Τον κώδωνα του κινδύνου προς τους εμπλεκόμενους στον κλάδο της ναυτιλίας κρούουν τα Ηνωμένα Έθνη, προειδοποιώντας να προετοιμαστούν για βραδύτερη ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου μέχρι τα μέσα αυτής της δεκαετίας.
Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), δημοσίευσε την Ανασκόπηση των Θαλάσσιων Μεταφορών 2022 (Review of Maritime Transport 2022), η οποία αποτελείται από 190 σελίδες και καλύπτει -μεταξύ άλλων- το θαλάσσιο εμπόριο, τον παγκόσμιο στόλο, τους ναύλους και τα λιμάνια.
Διαβάστε επίσης: Πυκνώνουν τα «σύννεφα» πάνω από το παγκόσμιο εμπόριο
Παράγοντες που διαμόρφωσαν το εμπόριο
Όπως τονίζεται, οι περιορισμοί της εφοδιαστικής αλυσίδας, μαζί με την αύξηση της ζήτησης για καταναλωτικά αγαθά και το ηλεκτρονικό εμπόριο ώθησαν τους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων σε πενταπλάσια αύξηση σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, φτάνοντας σε ιστορική κορύφωση στις αρχές του 2022. Βέβαια, τα ποσοστά έχουν μειωθεί από τα μέσα του 2022, αλλά παραμένουν υψηλά για τα φορτία δεξαμενόπλοιων πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης.
Την ίδια ώρα, οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών κυρώσεων, καθώς και και των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μια προσομοίωση προβλέπει ότι οι υψηλότερες τιμές σιτηρών και οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση 1,2% στις τιμές των καταναλωτικών τροφίμων, με υψηλότερες αυξήσεις στις χώρες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος. «Αν υπάρχει ένα πράγμα που μάθαμε από την κρίση των τελευταίων δύο ετών, είναι ότι τα λιμάνια και η ναυτιλία έχουν μεγάλη σημασία για μια εύρυθμη παγκόσμια οικονομία», πρόσθεσε ο Shamika N. Sirimanne, διευθυντής του τμήματος τεχνολογίας και logistics της UNCTAD.
Διαβάστε επίσης: Απειλή για τη ναυτιλία η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας
Για το λόγο αυτό, η UNCTAD καλεί τις χώρες να αξιολογήσουν προσεκτικά τις πιθανές αλλαγές στη ζήτηση, να αναπτύξουν και να αναβαθμίσουν τις λιμενικές υποδομές και τις συνδέσεις με την ενδοχώρα, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Θα πρέπει επίσης να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα των λιμένων, να επεκτείνουν τον χώρο και τις δυνατότητες αποθήκευσης, να ελαχιστοποιήσουν τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και εξοπλισμού.
Ανάγκη για «πράσινες επενδύσεις»
Η έκθεση δείχνει ότι μεταξύ 2020 και 2021 οι συνολικές εκπομπές άνθρακα από τον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο αυξήθηκαν κατά 4,7%, με τις περισσότερες αυξήσεις να προέρχονται από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγά πλοία.
Η έκθεση εγείρει επίσης ανησυχίες για την αυξανόμενη μέση ηλικία των πλοίων. Τα πλοία γερνούν εν μέρει λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τις μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις και τα πιο οικονομικά καύσιμα, καθώς και για την αλλαγή των κανονισμών και των τιμών του άνθρακα
Επιπλέον, οι επενδύσεις σε νέα πλοία που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα επηρεαστούν από το αυξανόμενο κόστος δανεισμού, τις σκοτεινές οικονομικές προοπτικές και τις ρυθμιστικές αβεβαιότητες.
Διαβάστε επίσης: Γιατί το τέλος του «Zero Covid» φέρνει χαμόγελα στη ναυτιλία
Σενάρια
Στρέφοντας το βλέμμα στο μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας, η UNCTAD εξετάζει την επίδραση των δύο σημαντικότερων παραγόντων: του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι διαφορές των σεναριών προκύπτουν απο την εξέλιξη των δύο παραγόντων, η επίδραση των οποίων μπορεί είτε να περιοριστεί είτε να ενταθεί. Θετικό σενάριο, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, είναι μονάχα εκείνο κατά το οποίο περιορίζονται οι επιδράσεις και των δύο.
Επιβράδυνση προ των πυλών
Σύμφωνα με την έκθεση, το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο ανέκαμψε σημαντικά το 2021 με εκτιμώμενη ανάπτυξη 3,2% και συνολικές αποστολές φορτίου χωρητικότητας 11 δισεκατομμυρίων τόνων. Πρόκειται για βελτίωση 7 ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με την πτώση 3,8% το 2020.
Ωστόσο, για το 2022, η UNCTAD προβλέπει ότι η ανάπτυξη του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου θα συγκρατηθεί στο 1,4%. Και για την περίοδο 2023-2027, αναμένεται να επεκταθεί με ετήσιο μέσο όρο 2,1%, με βραδύτερο ρυθμό από τον μέσο όρο των προηγούμενων τριών δεκαετιών (3,3%).
Latest News
Βουλιάζει η οικονομία της Γερμανίας, σε πελάγη ανησυχίας η Ευρώπη
Η Γερμανία οδεύει στις πρόωρες εκλογές της 23ης Φεβουαρίου, ενώ περιδινιζεται μεταξύ ύφεσης και στασιμότητας. Οι ηγέτες της όμως δεν φαίνονται να το έχουν πάρει πολύ στα σοβαρά.
Οι εξωφρενικές αμοιβές που χρεώνουν τα hedge funds
Οκλάδος των hedge funds έχει απομυζήσει 1,8 τρις δολάρια σε χρεώσεις από τη δεκαετία του 1960, σύμφωνα με έρευνα της LCH
Γιατί οι δασμοί Τραμπ θα κάνουν τον κόσμο φτωχότερο, όπως και τις ΗΠΑ
Ο Τραμπ και πολλοί από τους υποστηρικτές του έχουν αρχίσει να υμνούν τα τέλη του 19ου αιώνα ως τη χρυσή εποχή για την αμερικανική οικονομία αλλά η πραγματικότητα είναι διαφορετική όπως δείχνει η ιστορία την εποχή του Φραγκλίνου Ρούζβελτ
Η ανάκαμψη της Ευρώπης είναι στα χέρια της… Γερμανίας - Η ανάλυση της BofA [γράφημα]
Σύμφωνα με την BofA, οι επενδυτές θεωρούν ότι σε περίπτωση που υπάρξει ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής τόνωσης θα ωφελήσει όλη την ήπειρο
Αλλαγή ρότας για την Pilot του Γουόρεν Μπάφετ - Επιστρέφει στις ΗΠΑ
Η εταιρεία, μια μονάδα της Berkshire Hathaway του Μπάφετ, έχει ήδη περικόψει όλους τους υπαλλήλους που δραστηριοποιούνται στο διεθνές εμπόριο
Αντιδικία Microsoft-OpenAI με τον Ίλον Μασκ για το Stargate Project
Το αφεντικό της Tesla σε σπάνια ρήξη με τον Ντόναλντ Τραμπ σχετικά με την πρωτοβουλία Stargate Project για την τεχνητή νοημοσύνη, λέγοντας ότι οι εταιρείες που συμμετέχουν «στην πραγματικότητα δεν έχουν τα χρήματα»
Πρόταση για φορολόγηση των συνταξιούχων κλονίζει την κυβέρνηση Μπαϊρού
Η υπουργός Εργασίας ναρκοθετεί την προσπάθεια του πρωθυπουργού να προσεταιριστεί τους Σοσιαλιστές ώστε να ψηφίσουν τον Προϋπολογισμό
Παραμένουν δύο χειριστές στο πιλοτήριο εμπορικών πτήσεων - Τι συστήνει η ρυθμιστική αρχή της ΕΕ
Οι αεροπορικές εταιρείες θέλουν να μην υπάρχουν δύο πιλότοι στο πιλοτήριο για να εξοικονομήσουν χρήματα - Αντιδρούν τα συνδικάτα
Αγώνας δρόμου για τα παγκόσμια ταμεία υγείας - Ζητούν αύξηση χορηγιών μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ
Διάφορα παγκόσμια ταμεία υγείας προσπαθούν να συγκεντρώσουν επιπλέον χορηγίες φέτος μετά τη στάση των ΗΠΑ στον ΠΟΥ
Ο Τραμπ ανακοινώνει το Stargate Project των 500 δισ. ενώ ο Μασκ λέει ότι δεν υπάρχουν... χρήματα
Το Stargate Project θα έχει διάρκεια 4 χρόνια και το κόστος του θα ανέλθει στα 500 δισ. δολάρια - Αμφιβολίες από τον Ίλον Μασκ για την ύπαρξη ρευστότητας - Εκτός πλάνου η Microsoft