![Ναυτιλία: Αγορές δεξαμενόπλοιων από Τουρκία και Μέση Ανατολή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/TANKER-OPEN-1-e1654120907795.jpg)
Τα πάνω κάτω στην αγορά των δεξαμενόπλοιων έχει φέρει η απόφαση της ΕΕ και των ΗΠΑ να επιβάλουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και να απαγορεύσουν τη μεταφορά του από εταιρείες που έχουν την έδρα στην ΕΕ ή τα πλοία τους φέρουν σημαία χώρας της ΕΕ.
Τον αποκλεισμό των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σπεύδουν να αξιοποιήσουν τρίτες χώρες, όπως π.χ. η Τουρκία αλλά και χώρες της Μέσης Ανατολής, αγοράζοντας σωρηδόν δεξαμενόπλοια, καθώς εκτιμούν ότι ενισχύοντας τους στόλους τους και εμπλεκόμενοι στο θαλάσσιο εμπόριο ρωσικού αργού θα χαράξουν μια κερδοφόρα ρότα, σε αντίθεση με τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους που θα χάσουν έδαφος.
Διαβάστε επίσης: Οι αξίες των δεξαμενόπλοιων στα ύψη, των capes «βυθίζονται» [γραφήματα]
Η τάση αυτή ενίσχυσης των στόλων τους είναι εμφανής στις αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων τη φετινή χρονιά.
Από την αρχή του 2022 μέχρι τις 13 Νοεμβρίου τουρκικά συμφέροντα έχουν αποκτήσει 24 δεξαμενόπλοια, ενώ πέρυσι μέχρι τις 14 Νοεμβρίου οι τούρκοι πλοιοκτήτες είχαν αγοράσει μόλις δύο δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking.
Επίσης πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή είχαν αποκτήσει πέρυσι μέχρι τις 14 Νοεμβρίου 14 δεξαμενόπλοια, ενώ φέτος έχουν αγοράσει 26, σχεδόν διπλάσια δηλαδή.
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται γενικότερα, τα στοιχεία της Allied Shipbroking δείχνουν ότι πέρυσι οι Κινέζοι είχαν αποκτήσει περισσότερα δεξαμενόπλοια (56 τον αριθμό) από ό,τι φέτος που αγόρασαν μόλις 50 και οι ινδοί πλοιοκτήτες (η Κίνα και η Ινδία είναι δύο χώρες που επωφελούνται από τις απαγορεύσεις της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο) απέκτησαν φέτος 10 δεξαμενόπλοια, ενώ πέρυσι δεν ήταν στην πρώτη δεκάδα των αγοραπωλησιών.
Διαβάστε επίσης: Εurostat: 3 ελληνικά λιμάνια στο top 5 της Ευρώπης [Πίνακες]
Οι αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων ξεπεράσαν αυτές των bulk carriers
Ολα αυτά σε μια περίοδο που οι αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων ξεπεράσαν αυτές των bulk carriers για πρώτη φορά τα τελευταία τουλάχιστον έξι χρόνια. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Allied, μέχρι τις 14 Νοεμβρίου άλλαξαν χέρια 624 δεξαμενόπλοια έναντι 625 bulk carriers.
Επισημαίνεται ότι το 2021 άλλαξαν χέρια 1.924 πλοία (Allied Shipbroking), εκ των οποίων τα 909 bulker και τα 518 δεξαμενόπλοια. Μάλιστα από το 2016 μέχρι και το 2021 η πλειονότητα των αγοραπωλησιών πλοίων αφορούσε τα bulkers, με τα δεξαμενόπλοια να ακολουθούν πιο πίσω.
Να σημειωθεί εδώ ότι και ο παγκόσμιος στόλος των δεξαμενόπλοιων είναι ελαφρώς μικρότερος των bulkers και υπολογίζεται σε 10.900 πλοία, ενώ των bulkers σε 11.380 (unctad 2022).
Γενικότερα όσον αφορά τις αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων τον πρωταγωνιστικό ρόλο διατηρούν πάντα οι έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι ελέγχουν άλλωστε πάνω από το 25% του παγκοσμίου στόλου μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Οπως υπολογίζει η Allied, μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2022 τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα απέκτησαν 105 δεξαμενόπλοια επενδύοντας 2,4 δισ. δολ. έναντι 82 δεξαμενόπλοιων το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Γενικότερα, όπως προαναφέρθηκε, παρουσιάστηκε αυξημένη κινητικότητα φέτος στις αγοραπωλησίες πλοίων, ιδιαίτερα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι υγιείς ναύλοι στην αγορά υγρού φορτίου έχουν ευνοήσει και τις αγοραπωλησίες πλοίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, ενώ άλλοι ναυλομεσίτες, όπως ο βρετανικός Gibson, συνδέουν την εξέλιξη αυτή και με την κατάσταση που διαμορφώνεται στην αγοράς ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου από ΕΕ και G7, από τις 5 Δεκεμβρίου. Οπως υπολογίζει ο ίδιος με βάση δικά του στοιχεία, από τις 160 αγοραπωλησίες Aframax/LR2 και Suezmax, τα 2/3 αυτών έχουν πάει σε αγοραστές που θα μπορούσαν να είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν το ρωσικό αργό μετά την εφαρμογή των κυρώσεων.
Επίσης ένα άλλο ιδιαίτερο στοιχείο είναι ότι περίπου 40 VLCC πωλήθηκαν φέτος σε αγοραστές στην Ασία ή τη Μέση Ανατολή. Από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar προειδοποιεί για ένα έλλειμμα 100 δεξαμενόπλοιων εάν η Ρωσία θέλει να συνεχίσει να εξάγει αργό στα τρέχοντα επίπεδα μετά την εισαγωγή της απαγόρευσης της ΕΕ.
Με βάση τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία από τη ναυλομεσιτική Braemar, η Ρωσία έχει άμεση ανάγκη από περίπου 70 Aframaxes και 35 Suezmaxes. Η κάλυψη αυτού του κενού μπορεί να είναι δαπανηρή, δήλωσε πρόσφατα ο επικεφαλής της δεύτερης μεγαλύτερης τράπεζας της Ρωσίας.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του