Σε αύξηση των επιτοκίων στο 3,5% ή και υψηλότερα φαίνεται να οδεύει η Τράπεζα της Αγγλίας την επόμενη εβδομάδα, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εμφανίζονται όλο και πιο διχασμένοι σχετικά με το πόσο μεγάλη σύσφιγξη απαιτείται για να τιθασευτεί ο διψήφιος πληθωρισμός, καθώς η βρετανική οικονομία βαδίζει προς την ύφεση.
Τον περασμένο μήνα ο διοικητής της BoE, Άντριου Μπέιλι, δήλωσε ότι είναι πιθανό να χρειαστούν περαιτέρω αυξήσεις των επιτοκίων, αν και λιγότερες από αυτές που είχαν υπολογίσει οι χρηματοπιστωτικές αγορές πριν από εκείνη τη συνεδρίαση, όταν οι επενδυτές στοιχημάτιζαν ότι τα επιτόκια θα έφταναν το 5,25% στα μέσα του 2023.
Διαβάστε επίσης: Tράπεζα της Αγγλίας: SOS – Έρχεται η χειρότερη ύφεση του αιώνα
Ωστόσο, δύο υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής που ψήφισαν κατά της αύξησης των επιτοκίων κατά τρία τέταρτα μονάδες τον Νοέμβριο – τη μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων της BoE εδώ και πάνω από 30 χρόνια – προειδοποίησαν ότι πολύ μεγαλύτερη σύσφιγξη θα οδηγούσε σε μια αδικαιολόγητα σοβαρή ύφεση.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές δίνουν ένα ποσοστό 78% ότι η BoE θα αυξήσει τα επιτόκια κατά μισή ποσοστιαία μονάδα στο 3,5% στις 15 Δεκεμβρίου και σε ποσοστό 22% ότι θα τα αυξήσει στο 3,75%.
Ο υψηλότερος πληθωρισμός των τελευταίων 41 χρονών
Η άμεση ανησυχία της κεντρικής τράπεζας είναι ο πληθωρισμός, ο οποίος ανήλθε στο 11,1% τον Οκτώβριο, στο υψηλότερο επίπεδο από το 1981 και πέντε φορές πάνω από το της BoE για 2%. Να υπενθυμίσουμε ότι πριν από ένα χρόνο βρισκόταν στο 4,2%.
Ενώ μεγάλο μέρος της αύξησης οφείλεται στις υψηλότερες τιμές της ενέργειας μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η BoE όμως φοβάται ότι οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και άλλες δυσχέρειες που προκαλούνται από την πανδημία και το Brexit θα μπορούσαν καθυστερήσουν την υποχώρηση των πληθωριστικών πιέσεων.
Ο Μπέιλι έχει προειδοποιήσει τους Βρετανούς, ότι πρέπει να αποδεχθούν τη μείωση του βιοτικού επιπέδου τους λόγω της εκτόξευσης των τιμών ενέργειας, η χώρα όμως βρίσκεται εν μέσω κύματος απεργιακών κινητοποιήσεων, καθώς τα συνδικάτα προσπαθούν να περιορίσουν τον αντίκτυπο στου πληθωρισμού στα εισοδήματα των εργαζομένων.
Τέσσερα διαφορετικά στρατόπεδα;
«Κατά τη γνώμη μας, άλλη μια αύξηση 50 μονάδων βάσης φαίνεται πιθανή», δήλωσε ο οικονομολόγος της Investec, Φίλιππ Σόου. «Η BoE έχει καταστήσει αρκετά σαφές ότι ο πληθωρισμός είναι πολύ υψηλός. Ανησυχεί για τη στενότητα στην αγορά εργασίας. Και υπάρχουν μεγάλοι κίνδυνοι στις προβλέψεις της». Ο Σόου θεωρεί ότι η τελευταία αύξηση επιτοκίων κατά 75 μονάδες βάσης ήταν εφάπαξ, καθώς αποφασίστηκε μετά την αναταραχή που προκάλεσε η κυβέρνηση της Λιζ Τρας.
Ωστόσο, η οικονομολόγος της HSBC, Λιζ Μάρτινς, θεωρεί ότι ακόμη μια αύξηση του επιτοκίου κατά 75 μονάδες βάσης είναι πιθανή, εάν τα επίσημα στοιχεία για την οικονομική παραγωγή, τον πληθωρισμό και την αγορά εργασίας που θα ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα είναι ισχυρότερα από τα αναμενόμενα, ενώ προσθέτει ότι είναι πιθανόν τα μέλη του Monetary Policy Comittee (MPC) να βρεθούν να εκφράζουν τέσσερις διαφορετικές απόψεις.
Latest News
Πώς η Boeing έβαλε την αεροπορία των ΗΠΑ να πληρώσει με «καπέλο» 8.000% για σαπούνια
Πώς η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία πλήρωσε 8.000% παραπάνω την Boeing για διανομείς σαπουνιού μπάνιου αεροσκαφών C-17
Ο άνθρωπος πίσω από τον όρο «The Magnificent Seven» λύνει τη σιωπή του
Γνωρίστε τον αναλυτή που χρησιμοποίησε τον όρο Magnificent Seven για τις μετοχές τεχνολογίας που διαφεντεύουν τη Wall Street
Πώς η «οικονομική γρίπη» της Γερμανίας μεταδίδεται στην Ευρώπη – Οι συνέπειες για Ελλάδα
Η νέα κρίση που φέρνει το λουκέτο σε τουλάχιστον τρία εργοστάσια της Volkswagen δημιουργεί μεγάλη αναταραχή στη Γερμανία
Οι αποτυχημένες προσπάθειες «ανάστασης» της Intel και οι χειρισμοί Γκέλσινγκερ
O CEO της Intel, Πατ Γκέλσινγκερ, έθεσε υψηλές προσδοκίες για τις ικανότητες κατασκευής της εταιρείας αλλά και την ικανότητά της στον τομέα της AI, ωστόσο απέτυχε να ανταποκριθεί
Αγροτικές επιδοτήσεις: Δισεκατομμυριούχοι έλαβαν ενίσχυση 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Τουλάχιστον 17 δισεκατομμυριούχοι συγκαταλέγονται στους «αγρότες» που έλαβαν γενναίες αγροτικές επιδοτήσεις την τετραετία 2019-2023.
Γιατί έπεσε η μετοχή της Uber
Η πρόβλεψη για μετακινήσεις πελατών της Uberς ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις της Wall Street
Γιατί η Κωνσταντινούπολη δοκιμάζει τη δωρεάν συγκοινωνία στους ανέργους
Η Κωνσταντινούπολη είναι η μεγαλύτερη πόλη που επενδύει στις μεταφορές με την ελπίδα να ενισχύσει την απασχόληση
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Γιατί λείπουν 350 αεροσκάφη από τον παγκόσμιο στόλο
Υπάρχει ένα κενό σε αεροσκαφή που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να λειτουργούν απρόσκοπτα οι αερομεταφορείς
Η VW και η κρίση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Δύσκολες εποχές για τον όμιλο VW: Μείωση κερδών, κλείσιμο εργοστασίων, κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα. Ποιον ρόλο διαδραματίζει η πολιτική;