Το 2024 η κρουαζιέρα στη χώρα μας θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, ενώ ένα χρόνο πριν το 2023 αναμένεται μία σαφής βελτίωση σε σύγκριση με το 2022. Την εκτίμηση αυτή καταθέτει στον ot.gr ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) κ. Θεόδωρος Κόντες και επισημαίνει ότι το 2023 αναμένεται ότι στη χώρα μας θα έχουμε 3.480 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 3,3, – 3,5 εκατομμύρια αφίξεις επιβατών.
Επισημαίνεται ότι το τρέχον έτος ο κλάδος αναμένεται να κλείσει με 3.000 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και με 2,6 – 2,7 εκατομμύρια αφίξεις επιβατών στους ελληνικούς προορισμούς.
Διαβάστε επίσης: ΟΛΠ: Κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο ο Πειραιάς
Καλή χρονιά το 2022
Δεδομένης της κατάστασης με την πανδημία, και το 2022 ήταν μια σχετικά καλή χρονιά για την κρουαζιέρα καθώς σταδιακά πραγματοποιήθηκε επανεκκίνηση του κλάδου. Η Ελλάδα βρέθηκε στις πρώτες επιλογές με τον Πειραιά κι άλλους μεγάλους λιμένες (Κέρκυρα, Ηράκλειο, κλπ) να εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πλοίων για απο-επιβίβαση επιβατών (home porting) αναφέρει ο κ. Κόντες.
Αυτό που κυρίως ξεχώρισε το 2022 ήταν η μειωμένη πληρότητα σε επιβάτες, (50-60%) κυρίως στα mega ships. Αντιθέτως φαίνεται ότι τα μικρά πλοία και αυτά με χωρητικότητα μέχρι 600-800 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των expedition luxury cruisers, έχουν ικανοποιητική πληρότητα μέχρι και 95%.
Βέβαια λόγω του μειωμένου αριθμού των επιβατών αλλά και του τεράστιου ανταγωνισμού στις τιμές που προσφέρονταν σε διάφορα προγράμματα, τα έσοδα για το 2022, αναμένονται να είναι της τάξεως των 350 εκατομμυρίων ευρώ έναντι των 500 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ του έτους 2019.
Περαιτέρω βελτίωση αναμένεται για το έτος 2024 και ελπίζουμε ότι θα είναι η χρονιά αυτή που θα φτάσουμε και ίσως θα ξεπεράσουμε τα αποτελέσματα του έτους 2019, αναφέρει ο κ. Κόντες
Επίσης προσθέτει ότι τα επόμενα χρόνια θα συνεχιστεί η περαιτέρω αύξηση της κρουαζιέρας σε ποσοστό 6% ετησίως αλλά και αύξηση του αριθμού των τουριστών από νέες αγορές, και έτσι θα επανέλθει η κανονικότητα πλήρως.
Πόλεμος και νέες τάσεις
Ωστόσο τα τελευταία γεγονότα όπως ο Ρωσο-Ουκρανικός πόλεμος αλλά και τα γεωπολιτικά θέματα στην περιοχή μας, θα παίξουν τον ρόλο τους στην άμεση μελλοντική εξέλιξη στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο πόλεμος έχει επηρεάσει αρνητικά και έχει δημιουργήσει προβλήματα στον κλάδο, όχι μόνο από τον μειωμένο αριθμό των επιβατών που προσέφεραν, αλλά περισσότερο από τον περιορισμένο αριθμό των πληρωμάτων που εργάζονταν στον κλάδο, δημιουργώντας προβλήματα στη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων, ιδιαιτέρως στον ξενοδοχειακό τομέα των πλοίων.
Ο κ. Κόντες αναφέρεται και σε ορισμένες νέες τάσεις που καταγράφονται όπως οι νέες κατασκευές πλοίων μικρότερης χωρητικότητας, και οι μειωμένες τις παραγγελίες για mega ships.
Η τάση αυτή για μικρότερης χωρητικότητας πλοία είναι πλέον γεγονός με τις νέες κατασκευές να αποδεικνύουν μεγέθη μέχρι και 1000 επιβάτες.
Η διετία της πανδημίας, προσθέτει ο συνομιλητής μας, άφησε σοβαρά οικονομικά προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου καθώς πολλές αναγκάστηκαν να πουλήσουν τα παλαιότερα πλοία για ανακύκλωση ενώ μερικές χρεοκόπησαν.
Το 2019
Υπενθυμίζεται ότι το 2019 θεωρήθηκε το έτος ρεκόρ για τον κλάδο της Κρουαζιέρας παγκοσμίως, αλλά ιδιαιτέρως για την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.
Τα αποτελέσματα του 2019 στην επικράτεια με 3.979 προσεγγίσεις και 5.552.384 επιβατοαφίξεις ήταν πραγματικά εξαιρετικά και οι αρχικές προβλέψεις για την επόμενη χρονιά 2020 ήταν για 4.220 αφίξεις πλοίων και πλέον των 5,8 εκατομμυρίων επιβατοαφίξεων. Όμως η πανδημία covid-19 η οποία εξελίχθηκε μέσα στο 2020 και εξαπλώθηκε παγκοσμίως με τα γνωστά, φρικτά αποτελέσματα και στον κλάδο της Κρουαζιέρας, έφερε την απόλυτη ανατροπή σε παγκόσμιο επίπεδο συμπεριλαμβανομένης και της περιοχής της Ελλάδας.
Έτσι λοιπόν, μόνο μικρά σκάφη και κάποια άλλα τα οποία προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν ορισμένα προγράμματα, συντέλεσαν στον να έχει η Ελλάδα μόνον 210 αφίξεις πλοίων και περίπου 67.530 αφίξεις επιβατών. Αποτελέσματα άκρως απογοητευτικά.
Δειλά-δειλά όμως ο κλάδος ξεκίνησε και πάλι την τουριστική σεζόν του 2021 με ικανοποιητικά στοιχεία σε σύγκριση με άλλους προορισμούς, φθάνοντας τις 1.957 προσεγγίσεις και 1.310.662 αφίξεις επιβατών στην επικράτεια, εφαρμόζοντας οπωσδήποτε τα αυστηρά πρωτόκολλα στα λιμάνια και στα πλοία με αποτέλεσμα να μειωθούν σε μεγάλο βαθμό τα κρούσματα.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International