Το διαρκώς αυξανόμενο μέγεθος των λεγόμενων «αόρατων» δεξαμενοπλοίων αποτελεί μια πραγματική απειλή για τη φήμη της παγκόσμιας ναυτιλίας και θέτει σε κίνδυνο τις ζωές των ναυτικών καθώς και το περιβάλλον, προειδοποιούν κορυφαία στελέχη του κλάδου.
Στον απόηχο των κυρώσεων και της επιβολής εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ευρωπαϊκή Ενωση, η Ρωσία αποκτά ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας του στόλου, ενώνοντας τις δυνάμεις της και με άλλους εξαγωγικούς «γίγαντες» όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα. Ο στόχος είναι προφανής και πιο συγκεκριμένα η αποφυγή κυρώσεων, με τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια να ωθούνται σε επικίνδυνες επιχειρήσεις χωρίς σωστή διαχείριση και την ανάλογη ασφαλιστική κάλυψη.
Παράλληλα, ο αυξανόμενος ρυθμός μεταφορτώσεων φορτίου από πλοίο σε πλοίο, οδηγούν τους εμπειρογνώμονες να σημάνουν τον κώδωνα του κινδύνου για την πιθανότητα ατυχημάτων.
Διαβάστε επίσης: Το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και το «χάος» στα Δαρδανέλια
Ο Jakob Larsen, επικεφαλής του τομέα ασφάλειας του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού BIMCO, δήλωσε ότι ανησυχεί για την άνοδο του «αόρατου» στόλου, καταγγέλλοντας οποιεσδήποτε ενέργειες παραβιάζουν τους κανονισμούς ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησης του AIS (σ.σ. του πομπού) ενός πλοίου ως μέρος των προσπαθειών συγκάλυψης έκνομων δραστηριοτήτων. «Είναι ανησυχητικό ότι οι ενέργειες ορισμένων οδηγούν σε άσχημη εικόνα τη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου που επικεντρώνεται στην ασφαλή μεταφορά φορτίω», είπε ο Larsen στο Splash247.
Από Rolls-Royce η αγορά κινδυνεύει να γίνει…. Lada
Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση του συγγραφέα Michael Grey, ο οποίος επεσήμανε πως «ο τομέας των δεξαμενόπλοιων είχε δουλέψει τόσο σκληρά για να γίνει η Rolls-Royce της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τώρα ο “αόρατος” στόλος και το είδος των ανθρώπων που θα προσελκύσει θετει σε μεγάλο κίνδυνο τη φήμη που έχει αποκτηθεί».
Στο μεταξύ, εκφράζοντας ανησυχία για τους άνδρες και τις γυναίκες που «στρατολογήθηκαν» για να μεταφέρουν όλο αυτό το παράνομο φορτίο, ο Fabrizio Barcellona, συντονιστής στη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), είπε: «Τις περισσότερες φορές, οι ναυτικοί δεν γνωρίζουν την προέλευση του φορτίου. Αυτό μπορεί να ισχύει ακόμη περισσότερο για το πετρέλαιο, το οποίο μπορεί να αγοράζεται και να πωλείται συνεχώς, μέσα σε ένα μόνο ταξίδι»
Ο προσδιορισμός της έκτασης του «αόρατου» ή «σκοτεινού» κατά πολλους στόλου γίνεται ακόμη πιο δύσκολος επειδή οι πραγματικοί ιδιοκτήτες ή ελεγκτές ενός σκάφους μπορούν πολύ εύκολα να κρυφτούν από τις σημαίες ευκαιρίας.
Διαβάσατε επίσης: Σαρώνουν τα δεξαμενόπλοια ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου
Ένας εκπρόσωπος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού τόνισε πως «προτεραιότητα του ΙΜΟ είναι να διασφαλίσει την ασφάλεια της ναυτιλίας και την πρόληψη της ρύπανσης. Όλα τα κράτη μέλη καλούνται να ενεργήσουν για να διασφαλίσουν ότι οι κανονισμοί του ΙΜΟ εφαρμόζονται πλήρως σε όλα τα πλοία».
Τους τελευταίους μήνες, οι «σύμμαχοι» της Ρωσίας έχουν οδηγηθεί σε ένα μαζικό ξεφάντωμα δαπανών, αγοράζοντας πάρα πολλά γερασμένα δεξαμενόπλοια προκειμένου να είναι έτοιμα για παράνομη δράση με αφορμή τις νέες κυρώσεις. Μάλιστα, φέρεται να έχουν ήδη σημειωθεί μερικά ατυχήματα με πρωταγωνιστές τα «αόρατα» πλοία, τους τελευταίους δύο μήνες.
Υπερ-κέρδη και vintage πλοία
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners πανέφερε τον περασμένο μήνα ότι ο «αόρατος« στόλος των δεξαμενόπλοιων πλησιάζει τα 300 πλοία, ενώ οι ναύλοι για τα φορτία από τη Βενεζουέλα ή το Ιράν μπορεί να είναι δύο ή τρεις φορές υψηλότεροι από αυτούς για νόμιμα ταξίδια. «Αυτά τα υπερ-κέρδη έχουν δημιουργήσει ένα ισχυρό κίνητρο για καιροσκόπους να εμπλακούν σε αυτές τις συναλλαγές», σημείωσε ο Poten & Partners.
«Εάν η Ρωσία αρχίσει να χρησιμοποιεί περισσότερα τέτοια πλοία, ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων εξαγωγής θα αυξηθεί δραματικά και (δυστυχώς), το ίδιο και ο κίνδυνος ατυχημάτων», προειδοποίησε ο ίδιος οίκος.
Ένα άλλο ζήτημα ασφάλειας είναι τα μποτιλιαρισμένα πλοία σε κόμβους ανά τον κόσμο. Μια αυξανόμενη συμφόρηση καταγράφεται στα στενά του Βοσπόρου, όπου η απόφαση της Τουρκίας να αναθεωρήση τα ζητούμενα περί ασφαλιστικής κάλυψης όλων των δεξαμενόπλοιων που διέρχονται έχει οδηγήσει σε τεράστιες ουρές και ατυχήματα στα αγκυροβόλια.
Latest News
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA