
Κατακόρυφη βουτιά έχουν καταγράψει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες λόγω της ύφεσης, της επάρκειας αγαθών και της μείωσης της ζήτησης λόγω πληθωρισμού επιστρέφουν πιο κοντά στα επίπεδα προ πανδημίας, γυρίζοντας πίσω στο 2019.
Σε αντίθεση με τους ναύλους στα τάνκερ που τραβάνε την ανηφόρια λόγω του σκληρού πόκερ που παίζεται στην ενέργεια από την κόντρα της Δύσης με τη Ρωσία, η μείωση στο κόστος της μεταφοράς κοντέινερ πλήττει τώρα τις ναυτιλιακές και ευνοεί τους καταναλωτές. Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης.
Τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος είναι αποκαλυπτικά. Ο σύνθετος δείκτης για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών μειώθηκε κατά 7% μόνο μέσα σε μια εβδομάδα. Πρόκειται για την 38η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση με αποτέλεσμα ο δείκτης να έχει υποχωρήσει κατά 72% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI δείχνει τις μέσες τιμές στα 2.590 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών, τιμή που είναι 75% κάτω από την κορυφή των 10.377 δολ. που επιτεύχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021. Είναι επίσης 31% χαμηλότερη από τον μέσο όρο 5 ετών, των 3.765 δολαρίων.
Η βουτιά από τα υψηλά
Οι ναύλοι για ένα κοντέινερ στη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά μέσα σε μια εβδομάδα κατά 14% ή 439 δολάρια στα 2.690 δολάρια. Οι τιμές για τη διαδρομή Σαγκάη – Γένοβα μειώθηκαν κατά 3% στα 3.410 δολ. Η Drewry αναμένει μικρότερες εβδομαδιαίες μειώσεις στις τιμές τις επόμενες εβδομάδες, όπως αναφέρει.
Είναι ενδεικτικό ότι στη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ οι τιμές τον Αύγουστο του 2021 είχαν φτάσει τα 13.650 δολάρια ανά κοντέινερ για να υποχωρήσουν τώρα στα 2.690 δολάρια. Στη διαδρομή Σαγκάη-Γένοβα είχαν φτάσει τα 12.990 δολάρια για να υποχωρήσουν τώρα στα 3.410 δολάρια.
Γεμάτα τα λιμάνια με άδεια κοντέινερ
Στοιχεία της πλατφόρμας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Container xChange που επικαλείται ο εξειδικευμένος ιστότοπος SupplyChain, δείχνουν ότι η ύφεση της οικονομίας και τα μεγάλα αποθέματα σε προϊόντα έχουν ρίξει τις τιμές και ότι ταυτόχρονα τα λιμάνια έχουν φράξει με άδεια κοντέινερ.
Τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο είναι γεμάτα από άδεια εμπορευματοκιβώτια καθώς η αναπροσαρμογή στις νέες οικονομικές συνθήκες και κυρίως στη λεγόμενη μεταπανδημική αλλαγή στις συμπεριφορές των πελατών, έχει αλλάξει τα δεδομένα.
Ο πολύ υψηλός πληθωρισμός έχει πλέον μειώσει σημαντικά τις αγορές προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα τα αποθέματα που έχουν δημιουργήσει λιανοπωλητές είναι μεγάλα, όπως αναφέρεται. Στελέχη της Container xChange λένε επίσης ότι η λεγόμενη περίοδος αιχμής μεταφορών λόγω των εορτών τεχνικά δεν συνέβη φέτος, επειδή οι λιανοπωλητές είναι προσεκτικοί σχετικά με το επίπεδο αποθεμάτων για να μην μείνουν κάποια από αυτά στα αζήτητα.

Οι τιμές για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών από τη Σαγκάη σε όλο τον κόσμο (σε δολ ΗΠΑ)
Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P Moller-Maersk A/S, προειδοποίησε ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη να βρεθεί σε ύφεση με τις ΗΠΑ να μην βρίσκονται και τόσο μακριά από αυτή. Η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η οποία ελέγχει το 17% της παγκόσμιας αγοράς κοντέινερ αναφέρει επίσης ότι οι τιμές εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί σημαντικά από τα ύψη στα οποία είχαν φτάσει επί πανδημίας.
Τότε οι ναύλοι είχαν αυξηθεί σημαντικά και -παράλληλα με την υψηλότερη ζήτηση των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας,- είχε δημιουργηθεί συμφόρηση σε πολλά λιμάνια και καθυστερήσεις στους χρόνους μεταφοράς και παράδοσης εμπορευμάτων. Μετά από αρκετά τρίμηνα αυξανόμενων κερδών, οι προειδοποιήσεις από ναυτιλιακές όπως η Maersk ευθυγραμμίζονται με την κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία η οποία δέχεται πλήγμα λόγω του άλματος του πληθωρισμού και των προβλημάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού.
«Το παγκόσμιο εμπόριο κινείται προς τα πίσω φέτος», είχε πει πριν από τρεις εβδομάδες το μεγάλο αφεντικό της Maersk, Σορεν Σκου σε συνέντευξη που παραχώρησε στην τηλεόραση του Bloomberg. «Σίγουρα τα διαρκή αγαθά έχουν μειωθεί -πιθανότατα πολλοί υπερεπένδυσαν σε διαρκή αγαθά στην αρχή της πανδημίας και στη συνέχεια, φυσικά, βλέπουμε την επίδραση της επιβράδυνσης της οικονομίας, του πολέμου στην Ευρώπη και τι έχουν κάνει (όλα αυτά) στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών », ανέφερε. Η Maersk είχε ανακοινώσει στις αρχές του Νοεμβρίου ότι οι ναύλοι έχουν μειωθεί ταχύτερα από το αναμενόμενο και πως οι αποθήκες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αρχίζουν να γεμίζουν καθώς η ζήτηση των καταναλωτών για αγαθά μειώνεται.


Latest News

Οι Big Tobacco πολιορκούν τον Τραμπ - Τι ζητούν για τους κινέζους ανταγωνιστές τους
Οι μεγάλες εταιρείες καπνού και ατμικών ειδών - Big Tobacco- θέλουν η διαδικασία έγκρισης του FDA να είναι ταχύτερη και σαφέστερη

Πόσο μπορεί να εμπιστεύεται η Γερμανία τις ΗΠΑ; - Τα αποθέματα χρυσού στη Ν. Υόρκη
Η ιδέα ότι μπορεί να μην είναι ασφαλείς θα θεωρούνταν γελοία από το 1945... μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες

Γιατί η «συμφωνία του αιώνα» για την UBS αρχίζει να...τρίζει
Η ενσωμάτωση της Credit Suisse από την τράπεζα UBS δείχνει να πηγαίνει καλά - Όλα τα υπόλοιπα δείχνουν να αποτελούν το πρόβλημα

Οι ΗΠΑ σαμποτάρουν συστηματικά τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου
Η Ουάσιγκτον χρωστά τις εισφορές της για το 2024 και το 2025 στο διεθνή οργανισμό

Αγοράζουν... καναδικά - Στραπάτσο αμερικανικών εταιρειών μετά τους δασμούς
Το κίνημα «Αγοράστε από τον Καναδά» προκαλεί τριγμούς και μεγάλη ανησυχία στους CEO καταναλωτικών εταιρειών με έδρα τις ΗΠΑ

ΕΚΤ: Στο τραπέζι ο «πάγος» στα επιτόκια στη συνεδρίαση του Απριλίου
Μέλη του δ.σ. που ανήκουν και στα δύο στρατόπεδα, των γερακιών και των περιστεριών φαίνεται να εξετάζουν το ενδεχόμενο να διατηρήσουν αμετάβλητα τα επιτόκια, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg

Φεύγει ο επικεφαλής εμβολίων της FDA και οι μετοχές φαρμακοβιομηχανιών γίνονται... συντρίμμια
Ο Μαρκς επέβλεψε την έγκριση των εμβολίων κατά της COVID-19 ως επικεφαλής του Κέντρου Βιολογικής Αξιολόγησης και Έρευνας του FDA
![Goldman Sachs: Μέχρι το τέλος του 2025 το μεγάλο πλήγμα των δασμών Τραμπ στην ΕΕ [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_TRUMP_world_stocks_2025-600x352.png)
Μέχρι το τέλος του 2025 το μεγάλο πλήγμα των δασμών Τραμπ στην ΕΕ - Η ανάλυση της Goldman Sachs [γραφήματα]
Πλέον η Goldman Sachs προβλέπει μικρή ανάπτυξη για το υπόλοιπο του 2025, με ετήσια ανάπτυξη 0,1%, 0% και 0,2% στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο τρίμηνο, αντίστοιχα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Στο 2,3% ο πληθωρισμός στη Γερμανία - Προσδοκίες για μείωση επιτοκίων
Τα νέα δεδομένα έρχονται σε κρίσιμο σημείο για την Γερμανία, καθώς οι δασμοί του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ είναι προ των πυλών