Η αμφισβήτηση του Μασκ στον τρόπο σκέψης της διοίκησης επιχειρήσεων
Εάν ο δισεκατομμυριούχος πετύχει με το Twitter, τα ΜΒΑ θα χρειαστούν αναθεώρηση
Η εξαγορά του Twitter από τον Ίλον Μασκ εγείρει διάφορα ερωτήματα χάραξης πολιτικής: Είναι σωστό να κατέχει ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο ένα τόσο σημαντικό φόρουμ για δημόσιο διάλογο;
Εγείρει επίσης νομικά ζητήματα: Μήπως είναι υπερβολική η απόφασή του να απαλλαγεί από τόσους πολλούς εργαζόμενους εντός λίγων μόνο ημερών από την ολοκλήρωση της εξαγοράς;
Και εγείρει κι ερωτήματα στρατηγικής: Μπορεί το Twitter να βγάλει χρήματα μεταβαίνοντας από ένα επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στη διαφήμιση σε ένα άλλο που να βασίζεται σε συνδρομές;
Αλλά επιπλέον αποτελεί επίσης και μια πολύ δημόσια δοκιμασία για ένα συγκεκριμένο στυλ διαχείρισης. Με τον τρόπο που σκέφτεται για την εργασία, τη λήψη αποφάσεων και τον ρόλο του διευθύνοντος συμβούλου, ο κ. Μασκ κολυμπά αντίθετα στο ρεύμα.
Διαβάστε επίσης: Τους απέλυσε και τώρα τους λέει να επιστρέψουν
Η στάση του απέναντι στους εργαζόμενους αποτελεί προφανές παράδειγμα της αντιπολιτισμικής προσέγγισής του. Για έναν μελλοντολόγο ο κύριος Μασκ αποτελεί ένα πολύ παλιομοδίτικο αφεντικό. Δεν του αρέσει η απομακρυσμένη εργασία: Νωρίτερα φέτος έστειλε email στους υπαλλήλους της Tesla απαιτώντας να εμφανίζονται στο γραφείο για τουλάχιστον 40 ώρες την εβδομάδα. Όποιος πιστεύει ότι αυτό ήταν απαρχαιωμένο θα μπορούσε να «προσποιηθεί ότι εργάζεται κάπου αλλού», έγραψε ο ίδιος στο Twitter.
Όποια και αν είναι η νομιμότητα της απόφασής του να απολύσει τόσους πολλούς εργαζόμενους στο Twitter, οι μέθοδοί του είναι βάναυσες: Εργαζόμενοι αποκλείστηκαν ξαφνικά από εταιρικούς λογαριασμούς, καριέρες τελείωσαν με ένα απρόσωπο email, το μισό εργατικό δυναμικό χάθηκε σε μια στιγμή. Λες και ο (κακός ήρωας κόμικ της Marvel Comics) Thanos είχε αποφασίσει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στις επιχειρήσεις. Για όσους παραμένουν, η προσδοκία είναι ότι θα υπάρξει δύσκολη πορεία και πολύ δουλειά. Οι πληροφορίες λένε ότι μία από τις πρώτες ενέργειες του κ. Μασκ ήταν να ακυρώσει τις μηνιαίες «ημέρες ανάπαυσης» που είχαν θεσμοθετηθεί σε ολόκληρη την εταιρεία. Σήμερα το πρότυπο για τον σύγχρονο μάνατζερ τείνει να προσδιορίζει ένα αφεντικό με χαμηλότερο “εγώ”, συμπονετικό, που να δίνει στους εργαζόμενους αυτονομία. Αλλά φαίνεται ότι κάποιος δεν το γνωρίζει αυτό.
Διαβάστε επίσης: Ο Ίλον Μασκ και η «ανάσταση» του Vine
Οι επικριτές του πρέπει να αποδεχτούν ότι η προσέγγιση τύπου “my-way-or-the-highway” (“θα κάνετε ότι θέλω αλλιώς θα αποχωρήσετε”) έχει λειτουργήσει στο παρελθόν. Στις άλλες εταιρείες του, όπως η Tesla και η SpaceX, ο κ. Μασκ μπορεί να μην έδειξε ενσυναίσθηση, αλλά παρείχε αίσθημα επίτευξης σκοπού τεραστίου μεγέθους –«μεγέθους πλανήτη»- που αφορά δραστηριότητες από τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι τον αποικισμό του Άρη. Το εάν αυτό μπορεί να λειτουργήσει για τον ίδιο στο Twitter είναι λιγότερο σαφές.
Το όραμά του να γίνει το Twitter η «ψηφιακή πλατεία της πόλης», όπου ανθίζει η ελευθερία του λόγου, είναι τυπικά μεγαλειώδες. Αυτή τη φορά, ωστόσο, θέλει να αναδιαρθρώσει μια υπάρχουσα επιχείρηση όπου η σωστή κρίση και η πολιτική έχουν σημασία όσο και η μηχανική.
Ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Μασκ λαμβάνει αποφάσεις είναι επίσης διαφορετικός. Συγκριτικά λίγες έρευνες έχουν γίνει σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι διευθύνοντες σύμβουλοι κάνουν τις επιλογές τους, αλλά έγγραφο εργασίας του Harvard Business School που δημοσιεύτηκε το 2020 και αφορούσε το πώς 262 απόφοιτοί του χάρασσαν τη στρατηγική τους, αποτέλεσε μεγάλη έκπληξη.
Διαβάστε επίσης: Την προσωπική του «υπογραφή» στο Twitter βάζει ο Μασκ
Οι συντάκτες της έκθεσης ανακάλυψαν πράγματι ένα ευρύ φάσμα προσεγγίσεων, με κάποιους μάνατζερ να ακολουθούν το ένστικτό τους και άλλους να χρησιμοποιούν πιο καθιερωμένες διαδικασίες. Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα αφεντικά που χρησιμοποιούν πιο δομημένες διαδικασίες τείνουν να ηγούνται μεγαλύτερων και ταχύτερα αναπτυσσόμενων εταιρειών –αν και δεν είναι σαφές με ποιον τρόπο προκύπτει η αιτιότητα. Τείνουν επίσης να παίρνουν αποφάσεις πιο αργά. Ο κ. Μασκ και οι συνεργάτες του βρίσκονται σε ένα διαφορετικό στρατόπεδο: είναι γρήγοροι, άτυποι κι επιθετικοί. Ήδη έρχονται στην επιφάνεια αναφορές για απολυμένους εργαζομένους στο Twitter που καλούνται να επιστρέψουν στη δουλειά.
Είναι ανορθόδοξος όμως και με άλλο τρόπο. Ο Peter Drucker, εξέχουσα προσωπικότητα των στοχαστών διαχείρισης (επιχειρήσεων), περιέγραψε τον διευθύνοντα σύμβουλο ως το άτομο στον οργανισμό που γεφυρώνει τον έξω κόσμο με τις εσωτερικές λειτουργίες της εταιρείας. Κανείς άλλος στην εταιρεία δεν είναι σε θέση να συνδυάσει αυτές τις προοπτικές, έγραψε ο κ. Drucker.
Διαβάστε επίσης: «Τυφώνας» Μασκ στο Twitter
Ο κ. Μασκ όχι μόνο δεν γεφυρώνει τέτοιο χάσμα, αλλά κάνει άκυρη την εν λόγω διάκριση. Η προσωπική του φήμη και ο πλούτος του είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις άλλες εταιρείες που διευθύνει. Στο Twitter προχωρά ακόμα παραπέρα, ρίχνοντας στο δικό του λογαριασμό στο Twitter ιδέες για προϊόντα, ρωτώντας το κοινό για τις απόψεις του και προσφέροντας σχολιασμό σε πραγματικό χρόνο για το πώς πάνε τα πράγματα. Και το ίδιο το Twitter είναι μια πλατφόρμα στην οποία όλοι –χρήστες, πρώην εργαζόμενοι, άνθρωποι που ίδρυσαν την εταιρεία, υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και ειδικοί– συμμετέχουν δημόσια για να πουν πώς πάνε αυτά τα πράγματα. Άρα δεν υπάρχει και μεγάλη εσωτερικότητα στην εταιρεία.
