
Το απόρρητο των επικοινωνιών, από την αλληλογραφία μέχρι τα ψηφιακά μέσα, υπήρξε ένα από τα βασικά δικαιώματα που αναδύθηκαν στη νεωτερικότητα και υποτίθεται ότι αποτελεί θεμελιώδη πλευρά του δημοκρατικού πολιτισμού, διαμορφώνοντας τον χώρο δράσεων που ορίζουν την ελευθερία του ατόμου και στον οποίο το κράτος δεν έχει το δικαίωμα να παρεμβαίνει, ούτε, βεβαίως το δικαίωμα να γνωρίζει.
Ωστόσο, η ιστορία της κατοχύρωσης αυτού του δικαιώματος είναι και μια ιστορία συνεχούς καταπάτησης και περιορισμού του. Αυτό δεν αφορά μόνο την εξέλιξη των τεχνικών που επιτρέπουν να «σπάει» το απόρρητο, αλλά και των λόγων που η επίκλησή τους δικαιολογεί τέτοιες παραβιάσεις.
Το πιο χαρακτηριστικό πεδίο αυθαιρεσίας είναι η άρση του απορρήτου για λόγους «εθνικής ασφάλειας», χωρίς επίκληση κάποιου συγκεκριμένου αδικήματος, ιδίως από τη στιγμή που τόσο στη χώρα όσο και διεθνώς η έννοια αυτή έχει διευρυνθεί ιδιαίτερα και πλέον περιλαμβάνει κάθε «απειλή» κατά της οικονομικής και πολιτικής ζωής, συμπεριλαμβανομένων και πρακτικών που εύλογα θα μπορούσαν να θεωρηθούν πολιτική και κοινωνική αντιπολίτευση, κοντολογίς αυτό που υποτίθεται ότι είναι ο πυρήνας μιας αναγκαστικά συγκρουσιακής δημοκρατικής διαδικασίας.
Ολα αυτά επιτείνονται από έναν εθισμό στη λογική και την πρακτική ενός «πανοπτικού κράτους», όπου η συνεχής επιτήρηση και καταγραφή δεδομένων και επικοινωνιών παρουσιάζεται ως η αναγκαία συνθήκη για το «αίσθημα ασφάλειας» των πολιτών, παραβλέποντας ότι ένα μεγάλο μέρος αυτής της επιτήρησης είναι ιδιωτικοποιημένο ενισχύοντας την ισχύ δημοκρατικά απρόσβλητων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Ομως, ένας κόσμος με πολίτες υπό συνεχή παρακολούθηση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, από ιδιωτικές επιχειρήσεις αλλά και κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας δεν είναι ένας ασφαλέστερος κόσμος. Είναι ένας κόσμος πιο επικίνδυνος και με μεγαλύτερη πιθανότητα να κατρακυλήσει στη βαναυσότητα, εκτός και εάν θεωρήσουμε ως πολιτική αρετή την απάθεια και το «κοίτα τη δουλειά σου». Γι’ αυτό και στη δημοκρατία οι πολίτες κοιμούνται ήσυχοι, όταν γνωρίζουν ότι το κράτος δεν τους ακούει.
Πηγή: in.gr


Latest News

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν

Αυτή η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις υποκλοπές και τα bots δολοφονίας δικαίωσε τον Όργουελ
Η περιφρόνηση για τους θεσμούς, η απόπειρα ελέγχου της σκέψης, όπως έλεγε ο Όργουελ, μέσω προπαγάνδας και bots, η ηθική εξόντωση αντιπάλων με δολοφονίες χαρακτήρα, δεν μπορούν να θεωρηθούν «φιλελεύθερη πολιτική» αλλά μέθη της εξουσίας

Το… θαύμα του πρόχειρου φαγητού
Στην πρόσφατη έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για την ελληνική οικονομία, υπάρχει ειδική αναφορά στο πρόχειρο φαγητό

Όταν το Μαξίμου και οι φίλοι του συντηρούν μηχανισμούς τρολ και παραπληροφόρησης
Οι αποκαλύψεις για το πώς χρηματοδοτείται η διαβόητη -αναβαθμισμένη επί Μητσοτάκη- «Ομάδα Αλήθειας» από την εταιρεία Blue Skies των Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου της V+O, είναι διαφωτιστικές για το πώς στήνονται μηχανισμοί παραπληροφόρησης και προπαγάνδας που βάλλουν τελικά κατά της ίδιας της Δημοκρατίας

Είναι το «ελεύθερο εμπόριο» αυταξία;
Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι πάντα και σε κάθε περίπτωση το «ελεύθερο εμπόριο» είναι προς το συμφέρον των κοινωνιών;

Οποιος εξέχει, την πληρώνει
Βρισκόμαστε εν μέσω πολέμου και όποιος «εξέχει» θα την πληρώνει ακόμα και αν αισθάνεται ασφαλής