![Τράπεζες: Τα 4 μέτωπα που θα κρίνουν την κερδοφορία τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/ot_banking777.png)
Μπορεί το 2022 να κλείσει με κέρδη ρεκόρ μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης της περασμένης δεκαετίας για τους τέσσερις συστημικούς ομίλους, η βελτίωση ωστόσο των επιδόσεών τους θα δοκιμαστεί τα επόμενα τρίμηνα.
Στόχο των τραπεζών αποτελεί η επίτευξη διψήφιας απόδοσης επί των ιδίων κεφαλαίων τους, η οποία θα ανοίξει το δρόμο για τη διανομή μερίσματος στους μετόχους τους.
Eurobank και Εθνική Τράπεζα θα τα καταφέρουν από εφέτος, ενώ Alpha Bank και Τράπεζα Πειραιώς αναμένουν ενίσχυση του δείκτη πάνω από το 10% από τη χρήση του 2023.
Διαβάστε επίσης: Επιστροφή στην κανονικότητα για τις ελληνικές τράπεζες
Δίχως αμφιβολία οι πολύ καλές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας το 2022 και η υψηλή ζήτηση για χρηματοδοτήσεις από επιχειρήσεις συνέβαλαν καθοριστικά προς την κατεύθυνση βελτίωσης της αποδοτικότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Ωστόσο σημαντικό ρόλο έπαιξαν επίσης τα κέρδη από χρηματοοικονομικές πράξεις που ξεπέρασαν τα 1,7 δισ. ευρώ στο α΄ εξάμηνο του 2022 και από εφάπαξ συναλλαγές, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού τριών συστημικών ομίλων, τα οποία ανήλθαν σε 650 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, το 2023 το μακροοικονομικό περιβάλλον θα είναι δυσμενέστερο, επιδρώντας αρνητικά στα αποτελέσματα των τραπεζών.
Όπως επισημαίνει αναλυτής που παρακολουθεί τον κλάδο, από τη μία πλευρά, είναι πιθανή η διενέργεια αυξημένων προβλέψεων για τον πιστωτικό κίνδυνο, καθώς η άνοδος των επιτοκίων σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας θα ασκήσουν πίεση στους δανειολήπτες.
Από την άλλη, δεν μπορεί να αποκλειστεί η μείωση της ζήτησης για χρηματοδοτήσεις, λόγω τόσο της ανοδικής πορείας στο κόστος δανεισμού, όσο και της επιδείνωσης της επενδυτικής εμπιστοσύνης.
Οι εκτιμήσεις και οι προβληματισμοί
Οι τραπεζικές διοικήσεις στις τηλεδιασκέψεις με αναλυτές κατά την παρουσίαση των μεγεθών του γ΄ τριμήνου 2022 υπογράμμισαν ότι οι όποιες αρρυθμίες δημιουργηθούν την επόμενη χρονιά θα είναι διαχειρίσιμες και δεν θα ανατρέψουν το βασικό επιχειρησιακό τους σχεδιασμό.
Σε κάθε περίπτωση όμως, οι τράπεζες καλούνται να ενισχύσουν τα έσοδά τους από μόνιμες πηγές, καθώς τα μεγέθη τους θα πιεστούν από τα εξής:
1. Εξάρτηση από μη επαναλαμβανόμενα έσοδα
Όπως προαναφέρθηκε, τα καθαρά έσοδα από χρηματοοικονομικές πράξεις και λοιπές πηγές λόγω μεμονωμένων συναλλαγών, διαμορφώθηκαν πάνω από τα 2,35 δισ. ευρώ στο πρώτο μισό της εφετινής χρονιάς.
Πρόκειται για ένα ποσό που αντιστοιχεί στο 90% των καθαρών εσόδων από τόκους. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται αναγκαία η συνέχιση τα επόμενα χρόνια της ενίσχυσης του επιτοκιακού εισοδήματος μέσω τραπεζικών εργασιών και των εσόδων από προμήθειες.
Σε αυτό φυσικά θα συμβάλει η άνοδος των επιτοκίων στην Ευρωζώνη, η οποία έχει ήδη περάσει στην πλειονότητα των χορηγήσεων στην Ελλάδα και θα συνεχίσει να λειτουργεί θετικά στα αποτελέσματά τους.
2. Απώλεια προμηθειών από τα POS
Απώλειες εσόδων από προμήθειες έχουν οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες από την απόσχιση του κλάδου αποδοχής καρτών.
Για παράδειγμα συστημικός όμιλος είδε τα καθαρά έσοδά του από την εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες να περιορίζονται σε τριμηνιαία βάση κατά 85% στο γ΄ τρίμηνο του 2022.
Η αναπλήρωση αυτών των προμηθειών μπορεί να γίνει από εργασίες σχετιζόμενες με τραπεζικά προϊόντα, πχ. χορηγήσεις, κάρτες και συναλλαγές μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, από το bankassurance και από τη διαχείριση κεφαλαίων.
3. Χαμένα έσοδα από τα κόκκινα δάνεια
Με την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του προγράμματος εξυγίανσής τους, οι τράπεζες ήδη έχουν χάσει έσοδα προερχόμενα από τα μη εξυπηρετούμενα χαρτοφυλάκιά τους.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι τα καθαρά έσοδα από τόκους μειώθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση στο εννεάμηνο του 2022, λόγω της διψήφιας πτώσης που εμφάνισαν για τον παραπάνω λόγο δύο τράπεζες.
Πλέον, ο κλάδος στηρίζεται στην ανάπτυξη του εξυπηρετούμενου χαρτοφυλακίου, το οποίο στο εννεάμηνο αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 8,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση των τελευταίων πολλών ετών.
Επίσης, στήριξη στα μεγέθη προσφέρει, όπως προαναφέρθηκε, η εν εξελίξει σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ, η οποία θα συνεχιστεί κατά τα φαινόμενα έως τις αρχές του 2023, ενισχύοντας τα έσοδα από τα υφιστάμενα δάνεια.
4. Τα ακριβότερα ομόλογα MREL
Η άνοδος των επιτοκίων στην Ευρωζώνη θα επηρεάσει αναπόφευκτα το κόστος έκδοσης νέων ομολόγων, στο πλαίσιο της υποχρέωσης των συστημικών ομίλων να αυξήσουν το συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας στο 26% έως το 2026.
Τις προηγούμενες ημέρες δύο συστημικοί όμιλοι βγήκαν στις αγορές και το επιτόκιο που πέτυχαν κινήθηκε στη ζώνη του 7%, επίπεδα υπερδιπλάσια των κουπονιών στις εκδόσεις του 2021.
Άρα η επιβάρυνση στα έξοδα από τόκους από τους τίτλους που θα πρέπει να εκδοθούν τα επόμενα χρόνια, εάν δεν υπάρξει σοβαρή αποκλιμάκωση των αποδόσεών τους, θα είναι σημαντική.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τράπεζες: Γιατί φορτώνουν με επιπλέον έξοδα το τελευταίο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_trapezes_flags_NEA_2025-600x352.png)
Γιατί «φορτώνουν» με επιπλέον έξοδα τους ισολογισμούς οι τράπεζες - Ο πήχης για τα μερίσματα
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοσιοποίηση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από τις τράπεζες - Η στρατηγική και ο στόχος για τα μερίσματα
![Miele Hellas: «Bonus» από τους Γερμανούς στην ελληνική εταιρεία – Το στοίχημα των 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/miele-1-600x400.jpg)
Το «bonus» των Γερμανών στη Miele Hellas, το στοίχημα των 100 εκατ. και ο Κωτσόβολος
Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Miele Hellas για την πορεία ανάπτυξης – Το μήνυμα των ιδιοκτητών για την ανάθεση του cluster – Πώς θα αναπτυχθεί
![Βιομηχανικές περιοχές: Σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ και εκπροσώπων του ΠΑΣΕΒΙΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/1213-600x450.jpg)
Διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο 4982/22 για τις βιομηχανικές περιοχές ζητούν οι επιχειρήσεις των ΒΙΠΕ
Οι βουλευτές της ΝΔ μαζί με εκπροσώπους του ΠΑΣΕΒΙΠΕ, θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης «ώστε να διαμορφωθεί ενα βιώσιμο μέλλον» για τις βιομηχανικές περιοχές
![Miele Hellas: Επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Miele-600x400.jpg)
Η Miele Hellas επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία
Η επιτυχημένη πορεία της Miele Hellas οδηγεί σε ανάληψη της νέας αρμοδιότητας του νέου Miele Cluster Adria Aegean
![Jumbo: Αυξήθηκαν κατά 11% οι πωλήσεις τον Ιανουάριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/jumbo55.png)
Jumbo: Αύξηση 11% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο
Αυξημένες 15% οι πωλήσεις στην Ελλάδα τον Ιανουάριο - Τι αναφέρει η διοίκηση της Jumbo
![Κλωστοϋφαντουργία: Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί -Υπόμνημα σε Σκυλακάκη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/klostoyfantoyrgia-768x430-1-600x336.jpg)
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ
![ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_peiraios_megalou333-600x352.png)
ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων
Το σενάριο της απόκτησης της Εθνικής Ασφαλιστικής το 2025 - Βραχυπρόθεσμες προκλήσεις
![Public: Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/thumbnail_Publichome_Ηράκλειο-600x400.jpg)
Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης
Τα νέα μεγάλα “Public + home” αποτελούν μέρος του τριετούς επενδυτικού πλάνου των €10 εκατ. ευρώ που υλοποιεί η εταιρία
![Profile Software: Νέο κέντρο ερευνας και ανάπτυξης στην Πάτρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/profile-software-600x300.webp)
Νέο κέντρο R&D στην Πάτρα για την Profile Software
Το νέο κέντρο R&D της Profile Software θα εστιάζει στη δημιουργία Χρηματοοικονομικών και Επιχειρησιακών λύσεων με χρήση AI και LLM
![Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 9% στα online – Τι προτιμούν οι καταναλωτές [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/02/online-supermarket-768x402-1-600x314.jpg)
«Άλμα» 9% στις πωλήσεις των online σούπερ μάρκετ - Η δημοφιλής ημέρας [γραφήματα]
Ποιες κατηγορίες προϊόντων πρωταγωνιστούν στα online σούπερ μάρετ