Μπορεί να διαφωνήσετε και να πείτε ότι ο κ. Μασκ είναι μοναδικό παράδειγμα, όπως μοναδικό είναι και το εν λόγω ντιλ (για το Twitter). Όταν υπέβαλε για πρώτη φορά την προσφορά του να αγοράσει το Twitter, είπε ρητά ότι δεν το έκανε λόγω οικονομικής λογικής. Αργότερα προσπάθησε να υπαναχωρήσει τελείως από τη συναλλαγή. Η ιστορία του δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη πλατφόρμας μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει λίγα κοινά στοιχεία με τις προκλήσεις που απασχολούν τα έμμισθα στελέχη των περισσότερων εισηγμένων επιχειρήσεων.
Ίσως όλα αυτά να ισχύουν, αλλά αν ο κ. Μασκ πετύχει για μια ακόμη φορά στο τελευταίο του αυτό εγχείρημα με το να είναι σκληρός στο εργατικό δυναμικό του, παρακάμπτοντας τις παραδοσιακές προσεγγίσεις παρουσιάσεων (πολιτικής) τύπου PowerPoint και τα memes (άλλων CEO), τα προγράμματα μάστερ στη διοίκηση επιχειρήσεων (MBA) θα χρειαστεί να αναθεωρηθούν.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο. Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στο www.economist.com
ΕΥ Ελλάδος: 1,1 εκατ. ζωές επηρέασαν θετικά οι εθελοντικές δράσεις της
Tο πρόγραμμα εταιρικής ευθύνης “EY Ripples” έχει στόχο να επηρεάσει θετικά ένα δισεκατομμύριο ζωές παγκοσμίως, μέχρι το 2030
Η κρίση του νερού - Το επόμενο μεγάλο στοίχημα
Εάν δεν αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα κατά μέτωπο, οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες και άλλα ακραία φαινόμενα που προκαλούνται από το νερό θα γίνουν πιο έντονα και θανατηφόρα
Πώς ψωνίζουν σήμερα οι καταναλωτές - Τι αλλαγές έφερε η πανδημία [έρευνα]
Το 57% των καταναλωτών θέλουν να «δουν», να «αγγίξουν» και να «αισθανθούν» τα προϊόντα πριν τα αγοράσουν - Πώς αντιδρά το λιανεμπόριο
Έξι στις δέκα επιχειρήσεις αναζητούν εργαζόμενους - Τι κίνητρα προσφέρουν [πίνακες]
Πώς διαμορφώνεται η απασχόληση στις ελληνικές επιχειρήσεις - Τι δείχνει έρευνα για τις ανάγκες
KPMG: Αναγκαίος ο επανασχεδιασμός ρόλων και δεξιοτήτων στην εποχή της AI
Η Πέγκυ Βελλιώτου, Partner, Advisory, KPMG στην Ελλάδα, συμμετείχε σε συζήτηση που διοργάνωσε το Υπερταμείο στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ
Σταθερή η αγορά εργασίας παγκοσμίως - Πού γίνονται οι περισσότερες προσλήψεις
Η έρευνα της Man Power έγινε σε περισσότερους από 40.000 εργοδότες σε 42 χώρες και αναδεικνύει τις τάσεις στην αγορά εργασίας
Η «κληρονομιά» των οικογενειακών επιχειρήσεων - Τι δείχνει έρευνα της KPMG
Το 45% κορυφαίων οικογενειακών επιχειρήσεων αναφέρει ότι έχει χτίσει μία «ισχυρή κληρονομιά», με την ίδια ομάδα να δηλώνει σημαντικές επιχειρηματικές επιδόσεις
Οι 5 φράσεις που λες στη δουλειά και δείχνουν ότι έχεις ισχυρή προσωπικότητα
Πρόκειται για μόλις λίγες λέξεις που όταν τις χρησιμοποιείς δείχνεις ότι έχεις άποψη και αντίληψη, φυσικά με απόλυτο σεβασμό προς τον συνομιλητή σου
Νέα μόδα της υβριδικής εργασίας το workation
Σύμφωνα με έρευνα της IWG η Αθήνα βρίσκεται στις 25 καλύτερες πόλεις για ψηφιακούς νομάδες
Τι ζητάνε και τι δίνουν οι εργοδότες: Μικρή προϋπηρεσία και χαμηλούς μισθούς
Οι 8 στους 10 εργοδότες δηλώνουν ότι δεν βρίσκουν εύκολα προσωπικό, λόγω έλλειψης δεξιοτήτων, προϋπηρεσίας ή ενδιαφέροντος