Το Παγκόσμιο Κύπελλο άρχισε την Κυριακή στο Κατάρ. Ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός που τραβάει τα βλέμματα του φίλαθλου κοινού.

Η στενή σχέση του αεροπορικού κλάδου με το Παγκόσμιο Κύπελλο θα αποτυπωθεί με στοιχεία και δεδομένα στην παρούσα ανάλυση.

Διαβάστε επίσης: Politico: Πώς το Κατάρ κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελλο

Αρχικά, το Κατάρ εκτιμάται ότι θα φιλοξενήσει πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες.  Οι περισσότεροι από αυτούς τους επισκέπτες θα ταξιδέψουν αεροπορικώς, φτάνοντας είτε στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Ντόχα (DOH) είτε στο παλαιότερο Διεθνές Αεροδρόμιο της Περιοχής.

Ένα τόσο μεγάλο γεγονός, σε μία σχετικά μακρινή χώρα, είναι σαφές ότι θα βασιστεί στις αεροπορικές μεταφορές και στις πτήσεις, τόσο για τους φιλάθλους, όσο και για τις ομάδες, τους υποστηρικτές, τους αξιωματούχους χωρών, οργανισμών και άλλων φορέων που θα παρευρεθούν στην χώρα.

Οι μεγάλες παγκόσμιες αθλητικές και μη διοργανώσεις, απαιτούν αξιόπιστη και αποτελεσματική υποδομή μεταφορών. Συχνά αποτελούν κίνητρο για επενδύσεις υποδομής σε έγκαιρο χρονικό διάστημα, ώστε να υποστηρίξουν  την εκάστοτε διοργάνωση και μετέπειτα να αφήσουν τις υποδομές, ως κληρονομιά για την χώρα και την περιοχή που πραγματοποιήθηκε το γεγονός.

Το 2014 το Παγκόσμιο Κύπελλο, διεξήχθη στη Βραζιλία σε 12 πόλεις. Οι αποστάσεις απαιτούσαν από τους θεατές να πετούν μεταξύ των χώρων και υπολογίζεται ότι ο αριθμός των επιβατών της Βραζιλίας, αυξήθηκε κατά 11% από τους αντίστοιχους μήνες του 2013. Αυτό κατέστη δυνατό χάρη στις επενδύσεις σε αεροπορικές υποδομές σε όλη τη χώρα κατά την προετοιμασία για το μεγάλο τουρνουά. Δισεκατομμύρια δολάρια δαπανήθηκαν στους αερολιμένες, αυξάνοντας την ικανότητα των αερομεταφορών, πάνω από 50%.

Η ιστορία των μετακινήσεων των ομάδων και όχι μόνο, ξεκινάει πολύ παλιά, όταν το 1930 διοργανώθηκε το πρώτο Παγκόσμιο Κύπελλο στην Ουρουγουάη. Τότε, οι αερομεταφορές ήταν αρκετά ακριβές και δεν ήταν πρώτη επιλογή, όπως ήταν οι θαλάσσια μεταφορά. Ενδεικτικά, τότε, οι εθνικές ομάδες της Γαλλίας της Ρουμανίας και του Βελγίου, είχαν ταξιδέψει με πλοίο καθώς και οι φίλαθλοι τους..

Σήμερα, η μεταφορά με αεροσκάφος είναι πρώτη επιλογή λόγω της ευρείας χρήσης και ανόδου του αεροπορικού κλάδου. Οι ομάδες έχουν την δυνατότητα να ναυλώσουν αεροσκάφη για να τις μεταφέρουν στις περιοχές που λαμβάνει χώρα το Παγκόσμιο Κύπελλο. Μερικά έθνη ναυλώνουν αεροσκάφη με ειδικούς χρωματισμούς (liveries) μόνο για την περίσταση, όπως κάνει συχνά η Γερμανία, αλλά και η Αίγυπτος για το Παγκόσμιο Κύπελλο 2018 στη Ρωσία, όταν το αεροσκάφος ήταν διακοσμημένο με τις εικόνες των παικτών σε ένα Boeing B737-800 της Egyptair.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022 διεξάγεται σε μια μικρή γεωγραφική περιοχή και οι αποστάσεις είναι κοντινές. Για αυτό δεν υπάρχει και λόγος για ύπαρξη πτήσεων, μεταξύ τους. Οι διοργανωτές έχουν δεσμευτεί να μειώσουν και να αντισταθμίσουν όλες τις εκπομπές άνθρακα για τη φετινή διοργάνωση. Τα ταξίδια αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των συνολικών εκπομπών στο Παγκόσμιο Κύπελλο, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αποδίδεται στις πτήσεις.

Ωστόσο, η Qatar Airways πραγματοποιεί πτήσεις από γειτονικές χώρες για να μεταφέρει θεατές κατά τη διάρκεια του τουρνουά για να λύσει το ζήτημα της ανεπαρκούς διαμονής στο Κατάρ. Ο Εθνικός Αερομεταφορέας της χώρας, δήλωσε ότι οι εκπομπές από αυτές τις πτήσεις έχουν ληφθεί υπόψη στις προτάσεις για ουδέτερες από άνθρακα πτήσεις.

Ο Οργανισμός Διαχείρισης των Αερολιμένων του Κατάρ, υπολόγισε πως στις ημέρες υψηλής επιβατικής κίνησης, οι επισκέπτες στα διεθνή αεροδρόμια, θα αγγίζουν τους 88.000. Αυτό μεταφράζεται σε 235 Boeing 777-300 και αύξηση 50% στις ημερήσιες πτήσεις, σύμφωνα με το έγκριτο περιοδικό Airways.

Το 2019, ο Οργανισμός Διαχείρισης ή αλλιώς MATAR, ανακοίνωσε την επέκταση του κεντρικού σταθμού και ως συνέπεια την αύξηση της δυναμικότητας του αερολιμένα, από 24 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σε 58 εκατομμύρια. Τα εγκαίνια έγιναν 10 Νοεμβρίου 2022.

Ο δεύτερος σε δυναμικότητα αερολιμένας του Κατάρ (κωδικός IATA: DIA), θα υποστηρίξει την πίεση που θα δεχτεί ο κύριος (κωδικός IATA: DOH), με κάποιες σημαντικές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις που έγιναν σε αυτόν.

Αεροπορικές εταιρείες

Οι αεροπορικές εταιρείες τσάρτερ έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην μεταφορά των ομάδων και των εμπλεκομένων.

Βεβαίως σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι εθνικοί αερομεταφορείς της εκάστοτε χώρας, όπου διαθέτουν ένα ή δύο αεροσκάφη για την μεταφορά των εθνικών ομάδων τους.

Η εθνική Ισπανίας πέταξε με ένα ειδικά διαμορφωμένο Airbus A350 της Iberia (Εθνικός Αερομεταφορέας της Ισπανίας) στο Αμμαν, όπου και έπαιξε φιλικό και έπειτα στην Ντόχα για το Παγκόσμιο Κύπελλο.

Αεροπορικές Εταιρείες όπως η γερμανική Lufthansa, η αργεντίνικη Aerolimenas Argentinas, έβαψαν τα αεροσκάφη τους με ειδικούς χρωματισμούς και ταπετσαρίες ειδικά για Παγκόσμιο Κύπελλο. Αυτό αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.

Μεταφορά φιλάθλων

Η μεταφορά των φιλάθλων θα πραγματοποιηθεί από πληθώρα αερομεταφορέων όπου θα αναλάβουν να εκτελέσουν πτήσεις τσάρτερ. Παραδείγματα αυτών είναι η Air France, η ισπανική Air Europa, Η Royal Air Maroc από Γαλλία, Ισπανία, Μαρόκο και άλλες περιοχές. Οι πτήσεις ξεκίνησαν από 17/11/2022.

Η Qatar Airways, στην προσπάθεια της να διαχειριστεί την αυξημένη κίνηση κατά την περίοδο του Παγκοσμίου Κυπέλλου, διέκοψε πτήσεις προς 18 προορισμούς ώστε να μεταφέρει τα slots αυτών των πτήσεων σε αεροδρόμια που θα εκτελέσει πτήσεις μεταφοράς φιλάθλων. Αυτές οι πτήσεις τσάρτερ υπολογίζονται σε τουλάχιστον 100.

Γενικότερα, σημειώνεται άνοδος των πτήσεων στην Μέση Ανατολή, λόγω του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Συγκεκριμένα, καταγράφεται διψήφια άνοδος του αριθμού των θέσεων σε εισερχόμενες πτήσεις από τις 8 Νοεμβρίου στο Κατάρ, όπως αποτυπώνεται σε μελέτη που εκπόνησε η εταιρείας Mabrian Technologies.

Σύμφωνα με τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών, ο αριθμός των θέσεων εισερχόμενων πτήσεων για το Κατάρ θα αυξηθεί κατά 25% κατά τη διάρκεια του εορτασμού του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε 400.000 επιπλέον εισερχόμενες θέσεις κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σε σύγκριση με πέρυσι.

Ωστόσο, η επίδραση στην αεροπορική συνδεσιμότητα θα είναι αναλογικά πολύ μεγαλύτερη και για άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής. Το Κουβέιτ θα σημειώσει αύξηση στη διαθεσιμότητα των πτήσεων κατά 53%, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία θα δουν αύξηση 46% και 43% αντίστοιχα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα.

Ως αποτέλεσμα, 14,6 εκατομμύρια εισερχόμενες αεροπορικές θέσεις έχουν προγραμματιστεί σε αυτήν την περιοχή καθ’ όλη τη διάρκεια του Μουντιάλ.

Το σημαντικό αυτό αθλητικό γεγονός εκτιμάται ότι θα επηρεάσει σημαντικά και την εσωτερική αεροπορική συνδεσιμότητα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Η κινητικότητα μεταξύ του Κατάρ και των γειτονικών του χωρών θα αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Μάλιστα, το 47% των νέων εισερχόμενων θέσεων για το Κατάρ για την τρέχουσα περίοδο είναι από τη Σαουδική Αραβία (30%), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (11%) και το Κουβέιτ (6%), ποσοστά που αντιστοιχούν σε συνολικά 188.000 επιπλέον θέσεις στις χώρες της Μέσης Ανατολής.

Η συμβολή του αεροπορικού κλάδου συνολικά, κρίνεται κομβικής σημασίας και θα στηρίξει για ακόμη μία φορά, ένα μεγάλο γεγονός.

Ο Δημήτρης Ζοπουνίδης είναι Τελειόφοιτος Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Ερευνητής αεροπορικού κλάδου, Ιδρυτής επιστημονικού ιστότοπου aviationlife.gr και Western Crete Aviation Observatory και Data Analyst MAICh

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Business of Sport
UEFA: Ιστορική συμφωνία συνεργασίας  με την FIFPRO Europe
Business of Sport |

UEFA: Ιστορική συμφωνία συνεργασίας με την FIFPRO Europe

Οι βασικές αποφάσεις που επηρεάζουν τις συνθήκες απασχόλησης των παικτών ή τον φόρτο εργασίας των παικτών στις διοργανώσεις της UEFA θα λαμβάνονται πλέον μόνο μετά από εκτεταμένο διάλογο μεταξύ των δύο οργανισμών.