Μία εβδομάδα πριν την εφαρμογή του «απαγορευτικού» στις εισαγωγές ρωσικού αργού από την ΕΕ, στις 5 Δεκεμβρίου, η Ευρώπη εξακολουθεί να καλύπτει από την Ρωσία το 15-20% των συνολικών εισαγωγών αργού από θαλάσσης. Όπως είναι γνωστό στις 8 Ιουνίου 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αποφάσισε να επιβάλει απαγόρευση στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου. Η απαγόρευση του αργού πετρελαίου θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου και μέχρι τότε η ΕΕ πρέπει να έχει βρει νέους προμηθευτές και η Ρωσία πρέπει να βρει νέους αγοραστές.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Σαρώνουν τα δεξαμενόπλοια ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου
Η εικόνα σήμερα
Πως έχει μέχρι στιγμής η κατάσταση; Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οργάνωση, Bimco, στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Ρωσία εξήγαγε με πλοία, 11 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου στην ΕΕ κάθε μήνα. Αντιστοιχούσε η ποσότητα αυτή στο 60% όλων των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης και στο 30% των εισαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης, της ΕΕ.
Το πρώτο μισό του Νοεμβρίου, οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου προς την ΕΕ ανήλθαν σε 3,7 εκατομμύρια τόνους, ίσο με το 38% του συνόλου των ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών και το 20% των εισαγωγών αργού πετρελαίου από τη θάλασσα της ΕΕ. Τα στοιχεία είναι ελαφρώς υψηλότερα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, όταν οι όγκοι θαλάσσιου αργού πετρελαίου από τη Ρωσία προς την ΕΕ αποτελούσαν το 31% των συνολικών ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών και το 14% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ.
Αν και απομένουν λιγότερο από δύο εβδομάδες μέχρι να τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση ρωσικών εισαγωγών, οι εισαγωγές από τη Ρωσία εξακολουθούν να αποτελούν το 15-20% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ. Μέχρι στιγμής, οι αγοραστές στην ΕΕ έχουν βρει νέους προμηθευτές για περίπου τις μισές προηγούμενες εισαγόμενες ποσότητες αργού πετρελαίου από τη Ρωσία και πρέπει να βρουν άμεσα νέους προμηθευτές για περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου το μήνα, λέει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO.
Νέοι αγοραστές
Όλο αυτό το διάστημα η Ρωσία βρήκε νέους αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα και η καθεμία εισάγει τώρα περίπου το 25% των ρωσικών εξαγωγών δια θαλάσσης αργού πετρελαίου, από 0% και 15% αντίστοιχα στην αρχή του έτους. Η ΕΕ από την πλευρά της βρήκε νέα προσφορά από πολλές περιοχές με τον Περσικό Κόλπο, τη Δυτική Αφρική και την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής να ξεχωρίζουν. Συνολικά, ο μέσος όρος των φορτίων και δρομολογίων για τα δεξαμενόπλοια αργού αυξάνεται και θα αυξηθεί περαιτέρω μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση, λέει ο Rasmussen.
Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι παρά την επερχόμενη απαγόρευση, η Ρωσία αύξησε κατά 10% της εξαγωγές δια θαλάσσης αργού το 2022 από ό,τι το 2021. Ωστόσο, οι όγκοι παρέμειναν κατά 7% χαμηλότεροι από ό,τι το 2019. Προσβλέποντας στο μέλλον, τόσο η US Energy Information Administration (EIA) όσο και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency -IEA) προβλέπουν ότι η ρωσική παραγωγή πετρελαίου θα μειωθεί κατά σχεδόν 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023 σε σύγκριση με την παραγωγή πριν τον ρωσοουκρανικό πόλεμο, που είναι μία μείωση σχεδόν κατά 20%.
Εκτιμάται ότι η Ρωσία δεν θα μπορέσει να βρει νέους αγοραστές για να αναπληρώσει το σύνολο των εξαγωγών προς την ΕΕ, ενώ η επιβολή πλαφόν από την ΕΕ και τους G7 θα μπορούσε να καταλήξει να περιορίσει τις εξαγωγές καθώς και τη διαθεσιμότητα πλοίων για την μεταφορά αργού.
Από την άλλη πλευρά αναμένεται αύξηση της παραγωγής σε Βόρεια και Νότια Αμερική που θα αναπληρώσει τη χαμένη ρωσική παραγωγή.
Κερδισμένα και χαμένα
Η Bimco στη συνέχεια αναφέρει τα πλοία που έχουν κερδίσει από τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο θαλάσσιο εμπόριο λόγω των απαγορεύσεων στο ρωσικό πετρέλαιο
Μέχρι στιγμής, επισημαίνει έχουν ωφεληθεί τα πλοία Suezmax. Στην αρχή του έτους, εξυπηρετούσαν περίπου το 25% όλων των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης, αλλά τώρα εξυπηρετούν το 40% όλων των εξαγωγών. Τα πλοία Aframax έχουν χάσει μερίδιο, λόγω της μείωσης των εξαγωγών αργού πετρελαίου στην ΕΕ.
Επίσης τα πλοία VLCC και Suezmax έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στις εισαγωγές αργού πετρελαίου της ΕΕ. Με κορυφή τον Αύγουστο όταν έφτασαν να εξυπηρετούν το 20% των εισαγωγών της ΕΕ, μεταφέρουν τώρα περίπου το 10% του συνόλου του αργού πετρελαίου στην ΕΕ, διπλάσιο από αυτό που έκαναν στην αρχή του έτους. Τα Suezmax έχουν επίσης αυξήσει το μερίδιό τους από 30% σε 45%, ενώ οι Aframax έχουν χάσει μερίδιο λόγω των χαμηλότερων εισαγωγών από τη Ρωσία.
Latest News
Καλπάζουν οι τιμές στο φυσικό αέριο - «Βλέπει» τα 50 δολάρια το TTF
Το φυσικό αέριο αναμένεται να αποτελέσει διαπραγματευτικό χαρτί στους νέους εμπορικούς πολέμους επί Τραμπ
Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι γεωτρήσεις από την ExxonMobil στην Κύπρο - Οι νέοι στόχοι
Η Κύπρος εξετάζει νέο γύρο αδειοδότησης για υπεράκτια εξερεύνηση φυσικού αερίου - Πού εστιάζουν πλέον οι έρευνες της ExxonMobil
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