιβών του Μασκ, δήλωσε εκπρόσωπος του Stichting Pensioenfonds ABP
Γιατί ο Τζεφ Μπέζος δεν ανησυχεί για τους δεσμούς Μασκ-Τραμπ στην διαστημική κούρσα
Ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, παρακολουθεί την πρώτη εκτόξευση του New Glenn της Blue Origin
Ρεκόρ εξαγωγών και εκτόξευση εισαγωγών της Κίνας με φόντο τους δασμούς Τραμπ
Τα εμπορικά στοιχεία για την Κίνα τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν τις προσδοκίες με μεγάλη διαφορά,
Από τη Shein στο Vinted - Το πέρασμα από τη γρήγορη μόδα στα μεταχειρισμένα
Zalpha, Millennials και Gen X περνούν από τη μια εμμονή στην άλλη - Γιατί αφήνουν τη Shein και «πιάνουν» το Vinted
Τα μισά αεροσκάφη της Airbus παρέδωσε η Boeing το 2024
Αυξάνεται η δυσπιστία για το αν η αμερικανική Boeing θα επιτύχει να αυξήσει τον ρυθμό παραγωγής της, όπως είχε ανακοινώσει
Tέλος στην τηλεργασία βάζει η JP Morgan - Ζητά να επιστρέψουν όλοι πίσω στα γραφεία
Μεγάλες οι αντιδράσεις των εργαζομένων - Ποια θέματα θέτουν υπόψη της εταιρείας (JP Morgan), η οποία...έκλεισε τα σχόλια στη σχετική ανάρτηση
Πυρκαγιές και δασμοί - Η διπλή απειλή για τον κλάδο κατασκευών στην Καλιφόρνια
Οι μεγάλες φωτιές που κατακαίνε την Καλιφόρνια και το Λος Αντζελες θέτουν νέα δεδομένα στον κλάδο των κατασκευών
Στις στάχτες το Λος Άντζελες - Ετοιμάζει «σχέδιο Μάρσαλ» ενόψει Ολυμπιακών 2028
Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια μίλησε στο NBC για τα σχέδιά του σχετικά με την ανοικοδόμηση του Λος Άντζελες στον απόηχο των πυρκαγιών