Αρχίζει να ισχύει από σήμερα 5 Δεκεμβρίου η επιβολή πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης, με τις αμέσως επόμενες ημέρες να είναι κρίσιμες για το πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση και οι τιμές στην ευρύτερη αγορά.
Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα τις βασικότερες απαντήσεις στις ερωτήσεις του τι ισχύει για τη συγκεκριμένη ρύθμιση, ποιους επηρεάζει και ποιες χώρες συμμετέχουν.
Διαβάστε επίσης: Ρωσία: Δεν θα πουλήσουμε πετρέλαιο με πλαφόν
-Τι σημαίνει το πλαφόν τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο;
Από τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει για τις χώρες του μπλοκ την εισαγωγή αργού πετρελαίου που παράγεται στη Ρωσία και μεταφέρεται δια θαλάσσης. Υπάρχει εξαίρεση για τη Βουλγαρία, η οποία μπορεί να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό αργό δια θαλάσσης μέχρι το τέλος του 2024, βάσει συμβάσεων που είχαν συναφθεί πριν από τις 4 Ιουνίου 2022 σύμφωνα με το Bloomberg.
Η ροή από τον αγωγό Druzhba δεν επηρεάζεται, αν και η Γερμανία και η Πολωνία δήλωσαν και οι δύο ότι θα σταματήσουν τέτοιες εισαγωγές μέχρι το τέλος του 2022.
Η Βρετανία και η ΕΕ επιβάλλουν επίσης απαγόρευση σε υπηρεσίες προς ναυτιλιακές που επιτρέπουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που παρέχονται σε τρίτες χώρες. Ο κατάλογος των υπηρεσιών που δεν θα επιτρέπεται να παρέχονται από σήμερα 5 Δεκεμβρίου περιλαμβάνει ασφάλειες, μεσιτείες και κυρίως τη χρήση για το συγκεκριμένο σκοπό του στόλου δεξαμενόπλοιων με έδρα την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων πλοίων που ανήκουν στην Ελλάδα και την Κύπρο. Αυτοί οι περιορισμοί δεν θα ισχύουν για μεταφορά που αφορά τρίτες χώρες, εάν το ρωσικό πετρέλαιο αγοράζεται στην ανώτατη τιμή του πλαφόν ή κάτω από αυτή.
Ουσιαστικά, το πλαφόν της G7 και της ΕΕ θα επιτρέπει σε χώρες εκτός ΕΕ να συνεχίσουν να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο δια θαλάσσης, αλλά θα απαγορεύσει στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται κάτω από την τιμή του πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι. Επειδή οι πιο σημαντικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες εδρεύουν στις χώρες της G7, το ανώτατο όριο τιμών θεωρητικά τουλάχιστον θα δυσκολέψει πολύ τη Μόσχα να πουλά το πετρέλαιο της σε υψηλότερη τιμή.
-Ποιος είναι ο στόχος του πλαφόν αφού από σήμερα απαγορεύεται σε χώρες και εταιρείες της ΕΕ να αγοράζουν ρωσική πετρέλαιο που διακινείται δια θαλάσσης, ενώ άλλες χώρες θα μπορούν να το αγοράζουν μόνο αν τηρούν το πλαφόν;
Ο στόχος του ανώτατου ορίου τιμών είναι διπλός: να διατηρήσει το ρωσικό πετρέλαιο χαμηλής τιμής (έως 60 δολ το βαρέλι) να ρέει στις παγκόσμιες αγορές αλλά και να μειώσει τα έσοδα της Ρωσίας. Με το ανώτατο όριο τιμών η ΕΕ και το G7 θεωρούν ότι δίνονται κίνητρα για τη Ρωσία, τις χώρες εισαγωγής πετρελαίου και τους συμμετέχοντες στην αγορά να διατηρήσουν τη ροή ρωσικού πετρελαίου.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η ΕΕ και άλλες χώρες της G7 έχουν ήδη δεσμευτεί να καταργήσουν σταδιακά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Αυτό δεν θα αλλάξει. Αντίθετα, το ανώτατο όριο τιμής επιτρέπει στους παρόχους υπηρεσιών μας να υποστηρίζουν αποστολές ρωσικού πετρελαίου σε άλλες χώρες, εάν αγοράζονται κάτω από το ανώτατο όριο τιμής. Αυτό σημαίνει ότι οι κύριοι δικαιούχοι αυτού του πετρελαίου χαμηλότερης τιμής θα είναι τρίτες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυσσόμενων χωρών στην Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική, η οποία με τη σειρά της εξυπηρετεί τη σταθερότητα της παγκόσμιας αγοράς», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της ΕΕ.
-Ποιες χώρες έχουν συμφωνήσει σε αυτό το ανώτατο όριο τιμής πετρελαίου;
Πρόκειται για τα μέλη της G7, η Αυστραλία και όλη η ΕΕ με εξαίρεση τη Βουλγαρία (Ο λεγόμενος «Συνασπισμός ανώτατου ορίου τιμών» ή Price Cap Coalition)
-Προβλέπονται μεταβατικές περίοδοι για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου;
Το πλαφόν τίθεται σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου 2022 για το αργό πετρέλαιο και από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 για τα προϊόντα πετρελαίου. Η τιμή για τα διυλισμένα προϊόντα θα οριστικοποιηθεί σε εύθετο χρόνο, αναφέρει η ΕΕ. Αυτά τα μέτρα ισχύουν για το ρωσικό αργό πετρέλαιο που υπάγεται στον κωδικό ΣΟ 2709 00 και τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου που υπάγονται στον κωδικό ΣΟ 2710, σημειώνει επίσης η Κομισιόν στη σχετική ανακοίνωση. Υπάρχει περίοδος εκκαθάρισης 45 ημερών για το θαλάσσιο ρωσικό αργό πετρέλαιο που αγοράζεται πάνω από το ανώτατο όριο τιμής, υπό τον όρο ότι φορτώνεται σε πλοίο στο λιμάνι φόρτωσης πριν από τις 5 Δεκεμβρίου 2022 και ότι θα εκφορτωθεί στον τελικό λιμένα προορισμού πριν από τις 19 Ιανουαρίου 2023. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου μπορούν να παρέχονται υπηρεσίες σχετικές με τη θάλασσα και θαλάσσιες μεταφορές, όπως για παράδειγμα κανονική ασφάλιση πλοίου και φορτίου. Δεν υπάρχει αντίστοιχη διάταξη για τα πετρελαιοειδή. Μετά τον καθορισμό του αρχικού ανώτατου ορίου τιμής, η τιμή μπορεί να τροποποιηθεί από το λεγόμενο μηχανισμό Price Cap Coalition των χωρών του G7 και της ΕΕ που συμμετέχουν στο πλαφόν.
-Τι γίνεται με τον κίνδυνο παράκαμψης του πλαφόν; Ειδικά για ναυτιλιακές εταιρείες που μπορεί να αλλάξουν σημαία σε πλοία;
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Οι κυρώσεις της ΕΕ ισχύουν εντός της δικαιοδοσίας (επικράτειας) της ΕΕ, σε υπηκόους της ΕΕ σε οποιαδήποτε τοποθεσία, σε εταιρείες και οργανισμούς που έχουν συσταθεί βάσει της νομοθεσίας κράτους μέλους – συμπεριλαμβανομένων των υποκαταστημάτων εταιρειών της ΕΕ σε τρίτες χώρες, καθώς και σε αεροσκάφη ή πλοία υπό τη δικαιοδοσία των κρατών μελών.
Η απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού θαλάσσιου πετρελαίου ισχύει για όλα τα πλοία της ΕΕ, που αποτελούν τα πλοία με σημαία ΕΕ, καθώς και τα πλοία που ανήκουν, ναυλώνονται ή/και λειτουργούν από εταιρείες ή υπηκόους της ΕΕ. Αυτό θα καλύπτει επίσης τους ναυτιλιακούς πράκτορες που ενεργούν για λογαριασμό τους. Η ΕΕ δεν επιβάλλει κυρώσεις που έχουν εφαρμογή για άλλες χώρες και δικαιοδοσίες.
Εάν μια άλλη εκτός ΕΕ χώρα συμφωνήσει να ενταχθεί στο πλαφόν αυτό σημαίνει ότι συμφωνεί να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο σε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο. Αυτό θα επιτρέψει σε μια τέτοια χώρα να επωφεληθεί από τις ναυτιλιακές μεταφορές και άλλες συναφείς υπηρεσίες (ασφάλιση και χρηματοδότηση) που παρέχονται από φορείς της ΕΕ.
Εάν δεν ενταχθούν στον Συνασπισμό του πλαφόν (Price Cap Coalition), που σημαίνει ότι θα αγοράζουν το πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμής, οι φορείς εκμετάλλευσης της ΕΕ δεν θα μπορούν να μεταφέρουν τέτοιο πετρέλαιο σε αυτές τις χώρες, ούτε να τους παρέχουν χρηματοδότηση ή ναυτιλιακή ασφάλιση.
-Τι θα κάνει τώρα η Ρωσία;
Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα πουλά πετρέλαιο σε χώρες που συμμετέχουν στην επιβολή πλαφόν. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι το σχέδιο μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικούς κινδύνους για τις αγορές εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένης και δημιουργίας έλλειψης στην αγορά.
Ο υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε την Πέμπτη ότι η Ρωσία θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται με τους εταίρους της «άμεσα» για την τιμολόγηση των πωλήσεων αργού, σημειώνοντας ότι «υπάρχει πάντα στοιχείο ισορροπίας συμφερόντων», συμπεριλαμβανομένων των τιμών, αναφέρει το Bloomberg. Αυτό αφήνει περιθώριο στη Ρωσία να πραγματοποιεί πωλήσεις σε τιμές κάτω του ανώτατου ορίου.
Latest News
Ακριβότερο το φυσικό αέριο το καλοκαίρι - Σε υψηλό 3ετίας το premium
Αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις βρίσκεται η αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Πώς επηρεάζει η Γερμανία
Κομισιόν: Πώς θα ρίξουμε τις τιμές της ενέργειας - Τι απαντάμε στις ΗΠΑ
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μίλησε εφ' όλης της ύλης στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο
Στα 50 ευρώ και πάλι το φυσικό αέριο - Κάτω από 60% η πληρότητα στις αποθήκες
Οι εξαγγελίες Τραμπ πλήττουν το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Με ταχύτατους ρυθμούς αδειάζουν οι αποθήκες στην ΕΕ
Πατήθηκε το κουμπί για τον διαγωνισμό της Chevron - Το roadmap για τις έρευνες υδρογονανθράκων
Η αδειοδότηση για τις έρευνες σε υδρογονάνθρακες ξεκινά, ανακοίνωσε ο CEO της ΕΔΕΥΕΠ Άρης Στεφάτος - Τα βήματα για τον διαγωνισμό της περιοχής που ζήτησε η Chevron
Σκυλακάκης: Ξεκινά η μελέτη και ο διαγωνισμός για τους υδρογονάνθρακες
Τι είπε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Θόδωρος Σκυλακάκης για υδρογονάνθρακες και Εξοικονομώ
Στην τελική φάση ο διαγωνισμός για υποβρύχια καλώδια σε Δωδεκάνησα και ΒΑ Αιγαίο
ΑΔΜΗΕ: Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,717 δισ. και η διάρκεια του έργου στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης
«Εύθραυστη» και το 2025 η αγορά φυσικού αερίου - Τι προβλέπει ο ΙΕΑ
Το παγκόσμιο ισοζύγιο παραμένει εύθραυστο, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη διεθνή συνεργασία, επισημαίνει ο ΙΕΑ
Νευρικές διακυμάνσεις στο φυσικό αέριο μετά τις εξαγγελίες Τραμπ
Η αλλαγή επηρεάζει μελλοντικά έργα στο φυσικό αέριο, ως εκ τούτου η Ευρώπη αναμένεται να συνεχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις και φέτος
Ο Τραμπ ξανασχεδιάζει τον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη
Θα εξάγουμε την αμερικανική ενέργεια σε όλον τον κόσμο, διαμηνύει ο Ντόναλντ Τραμπ
Άνοιξε το παιχνίδι για τα ελληνικά κοιτάσματα – Ποιες περιοχές στοχεύουν οι Βig Οil [χάρτης]
Οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες στα «χέρια» των Big Oil – Ο διαγωνισμός για το block «Νότια της Πελοποννήσου» - Στο ραντάρ Chevron και ExxonMobil offshore εκτάσεις νότια της Κρήτης