γράφει η Βασιλίνα Ριστάνη *
Είστε γυναίκα; Αγοράζετε προϊόντα γυναικείας υγιεινής, γυναικεία ρούχα, ξυραφάκια και προϊόντα περιποίησης σώματος; Αν η απάντηση ήταν «ναι» σε οποιαδήποτε από αυτές τις ερωτήσεις, τότε πληρώνετε τον «ροζ φόρο». Τι είναι αυτό που κάνει ένα αγαθό «γυναικείο»; Είναι δύσκολο να μην τα προσέξετε ως καταναλωτής:
Μια έκρηξη ροζ και ανοιχτού μωβ χρώματος, με μια πρόσθετη δόση γκλίτερ. Αντίθετα, τα «αρρενωπά» προϊόντα κυκλοφορούν σε συσκευασίας χρώματος μαύρου ή ναυτικού μπλε με εμπορικούς χαρακτηρισμούς τύπου «άγριο» και «φρέκο». Αν ήταν αρώματα, το ένα θα ήταν δροσερό και επιβλητικό και το άλλο φρουτώδες και λουλουδάτο όπως ο ανθός μήλου στην τροπική βροχή μούρων.
Το άρωμα και το χρώμα είναι ίσως η πιο προφανής διαφορά μεταξύ των προϊόντων, που παραδοσιακά απευθύνονται σε άνδρες και γυναίκες. Ωστόσο, υπάρχει και μια άλλη πιο λεπτή διάκριση: η τιμή. Στον «ροζ φόρο» υπόκειται μόνο το ήμισυ περίπου του πληθυσμού και κοστίζει πολλά παραπάνω από χρήματα.
Τι είναι ο «ροζ φόρος»;
Ο «ροζ φόρος» (pink tax) αναφέρεται στην προσαύξηση που αναμένεται να δαπανήσουν οι γυναίκες για συγκεκριμένες υπηρεσίες ή προϊόντα που προωθούνται στην αγορά προς αυτές, από το κούρεμα μέχρι το αποσμητικό και όλα τα ενδιάμεσα. Συχνά, υπάρχει μόνο αισθητική διαφοροποίηση μεταξύ της ανδρικής και της γυναικείας έκδοσης ενός προϊόντος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα απλά ξυραφάκια. Εκείνα που έχουν μια μόνο λεπίδα, χωρίς φανταχτερή ενυδατική ταινία ή υλικό που δεν σκουριάζει. Το μόνο που τα διαχωρίζει είναι το χρώμα. Η ειδική για το φύλο «ανδρική» βερσιόν είναι μπλε, ενώ η «γυναικεία» ροζ. Κι όμως, τα γυναικεία είναι πιο ακριβά από τα ανδρικά.
Ο «ροζ φόρος» πήρε το όνομά του από το χρώμα που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές για προϊόντα που απευθύνονται σε γυναίκες – πράγματα όπως σαπούνια που, θεωρητικά, δεν χρειάζεται να χαρακτηρίζονται από το φύλο. Αυτός ο «φόρος» εφαρμόζεται σε είδη που καλύπτουν ολόκληρη τη ζωή μιας γυναίκας, από παιχνίδια και σχολικές στολές μέχρι σιδεράκια και πάνες ενηλίκων.
Η κορυφή του παγόβουνου
Παρότι ο «ροζ φόρος» είναι σίγουρα μια άδικη οικονομική επιβάρυνση για τις γυναίκες, είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι μιας μεγαλύτερης και πιο προβληματικής πίτας.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Πανεπιστημιακών Γυναικών (AAUW), οι γυναίκες που εργάζονται με πλήρη απασχόληση στις Ηνωμένες Πολιτείες αμείβονται με 83 σεντς για κάθε δολάριο που κερδίζει ένας άνδρας. Πρόκειται για ένα μισθολογικό χάσμα που οι ερευνητές λένε ότι πιθανότατα δεν θα κλείσει για άλλα 37 χρόνια.
Αυτή η ανισότητα έχει συνέπειες που επηρεάζουν τις γυναίκες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, από τις ευκαιρίες που έχουν όταν μόλις ξεκινούν την επαγγελματική τους πορεία μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Στην πραγματικότητα, όσον αφορά το συνολικό εισόδημα συνταξιοδότησης, εκτιμάται ότι οι γυναίκες διαθέτουν μόνο το 70% αυτού των ανδρών.
Κάτω από το μισθολογικό χάσμα υπάρχει το ακόμη πιο τρομακτικό χάσμα πλούτου. Στοιχεία από το Federal Reserve αποκάλυψαν ότι οι γυναίκες έχουν μόνο 32 σεντς για κάθε ένα δολάριο που έχουν οι άνδρες.
Από πότε υπάρχει ο «ροζ φόρος»;
Τουλάχιστον από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Καλιφόρνια άρχισε να μελετά το πρόβλημα. Μια έκθεση του 1996 από το Γραφείο Ερευνών της Συνέλευσης της πολιτείας διαπίστωσε ότι το 64% των καταστημάτων της πολιτείας χρέωναν υψηλότερη τιμή για το πλύσιμο και το στεγνό καθάρισμα μιας γυναικείας μπλούζας σε σύγκριση με ένα ανδρικό πουκάμισο με κουμπιά.
Με βάση τα αποτελέσματα η Καλιφόρνια ψήφισε τον νόμο του 1995 για την κατάργηση του φόρου φύλου. Σύμφωνα με αυτόν, «καμία επιχειρηματική εγκατάσταση οποιουδήποτε είδους δεν μπορεί να κάνει διακρίσεις, όσον αφορά την τιμή που χρεώνεται για υπηρεσίες παρόμοιου ή παρεμφερούς είδους, εις βάρος ενός ατόμου λόγω του φύλου του».
* Η Βασιλίνα Ριστάνη σπουδάζει στη New Media Studies
Latest News
Πόλεις: Ποιες είναι οι καλύτερες για αστική κινητικότητα
Το Σαν Φρανσίσκο, το Παρίσι ανακηρύχθηκαν οι καλύτερες πόλεις για αστικές συγκοινωνίες, ενώ η Αθήνα δεν εξετάστηκε από την μελέτη
Επιτυχία: Πόσα πρέπει να βγάζει η κάθε γενιά για να αισθάνεται πετυχημένη
Όλοι θέλουν να βγάζουν και να έχουν περισσότερα για να φτάσουν την επιτυχία, αλλά οι νεότεροιτο φτάνουν στα άκρα
Τα δύο πρώτα χρόνια Brexit κόστισαν στη Βρετανία 34 δισ. δολάρια
Το Brexit έπλεηξε πιο σκληρά τις μικρές επιχειρήσεις στη Βρετανία - Τι δείχνει μελέτη ερευνητών του London School of Economics
«Όχι σύμβαση, όχι καφές» στα Starbucks - Πληθαίνουν οι απεργοί μπαρίστας στις ΗΠΑ
Μπαρίστας στα Starbucks από Κολόμπους, Ντένβερ και Πίτσμπουργκ θα συμμετάσχουν στις απεργίες που ξεκίνησαν την Παρασκευή
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την Ευρώπη – Τα πολιτικά και οικονομικά προβλήματα
Οι ηγέτες της καλούνται να δώσουν άμεσα απαντήσεις γιατί ο χρόνο εξαντλείται - Με ποιες προκλήσεις αναμένεται να έρθει αντιμέτωπη
Προειδοποιήσεις από τους δημάρχους της Ευρώπης για τη στεγαστική κρίση
Οι ηγέτες 10 μεγάλων πόλεων ζητούν δράση για την αντιμετώπιση «μιας από τις πιο πιεστικές προκλήσεις» που αντιμετωπίζει η κοινωνία, την στεγαστική κρίση
Πίσω από τη συμφωνία της Volkswagen με συνδικάτα για «οδυνηρές περικοπές»
Ο γερμανικός τύπος σχολιάζει τη «συμφωνία της τελευταίας στιγμής» στην Volkswagen: περικοπές γίνονται, αλλά εργοστάσια δεν κλείνουν (μέχρι νεωτέρας)
Η «βουτιά» της Novo Nordisk - Από το Wegovy στο πειραματικό CagriSema για την παχυσαρκία
Η Novo Nordisk είναι η μεγαλύτερη εταιρεία της Ευρώπης με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς, αξίας άνω των 460 δισεκατομμυρίων δολαρίων
Μπόνους για «πιστούς» πελάτες στα γερμανικά σούπερ μάρκετ
Με ειδικές προσφορές οι γερμανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ επιχειρούν να προσελκύσουν πελατεία και να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό. Νέα προγράμματα επιβράβευσης από το 2025.
Η αποταμίευση θέλει οργάνωση και το 2025 - Τέσσερις γκουρού αποκαλύπτουν
Το τέλος του έτους αναπόφευκτα φέρενει στο νου το χρήμα και τη διαχείρισή του - Η πρόκληση για αποταμίευση τη νέα χρονιά