
Ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα καταναλωτών την Black Friday εμφανίζονται 6 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, ωστόσο, ο τζίρος της φθινοπωρινής περιόδου συνολικά δεν εμφανίζει μεταβολές σε σύγκριση με το 2021, ενώ για πολλούς επιδεινώθηκε κιόλας. Την ίδια στιγμή, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν σημαντικά από τις ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, σκιαγραφώντας τη συμμετοχή των εμπορικών επιχειρήσεων στη ‘Black Friday’ και αξιολογώντας τα κυριότερα χαρακτηριστικά της.
Συμμετοχή και ποσοστά εκπτώσεων
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, στις φετινές εκπτώσεις της «Black Friday» συμμετείχαν οι περισσότερες των επιχειρήσεων (61%), ποσοστό που ενισχύεται ελαφρώς σε σχέση με πέρυσι, οπότε και είχε συμμετάσχει το 56% των επιχειρήσεων. Η πρόθεση των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου να ενισχύσουν τη συμμετοχή τους στην πρακτική της «Black Friday» υπαγορεύεται ουσιαστικά από την πολιτική των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, οι οποίες έχουν αναπόφευκτα επιβάλει αυτήν την ενέργεια ως θεσμό, διαφαίνεται από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων.
Ακόμη, οι μισές (49%) επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας ουσιαστικά την «Black Friday» σε «Black Week».
Όσον αφορά τα ποσοστά των εκπτώσεων, σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις (62%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%, ενώ για 1 στις 3 επιχειρήσεις (34%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμάνθηκε μεταξύ 21% και 30%. Επίσης, σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις προχώρησαν σε γενικευμένες εκπτώσεις, σε όλα δηλαδή τα εμπορεύματα, σε αντίθεση με αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήματα τα οποία υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις, σε συγκεκριμένες κατηγορίες/ εύρος προϊόντων.

Ως επικρατέστερη προωθητική ενέργεια οι επιχειρήσεις επέλεξαν τη διαφήμιση στη βιτρίνα του καταστήματος και ακολούθησαν τα μηνύματα στα social media της επιχείρησης.
Ικανοποίηση
Σε γενικές γραμμές, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εμφανίζονται σχετικά ικανοποιημένες αναφορικά με την επισκεψιμότητα, καθώς για σχεδόν 6 στις 10 καταγράφηκε μέτριος/υψηλός βαθμός ικανοποίησης (Διάγραμμα 3).
Παρόμοια εικόνα καταγράφεται και σε επίπεδο ικανοποίησης των επιχειρήσεων αναφορικά με τον κύκλο εργασιών, αφού 6 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν μέτρια/πολύ ικανοποιημένες (Διάγραμμα 4). Το στοιχείο αυτό αποτελεί ένδειξη ότι δεν υπήρξε ουσιαστική απόκλιση μεταξύ επισκεψιμότητας καταστημάτων και υλοποίησης αγορών.
Σε σχέση με τον τζίρο, από την έρευνα προκύπτει ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις θεωρεί πως ο κύκλος εργασιών της το φθινόπωρο του 2022 διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2021 (Διάγραμμα 6). Ωστόσο, σημαντικό ποσοστό κατέγραψε επιδείνωση των πωλήσεων.
Ενεργειακή κρίση
Παρά το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν είναι έντασης ενέργειας, παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στις αρνητικές επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις στην ενέργεια. Ειδικότερα, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν πολύ/ πάρα πολύ από τις ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας, ενώ σε αντίστοιχη μέτρηση των θερινών εκπτώσεων, μόλις τρεις μήνες πριν, στον ίδιο υψηλό βαθμό είχαν επηρεαστεί 7 στις 10.
Πιο συγκεκριμένα, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστους έως 20%, επιβάρυνση που θεωρείται χαμηλότερη συγκριτικά με άλλους κλάδους. Φυσικά, μια τέτοια επιβάρυνση, εν μέσω τέτοιας έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ότι αμφισβητεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, παρά την κρατική υποστήριξη.
Το κόστος των προμηθευτών διατηρήθηκε σε σχετικά πιο συγκρατημένα επίπεδα αναφορικά με το λειτουργικό κόστος, καθώς πολλοί επιχειρηματίες φρόντισαν να διαπραγματευτούν εγκαίρως τις τιμές, πριν την κορύφωση της κρίσης ενέργειας.
Επιστροφή στα φυσικά καταστήματα
Πάντως, παρά την ενεργειακή κρίση και την ακόλουθη επιδείνωση των προσδοκιών, καταγράφεται μια ενίσχυση του φυσικού καταστήματος, καθώς οι καταναλωτές παρουσιάζουν μια έντονη τάση επανασύνδεσής τους με τις φυσικές αγορές μετά τη πανδημία.
Τέλος, οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν συμμετείχαν στη “Cyber Monday” εξαιτίας και της σχετικά χαμηλού επιπέδου ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων, εύρημα το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για την ενδυνάμωση του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ, κυρίως των micro επιχειρήσεων, οι οποίες ουσιαστικά αποκλείονται από σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης.


Latest News

Αλλαγή ηγεσίας στην PwC Ελλάδας - Ποιος παίρνει τη σκυτάλη από τον Μάριο Ψάλτη
Ο Νικόλαος Πεγειώτης αναλαμβάνει τον ρόλο του Territory Senior Partner της PwC Ελλάδας, διαδεχόμενος τον Μάριο Ψάλτη

«MEGA NEWS» - Το νέο 24ωρο κανάλι του MEGA έρχεται Δευτέρα 31 Μαρτίου
Το MEGA News θα είναι διαθέσιμο μέσω του MEGA Play, της ιστοσελίδας www.megatv.com και από την 1η Μαΐου και στην COSMOTE TV

«Φουσκώνουν» τα μερίδια της ΜΑΚΒΕΛ - Επενδύσεις 12 εκατ.
Η ώθηση στη ΜΑΚΒΕΛ από τη νέα κατηγορία ζυμαρικών χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και οι νέες επενδύσεις

Πόσο κοστίζει το τ.μ. στα malls του Ελληνικού – Πώς προχωρά το project
Πόσα κεφάλαια εκτιμάται πως θα απαιτηθούν για τα έργα την περίοδο 2026-2028 – Τι είπε η διοίκηση της Lamda για την εξέλιξη των εργασιών στο παραλιακό μέτωπο

Η Fourlis επενδύει στο ποδόσφαιρο - Το πρώτο Intersport Football Store
Στην περιοχή του Ρέντη το πρώτο παγκοσμίως Intersport Football Store από την Fourlis – Στόχος για 10 καταστήματα – Το πλάνο για τη Foot Locker

Ο θησαυρός από την παλιά «κόκκινη λάσπη» - Το στοίχημα της Metlen σε γάλλιο, σκάνδιο και γερμάνιο
Η επίσκεψη του αντιπροέδρου της Κομισιό στις εγκαταστάσεις της Metlen και το ραντεβού στο... Λονδίνο

Θετικοί οιωνοί για την πιστωτική επέκταση - Με το δεξί στο 2025
Τα βαρίδια της στεγαστικής και επαγγελματικής πίστης για τις τράπεζες - Για την φετινή χρήση η πιστωτική επέκταση θα φτάσει ή θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ

Η Volton μπαίνει στην κινητή τηλεφωνία
Από τις 27 Μαρτίου θα η Volton ξεκινά την διάθεση των εμπορικών πακέτων της εκπέμποντας σαν MVNO

Σε απολύσεις 2000 υπαλλήλων προχωρά η Sky News
Σε χιλιάδες απολύσεις προχωρά η Sky News κλείνοντας κέντρα εξυπηρέτησης πελατών σε τρεις τοποθεσίες στο ΗΒ

ΑΧΙΑ: Πρόοδος στο Ελληνικό, στα 11,50 ευρώ η τιμή στόχος για Lamda Development
Η ΑΧΙΑ αναμένει, ότι η Lamda θα αυξήσει σημαντικά την κερδοφορία καθώς προχωρούν οι οικοδομικές εργασίες στο Ελληνικό