Αίτημα προς τη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια εκ νέου λειτουργίας υπέβαλε η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό Σκοπίων – Θεσσαλονίκης.
Αυτό αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η οικονομική ιστοσελίδα της γείτονος faktor.mk, υπογραμμίζοντας ότι στην εταιρεία αυτή, το 20% κατέχει το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας μέσω της κρατικής εταιρείας Naftovod και το μεγαλύτερο μερίδιο 80% κατέχει ο όμιλος Helleniq Energy (Ελληνικά Πετρέλαια).
Διαβάστε επίσης – Helleniq Energy: Ενισχυμένες αποδόσεις για το εννεάμηνο του 2022
Αισιοδοξία
Ο διευθυντής της Naftovod, Esad Rahić, λέει στον «Faktor» ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να παραδίδει ετησίως ένα εκατομμύριο τόνους ντίζελ σε πΓΔΜ και Κόσοβο και αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσό σε έσοδα για τα Σκόπια.
Διαβάστε επίσης – Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας
« Μπορώ να ανακοινώσω ότι η δουλειά επιτέλους ξεκίνησε προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ένα στρατηγικό έργο που δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δεν ξέρω καν γιατί υπήρχε τέτοια αναμονή μέχρι τώρα. Πέρα από το οικονομικό όφελος, η χώρα θα αποκτήσει φθηνότερο και ποιοτικότερο πετρέλαιο. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή, πρέπει να εγκριθούν και να τροποποιηθούν αρκετοί ακόμη καταστατικοί νόμοι για να ξεκινήσουν οι εργασίες» υπογράμμισε ο Rahic.
Το αίτημα στην ΡΚΕ υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.
Τα «αγκάθια» στην επαναλειτουργία
«Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 km, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από την Θεσσαλονίκη στον τερματικό σταθμό των Σκοπίων. Το χρονικό διάστημα για το οποίο απαιτείται η έκδοση άδειας άσκησης της ενεργειακής δραστηριότητας, μεταφοράς πετρελαιοειδών μέσω αγωγού προϊόντων είναι 35 χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Επιτροπής Ενέργειας.
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Παράλληλα, το Faktor τονίζει, ότι τα «Ελληνικά Πετρέλαια» κατέθεσαν αξίωση κατά των Σκοπίων για καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.
Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Η Helleniq Energy
Υπενθυμίζεται ότι ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος επιδιώκει τα τελευταία έξι χρόνια την επαναλειτουργία του αγωγού, με τη διοίκησή του να βρίσκεται σε συζητήσεις με αρμόδιους κρατικούς αξιωματούχους της γειτονικής χώρας. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε επαναβεβαιώσει την πρόθεση του ομίλου για τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Latest News
Ομολογιακό 800 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΦΑ
Ισχυρή χρηματοδοτική στήριξη μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου του ΔΕΣΦΑ
Αναβαθμίζονται οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Λευκάδας
Το έργο του ΑΔΜΗΕ αφορά στη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου υποβρύχιου και υπόγειου καλωδιακού συστήματος
ΔΕΗ: Ακύρωση buy back ιδίων μετοχών από τη ΓΣ – Συστήνεται η PPC INSPECTRA
Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΗ ενέκρινε την ακύρωση 12,7 εκατ. μετοχών και τη σύσταση θυγατρικής
Φόβοι για νέα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη - Πάνω από τα 43 ευρώ το TTF
Παρά τα υψηλά επίπεδα αποθήκευσης, οι ευρωπαϊκές τιμές στο φυσικό αέριο παραμένουν ευμετάβλητες λόγω των διαταραχών του εφοδιασμού
Αυξάνεται η δυναμικότητα της Mitsubishi σε LNG - Θα φτάσει τα 17 εκατ. τόνους το 2030
Η Mitsubishi συμμετέχει σε 12 έργα LNG στο Μπρουνέι, τη Μαλαισία, την Αυστραλία, το Ομάν, τη Ρωσία, την Ινδονησία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά
Πού κλείδωσαν τις τιμές ρεύματος για τον Νοέμβριο, ΔΕΗ και πάροχοι
Τα πράσινα τιμολόγια ρεύματος για τους οικιακούς καταναλωτές κυμαίνονται τον Νοέμβριο από τα 0,116 μέχρι τα 0,1519 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Σε υψηλό 4 ετών οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας - Καλύτεροι πελάτες ΗΠΑ και Ινδία
Στη Βενεζουέλα, η κρατική εταιρεία PDVSA και οι κοινοπραξίες της εξήγαγαν κατά μέσο όρο 947.387 βαρέλια ημερησίως αργού και καυσίμου
ΔΕΗ: Για τρίτο συνεχόμενο μήνα μειώνει τις τιμές στο ρεύμα – Οι χρεώσεις για τον Νοέμβριο
Η ΔΕΗ ανακοίνωσε τις χρεώσεις για το πράσινο οικιακό τιμολόγιοα και το «Γ21» για τους επαγγελματίες
Από σήμερα το χειμερινό ωράριο για το μειωμένο νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση συνεχούς ωραρίου, ισχύει το υφιστάμενο ωράριο 23:00 έως 07:00
Βερροιόπουλος (ΤΕΝΕΡΓ): «Τα 4 προαπαιτούμενα για να πετύχει η πράσινη μετάβαση»
Ο Μιχάλης Βερροιόπουλος γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ τονίζει τη σημασία των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειας