Οι πυρκαγιές και εκρήξεις πάνω στα πλοία είναι υπεύθυνες για τις πιο υψηλές ασφαλιστικές αποζημιώσεις στη ναυτιλία, ενώ ένα επιπλέον πρόβλημα σε αυτή τη συγκυρία είναι και η άνοδος του πληθωρισμού σύμφωνα με μία νέα μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Η AGCS ανέλυσε περισσότερες από 240.000 ασφαλιστικές απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν την περίοδο Ιανουάριος 2017 – Δεκέμβριος 2021, συνολικής αξίας περίπου 9,2 δισ. ευρώ, και εντόπισε ποιες αιτίες επηρεάζουν σημαντικά το ύψος των ζημιών στον ναυτιλιακό κλάδο. Οι πυρκαγιές αντιπροσώπευαν το 18% της συνολικής αξίας των αποζημιώσεων (ανήλθαν στα 1,65 δισ. ευρώ) έναντι 13% την προηγούμενη πενταετία. Ενας παράγοντας που συμβάλλει στην αύξηση του κινδύνου πυρκαγιάς στα πλοία είναι η εσφαλμένη δήλωση ή η μη δήλωση του επικίνδυνου φορτίου. Επίσης παρατηρείται έξαρση των πυρκαγιών από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου σε ηλεκτρικά οχήματα. Μια τέτοια πυρκαγιά που ξεκίνησε από μπαταρία θεωρήθηκε υπεύθυνη για τη βύθιση του οχηματαγωγού «Felicity Ace» στον Ατλαντικό Ωκεανό, μαζί με το φορτίο 4.000 οχημάτων του τον Μάρτιο του 2022.
Διαβάστε επίσης: Maersk: Ψάχνει ταλέντα στο gaming
Το 2022, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ εξέδωσε προειδοποίηση ασφαλείας σχετικά με τον κίνδυνο που ενέχουν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου ύστερα από δύο ξεχωριστές πυρκαγιές σε εμπορευματοκιβώτια.
Οι ολικές απώλειες (total loss) πλοίων μπορεί να έχουν μειωθεί περισσότερο από 50% την τελευταία δεκαετία (54 συνολικές απώλειες στο τέλος του 2021 σε σύγκριση με 127 στο τέλος του 2012, σύμφωνα με την AGCS Safety & Shipping Review 2022), αλλά οι πυρκαγιές σε πλοία παραμένουν ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα ασφάλειας για τον κλάδο. Εχουμε ήδη δει πολλά περιστατικά από περιπτώσεις μεταφοράς μπαταριών ιόντων λιθίου που δεν αποθηκεύονται ή δεν αντιμετωπίζονται σωστά, εξηγεί ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting στην AGCS.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Αύξηση εξαγωγών υγραερίου από ΗΠΑ προς ΕΕ
Επίσης ένα σημαντικό πρόβλημα στους ναυτασφαλιστές προσθέτει η άνοδος του πληθωρισμού. Καθώς πολλές χώρες βλέπουν τον πληθωρισμό να ξεπερνά το 10%, οι ασφαλιστικές απαιτήσεις αυξάνονται. Οι ανοδικές τιμές του χάλυβα, των ανταλλακτικών και της εργασίας είναι παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος των αποζημιώσεων για την επισκευή του κύτους και την επιδιόρθωση των μηχανημάτων.
Αύξηση της αξίας
Επιπλέον, η αξία τόσο των πλοίων όσο και του φορτίου αυξάνεται. Η συνδυασμένη αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε κατά 26% στα 1,2 τρισ. δολάρια το 2021, ενώ η μέση αξία των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων έχει επίσης αυξηθεί με περισσότερα αγαθά υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρονικά και φαρμακευτικά προϊόντα. Δεν είναι ασυνήθιστο ένα κοντέινερ να περιέχει φορτίο αξίας 50 εκατ. δολαρίων ή περισσότερο για φαρμακευτικά προϊόντα υψηλής αξίας.
Επίσης τα κατεστραμμένα προϊόντα είναι η κύρια αιτία απαιτήσεων στον ναυτασφαλιστικό κλάδο κατά συχνότητα και η τρίτη μεγαλύτερη σε αξία, αποκαλύπτει η ανάλυση της AGCS. Οι πιο συνηθισμένες απαιτήσεις είναι για υλικές ζημιές, συνήθως από κακή διαχείριση, αποθήκευση και συσκευασία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί μια σειρά απαιτήσεων για κλοπή εμπορεύματος υψηλής αξίας, αλλά και λόγω διακύμανσης της θερμοκρασίας (η οποία μπορεί να επηρεάσει ιδιαίτερα τα φαρμακευτικά προϊόντα). Η κλοπή είναι η τρίτη πιο συχνή αιτία απαιτήσεων με τους εγκληματίες να στοχεύουν ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και αγαθά υψηλής αξίας όπως ο χαλκός. Το φορτίο κλέβεται συνήθως από λιμάνια, αποθήκες ή κατά τη διαµετακόµιση. Η πρόσφατη έκρηξη των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων επηρέασε επίσης τις απαιτήσεις μεταφερόμενων εμπορευμάτων, καθώς λόγω της ζήτησης επαναχρησιμοποιήθηκαν πολλά ακατάλληλα κοντέινερ με αποτέλεσμα να σημειωθούν απώλειες.
«Ο κίνδυνος κλοπής και ζημιάς σε φορτία υψηλής αξίας πρέπει να αντιμετωπιστεί με πρόσθετα μέτρα προστασίας, όπως ιχνηλάτες και αισθητήρες GPS που παρέχουν παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της θέσης, της θερμοκρασίας, της υγρασίας, του φωτός και των ανοιγμάτων θυρών», λέει ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting στην AGCS.
Τέλος, συστήνει στους ενδιαφερόμενους να παρακολουθούν στενά τις ασφαλισμένες αξίες και να προσαρμόζουν τα όρια, καθώς υπήρξαν και περιπτώσεις που φορτία ήταν υπασφαλισμένα μέχρι και 20 εκατ. δολάρια.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International