
«Δραματική» εικόνα παρουσιάζουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για τις παράπλευρες συνέπειες στη ναυτιλία από την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, καταγράφοντας τεράστια συμφόρηση δεξαμενοπλοίων στα Στενά του Βοσπόρου.
Ειδικότερα, τονίζεται πως στη νέα εποχή στην αγορά δεξαμενόπλοιων στην ανατολική Μεσόγειο καταγράφεται κανονική ροή ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία και «μπλόκο» με μεγάλες καθυστερήσεις στο πετρέλαιο που προέρχεται από το Καζακστάν.
Μποτιλιάρισμα στον Βόσπορο
Κατά τη δεύτερη ημέρα από την επιβολή του ανώτατου ορίου στην τιμή του πετρελαίου στη Ρωσία και της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εισαγωγές αργού ρωσικού πετρελαίου, παρατηρείται ένας αυξανόμενος αριθμός μποτιλιαρισμένων δεξαμενόπλοιων στα τουρκικά ύδατα.
Διαβάσατε επίσης: Ρεκόρ 30ετίας στην αύξηση της ζήτησης για τάνκερ
Σύμφωνα με το TankerTrackers.com οκτώ τάνκερ φορτωμένα με αργό πετρέλαιο περιμένουν αρκετές ημέρες για να διέλθουν από τα στενά των Δαρδανελίων, προερχόμενα από τη Μαύρη Θάλασσα. Επί του παρόντος βρίσκονται αγκυροβόλια Icdas και Sarkoy της Τουρκίας.
Όπως επισημαίνεται, απαιτείται πρόσθετη γραφειοκρατία από τις λέσχες P&I, προκειμένου να διέλθουν από το κανάλι, λόγω του νέου εμπάργκο υπό την ηγεσία των G7. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, 6,5 από τα 7 εκατομμύρια βαρέλια που επιπλέουν αυτή τη στιγμή προέρχονται από την Caspian Pipeline Consortium, η οποία είναι ένα μείγμα που αποτελείται από τουλάχιστον 85% πετρέλαιο Καζακστάν και εισάγεται από τις ΗΠΑ ως πετρέλαιο Καζακστάν, παρόλο που η υπόλοιπη ποσότητα είναι ρωσική.
Ο τουρκικός «δάκτυλος»
Ανησυχώντας για τον κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημίας από την αυξανόμενη ουρά γηρασμένων δεξαμενόπλοιων που εγκαταλείπουν τη Ρωσία, η Τουρκία εξέδωσε προειδοποίηση τον περασμένο μήνα, απαιτώντας από όλα τα πλοία που διέρχονται ή εισέρχονται στα τουρκικά ύδατα από την 1η Δεκεμβρίου να παρέχουν επιβεβαιωτικές επιστολές από την λέσχη P&I που πιστοποιεί ότι υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη και αυτή θα παραμένει σε ισχύ υπό οποιεσδήποτε συνθήκες καθ’ όλη τη διάρκεια της διέλευσης ή τη στιγμή που το πλοίο βρίσκεται στα τουρκικά ύδατα ή τη στιγμή που βρίσκεται σε λιμάνι ή αγκυροβόλιο
Διαβάσατε επίσης: Σαρώνουν τα δεξαμενόπλοια ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου
Από την πλευρά του, ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs δεν έχει συμβιβαστεί με αυτήν την απαίτηση και ως αποτέλεσμα αυτού του αδιεξόδου, είναι η δημιουργία μποτιλιαρίσματος στα τουρκικά ύδατα.
Πηγή: splash247.com
Όπως επισημαίνεται, η έκδοση επιβεβαιωτικών επιστολών που ζητεί η Αγκυρα, θα εκθέσει τους συλλόγους σε παραβίαση των κυρώσεων βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ, εξήγησε σε μια ανακοίνωση η Skuld. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκονται σε εξέλιξη επείγουσες συζητήσεις μεταξύ της ΕΕ, της Τουρκίας και των ασφαλιστικών εταιρειών για την εξεύρεση λύσης.
Ατυχήματα
Αξίζει να σημειωθεί πως η αυξανόμενη συμφόρηση στα τουρκικά ύδατα έχει οδηγήσει σε πολλά ατυχήματα. Δύο πλοία γενικού φορτίου συγκρούστηκαν την περασμένη Παρασκευή στο αγκυροβόλιο Ahirkapi στην Κωνσταντινούπολη, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές και στα δύο πλοία. Αυτό ήταν το έβδομο ατύχημα στο ίδιο αγκυροβόλιο που καταγράφηκε φέτος.
Σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής πλατφόρμας Sea/, 148 δεξαμενόπλοια έχουν προορισμό τη Ρωσία τις επόμενες δύο εβδομάδες. Τα 83 είναι άδεια, τα 30 είναι φορτωμένα και τα υπόλοιπα είναι μερικώς φορτωμένα.
Το Russian Tanker Tracker, ένα bot που δημιουργήθηκε από τη ΜΚΟ Greenpeace παρακολουθεί δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου που αναχωρούν από ρωσικά λιμάνια χρησιμοποιώντας δημόσια δεδομένα AIS/δορυφόρου από τη MarineTraffic. Μέχρις στιγμής μετρά 24 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικά ορυκτά καύσιμα με προορισμό την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων δύο που έφυγαν από τη Ρωσία τις τελευταίες 24 ώρες.
Στόχος η Ασία
Πλέον, η Ρωσία έχει στρέψει τις πωλήσεις αργού πετρελαίου προς την Ασία, αλλά το πόσο φορτίο θα καταφέρει να μεταφέρει στις δύο μεγαλύτερες χώρες της περιοχής μένει να φανεί.
«Παρά το γεγονός ότι δεν εντάσσονται σε μια απαγόρευση, η Κίνα και η Ινδία, ο μεγαλύτερος και ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο, μπορεί να δυσκολευτούν να εισάγουν τόσο αργό όσο είχαν τους τελευταίους μήνες λόγω της υπάρ4χουσας χωρητικότητας πλοίων, της χρηματοδότησης και των ασφαλιστικών περιορισμών», ανέφεραν αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers.
Το μείγμα CPC και οι εξαιρέσεις
Τέλος, επισημαίνεται, πως το πλαφόν ισχύει μόνο για τις δια θαλάσσης παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου, ενώ οι ροές μέσω του βασικού αγωγού Druzhba προς την Ευρώπη εξακολουθούν να επιτρέπονται. Υπάρχει επίσης μια εξαίρεση για το μείγμα αργού πετρελαίου CPC του Καζακστάν που εξάγεται από ένα ρωσικό λιμάνι και στο πλαίσιο αυτό παρατηρείται αύξηση των τάνκερ που επιλέγουν να φορτώσουν μείγμα CPC.
Επιπλέον, η Βουλγαρία έχει λάβει μια εξαίρεση που της επιτρέπει να συνεχίσει να εισάγει αργό πετρέλαιο λόγω της «ειδικής γεωγραφικής της έκθεσης». Παράλληλα, η Ιαπωνία έλαβε εξαίρεση για το πετρέλαιο που παράγεται από το έργο Sakhalin-2, το οποίο προορίζεται για τη χώρα.


Latest News

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο