
Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην αμφιλεγόμενη επιλογή συμμετοχής της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) έγινε με την συμφωνία που επετεύχθη προχθές αργά το βράδυ, με την ολοκλήρωση του διαλόγου μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου.
Στη συμφωνία περιλαμβάνονται και αποφάσεις που ανταποκρίνονται τις θέσεις της ναυτιλιακής κοινότητας και χαιρετίσθηκαν από την ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, την Ecsa με χθεσινή ανακοίνωσή της καθώς μειώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαικής ναυτιλίας η συμμετοχή της στο περιφερειακό μέτρο του EU ETS.
Ιδιαίτερα θετική είναι η δέσμευση που εξασφάλισε ο ναυτιλιακός κλάδος ότι 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή άνθρακα ETS, θα επανεπενδύονται στον κλάδο μέσω ενός ταμείου καινοτομίας.
Διαβάστε επίσης – «Πράσινη ναυτιλία»: Ποιοι ζητούν να χρηματοδοτηθούν έργα
«Ο ρυπαίνων πληρώνει»
Το δεύτερο σημείο που ικανοποιεί τις ανάγκες του κλάδου, είναι η συμπερίληψη της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» που μεταθέτει την υποχρέωση καταβολής του κόστους των εκπομπών στους ναυλωτές που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του πλοίου.
Διαβάστε επίσης: Μέχρι και 14,5 δισ. δολ. το κόστος μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία σε ένα χρόνο [πίνακας]
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη την συμπερίληψη και του μεθανίου και των οξειδίων του αζώτου στο EU ETS από το 2026, γεγονός που καθιστά τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου πιο κοστοβόρου.
Επίσης στο EU ETS θα συμμετέχουν όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt και εντός της ΕΕ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν για το 100% των εκπομπών, ενώ για τα ταξίδια μεταξύ λιμένων ΕΕ και εκτός ΕΕ θα πληρώνουν το 50% των ρύπων.
Το ποσοστό των εκπομπών άνθρακα που καλύπτονται θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ξεκινώντας από 40% το 2024, φθάνοντας στο 70% το 2025 και στο 100% έως το 2026.
Ικανοποίηση στον κλάδο
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την συμφωνία και την φιλόδοξη πρόταση για το κλίμα του πακέτου «Fit for 55» καθώς αναγνωρίζουν ότι η κλιματική κρίση είναι μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας δήλωσε, ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά «πώς» πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι διάθεση μέρους των εσόδων του EU ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη του κλάδου για την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και τη δημιουργία υποδομών στα λιμάνια. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή και τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων για τη μετάβαση του κλάδου, πρόσθεσε ο κ. Ράπτης.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ τονίζει η περίοδος σταδιακής εισαγωγής του κλάδου στο σύστημα σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση του στη νέα εποχή.


Latest News

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης