Αίτημα προς τη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια εκ νέου λειτουργίας υπέβαλε η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό Σκοπίων – Θεσσαλονίκης.
Αυτό αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η οικονομική ιστοσελίδα της γείτονος faktor.mk, υπογραμμίζοντας ότι στην εταιρεία αυτή, το 20% κατέχει το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας μέσω της κρατικής εταιρείας Naftovod και το μεγαλύτερο μερίδιο 80% κατέχει ο όμιλος Helleniq Energy (Ελληνικά Πετρέλαια).
Διαβάστε επίσης – Helleniq Energy: Ενισχυμένες αποδόσεις για το εννεάμηνο του 2022
Αισιοδοξία
Ο διευθυντής της Naftovod, Esad Rahić, λέει στον «Faktor» ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να παραδίδει ετησίως ένα εκατομμύριο τόνους ντίζελ σε πΓΔΜ και Κόσοβο και αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσό σε έσοδα για τα Σκόπια.
Διαβάστε επίσης – Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας
« Μπορώ να ανακοινώσω ότι η δουλειά επιτέλους ξεκίνησε προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ένα στρατηγικό έργο που δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δεν ξέρω καν γιατί υπήρχε τέτοια αναμονή μέχρι τώρα. Πέρα από το οικονομικό όφελος, η χώρα θα αποκτήσει φθηνότερο και ποιοτικότερο πετρέλαιο. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή, πρέπει να εγκριθούν και να τροποποιηθούν αρκετοί ακόμη καταστατικοί νόμοι για να ξεκινήσουν οι εργασίες» υπογράμμισε ο Rahic.
Το αίτημα στην ΡΚΕ υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.
Τα «αγκάθια» στην επαναλειτουργία
«Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 km, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από την Θεσσαλονίκη στον τερματικό σταθμό των Σκοπίων. Το χρονικό διάστημα για το οποίο απαιτείται η έκδοση άδειας άσκησης της ενεργειακής δραστηριότητας, μεταφοράς πετρελαιοειδών μέσω αγωγού προϊόντων είναι 35 χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Επιτροπής Ενέργειας.
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Παράλληλα, το Faktor τονίζει, ότι τα «Ελληνικά Πετρέλαια» κατέθεσαν αξίωση κατά των Σκοπίων για καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.
Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Η Helleniq Energy
Υπενθυμίζεται ότι ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος επιδιώκει τα τελευταία έξι χρόνια την επαναλειτουργία του αγωγού, με τη διοίκησή του να βρίσκεται σε συζητήσεις με αρμόδιους κρατικούς αξιωματούχους της γειτονικής χώρας. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε επαναβεβαιώσει την πρόθεση του ομίλου για τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Latest News
Στα 50 ευρώ και πάλι το φυσικό αέριο - Κάτω από 60% η πληρότητα στις αποθήκες
Οι εξαγγελίες Τραμπ πλήττουν το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Με ταχύτατους ρυθμούς αδειάζουν οι αποθήκες στην ΕΕ
Πατήθηκε το κουμπί για τον διαγωνισμό της Chevron - Το roadmap για τις έρευνες υδρογονανθράκων
Η αδειοδότηση για τις έρευνες σε υδρογονάνθρακες ξεκινά, ανακοίνωσε ο CEO της ΕΔΕΥΕΠ Άρης Στεφάτος - Τα βήματα για τον διαγωνισμό της περιοχής που ζήτησε η Chevron
Σκυλακάκης: Ξεκινά η μελέτη και ο διαγωνισμός για τους υδρογονάνθρακες
Τι είπε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Θόδωρος Σκυλακάκης για υδρογονάνθρακες και Εξοικονομώ
Στην τελική φάση ο διαγωνισμός για υποβρύχια καλώδια σε Δωδεκάνησα και ΒΑ Αιγαίο
ΑΔΜΗΕ: Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,717 δισ. και η διάρκεια του έργου στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης
«Εύθραυστη» και το 2025 η αγορά φυσικού αερίου - Τι προβλέπει ο ΙΕΑ
Το παγκόσμιο ισοζύγιο παραμένει εύθραυστο, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη διεθνή συνεργασία, επισημαίνει ο ΙΕΑ
Νευρικές διακυμάνσεις στο φυσικό αέριο μετά τις εξαγγελίες Τραμπ
Η αλλαγή επηρεάζει μελλοντικά έργα στο φυσικό αέριο, ως εκ τούτου η Ευρώπη αναμένεται να συνεχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις και φέτος
Ο Τραμπ ξανασχεδιάζει τον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη
Θα εξάγουμε την αμερικανική ενέργεια σε όλον τον κόσμο, διαμηνύει ο Ντόναλντ Τραμπ
Άνοιξε το παιχνίδι για τα ελληνικά κοιτάσματα – Ποιες περιοχές στοχεύουν οι Βig Οil [χάρτης]
Οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες στα «χέρια» των Big Oil – Ο διαγωνισμός για το block «Νότια της Πελοποννήσου» - Στο ραντάρ Chevron και ExxonMobil offshore εκτάσεις νότια της Κρήτης
Η ΕΕ θέλει να αγοράσει περισσότερο LNG από τις ΗΠΑ - Το ερώτημα είναι εάν μπορεί [γραφήματα]
Εχει η Ευρώπη τη δυνατότητα να αγοράσει αμερικανικόυγροποιημένο φυσικό αέριο; - Για την ώρα εισάγει όγκους ρεκόρ φθηνότερου υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία
«Drill, baby, drill»: Τι σημαίνει η κατάσταση έκτακτης ενεργειακής ανάγκης στις ΗΠΑ
Ο Ντόναλντ Τραμπ επανέλαβε το σύνθημα «drill, baby ,drill» - Πώς θα αλλάξει η ενεργειακή πολιτική