Στο άρθρο μας «Απογραφή – ψηφιακό ωράριο: Επιβεβλημένη η παράταση και η έκδοση συνολικών οδηγιών με εγκύκλιο και όχι με αποσπασματικές ανακοινώσεις της ομάδας του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ» την Κυριακή 27.11.2022 είχαμε μεταξύ άλλων επισημάνει:

«Ανάγκη παροχής αναγκαίου χρόνου και διευκρινήσεων για την επιτυχία του εγχειρήματος «ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας και ψηφιακή παρακολούθηση εκτέλεσης του προγράμματος μέσω της ψηφιακής κάρτας»

Θέματα που χρήζουν διευκρινήσεων – παροχή ικανού χρόνου

Δεδομένου ότι υπάρχει πλήθος θεμάτων που απαιτούν διευκρινίσεις για τις οποίες μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία επίσημη απάντηση αλλά και του ελάχιστου χρόνου των 19 ημερολογιακών ημερών από την λήξη της προθεσμίας των Ετησίων πινάκων προσωπικού, κατά την γνώμη μας κρίνεται αναγκαίο να παρασχεθούν στους εμπλεκόμενους φορείς (εργοδότες και λογιστές) τα παρακάτω:

  • Αναγκαίες διευκρινήσεις με επίσημη εγκύκλιο του Υπουργείου, με βάση την εμπειρία της Α΄ Φάσης σε συνδυασμό με τις μέχρι τώρα οδηγίες της ομάδας του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ
  • Απαντήσεις σε σειρά θεμάτων που έχουν τεθεί στην διάθεση των αρμοδίων όπως αυτά που παραθέτουμε στην συνέχεια ή θέσαμε πιο πάνω και
  • Ληφθεί υπόψη ότι έχουμε και την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και του Νέου έτους [ΣΣ Οι λογιστές δεν έκαναν γιορτές με τις οικογένειές τους το 2020 και 2021 για να βοηθήσουν την Κυβέρνηση να βοηθήσει την κοινωνία μέσω των ενισχύσεων για την πανδημία και όχι μόνο], την αλλαγή διαχειριστικής περιόδου και υποχρεώσεων τόσο για τις επιχειρήσεις εργοδότες όσο και για τους λογιστές από φορολογικές και άλλες διατάξεις της χώρας.

Ενδεικτικά αναφέρουμε, θέματα που χρήζουν ΑΜΕΣΑ Διευκρινήσεων:

  • Να εξηγηθεί με σαφήνεια η δυνατότητα απολογιστικής δήλωσης ωραρίου για οδηγούς όπως άλλωστε υπάρχει αυτή η δυνατότητα σήμερα και όχι με την δυσνόητη έκφραση σε επίσημο έγγραφο ότι «έχουμε την άποψη» η Διοίκηση δεν έχει μόνο άποψη αλλά θέση!!!!!!
  • Να παραχωρηθεί η δυνατότητα καταχώρησης 4ης βάρδιας (για Σαββατοκύριακα), που προβλέπεται από διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας και εφαρμόζεται από επιχειρήσεις πάνω από σαράντα (40) χρόνια.
  • Τρόπος χειρισμού διαλείμματος, [ΣΣ διαλύοντας την σύγχυση μεταξύ παραδειγμάτων εγχειριδίων και ερωτήσεων απαντήσεων της ομάδας του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ] απαντώντας και σε άλλα ερωτήματα όπως λχ όταν αυτό δεν είναι ίδιο ανά ημέρα ή όταν σε κάποιες ημέρες δεν υπάρχει διάλειμμα.
  • Τι γίνεται με ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων όπως πχ υπάρχει υποχρέωση ή όχι απογραφής και υποβολής ψηφιακού ωραρίου που εφαρμόζουν εκ του νόμου ενιαίο μισθολόγιο όπως  ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, ΝΠΙΔ κλπ
  • Να απαντηθεί πως θα αντιμετωπιστούν θέματα όπως εφημερία ιατρών σε ιδιωτικές κλινικές κλπ,
  • Τις ιδιαίτερες περιπτώσεις του επισιτισμού, οδηγών ταξί, οδηγών Φορτηγών και Πούλμαν κλπ
  • Τι θέση έχει το Υπουργείο για την ανισομερή κατανομή των ωρών απασχόλησης στα καταστήματα που εφαρμόζουν το προτεινόμενο από τους Συλλόγους Ωράριο με βάση διάταξη της ΓΓ Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και τις ρυθμίσεις του ν 4808/2022 που ουσιαστικά καταργεί την ανισομερή κατανομή.
  • Θα γίνει απογραφή εργαζομένων με χειρόγραφο Ε3 ή άλλο τρόπο ειδικών κατηγοριών μισθωτών όπως ενδεικτικά εργαζομένων σε πολυκατοικίες, οικοδόμων, απασχολούμενοι με εργόσημο για τους οποίους το Σ.ΕΠ.Ε. στους ελέγχους ζητά πρόσληψη και πίνακα προσωπικού, τους μετακλητούς αλλοδαπούς εργαζόμενους από τρίτες χώρες κ.ά.

Φυσικά, από την επαφή μου σε όλη την χώρα διαπίστωσα παντελή έλλειψη ενημέρωση του επιχειρηματικού κόσμου τους οποίους αφορά άμεσα η νέα διαδικασία σε όλα τα βήματα ήτοι: απογραφή, ψηφιακό ωράριο, ψηφιακή κάρτα, και  οι  λογιστές/φοροτεχνικοί και τα στελέχη μισθοδοσίας των επιχειρήσεων, προσπαθούν να τους ενημερώσουν καλώντας τους σε ενημερωτικές ημερίδες που διοργανώνουν είτε ως κλάδος είτε στα γραφεία τους!!!!!!!.» και είχαμε καταλήξει στην πρόταση «Ορισμός νέας ρεαλιστικής  ημερομηνίας λήξης της προθεσμίας (όχι παράταση) με νέα απόφαση και παροχή διευκρινήσεων, όχι νωρίτερα από την 31η Ιανουαρίου 2023.»

Στην συνέχεια την Κυριακής εκδόθηκε η παρακάτω  ανακοίνωση από το Υπουργείο:

«Τα επόμενα βήματα για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας».

«Από την 1η Νοεμβρίου 2022 ξεκίνησε η  ψηφιακή απογραφική διαδικασία του χρόνου εργασίας στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ, δηλαδή του ωραρίου απασχόλησης των εργαζομένων από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα της χώρας για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής ο εργοδότης δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία εργασιακής σχέσης που αφορούν το χρόνο εργασίας, καθώς και το ωράριο απασχόλησης σε ψηφιακή μορφή, είτε ως σταθερό εβδομαδιαίο, είτε ως μεταβαλλόμενο ανά ημέρα. Η απογραφή των εργαζόμενων μπορεί να γίνει σταδιακά (π.χ. για κάθε παράρτημα).

Η  ψηφιακή απογραφική διαδικασία του χρόνου εργασίας στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ, δεν πρέπει να συγχέεται ή να ταυτίζεται με τον μηχανισμό της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Διαβάστε επίσης: Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Παράταση έως 20 Δεκεμβρίου στην απογραφή του χρόνου εργασίας

Η εφαρμογή του μηχανισμού της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, θα είναι το επόμενο στάδιο της διαδικασίας και θα εφαρμοστεί σταδιακά, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της ψηφιακής απογραφικής διαδικασίας του χρόνου εργασίας στο Εργάνη ΙΙ του συνόλου των εργαζομένων με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας, εφόσον προηγηθεί διάλογος τόσο με την εργοδοσία όσο και με τους εργαζόμενους  και θα προχωρήσει, με βάση όσα έχουν ήδη ανακοινωθεί, βήμα προς βήμα.

Ειδικότερα:

H β΄ φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας αφορά καταρχάς τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες security. Στη συνέχεια θα επεκταθεί στη βιομηχανία και  τις ΔΕΚΟ.

Περαιτέρω θα προστίθενται σταδιακά οι υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, για τις οποίες έχει ήδη μιλήσει η κυβέρνηση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει ήδη τονιστεί επανειλημμένα, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται, αφού ληφθούν υπόψη όλες οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες  λειτουργίας του κάθε κλάδου και υπάρξουν οι επιχειρησιακές εκείνες πρόνοιες που απαιτούνται κάθε φορά για την απρόσκοπτη λειτουργία της.

Η Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναλαμβάνει την πρωτοβουλία ενημέρωσης (με τη διοργάνωση ημερίδων ή/και σεμιναρίων), σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, επιμελητήρια και επαγγελματικούς φορείς της αγοράς εργασίας, για την καλύτερη και ευχερέστερη διαδικασία αποτύπωσης και απογραφής του ψηφιακού χρόνου εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα της χώρας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».

Ενημέρωνε ότι η ΓΓ Εργασιακών Σχέσεων, θα διοργανώσει ημερίδες ή/και σεμινάρια για την για την καλύτερη και ευχερέστερη διαδικασία αποτύπωσης και απογραφής του ψηφιακού χρόνου εργασίας δηλαδή για τις υποχρεώσεις που έληγαν την 30.11.2022 ( …… ο εργοδότης δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία εργασιακής σχέσης που αφορούν το χρόνο εργασίας, καθώς και το ωράριο απασχόλησης σε ψηφιακή μορφή, είτε ως σταθερό εβδομαδιαίο, είτε ως μεταβαλλόμενο ανά ημέρα.) και αντί αυτού την 30.11.2022 έζησε ο ιδιωτικός τομέας και ο κλάδος των λογιστών (που εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, και ήταν όλη την περίοδο της πανδημίας αρωγός στην πολιτεία να χορηγηθούν οι αποζημιώσεις κλπ ενισχύσεις σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις με προθεσμίες που έληγαν ακόμα και ανήμερα το Πάσχα) το μαρτύριο της σταγόνας για να βγει λευκός καπνός  αυτός της παράτασης.

Η πολυπόθητη παράταση ανακοινώθηκε την 30.11.2022 ώρα 19:20, με Δελτίο Τύπου, το οποίο με σχόλια δικά μας, έχει ως εξής:

Παρατείνεται έως τις 20 Δεκεμβρίου (ΣΣ ημερομηνία που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο υπολογισμός των Δώρων Χριστουγέννων)  η προθεσμία για την ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίας στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση.

Ανακοινώνεται ότι παρατείνεται έως την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου και ώρα 12.00 τα μεσάνυχτα!!!!!!! (ΣΣ δηλαδή επιβάλλεται η νυχτερινή εργασία στα γραφεία προσωπικού, λογιστήρια επιχειρήσεων και   λογιστικά γραφεία!!!!!!) η προθεσμία για την ολοκλήρωση της ψηφιακής απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.

Η ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίας αποτελεί το προηγούμενο στάδιο για την πλήρη εφαρμογή του μηχανισμού της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η παράταση αυτή παρέχεται προκειμένου να δοθεί επαρκής χρόνος σε όσες εταιρείες δεν απογράφηκαν και στους λογιστές τους να προχωρήσουν στις αναγκαίες ενέργειες. Υπογραμμίζεται ωστόσο ότι δεν θα δοθεί άλλη παράταση!!!!!!!!!!. [ΣΣ Χωρίς να λύσει τα θέματα που εκκρεμούν και ενδεικτικά θίξαμε στο προηγούμενο άρθρο μας και επαναλάβαμε και τώρα.]

Σημειώνεται ότι από την 1η Νοεμβρίου που άνοιξε το σύστημα [ΣΣ Ουσιαστικά το σύστημα και η διαθεσιμότητα των λογιστών ήταν μετά την 11.11.2022 που έληξε η προθεσμία για τους ετήσιους πίνακες προσωπικού, παραγνωρίζοντας ότι οι επιχειρήσεις και τα γραφεία δεν έχουν μόνο την απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης αλλά και άλλες υποχρεώσεις φορολογικές, ασφαλιστικές και στους εργαζόμενους όπως ενδεικτικά υπολογισμός μισθοδοσίας, υποβολή ΑΠΔ, υποβολή δήλωσης ΦΠΑ κλπ] έως την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου είχαν γίνει εγγραφές που αντιστοιχούσαν σε 500.000 περίπου εργαζομένους, επί συνόλου 2.410.134 Έως το βράδυ της Τρίτης 29 Νοεμβρίου –μια ημέρα πριν την εκπνοή της αρχικής προθεσμίας- οι εγγραφές αντιστοιχούσαν σε 974.000 εργαζομένους. Έως τις 6.00 μ.μ. σήμερα είχαν γίνει εγγραφές για 1.346.205 εργαζομένους (ποσοστό 55,8%% επί του συνόλου). Αντίστοιχα, μέχρι τις 6.00 μ.μ. σήμερα, επί συνόλου 289.334 περίπου επιχειρήσεων είχαν εγγραφεί 195.967 επιχειρήσεις (ποσοστό 67%).

[ΣΣ πίσω από τα νούμερα αυτά υπάρχουν άνθρωποι και οικογένειες κε Υπουργέ!!!!!!]

Από τα στοιχεία αυτά αποδεικνύεται ότι έχει εγγραφεί η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων- πράγμα που αποδεικνύει ότι ενεγράφησαν πάρα πολλές μικρές επιχειρήσεις- αλλά και η πλειονότητα των εργαζομένων. Οι δε περισσότερες εγγραφές έχουν γίνει τις τελευταίες πέντε ημέρες, ενώ το σύστημα ήταν ανοιχτό από την Τρίτη 1η Νοεμβρίου.

[ΣΣ Τι υπονοεί εδώ ο συντάκτης ότι η πίεση της μη παράτασης αύξησε τον αριθμό των απογραφικών δηλώσεων και ότι το άλλο διάστημα χάζευαν οι λογιστές κλπ εμπλεκόμενοι; Μήπως προσπαθούσαν να ενημερωθούν -με δικέ τους δαπάνες-  και να ενημερώσουν τους εργοδότες, κάτι που έπρεπε να έχετε μεριμνήσει κε Υπουργέ!!!!! Μήπως για να προστατεύσουν τους πελάτες τους εγκατέλειψαν τις οικογένειες τους και παραβίασαν την εργατική νομοθεσία -με πέραν των κανονικών ωραρίων- για να ικανοποιήσουν την απαίτηση σας!!!!!! Αφού έχετε αδυναμία στα νούμερα δείτε και τις ώρες υποβολής!!!!]

Με βάση τις εγγραφές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα καθίσταται σαφές ότι η 20ημερη παράταση που δίνεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι υπερ-επαρκής!!!!!!!!!!!  χρόνος για να γίνουν οι αντίστοιχες εγγραφές για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους που εντάσσονται στο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».

[ΣΣ Φυσικά θα ήταν υπερ-επαρκής, αν έχει απατήσει σε όλα τα εκκρεμή θέματα και οι λογιστές, τα γραφεία μισθοδοσίας και λογιστικά γραφεία αν δεν ασχοληθούν με όλες τις άλλες υποχρεώσεις, ούτε να υπολογίσουν το Δώρο και να ενημερώσουν τους εργοδότες ώστε την 21η Δεκεμβρίου να καταβληθεί στους εργαζόμενους]

Το νέο αναβαθμισμένο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» είναι ένα βήμα μπροστά για όλους. Για την Πολιτεία που έχει πληρέστερη εικόνα για την αγορά εργασίας. Για τους εργαζομένους που μπορούν να υπερασπιστούν πιο αποτελεσματικά τα δικαιώματά τους. Αλλά και για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές τους καθώς το «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» θα είναι ένα σύστημα με πολύ μικρότερο γραφειοκρατικό βάρος.

[ΣΣ Συμφωνούμε για το κράτος και τους εργαζόμενους για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές διαφωνούμε και κυρίως με την πρόσθετη γραφειοκρατία και δυσλειτουργία της απολογιστικής υποβολής των αδειών όπως ενδεικτικά να δηλώνουν εργασία σε γνωστές άδειες μεγάλης διάρκειας όπως άδεια μητρότητας, προστασίας μητρότητας κλπ καθώς και η περιττή και άνευ αντικειμένου ανάρτηση σε πίνακα ανακοινώσεων της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας κλπ δεν αποτελούν ούτε απλούστευση των διαδικασιών ούτε έχουν μικρό γραφειοκρατικό κόστος].

Καλούμαστε όλοι λοιπόν να στηρίξουμε [ΣΣ εσείς κε Υπουργέ το ακυρώνετε με την στάση σας, απέναντι στις επιχειρήσεις και τους λογιστές την Τετάρτη 30.11.2022, αλήθεια πόσες δηλώσεις έχουν υποβληθεί την Τετάρτη 30.11.2022 από την 12η πχ ώρα το μεσημέρι μέχρι την 19:20 που έγινε η ανακοίνωση και τι όφελος είχε η ευνομούμενη πολιτεία μας;]   αυτή την αλλαγή που έχει έντονο χρώμα διαφάνειας και προόδου.

Παλαιολόγος Ι. Λιάζος

Οικονομολόγος Εργασιακός – Ασφαλιστικός Σύμβουλος

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Experts