Στο 9% υποχώρησε ο πληθωρισμός στη Ελλάδα τον Νοέμβριο από 9,5% που ήταν τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Eurostat.
Στην ζώνη του ευρώ διαμορφώθηκε στο 10% από 10,5%.
Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, η ενέργεια κατέγραψε τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Νοέμβριο (34,9%, έναντι 41,5% τον Οκτώβριο) και ακολουθούν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός (13,6%, έναντι 13,1% τον Οκτώβριο), μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (6,1%, σταθερό σε σύγκριση με τον Οκτώβριο) και υπηρεσίες (4,2% έναντι 4,3% τον Οκτώβριο).
Οι αγορές παρακολουθούν την πορεία του πληθωρισμού προκειμένου να μπορέσουν να προβλέψουν τη πορεία που θα ακολουθήσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σε ό,τι αφορά την επιτοκιακή της πολιτική.
Το στοίχημα του Δεκεμβρίου
Ο Δεκέμβριος θα είναι ένας ακόμη ιδιαίτερα σημαντικός μήνας για την πορεία της νομισματικής πολιτικής καθώς η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ προσπαθούν να ισορροπήσουν τις αυξήσεις επιτοκίων μεταξύ καταπολέμησης του πληθωρισμού και προστασίας της οικονομίας από την ύφεση. Με μόλις μια ημέρα διαφορά, στις 14 και 15 του μήνα, FED και ΕΚΤ αντίστοιχα όχι μόνο θα προχωρήσουν σε νέες αυξήσεις επιτοκίων αλλά και αναμένεται να δώσουν σήμα για την πορεία που θα ακολουθήσουν το 2023.
Η FED έχει αρχίσει να δίνει σήμα ότι μπορεί να κόψει ρυθμό με τις μεμονωμένες πολύ υψηλές αυξήσεις της τάξης των 75 μονάδων βάσης κάθε φορά και να κινηθεί προς νέα αύξηση επιτοκίων 50 μονάδων βάσεων. Το ίδιο φέρονται να εξετάζουν και τα στελέχη της ΕΚΤ μετά τα πρόσφατα μεγάλα άλματα στο κόστος δανεισμού της ευρωζώνης -την ώρα που υπάρχουν αντιδράσεις “γερακιών” όπως κεντρικός τραπεζίτης της Αυστρίας ο Ρόμπερτο Χόλτσμαν που ζητά αύξηση 75 μονάδων βάσης.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ενδέχεται να επιβραδύνουν την αύξηση των επιτοκίων με αύξηση κατά 50 μονάδες βάσης τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, καθώς οι πρώτες επαφές που έχουν γίνει για το θέμα υποδηλώνουν έλλειψη δυναμικής για νέα κίνηση 75 μονάδων βάσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Όλα μπορεί να αλλάξουν βέβαια εάν υπάρχει κάποια έκπληξη από το μέτωπο του πληθωρισμού.
Ανοικτές όλες οι επιλογές
Τη περασμένη Δευτέρα, η επικεφαλής της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ, άφησε ανοικτές όλες τις επιλογές όσον αφορά το μέγεθος και τον αριθμό των μελλοντικών αυξήσεων των επιτοκίων της EKT, τονίζοντας ότι η νομισματική πολιτική θα εξαρτηθεί από διάφορες μεταβλητές.
«Το πόσο περισσότερο πρέπει να προχωρήσουμε με τα επιτόκια και πόσο γρήγορα πρέπει να φτάσουμε εκεί, θα εξαρτηθεί από τις αναθεωρημένες προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας, το πώς θα αντιδράσουν οι μισθοί, από τις πληθωριστικές προσδοκίες, την επιμονή των σοκ αλλά και την εκτίμηση μας για το πως επιδρά η πολιτική μας » δήλωσε η Λαγκάρντ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Διαβάστε επίσης: Λαγκάρντ: Τα επιτόκια είναι το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για μείωση του πληθωρισμού
Οι επενδυτές μέχρι στιγμή προσπαθούν να εκτιμήσουν αν η ΕΚΤ προχωρήσει σε αύξηση των επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης ή κατά 75 μονάδες στην επόμενη συνεδρίαση αλλά και ποια θα είναι η κορυφή της αύξησης των επιτοκίων.
«Τον Δεκέμβριο,» εξήγησε η επικεφαλής της ΕΚΤ «θα καθορίσουμε επίσης τις βασικές αρχές για τη μείωση των ομολόγων στο χαρτοφυλάκιο του προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων. Είναι σκόπιμο ο ισολογισμός να εξομαλυνθεί με την πάροδο του χρόνου με μετρημένο και προβλέψιμο τρόπο.
Τα επιτόκια είναι και θα παραμείνουν το κύριο εργαλείο για την καταπολέμηση του πληθωρισμού. Τα υψηλότερα επιτόκια μειώνουν τις πιέσεις στη ζήτηση, καθιστώντας ακριβότερο τον δανεισμό και επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις ξοδεύουν, αποταμιεύουν, δανείζονται και επενδύουν. Αυτό με τη σειρά του θα ασκήσει πτωτικές πιέσεις στις τιμές, αν και οι προσαρμογές θα χρειαστούν κάποιο χρόνο για να γίνουν αισθητές στην οικονομία.»
Η πορεία του πληθωρισμού στην ευρωζώνη
Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη δεν έχει κορυφωθεί και ο κίνδυνος είναι να αποδειχθεί ακόμη υψηλότερος από ό,τι αναμένεται σήμερα, επισημαίνει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ.
«Δεν βλέπουμε τα στοιχεία ή την κατεύθυνση που θα με έκαναν να πιστέψω ότι έχουμε φθάσει στην κορύφωση του πληθωρισμού και ότι θα μειωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα» επισημαίνει η Λαγκάρντ.
«Κάθε φορά που ρωτώ τους κορυφαίους οικονομολόγους μου στην ΕΚΤ … για τον κίνδυνο, η απάντηση που λαμβάνω αυτή τη στιγμή είναι (ότι) ο κίνδυνος είναι ανοδικός, χωρίς να προσδιορίζουν την ανοδική τάση», κατέληξε.
Latest News
Πώς η Boeing έβαλε την αεροπορία των ΗΠΑ να πληρώσει με «καπέλο» 8.000% για σαπούνια
Πώς η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία πλήρωσε 8.000% παραπάνω την Boeing για διανομείς σαπουνιού μπάνιου αεροσκαφών C-17
Ο άνθρωπος πίσω από τον όρο «The Magnificent Seven» λύνει τη σιωπή του
Γνωρίστε τον αναλυτή που χρησιμοποίησε τον όρο Magnificent Seven για τις μετοχές τεχνολογίας που διαφεντεύουν τη Wall Street
Πώς η «οικονομική γρίπη» της Γερμανίας μεταδίδεται στην Ευρώπη – Οι συνέπειες για Ελλάδα
Η νέα κρίση που φέρνει το λουκέτο σε τουλάχιστον τρία εργοστάσια της Volkswagen δημιουργεί μεγάλη αναταραχή στη Γερμανία
Οι αποτυχημένες προσπάθειες «ανάστασης» της Intel και οι χειρισμοί Γκέλσινγκερ
O CEO της Intel, Πατ Γκέλσινγκερ, έθεσε υψηλές προσδοκίες για τις ικανότητες κατασκευής της εταιρείας αλλά και την ικανότητά της στον τομέα της AI, ωστόσο απέτυχε να ανταποκριθεί
Αγροτικές επιδοτήσεις: Δισεκατομμυριούχοι έλαβαν ενίσχυση 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Τουλάχιστον 17 δισεκατομμυριούχοι συγκαταλέγονται στους «αγρότες» που έλαβαν γενναίες αγροτικές επιδοτήσεις την τετραετία 2019-2023.
Γιατί έπεσε η μετοχή της Uber
Η πρόβλεψη για μετακινήσεις πελατών της Uberς ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις της Wall Street
Γιατί η Κωνσταντινούπολη δοκιμάζει τη δωρεάν συγκοινωνία στους ανέργους
Η Κωνσταντινούπολη είναι η μεγαλύτερη πόλη που επενδύει στις μεταφορές με την ελπίδα να ενισχύσει την απασχόληση
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Γιατί λείπουν 350 αεροσκάφη από τον παγκόσμιο στόλο
Υπάρχει ένα κενό σε αεροσκαφή που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να λειτουργούν απρόσκοπτα οι αερομεταφορείς
Η VW και η κρίση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Δύσκολες εποχές για τον όμιλο VW: Μείωση κερδών, κλείσιμο εργοστασίων, κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα. Ποιον ρόλο διαδραματίζει η πολιτική;