Το διαρκώς αυξανόμενο μέγεθος των λεγόμενων «αόρατων» δεξαμενοπλοίων αποτελεί μια πραγματική απειλή για τη φήμη της παγκόσμιας ναυτιλίας και θέτει σε κίνδυνο τις ζωές των ναυτικών καθώς και το περιβάλλον, προειδοποιούν κορυφαία στελέχη του κλάδου.
Στον απόηχο των κυρώσεων και της επιβολής εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ευρωπαϊκή Ενωση, η Ρωσία αποκτά ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας του στόλου, ενώνοντας τις δυνάμεις της και με άλλους εξαγωγικούς «γίγαντες» όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα. Ο στόχος είναι προφανής και πιο συγκεκριμένα η αποφυγή κυρώσεων, με τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια να ωθούνται σε επικίνδυνες επιχειρήσεις χωρίς σωστή διαχείριση και την ανάλογη ασφαλιστική κάλυψη.
Παράλληλα, ο αυξανόμενος ρυθμός μεταφορτώσεων φορτίου από πλοίο σε πλοίο, οδηγούν τους εμπειρογνώμονες να σημάνουν τον κώδωνα του κινδύνου για την πιθανότητα ατυχημάτων.
Διαβάστε επίσης: Το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και το «χάος» στα Δαρδανέλια
Ο Jakob Larsen, επικεφαλής του τομέα ασφάλειας του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού BIMCO, δήλωσε ότι ανησυχεί για την άνοδο του «αόρατου» στόλου, καταγγέλλοντας οποιεσδήποτε ενέργειες παραβιάζουν τους κανονισμούς ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησης του AIS (σ.σ. του πομπού) ενός πλοίου ως μέρος των προσπαθειών συγκάλυψης έκνομων δραστηριοτήτων. «Είναι ανησυχητικό ότι οι ενέργειες ορισμένων οδηγούν σε άσχημη εικόνα τη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου που επικεντρώνεται στην ασφαλή μεταφορά φορτίω», είπε ο Larsen στο Splash247.
Από Rolls-Royce η αγορά κινδυνεύει να γίνει…. Lada
Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση του συγγραφέα Michael Grey, ο οποίος επεσήμανε πως «ο τομέας των δεξαμενόπλοιων είχε δουλέψει τόσο σκληρά για να γίνει η Rolls-Royce της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τώρα ο “αόρατος” στόλος και το είδος των ανθρώπων που θα προσελκύσει θετει σε μεγάλο κίνδυνο τη φήμη που έχει αποκτηθεί».
Στο μεταξύ, εκφράζοντας ανησυχία για τους άνδρες και τις γυναίκες που «στρατολογήθηκαν» για να μεταφέρουν όλο αυτό το παράνομο φορτίο, ο Fabrizio Barcellona, συντονιστής στη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), είπε: «Τις περισσότερες φορές, οι ναυτικοί δεν γνωρίζουν την προέλευση του φορτίου. Αυτό μπορεί να ισχύει ακόμη περισσότερο για το πετρέλαιο, το οποίο μπορεί να αγοράζεται και να πωλείται συνεχώς, μέσα σε ένα μόνο ταξίδι»
Ο προσδιορισμός της έκτασης του «αόρατου» ή «σκοτεινού» κατά πολλους στόλου γίνεται ακόμη πιο δύσκολος επειδή οι πραγματικοί ιδιοκτήτες ή ελεγκτές ενός σκάφους μπορούν πολύ εύκολα να κρυφτούν από τις σημαίες ευκαιρίας.
Διαβάσατε επίσης: Σαρώνουν τα δεξαμενόπλοια ενόψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου
Ένας εκπρόσωπος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού τόνισε πως «προτεραιότητα του ΙΜΟ είναι να διασφαλίσει την ασφάλεια της ναυτιλίας και την πρόληψη της ρύπανσης. Όλα τα κράτη μέλη καλούνται να ενεργήσουν για να διασφαλίσουν ότι οι κανονισμοί του ΙΜΟ εφαρμόζονται πλήρως σε όλα τα πλοία».
Τους τελευταίους μήνες, οι «σύμμαχοι» της Ρωσίας έχουν οδηγηθεί σε ένα μαζικό ξεφάντωμα δαπανών, αγοράζοντας πάρα πολλά γερασμένα δεξαμενόπλοια προκειμένου να είναι έτοιμα για παράνομη δράση με αφορμή τις νέες κυρώσεις. Μάλιστα, φέρεται να έχουν ήδη σημειωθεί μερικά ατυχήματα με πρωταγωνιστές τα «αόρατα» πλοία, τους τελευταίους δύο μήνες.
Υπερ-κέρδη και vintage πλοία
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners πανέφερε τον περασμένο μήνα ότι ο «αόρατος« στόλος των δεξαμενόπλοιων πλησιάζει τα 300 πλοία, ενώ οι ναύλοι για τα φορτία από τη Βενεζουέλα ή το Ιράν μπορεί να είναι δύο ή τρεις φορές υψηλότεροι από αυτούς για νόμιμα ταξίδια. «Αυτά τα υπερ-κέρδη έχουν δημιουργήσει ένα ισχυρό κίνητρο για καιροσκόπους να εμπλακούν σε αυτές τις συναλλαγές», σημείωσε ο Poten & Partners.
«Εάν η Ρωσία αρχίσει να χρησιμοποιεί περισσότερα τέτοια πλοία, ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων εξαγωγής θα αυξηθεί δραματικά και (δυστυχώς), το ίδιο και ο κίνδυνος ατυχημάτων», προειδοποίησε ο ίδιος οίκος.
Ένα άλλο ζήτημα ασφάλειας είναι τα μποτιλιαρισμένα πλοία σε κόμβους ανά τον κόσμο. Μια αυξανόμενη συμφόρηση καταγράφεται στα στενά του Βοσπόρου, όπου η απόφαση της Τουρκίας να αναθεωρήση τα ζητούμενα περί ασφαλιστικής κάλυψης όλων των δεξαμενόπλοιων που διέρχονται έχει οδηγήσει σε τεράστιες ουρές και ατυχήματα στα αγκυροβόλια.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς