
Τους τρόπους με τους οποίους το ρωσικό ντίζελ παραμένει στα ρεζερβουάρ των Ευρωπαίων οδηγών παρά το «μπλόκο» στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αναλύει το Reuters, επισημαίνοντας πως οι ρυθμιστικές αρχές αδυνατούν να εντοπίσουν την προέλευση των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.
Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Ενωση επέβαλε απαγόρευση στις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου, ενώ θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023. Ωστόσο, πηγές της αγοράς ανέφεραν πως ανοίγει ο δρόμος για εξαγωγή ποσοτήτων ρωσικού ντίζελ από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, καθώς η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά την επεξεργασία και ανάμειξή του.
Σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE, η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες.
Διαβάστε επίσης: Η απάντηση της Ρωσίας στο πλαφόν – Εξετάζει κατώτατο όριο στις τιμές του πετρελαίου
Βέβαια, όπως επισημαίνεται, η κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη, με αποδέκτες κυρίως μικρότερους παίκτες.
Πώς ελέγχονται οι εισαγωγές
Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το το Intercontinental Exchange (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής και σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Πότε αλλάζει η προέλευση
Όπως τονίζει το Reuters, προκειμένου να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.
«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.
Η αποτελεσματικότητα των ελέγχων
Η Μεγάλη Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ενωση και το Intercontinental Exchange υποστηρίζουν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.
Συγκεκριμένα, οι Βρετανοί αναφέρουν ότι αν γίνει οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος, αυτή θα πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές, και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.
Όμως είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (Ship To Ship), κάτι που σημαίνει ότι οι κυρώσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.
Ο όγκος των εργασιών μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει σημειώσει «δραματική αύξηση» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.
«Αν γινόταν εκφόρτωση ρωσικού ντίζελ σε ένα πιο “εύκολο” λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», τόνισε μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Οι πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν, επειδή δεν είχαν την άδεια να μιλήσουν στα ΜΜΕ.
Πώς επηρεάζονται οι ροές ντίζελ;
Όπως τονίστηκε, το ρωσικό ντίζελ είναι πολύ πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία και στο πλαίσιο αυτό η Μόσχα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στη γειτονική χώρα, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους.
«Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα αντικαθιστά εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της», επεσήμανε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.
Ηδη, η Ευρώπη έχει αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό Urals και θα αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη.
Ποιος θα μπορούσε να διακινεί ρωσικό αργό
Επιπρόσθετα, το πλαφόν που επιβλήθηκε απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν αυτά πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.
Πλέον, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», ανέφεραν πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια στην Ινδία.
Η BRS τονίζει ότι τουλάχιστον 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο, πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Πώς θα επηρεαστεί η τιμή
Τέλος, επισημαίνεται πως η ολλανδική Rabobank αναμένει ότι αυτή η «αναδρομολόγηση» των φορτίων πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος εφοδιασμού, να μειωθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα δεξαμενοπλοίων τα διαθέσιμα τάνκερ και τελικά να ανέβει το κόστος των εισαγώμενων ενεργειακών προϊόντων.


Latest News

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ

Πόσο πιθανό είναι Shell ή Chevron να επιδιώξουν την εξαγορά της BP;
Οι εικασίες για μια «ηχηρή» εξαγορά με τη συμμετοχή της BP επανεμφανίστηκαν φέτος

Συναγερμός από τον ΑΔΜΗΕ για μπλακ άουτ στο ρεύμα - Η εντολή για τα φωτοβολταϊκά
Κατάσταση αυξημένης επιφυλακής για το ηλεκτρικό ρεύμα κήρυξε ο ΑΔΜΗΕ

Ενεργειακό κόστος: Παρέμβαση για ενίσχυση 1 εκατ. μικρομεσαίων επειχειρήσεων
«Οι ενισχύσεις αφορούν μία λελογισμένη παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να απορροφήσει το αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Σταύρος Παπασταύρου

Λήξη συναγερμού για το μπλακ άουτ στο ρεύμα – Τι θα ισχύσει στις 19 Απριλίου
Με νεότερη ανακοίνωση του ο ΑΔΜΗΕ αίρει και για τις 19 Απριλίου το καθεστώς ετοιμότητας όσων παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα με φωτοβολταϊκά

Λήξη συναγερμού για το μπλακ άουτ στο ρεύμα – Τι θα ισχύσει στις 18 Απριλίου
Με νεότερη ανακοίνωση του ο ΑΔΜΗΕ άρει για τις 18 Απριλίου το καθεστώς ετοιμότητας όσων παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα με φωτοβολταϊκά

Η Κίνα σταματά να αγοράζει υγροποιημένο αέριο από τις ΗΠΑ
Η παύση εισαγωγών LNG δείχνει πώς ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος έχει διαχυθεί στον ενεργειακό τομέα

«Εξέγερση» επενδυτών στην BP μετά την στροφή για το κλίμα - «Κόκκινο πανί» ο πρόεδρος
Περισσότερο από το 10% των μετόχων της BP ψήφισαν κατά της επανεκλογής του προέδρου Χελγκ Λουντ

Γαλλικό δικαστήριο ανοίγει τον δρόμο για κατάσχεση ρωσικών assets από την Naftogaz
Rωσικό δικαστήριο αύξησε σε 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια από περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια το πρόστιμο κατά της Naftogaz

«Βγάλτε τα φωτοβολταϊκά από την πρίζα…» - Ο συναγερμός ΑΔΜΗΕ για πιθανό μπλακ αουτ το Πάσχα
Σε ετοιμότητα θέτει από τις 18 έως τις 21 Απριλίου ο ΑΔΜΗΕ τους παραγωγούς φωτοβολταϊκών για να βγάλουν εκτός λειτουργίας τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ώστε να αποφευχθεί μπλακ άουτ το Πάσχα