Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην αμφιλεγόμενη επιλογή συμμετοχής της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) έγινε με την συμφωνία που επετεύχθη προχθές αργά το βράδυ, με την ολοκλήρωση του διαλόγου μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου.
Στη συμφωνία περιλαμβάνονται και αποφάσεις που ανταποκρίνονται τις θέσεις της ναυτιλιακής κοινότητας και χαιρετίσθηκαν από την ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, την Ecsa με χθεσινή ανακοίνωσή της καθώς μειώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαικής ναυτιλίας η συμμετοχή της στο περιφερειακό μέτρο του EU ETS.
Ιδιαίτερα θετική είναι η δέσμευση που εξασφάλισε ο ναυτιλιακός κλάδος ότι 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή άνθρακα ETS, θα επανεπενδύονται στον κλάδο μέσω ενός ταμείου καινοτομίας.
Διαβάστε επίσης – «Πράσινη ναυτιλία»: Ποιοι ζητούν να χρηματοδοτηθούν έργα
«Ο ρυπαίνων πληρώνει»
Το δεύτερο σημείο που ικανοποιεί τις ανάγκες του κλάδου, είναι η συμπερίληψη της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» που μεταθέτει την υποχρέωση καταβολής του κόστους των εκπομπών στους ναυλωτές που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του πλοίου.
Διαβάστε επίσης: Μέχρι και 14,5 δισ. δολ. το κόστος μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία σε ένα χρόνο [πίνακας]
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη την συμπερίληψη και του μεθανίου και των οξειδίων του αζώτου στο EU ETS από το 2026, γεγονός που καθιστά τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου πιο κοστοβόρου.
Επίσης στο EU ETS θα συμμετέχουν όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt και εντός της ΕΕ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν για το 100% των εκπομπών, ενώ για τα ταξίδια μεταξύ λιμένων ΕΕ και εκτός ΕΕ θα πληρώνουν το 50% των ρύπων.
Το ποσοστό των εκπομπών άνθρακα που καλύπτονται θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ξεκινώντας από 40% το 2024, φθάνοντας στο 70% το 2025 και στο 100% έως το 2026.
Ικανοποίηση στον κλάδο
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την συμφωνία και την φιλόδοξη πρόταση για το κλίμα του πακέτου «Fit for 55» καθώς αναγνωρίζουν ότι η κλιματική κρίση είναι μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας δήλωσε, ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά «πώς» πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι διάθεση μέρους των εσόδων του EU ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη του κλάδου για την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και τη δημιουργία υποδομών στα λιμάνια. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή και τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων για τη μετάβαση του κλάδου, πρόσθεσε ο κ. Ράπτης.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ τονίζει η περίοδος σταδιακής εισαγωγής του κλάδου στο σύστημα σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση του στη νέα εποχή.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International