Η Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου θα είναι μια ενδιαφέρουσα μέρα. Θα αρχίσει να φαίνεται ποια πλοία θα φορτώνουν πετρέλαιο από τα ρωσικά λιμάνια και πού θα κατευθύνονται, αν ο «σκοτεινός» στόλος δεξαμενοπλοίων που υπολογίζεται σε 1.000 πλοία θα είναι πολύ ή λιγότερο ενεργός, αν θα γίνουν προσπάθειες τήρησης του ανώτατου ορίου τιμών, αναρωτιούνται οι αναλυτές εξετάζοντας τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται από σήμερα στην αγορά πετρελαίου και δεξαμενοπλοίων.
Η έναρξη της ισχύος του πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι στις πωλήσεις ρωσικού αργού πετρελαίου από την ΕΕ, την G7 και την Αυστραλία διαμορφώνει μια νέα κατάσταση και θα χρειαστεί κάποιο διάστημα όπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten για να φανεί πώς και σε ποιον θα εξάγουν οι Ρώσοι, από πού θα προμηθεύεται το αργό η ΕΕ.
Διαβάστε επίσης: 10 ερωταπαντήσεις για το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο: Στόχοι και κίνδυνοι
Αβεβαιότητα
H αβεβαιότητα είναι το συναίσθημα που κυριαρχεί αναφορικά με τον αντίκτυπο που θα έχει στη ναυλαγορά δεξαμενοπλοίων η επιβολή του πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι στις πωλήσεις ρωσικού αργού, από την ΕΕ, σημειώνουν οι αναλυτές και συμφωνούν ότι η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων παραμένει ασταθής και απρόβλεπτη. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten η Ρωσία προς το παρόν πουλάει το πετρέλαιο της πολύ χαμηλότερα από το πλαφόν των 60 δολ το βαρέλι.
Νωρίτερα την προηγούμενη εβδομάδα, το ρωσικό πετρέλαιο τύπου Urals, πουλήθηκε κάτω από τα 50 δολ το βαρέλι. Επομένως, αυτή τη στιγμή, η εφαρμογή ανώτατου ορίου τιμής 60 δολ/βαρέλι μπορεί να μην έχει καμία επίδραση στα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο. Για πολλούς αναλυτές η ρεαλιστική προσέγγιση είναι το Κρεμλίνο να συνεργαστεί και να συνεχίζει τις πωλήσεις σε επίπεδα κάτω των 60 δολ. Σε αυτή την περίπτωση οι Ρώσοι θα μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τον διεθνή στόλο δεξαμενόπλοιων και τις θαλάσσιες υπηρεσίες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, για την μεταφορά του πετρελαίου, και συνεπώς δεν θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις ναυλαγορές.
Κάτι ανάλογο φαίνεται να προκρίνει και ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson που σημειώνει ότι το πλαφόν έχει σχεδιαστεί για να παρέχει πρόσθετη διαπραγματευτική ισχύ σε αγοραστές από τρίτες χώρες, και να μην προκαλεί διακοπές στη ροή του αργού.
Ως εκ τούτου, οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες, καθώς θα ξεκαθαριστεί η στάση της Ρωσίας, η διάθεση τρίτων χωρών να αποκτήσουν ρωσικό πετρέλαιο σε υψηλότερη τιμή και τέλος ποια ακριβώς θα είναι η στάση ναυτιλιακών εταιρειών, αν δηλαδή θα δρομολογήσουν τα πλοία τους για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου με τιμή πώλησης υψηλότερη ή χαμηλότερη του πλαφόν.
Οι «άγνωστοι» πλοιοκτήτες
Στο μεταξύ εκατοντάδες είναι οι «άγνωστοι» πλοιοκτήτες που απέκτησαν πρόσφατα δεξαμενόπλοια, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Σχεδόν 400 πετρελαιοφόρα ή περίπου το 43% των συνολικών συναλλαγών, αφορούν πωλήσεις σε άγνωστους αγοραστές ή νεοεισερχόμενους στον κλάδο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σύμφωνα με έρευνα για την TradeWinds.
Εισβολή που οδήγησε τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων στα ύψη και ώθησε τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων σε υψηλά 18 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue.
Συνολικά υπολογίζεται ότι περισσότερα από 1.000 πλοία περιλαμβάνονται στο «σκοτεινό» στόλο που εξυπηρετεί το ρωσικό, το ιρανικό και το πετρέλαιο της Βενεζουέλας. Ο συνολικός παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 11.716 πλοία, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Σε κάθε περίπτωση πάντως όπως εκτιμούν οι αναλυτές, θα σημειωθεί αύξηση των τονομιλίων, λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων που θα καταγράφουν τα πλοία, ενώ θα καταγραφεί χαμηλότερη χρησιμοποίηση του επίσημου στόλου εάν ο «σκοτεινός» στόλος κερδίσει μερίδιο αγοράς στις ρωσικές εξαγωγές. Οι παραδόσεις νεότευκτων το 2023 είναι επίσης λίγες, επομένως αυτό θα δημιουργήσει το έδαφος για μια συνεχιζόμενη ισχυρή, αλλά αβέβαιη αγορά δεξαμενόπλοιων το επόμενο έτος, εκτιμά ο Poten.
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου