Η Ρωσία έχει χάσει «για πάντα» την Ευρώπη ως τον μεγαλύτερο ενεργειακό πελάτη της, δήλωσε ο επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ), Φατίχ Μπιρόλ, μιλώντας σε ένα συνέδριο για την ενέργεια.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ρωσική παραγωγή αργού πετρελαίου θα περιοριστεί κατά περίπου δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους, δήλωσε ο Φατίχ Μπιρόλ στο πρακτορείο Reuters, στο περιθώριο ενός συνεδρίου για την ενέργεια.
Διαβάστε επίσης: Η κινεζική «ανυπακοή» καταβαραθρώνει το πετρέλαιο – Βουτιά στα 81 δολ.
«Η Ρωσία θα χάσει τη μάχη της ενέργειας»
Δεν είναι η πρώτη που ο επικεφαλής του ΙΕΑ υποστηρίζει κάτι τέτοιο για την Ρωσία.
Ένα μήνα πριν, μιλώντας στο Euronews, είχε υποστηρίξει πως η Ρωσία θα χάσει την ενεργειακή μάχη που δίνει εναντίον της Δύσης.
«Ακριβώς πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, περίπου το 65% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών φυσικού αερίου πήγαινε στην Ευρώπη, όπως και το 55% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου», δήλωσε ο Μπιρόλ.
Και σημείωσε πως η Ευρώπη «ήταν μακράν η μεγαλύτερη αγορά, ο μεγαλύτερος πελάτης για την Ρωσία, και η Ρωσία έχασε αυτόν τον πελάτη για πάντα! Τον μεγαλύτερο πελάτη».
Τα σχόλια του επικεφαλής του ΙΕΑ φάνηκε να αναφέρονται στα αντίποινα που έλαβε η Ευρωπαϊκή Ένωση ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία: ένα σχεδόν ολοκληρωτικό πετρελαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό φυσικό αέριο και μια εξαιρετικά δαπανηρή ώθηση για τη διαφοροποίηση των προμηθευτών φυσικού αερίου, κυρίως μέσω του υγροποιημένου αερίου LNG.
Ερωτηθείς εάν η Ρωσία θα μπορούσε να αντικαταστήσει τους Ευρωπαίους πελάτες με άλλες περιοχές, ο Μπιρόλ είπε ότι αυτό δεν θα ήταν εύκολο, επειδή «ένα μεγάλο κομμάτι» του ρωσικού φυσικού αερίου προέρχεται από τη Δυτική Σιβηρία και, στη συνέχεια, ρέει στην Ευρώπη μέσω αγωγών.
Η κατασκευή ολοκαίνουργιων αγωγών προς την Κίνα ή την Ινδία θα μπορούσε να απαιτήσει έως και 10 χρόνια, προέβλεψε, και ένα σημαντικό ποσό για τεχνολογία και επενδύσεις.
«Δεν πουλάτε κρεμμύδια στην αγορά, αλλά φυσικό αέριο. Είναι μια διαφορετική επιχείρηση», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «η αντικατάσταση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη από την Ρωσία είναι, βραχυπρόθεσμα, ένα όνειρο απατηλό».
Διαβάστε επίσης: Στο 20% οι θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου της ΕΕ
«Κρίση πρωτοφανούς εμβέλειας»
Η Ρωσία, όμως, δεν είναι η μόνη χώρα που περνάει δύσκολες στιγμές.
Στη συνέντευξή του στο Euronews, ο Μπιρόλ μίλησε για μια διεθνή κρίση πρωτοφανούς έκτασης και εμβέλειας, η οποία σπέρνει τον όλεθρο σε όλες τις γωνιές του κόσμου.
«Βρισκόμαστε στη μέση της πρώτης πραγματικά παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Ο κόσμος μας δεν έχει δει ποτέ, μα ποτέ, μια ενεργειακή κρίση με τέτοιο βάθος και με τέτοια πολυπλοκότητα», είπε.
«Στη δεκαετία του 1970, είχαμε μια πετρελαϊκή κρίση, αλλά ήταν μόνο το πετρέλαιο. Τώρα έχουμε πετρέλαιο, φυσικό αέριο, άνθρακα, ηλεκτρισμό. Ο λόγος είναι πολύ απλός: Η Ρωσία, η χώρα που εισέβαλε στην Ουκρανία, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενέργειας στον κόσμο».
Ο επικεφαλής του ΙΕΑ περιέγραψε την Ευρώπη ως το «επίκεντρο» της καταιγίδας και χαρακτήρισε την επί δεκαετίες εξάρτησή της από τα φθηνά ρωσικά καύσιμα ως «λάθος» στη ρίζα της σημερινής κρίσης.
Διαβάστε επίσης: «Πράσινο φως» Ουάσιγκτον στη Chevron για πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα
«Ο επόμενος χειμώνας μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολος»
Προέβλεψε ότι η γηραιά ήπειρος θα μπορέσει να ξεπεράσει τον επερχόμενο χειμώνα, μόνο με μερικές «οικονομικές και κοινωνικές μελανιές» και χωρίς μεγάλες ζημιές – αλλά μόνο αν ο χειμώνας «δεν είναι πολύ μακρύς και δεν είναι πολύ κρύος και αν δεν υπάρξουν μεγάλες εκπλήξεις».
Ωστόσο, εξέφρασε μεγαλύτερη ανησυχία για τον χειμώνα 2023-2024, αναφέροντας τρεις βασικούς παράγοντες: την απουσία ρωσικού φυσικού αερίου από την Ευρώπη, την οικονομική ανάκαμψη της Κίνας και τις αυστηρότερες συνθήκες στις αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου.
«Τα επόμενα χρόνια, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις ασταθείς και υψηλές τιμές ενέργειας και πρέπει να βρούμε λύσεις», δήλωσε. «Αλλά για να είμαστε πολύ ειλικρινείς, ο φετινός χειμώνας είναι δύσκολος και ο επόμενος χειμώνας μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολος».
Πηγή: In.gr
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν