γράφει η Βασιλίνα Ριστάνη *
Είστε γυναίκα; Αγοράζετε προϊόντα γυναικείας υγιεινής, γυναικεία ρούχα, ξυραφάκια και προϊόντα περιποίησης σώματος; Αν η απάντηση ήταν «ναι» σε οποιαδήποτε από αυτές τις ερωτήσεις, τότε πληρώνετε τον «ροζ φόρο». Τι είναι αυτό που κάνει ένα αγαθό «γυναικείο»; Είναι δύσκολο να μην τα προσέξετε ως καταναλωτής:
Μια έκρηξη ροζ και ανοιχτού μωβ χρώματος, με μια πρόσθετη δόση γκλίτερ. Αντίθετα, τα «αρρενωπά» προϊόντα κυκλοφορούν σε συσκευασίας χρώματος μαύρου ή ναυτικού μπλε με εμπορικούς χαρακτηρισμούς τύπου «άγριο» και «φρέκο». Αν ήταν αρώματα, το ένα θα ήταν δροσερό και επιβλητικό και το άλλο φρουτώδες και λουλουδάτο όπως ο ανθός μήλου στην τροπική βροχή μούρων.
Το άρωμα και το χρώμα είναι ίσως η πιο προφανής διαφορά μεταξύ των προϊόντων, που παραδοσιακά απευθύνονται σε άνδρες και γυναίκες. Ωστόσο, υπάρχει και μια άλλη πιο λεπτή διάκριση: η τιμή. Στον «ροζ φόρο» υπόκειται μόνο το ήμισυ περίπου του πληθυσμού και κοστίζει πολλά παραπάνω από χρήματα.
Τι είναι ο «ροζ φόρος»;
Ο «ροζ φόρος» (pink tax) αναφέρεται στην προσαύξηση που αναμένεται να δαπανήσουν οι γυναίκες για συγκεκριμένες υπηρεσίες ή προϊόντα που προωθούνται στην αγορά προς αυτές, από το κούρεμα μέχρι το αποσμητικό και όλα τα ενδιάμεσα. Συχνά, υπάρχει μόνο αισθητική διαφοροποίηση μεταξύ της ανδρικής και της γυναικείας έκδοσης ενός προϊόντος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα απλά ξυραφάκια. Εκείνα που έχουν μια μόνο λεπίδα, χωρίς φανταχτερή ενυδατική ταινία ή υλικό που δεν σκουριάζει. Το μόνο που τα διαχωρίζει είναι το χρώμα. Η ειδική για το φύλο «ανδρική» βερσιόν είναι μπλε, ενώ η «γυναικεία» ροζ. Κι όμως, τα γυναικεία είναι πιο ακριβά από τα ανδρικά.
Ο «ροζ φόρος» πήρε το όνομά του από το χρώμα που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές για προϊόντα που απευθύνονται σε γυναίκες – πράγματα όπως σαπούνια που, θεωρητικά, δεν χρειάζεται να χαρακτηρίζονται από το φύλο. Αυτός ο «φόρος» εφαρμόζεται σε είδη που καλύπτουν ολόκληρη τη ζωή μιας γυναίκας, από παιχνίδια και σχολικές στολές μέχρι σιδεράκια και πάνες ενηλίκων.
Η κορυφή του παγόβουνου
Παρότι ο «ροζ φόρος» είναι σίγουρα μια άδικη οικονομική επιβάρυνση για τις γυναίκες, είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι μιας μεγαλύτερης και πιο προβληματικής πίτας.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Πανεπιστημιακών Γυναικών (AAUW), οι γυναίκες που εργάζονται με πλήρη απασχόληση στις Ηνωμένες Πολιτείες αμείβονται με 83 σεντς για κάθε δολάριο που κερδίζει ένας άνδρας. Πρόκειται για ένα μισθολογικό χάσμα που οι ερευνητές λένε ότι πιθανότατα δεν θα κλείσει για άλλα 37 χρόνια.
Αυτή η ανισότητα έχει συνέπειες που επηρεάζουν τις γυναίκες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, από τις ευκαιρίες που έχουν όταν μόλις ξεκινούν την επαγγελματική τους πορεία μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Στην πραγματικότητα, όσον αφορά το συνολικό εισόδημα συνταξιοδότησης, εκτιμάται ότι οι γυναίκες διαθέτουν μόνο το 70% αυτού των ανδρών.
Κάτω από το μισθολογικό χάσμα υπάρχει το ακόμη πιο τρομακτικό χάσμα πλούτου. Στοιχεία από το Federal Reserve αποκάλυψαν ότι οι γυναίκες έχουν μόνο 32 σεντς για κάθε ένα δολάριο που έχουν οι άνδρες.
Από πότε υπάρχει ο «ροζ φόρος»;
Τουλάχιστον από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Καλιφόρνια άρχισε να μελετά το πρόβλημα. Μια έκθεση του 1996 από το Γραφείο Ερευνών της Συνέλευσης της πολιτείας διαπίστωσε ότι το 64% των καταστημάτων της πολιτείας χρέωναν υψηλότερη τιμή για το πλύσιμο και το στεγνό καθάρισμα μιας γυναικείας μπλούζας σε σύγκριση με ένα ανδρικό πουκάμισο με κουμπιά.
Με βάση τα αποτελέσματα η Καλιφόρνια ψήφισε τον νόμο του 1995 για την κατάργηση του φόρου φύλου. Σύμφωνα με αυτόν, «καμία επιχειρηματική εγκατάσταση οποιουδήποτε είδους δεν μπορεί να κάνει διακρίσεις, όσον αφορά την τιμή που χρεώνεται για υπηρεσίες παρόμοιου ή παρεμφερούς είδους, εις βάρος ενός ατόμου λόγω του φύλου του».
* Η Βασιλίνα Ριστάνη σπουδάζει στη New Media Studies
Latest News
Ο Ινδός μεγιστάνας Γκαουτάμ Αντάμι κατηγορείται για απάτη στις ΗΠΑ
Ο Γκαουτάμ Αντάνι κατηγορήθηκε με άλλους κατηγορούμενους στη Νέα Υόρκη για φερόμενη απάτη πολλών δισ. δολαρίων
Στην αντεπίθεση οι Βρυξέλλες κατά του Πεκίνου - Προαπαιτούμενα για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ε.Ε.
Σκληραίνουν τη στάση τους οι Βρυξέλλες απέναντι στο Πεκίνο - Τα κριτήρια που βάζει τώρα η Ευρώπη στις κινεζικές εταιρείες
Η McDonald's θέλει να συνεχίσει τις προσφορές και το 2025
Η McDonald's επεξεργάζεται μια προσφορά «αγόρασε ένα πάρε ένα ακόμη» η οποία θα ξεκινήσει στις ΗΠΑ
«Μυρίζει» συμβιβασμός για τους αντιπροέδρους της Κομισιόν
Κορυφώνονται σήμερα στο Ευρωκοινοβούλιο οι διαπραγματεύσεις των ευρωομάδων για τη συμφωνία έγκρισης των έξι εκτελεστικών αντιπροέδρων της Κομισιόν
«Διαζύγιο» του CNBC από τον αμερικανικό γίγαντα των ΜΜΕ Comcast - Η νέα εταιρεία
Η Comcast είναι η πρώτη εταιρεία ΜΜΕ στις ΗΠΑ που προχωρά σε διαχωρισμό της καλωδιακής της τηλεόρασης
Σε τεντωμένο σκοινί οι σιδηρόδρομοι στη Γερμανία
Οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι θα ήθελαν πολύ να είναι και πάλι στην ώρα τους. Η διάλυση της συγκυβέρνησης δεν βοηθάει
H Ford κόβει 4.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη
Η αμερικανική Ford κατηγορεί την ΕΕ για απουσία ενός σαφούς προγράμματος πολιτικής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης,
Πώς θα αντιδράσει η Fed στη «δεύτερη φορά» Τραμπ - Τι δείχνει δημοσκόπηση του Reuters
Οι οικονομικές πολιτικές του Τραμπ εκτιμάται ότι θα αναζωπυρώσουν τις πληθωριστικές πιέσεις - Τι βλέπουν οικονομολόγοι για την στρατηγική της Fed
Volkswagen: Πόσους μισθούς θυσιάζουν οι εργαζόμενοι για να γλιτώσουν απολύσεις
Το συνδικάτο IG Metall και το εργατικό συμβούλιο της Volkswagen υπέβαλαν την Τετάρτη την πρόταση για μείωση του κόστους εργασίας
Πάνω από τον στόχο του 2% επέστρεψε ο πληθωρισμός στη Βρετανία
Η εκτίναξη των τιμών στη Βρετανία περιορίζει τις προσδοκίες της αγορές για νέα μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβριο