
Αίτημα προς τη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια εκ νέου λειτουργίας υπέβαλε η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό Σκοπίων – Θεσσαλονίκης.
Αυτό αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η οικονομική ιστοσελίδα της γείτονος faktor.mk, υπογραμμίζοντας ότι στην εταιρεία αυτή, το 20% κατέχει το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας μέσω της κρατικής εταιρείας Naftovod και το μεγαλύτερο μερίδιο 80% κατέχει ο όμιλος Helleniq Energy (Ελληνικά Πετρέλαια).
Διαβάστε επίσης – Helleniq Energy: Ενισχυμένες αποδόσεις για το εννεάμηνο του 2022
Αισιοδοξία
Ο διευθυντής της Naftovod, Esad Rahić, λέει στον «Faktor» ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να παραδίδει ετησίως ένα εκατομμύριο τόνους ντίζελ σε πΓΔΜ και Κόσοβο και αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσό σε έσοδα για τα Σκόπια.
Διαβάστε επίσης – Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας
« Μπορώ να ανακοινώσω ότι η δουλειά επιτέλους ξεκίνησε προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ένα στρατηγικό έργο που δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δεν ξέρω καν γιατί υπήρχε τέτοια αναμονή μέχρι τώρα. Πέρα από το οικονομικό όφελος, η χώρα θα αποκτήσει φθηνότερο και ποιοτικότερο πετρέλαιο. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή, πρέπει να εγκριθούν και να τροποποιηθούν αρκετοί ακόμη καταστατικοί νόμοι για να ξεκινήσουν οι εργασίες» υπογράμμισε ο Rahic.
Το αίτημα στην ΡΚΕ υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.
Τα «αγκάθια» στην επαναλειτουργία
«Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 km, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από την Θεσσαλονίκη στον τερματικό σταθμό των Σκοπίων. Το χρονικό διάστημα για το οποίο απαιτείται η έκδοση άδειας άσκησης της ενεργειακής δραστηριότητας, μεταφοράς πετρελαιοειδών μέσω αγωγού προϊόντων είναι 35 χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Επιτροπής Ενέργειας.
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Παράλληλα, το Faktor τονίζει, ότι τα «Ελληνικά Πετρέλαια» κατέθεσαν αξίωση κατά των Σκοπίων για καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.
Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Η Helleniq Energy
Υπενθυμίζεται ότι ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος επιδιώκει τα τελευταία έξι χρόνια την επαναλειτουργία του αγωγού, με τη διοίκησή του να βρίσκεται σε συζητήσεις με αρμόδιους κρατικούς αξιωματούχους της γειτονικής χώρας. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε επαναβεβαιώσει την πρόθεση του ομίλου για τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων.


Latest News

Ο εκβιασμός Τραμπ και το δίλημμα της ΕΕ - Θα επιστρέψει στο ρωσικό αέριο;
Πόσο μπορεί να εμπιστευτεί την αδιάλλειπτη προμήθεια σε φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ η ΕΕ; - Μπορεί να δημιουργηθεί μια νέα ενεργειακή εξάρτηση;

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Politico: Με αγορές LNG θα επιχειρήσει η ΕΕ να κατευνάσει τον Τραμπ
Η ΕΕ σχεδιάζει να ανοίξει ξανά συνομιλίες για την ενίσχυση των αγορών LNG από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Politico

Πακιστάν - Τουρκία θα ερευνήσουν το 4ο μεγαλύτερο κοίτασμα υδρογονανθράκων του κόσμου
Πακιστάν και Τουρκία υπέγραψαν αυτή την εβδομάδα συμφωνία στο Ισλαμαμπάντ για να υποβάλουν από κοινού προσφορά για 40 υπεράκτια οικόπεδα

McKinsey & Company: Πόσο έτοιμη είναι η Ελλάδα για τα νέα δεδομένα της ενεργειακής μετάβασης;
Η ενεργειακή μετάβαση βρίσκεται σε φάση επαναπροσδιορισμού και ο κλάδος της Ενέργειας στην Ελλάδα, καλείται να προσεγγίσει εκ νέου τις προτεραιότητές του, επισήμανε ο Λευτέρης Χαραλάμπους της McKinsey

Υπεγράφη η δεύτερη Υπουργική Απόφαση για τη Chevron
Η σημερινή Υπουργική Απόφαση για τη C\hevron έρχεται σε συνέχεια της αποδοχής της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις εν λόγω θαλάσσιες περιοχές

Delphi Economic Forum X: Η Ελλάδα κόμβος ενεργειακής ασφάλειας στην περιοχή
O υφυπουργός Ενέργειας, Νίκος Τσάφος μαζί με τον Geoffrey R. Pyatt, υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ ανέδειξαν τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής

Πρωτοβουλία Παπασταύρου στην ΕΕ για τις τιμές ενέργειας - Το στοίχημα του καλοκαιριού
Οι πέντε χώρες που ενώνουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να μην παρατηρηθούν οι στρεβλώσεις το περασμένου καλοκαιριού

Μετά το Πάσχα η κρατική επιδότηση ρεύματος για τους μικρομεσαίους
Εντός των επόμενων εβδομάδων, θα υπάρξουν νεότερες ανακοινώσεις για δράσεις υποστήριξης των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας

Παπασταύρου: Τέλος Απριλίου οι διαγωνισμοί για τα blocks που ζητά η Chevron
Ο Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλώντας στο Delphi Economic Forum εκτίμησε ότι οι διαγωνισμοί για τις έρευνες υδρογονανθράκων που διεκδικεί η Chevron Νότια της Πελοποννήσου και της Κρήτης θα έχουν ολοκληρωθεί τον Αύγουστο