Με τους όγκους πωλήσεων στα αναψυκτικά να αυξάνονται εφέτος κυρίως από την… καλοσύνη των ξένων, όταν την ίδια ώρα το ράλι των τιμών σε πρώτες ύλες και ενεργειακό κόστος πιέζουν τα κέρδη του κλάδου, η Λουξ Μαρλαφέκας αναμένεται να έχει ανοδική πορεία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης.

Οι υψηλοί δείκτες ρευστότητας σε συνδυασμό με τις μηδενικές δανειακές της υποχρεώσεις, προσδίδει στην εταιρεία μία πρόσθετη ασφάλεια ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική και βιώσιμη, κερδίζοντας συνεχώς μερίδια αγοράς, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ανεβάζει μερίδια

Η Λουξ, με πρόεδρο και CEO τον Γιάννη Μαρλαφέκα – που εάν δεν αποτελούσε μέρος του συστήματος, θα μπορούσε να είναι η αρσενική εκδοχή της Vandana Shiva* – και αντιπροέδρους τα αδέλφια του Πλάτωνα και Κωνσταντίνο, έχει καταφέρει να βρίσκεται στη δεύτερη θέση στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών όσον αφορά τις πωλήσεις σε όγκο το ράφι (σούπερ μάρκετ και discounters), με την πολυεθνική PepsiCo να κοιτά την «πλάτη» της από την τρίτη θέση. Ως γνωστόν, την πρώτη θέση στα αναψυκτικά στην εγχώρια αγορά διατηρεί με τεράστιο ποσοστό η Coca-Cola 3E.

Μάλιστα στην κατηγορία «λεμονάδα», με στοιχεία Σεπτεμβρίου 2022, η Λουξ έχει τα πρωτεία (μερίδιο 36,5% σε όγκο), ενώ εξίσου καλά τα πηγαίνει και στην κατηγορία «πορτοκαλάδα», που είναι άλλωστε και το δυνατό της χαρτί, κατέχοντας τη δεύτερη θέση (μερίδιο 25,9%).

Ωστόσο η Cola Λουξ δεν φαίνεται να έχει βρει το βηματισμό της, καθώς στο ράφι της λιανικής, μεγάλης και μικρής, βρίσκεται στην πέμπτη θέση σε πωλήσεις κατ’ όγκο.

Ομολογιακό δάνειο 10,15 εκατ. ευρώ

Πριν λίγες μέρες, η Γενική Συνέλευση των μετόχων της αχαϊκής βιομηχανίας αναψυκτικών και χυμών αποφάσισε την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου 10.150.000 ευρώ με διάρκεια 60 έτη.

Η τιμή μετατροπής ορίζεται σε μία ομολογία ονομαστικής αξίας 25 ευρώ σε μία ονομαστική μετοχή ονομαστικής αξίας 2 ευρώ, με το υπόλοιπο ποσό των 23 ευρώ ανά τρεπόμενη ομολογία να άγεται σε λογαριασμό «υπέρ το άρτιον».

Τα τελευταία χρόνια, στα επενδυτικά πλάνα της εταιρείας είναι η δημιουργία ενός νέου εργοστασίου παραγωγής αναψυκτικών.

Αύξηση τζίρου, πίεση στα κέρδη

Η Λουξ, που πέρσι απέκτησε μέσω πλειστηριασμού ποσοστό 42,34% στη Δίρφυς, εταιρεία παραγωγής και εμφιάλωσης νερού, καταβάλλοντας τίμημα 1,2 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο ομίλου κατέγραψε αύξηση τζίρου το 2021 της τάξης του 2,9%, φθάνοντας στα 33,86 εκατ. ευρώ από 32,90 εκατ. ευρώ το 2020.

Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) υποχώρησαν οριακά και διαμορφώθηκαν σε 3,26 εκατ. ευρώ έναντι 3,53 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφθασαν το 1,40 εκατ. ευρώ από 1,78 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Το σύνολο των ταμειακών διαθεσίμων και ισοδύναμων ανήλθε το 2021 σε 20,89 εκατ. ευρώ από 22,65 εκατ. ευρώ το 2020.

Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση, η απόδοση της εταιρείας επηρεάζεται ιδιαίτερα από την ενεργειακή κρίση, καθώς επιδρά στις τιμές των πρώτων υλών και του ηλεκτρισμού, αποτελώντας καθοριστικό παράγοντα της κερδοφορίας και των λειτουργικών εξόδων.

Λουξ Free με φυσικά γλυκαντικά

Στη φετινή διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών SIAL στο Παρίσι, η αχαϊκή εταιρεία παρουσίασε τη λουξ free, ένα αναψυκτικό χωρίς προσθήκη ζάχαρης, χωρίς συντηρητικά, χωρίς ανθρακικό και μόνο με φυσικά γλυκαντικά.

Επιπλέον, το διεθνές κοινό είχε την ευκαιρία να γνωρίσει τη νέα σειρά λουξ Tea. Τα προϊόντα της σειράς περιέχουν 100% φυσικά γλυκαντικά, φυσικούς χυμούς σε ποσοστό 3% έως 5%, χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και δεν περιέχουν συντηρητικά.

Πρόκειται για αναψυκτικά, τα οποία πέραν των εγχώριων πωλήσεων στόχο έχουν να ενισχύσουν και τις εξαγωγές της εκμεταλλευόμενη το trend της επιλογής πιο υγιεινών προϊόντων από τους καταναλωτές.

Εξαγωγές σε 27 χώρες

Αυτή τη στιγμή το 8% του τζίρου της Λουξ προέρχεται από τις πωλήσεις που πραγματοποιεί σε 27 αγορές του εξωτερικού, όπως η Νότια Κορέα, η Κύπρος, η Γερμανία, η Αμερική, ο Καναδάς κ.λπ.

Η εταιρεία εμπορεύεται εννέα διαφορετικά είδη αναψυκτικών (πορτοκαλάδα με ανθρακικό, πορτοκαλάδα χωρίς ανθρακικό, λεμονάδα, Cola Λουξ, βυσσινάδα, Λουξ mix, γκαζόζα, σόδα και τόνικ), τρία είδη αναψυκτικών plus n’ light (πορτοκαλάδα, λεμονάδα, Cola Λουξ), τρία είδη παγωμένου τσαγιού (λεμόνι, ροδάκινο, κόκκινα φρούτα), τέσσερα είδη χυμών και το εμφιαλωμένο νερό Δίρφυς.

Τα παιδιά από την Πάτρα και το γκαζοζάδικο

Όλα ξεκίνησαν, σε έναν μικρό χώρο στην οδό Παντοκράτορος στην παλιά πόλη της Πάτρας, όπου ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας (1927-2003) δημιούργησε μια μικρή βιοτεχνία με την επωνυμία Λουξ. Από τότε έχουν περάσει περισσότερα από 70 χρόνια και η Λουξ απέδειξε πως μια οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να νικήσει τους κολοσσούς.

Η απόφαση του Παναγιώτη Μαρλαφέκα να μεταφερθεί από την πόλη της Πάτρας σε μια νέα περιοχή, το φημισμένο Κεφαλόβρυσο, ήταν καθοριστική, καθώς η ποιότητα του νερού – ένα από τα σπουδαιότερα συστατικά για την παραγωγή ενός καλού αναψυκτικού – έκανε τη διαφορά.

Βεβαίως η φήμη της πορτοκαλάδας και της βυσσινάδας που έφτιαχνε η μικρή βιομηχανία δεν ξεπερνούσε τα όρια της Αχαΐας και των γειτονικών νομών.

Μέχρι το 1989 που ανέλαβαν τα ηνία της εταιρείας ο Γιάννης, ο Κώστας και ο Πλάτωνας, η Λουξ συνέχισε να αγωνίζεται να αποκτήσει πρόσβαση στην αγορά, είτε αλλάζοντας τη συσκευασία (από το κοντόχοντρο γυάλινο μπουκάλι πέρασε στο ψηλόλιγνο πλαστικό), είτε λανσάροντας μαζί με άλλες δέκα τοπικές βιοτεχνίες από το Άστρος Κυνουρίας, την Αταλάντη, την Αλεξανδρούπολη, την Κρήτη και την Κεντρική Ελλάδα τη Vips Cola. Σημαντική προκοπή όμως δεν έβλεπε.

Οι μάχες με τις πολυεθνικές

Ωστόσο εκείνη την εποχή συνέβη κάτι που τουλάχιστον έδωσε ηθική ικανοποίηση στην οικογένεια Μαρλαφέκα. Ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας, από τους πρωτεργάτες στη δημιουργία του Πανελληνίου Συνδέσμου Παρασκευαστών Αναψυκτικών, καταγγέλλει τον εξ Αμερικής ανταγωνιστή του και κατορθώνει να πετύχει την καταδίκη του.

Οι «μάχες» σε ανταγωνιστικό επίπεδο συνεχίστηκαν και τα επόμενα χρόνια, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως για δύο δεκαετίες ο Γιάννης Μαρλαφέκας ήταν ένας από τους… μόνιμους μάρτυρες, που κλήτευε η Επιτροπή Ανταγωνισμού όταν εξέταζε υποθέσεις αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.

Η Λουξ σήμερα

Το 1997 η εταιρεία αλλάζει νομική μορφή και γίνεται Ανώνυμος Βιομηχανική Εμπορική Εταιρεία. Πρόεδρος αναλαμβάνει ο Γιάννης Μαρλαφέκας, αντιπρόεδρος ο Κωνσταντίνος Μαρλαφέκας και εντεταλμένος σύμβουλος ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας.

Με το νέο αυτό σχήμα η εταιρεία περνά σε αναπτυξιακές επενδύσεις σχεδόν 30 εκατ. ευρώ και διαπρέπει.
Σήμερα διαθέτει τρεις ιδιόκτητες υπερσύγχρονες μονάδες παραγωγής, εμφιάλωσης και διανομής, καθώς και γραφεία στην Αθήνα, όπου έχει μεταφερθεί η έδρα από την 24η Ιανουαρίου 2020.

Η πρώτη μονάδα, είναι το εργοστάσιο παραγωγής στο Κεφαλόβρυσο. Η δεύτερη μονάδα είναι το κέντρο διανομής, που βρίσκεται στην δημοτική κοινότητα Σαραβαλίου Πατρέων και η τρίτη μονάδα, είναι οι εγκαταστάσεις παραγωγής συσκευασιών, τύπου PET, στο Αίγιο.

Επίσης, το 2008, η εταιρεία δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο κέντρο logistics στο Κορωπί Αττικής, με στόχο τη μείωση του κόστους μεταφοράς και του χρόνου παράδοσης.

*Η Vandana Shiva, είναι μια δυνατή φωνή ενάντια στην νέο-αποικιοκρατία της παγκοσμιοποίησης , περιβαλλοντική ακτιβίστρια , φεμινίστρια , ερευνήτρια και συγγραφέας. Πολεμάει επί χρόνια της πολυεθνικές που στερούν από εκατομμύρια εξαθλιωμένους αγρότες της Ινδίας μια δίκαιη πρόσβαση στις αγορές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Θεοδωρικάκος: Συνάντηση Σταύρου Καφούνη και εκπροσώπων του κλάδου της γουνοποιίας – Τι συζήτησαν
Επιχειρήσεις |

Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε

Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο