Σε πιο συντηρητικές επιλογές ωθούνται οι καταναλωτές κατά τη εφετινή εορταστική περίοδο, εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού και της αβεβαιότητας που προκάλεσαν παγκοσμίως οι γεωπολιτικές αναταραχές.
Σύμφωνα με έρευνες, αναμένεται περιορισμός δαπανών σε δώρα, διασκέδαση και ταξίδια καθώς επίσης και αγορά φθηνότερων προϊόντων αλλά και λιγότερων τροφίμων για εορταστικά γεύματα, ώστε τα νοικοκυριά να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.
Διαβάστε επίσης – IΕΛΚΑ: Συγκρατημένη αισιοδοξία για την κατανάλωση τα Χριστούγεννα
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχεδιάζει το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού το οποίο θα είναι διαθέσιμο από τις 14 Δεκεμβρίου και διευρυμένο με νέα προϊόντα λόγω των αγορών για το Χριστουγεννιάτικο και το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι. Στο εορταστικό καλάθι θα ενταχθούν επιπλέον είδη κρέατος καθώς επίσης και χριστουγεννιάτικα εδέσματα (όπως τσουρέκι, βασιλόπιτες κ.ά).
Διαβάστε επίσης: Με το «κομπόδεμα» και με κάρτες βγαίνει ο μήνας των νοικοκυριών
Παράλληλα, διερευνάται η δημιουργία ενός νέου καλαθιού παιχνιδιών, με περιορισμένη διάρκεια την περίοδο των εορτών, που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ομάδες παιχνιδιών. Σε αυτό θα συμμετάσχουν αλυσίδες παιχνιδιών. Προϋπόθεση για τη νέα πρωτοβουλία είναι να βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ώστε να αποκλειστεί οποιοδήποτε ενδεχόμενο δημιουργίας στρεβλώσεων στην αγορά.
Προσεκτικές αγορές από τους καταναλωτές
Πιο προσεκτικοί στις αγορές τους θα είναι οι καταναλωτές τα εφετινά Χριστούγεννα, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ζωής επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index. Το 89% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα ή, πάντως, να μην αυξήσουν τις δαπάνες τους για τις οικογένειές τους αυτές τις γιορτές, ενώ το 37% των ερωτηθέντων θα αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, δεν προκαλεί έκπληξη στο σημερινό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού, όπου το 92% και το 87% των ερωτηθέντων αντίστοιχα ανησυχούν για την οικονομία της χώρας τους και για τα προσωπικά τους οικονομικά.
Ωστόσο, μαζί με την οικονομική αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αναφέρουν και τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες ως λόγο μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης αυτή τη γιορτινή περίοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι 41% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα αγαθά για περιβαλλοντικούς λόγους. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, το ποσοστό των καταναλωτών που κατά τις αγορές τους τοποθετούν πρώτα τον πλανήτη είναι πλέον το ίδιο (25%) με όσων προτάσσουν την προσιτή τιμή. «Βλέπουμε πολλά σημάδια ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών μετακινείται προς πιο βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές» δηλώνει ο κ.Μαύρος και συμπληρώνει ότι «αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη οι επιχειρήσεις».
Την ίδια ώρα, έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές το διάστημα 9-11 Νοεμβρίου 2022 καταδεικνύει μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα, το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α., το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Επίσης, το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του ενώ το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του. Ποσοστό 10% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Οι εορταστικές προτεραιότητες των καταναλωτών
Πώς θα συμπεριφερθούν την περίοδο των εορτών διερευνά και πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook» στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές. Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι. Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων : 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%). Ανάμεσα στα Χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν φέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών. Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).
Latest News
«Καλπάζει» το Airbnb - Πώς θα κινηθεί το νέο έτος [γραφήματα]
Οι προοπτικές του 2025 για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb) - Η Ευρώπη σε άνοδο για βραχυχρόνιες μισθώσεις
e-ΕΦΚΑ-ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών για την περίοδο 23 έως 27 Δεκεμβρίου
Αναλυτικά τα ποσά που θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι
Το ράλι στα ακίνητα και τα 20 δισ. που αγνοούνται από το ταβάνι του 2007 [γραφήματα]
Οι τιμές στα ακίνητα ανεβαίνουν, έχουν ήδη ανακτήσει τα επίπεδα του 2011 και προσεγγίζουν πλέον το «ιστορικό υψηλό» του 2007
Ανοιχτά το Σαββατοκύριακο τα μαγαζιά – Τι ισχύει για τα σούπερ μάρκετ
Την Κυριακή θα παραμείνουν ανοιχτά καταστήματα, εμπορικά κέντρα και σούπερ μάρκετ – Τι ώρα θα ανοίξουν με βάση το εορταστικό ωράριο
Τέλος χρόνου για νέες άδειες Airbnb στο κέντρο της Αθήνας
Από 1η Ιανουαρίου του 2025 οι νέες εγγραφές ακινήτων στις τρεις πρώτες δημοτικές περιοχές της Αθήνας ώστε να διατεθούν μέσω Airbnb θα απαγορεύονται για τουλάχιστον έναν χρόνο
Όλες οι λεπτομέρειες για τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης για τα ακίνητα
Η κυβέρνηση εξασφάλισε πως οι τράπεζες θα συμμετέχουν στο νέο φορέα για τα ακίνητα με 100 εκατ. € - Μέχρι και τον Απρίλιο του 2025 ο νέος φορέας
Αύξηση 0,9% στον τζίρο της βιομηχανίας τον Οκτώβριο
Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2023 – Οκτωβρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 1,1%
Πόσο γρήγορα πωλούνται τα σπίτια στην Ελλάδα - Τι δείχνει έρευνα του Spitogatos [πίνακες]
Πώς κινούνται τα ακίνητα - Ανάλυση εξετάζει τον χρόνο απορρόφησης κατοικιών προς πώληση σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας
Ποιοι μισθοί αυξήθηκαν περισσότερο - Οι κλάδοι και η ανισότητα φύλων [πίνακες]
Σε ποιους τομείς καταγράφονται οι χαμηλότερες αποδοχές εργαζομένων
Πώς θα πάρετε δάνειο από το «Σπίτι μου 2»: Οδηγός με 32 ερωτήσεις - απαντήσεις
Στο νέο «Σπίτι μου ΙΙ» διευρύνθηκαν τα ηλικιακά και τα εισοδηματικά κριτήρια - Το ανώτατο ποσό δανείου που χορηγείται είναι 190.000 ευρώ