Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην αμφιλεγόμενη επιλογή συμμετοχής της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) έγινε με την συμφωνία που επετεύχθη προχθές αργά το βράδυ, με την ολοκλήρωση του διαλόγου μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου.
Στη συμφωνία περιλαμβάνονται και αποφάσεις που ανταποκρίνονται τις θέσεις της ναυτιλιακής κοινότητας και χαιρετίσθηκαν από την ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, την Ecsa με χθεσινή ανακοίνωσή της καθώς μειώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαικής ναυτιλίας η συμμετοχή της στο περιφερειακό μέτρο του EU ETS.
Ιδιαίτερα θετική είναι η δέσμευση που εξασφάλισε ο ναυτιλιακός κλάδος ότι 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή άνθρακα ETS, θα επανεπενδύονται στον κλάδο μέσω ενός ταμείου καινοτομίας.
Διαβάστε επίσης – «Πράσινη ναυτιλία»: Ποιοι ζητούν να χρηματοδοτηθούν έργα
«Ο ρυπαίνων πληρώνει»
Το δεύτερο σημείο που ικανοποιεί τις ανάγκες του κλάδου, είναι η συμπερίληψη της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» που μεταθέτει την υποχρέωση καταβολής του κόστους των εκπομπών στους ναυλωτές που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του πλοίου.
Διαβάστε επίσης: Μέχρι και 14,5 δισ. δολ. το κόστος μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία σε ένα χρόνο [πίνακας]
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη την συμπερίληψη και του μεθανίου και των οξειδίων του αζώτου στο EU ETS από το 2026, γεγονός που καθιστά τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου πιο κοστοβόρου.
Επίσης στο EU ETS θα συμμετέχουν όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt και εντός της ΕΕ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν για το 100% των εκπομπών, ενώ για τα ταξίδια μεταξύ λιμένων ΕΕ και εκτός ΕΕ θα πληρώνουν το 50% των ρύπων.
Το ποσοστό των εκπομπών άνθρακα που καλύπτονται θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ξεκινώντας από 40% το 2024, φθάνοντας στο 70% το 2025 και στο 100% έως το 2026.
Ικανοποίηση στον κλάδο
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την συμφωνία και την φιλόδοξη πρόταση για το κλίμα του πακέτου «Fit for 55» καθώς αναγνωρίζουν ότι η κλιματική κρίση είναι μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας δήλωσε, ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά «πώς» πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι διάθεση μέρους των εσόδων του EU ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη του κλάδου για την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και τη δημιουργία υποδομών στα λιμάνια. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή και τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων για τη μετάβαση του κλάδου, πρόσθεσε ο κ. Ράπτης.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ τονίζει η περίοδος σταδιακής εισαγωγής του κλάδου στο σύστημα σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση του στη νέα εποχή.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς