Μετά την θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τις μελέτες προστασίας, στερέωσης, συντήρησης επιφανειών, αποκατάστασης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, στον Σταθμό «Αγία Σοφία», όπως και για τις αντίστοιχες ηλεκτρομηχανολογικές, και αρχιτεκτονικές για τη διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου του κελύφους, που περιβάλλει τις αρχαιότητες, στον Σταθμό «Βενιζέλου», η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε ότι «ολοκληρώνεται, ο κύκλος των μελετών για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής των δύο συγκεκριμένων σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Όπως επισημαίνεται, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού συστηματικά και εντός του χρονοδιαγράμματος, προχωρεί στην ολοκλήρωση ενός εξαιρετικά σύνθετου αρχαιολογικού έργου, στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, που όμοιό του δεν έχει υλοποιηθεί, ως τώρα.
Διαβάστε επίσης: Άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του για το κοινό το μετρό Θεσσαλονίκης
Σύγχρονες και πρωτότυπες λύσεις
Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, επιτυγχάνει όχι μόνο τη διάσωση των τεκμηρίων της ιστορικής διαχρονίας της πόλης, αλλά και αναδεικνύει τις αρχαιότητες, με σύγχρονες και σε πολλές περιπτώσεις πρωτότυπες λύσεις, δημιουργώντας αρχαιολογικούς χώρους, εντός του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. «Χάρη στις επίπονες και εντατικές προσπάθειες της ομάδας εργασίας, υπό τον συντονισμό των αρμόδιων διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, δείχνουμε έμπρακτα τον σεβασμό μας στο παρελθόν της Θεσσαλονίκης και αποδεικνύουμε ότι με τις συγκεκριμένες επιλογές μας, με γνώση και αφοσίωση, Αρχαία και Μετρό μπορούν να συνυπάρξουν», σημειώνεται.
Η Βόρεια είσοδος του Σταθμού Αγίας Σοφίας του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, συνολικής έκτασης 820 τ.μ., χωροθετείται νότια της πλατείας Μακεδονομάχων και βόρεια του Σταθμού, μεταξύ των οδών Αγίας Σοφίας και Πλάτωνος. Η ανασκαφική διερεύνηση ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2016, συνεχίστηκε το 2019 και ολοκληρώθηκε το 2022, φέρνοντας στο φως τμήμα του αστικού πολεοδομικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, το οποίο διαρθρώνεται βόρεια του decumanus maximus, της βυζαντινής λεωφόρου (σημερινή Εγνατία οδός), σε επαλληλία οικοδομικών φάσεων, από την ύστερη αρχαιότητα και τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους έως τη μεταβυζαντινή και νεώτερη εποχή. Αποκαλύφθηκε τμήμα μεγάλης σιγμοειδούς μαρμαρόστρωτης πλατείας, του 6ου αι., στην οποία οδηγούσε μνημειώδης κλίμακα από το επίπεδο της οδού. Στους βυζαντινούς χρόνους, την περιοχή της πλατείας κατέλαβαν καταστήματα και εργαστήρια στα οποία παράγονταν κεραμικά, υάλινα και μετάλλινα κοσμήματα, ενώ στους πρώιμους μεταβυζαντινούς χρόνους προστέθηκε και ένα ναϋδριο.
Η εκπόνηση των μελετών για τις αρχαιότητες στον Σταθμό «Αγία Σοφία», όπως και όσων μελετών προηγήθηκαν για τον ίδιο σταθμό (επανατοθέτηση του κρηναίου οικοδομήματος, κατασκευή στεγάστρου προστασίας των αρχαιοτήτων, κατασκευή διαδρόμου θέασης και κλίμακας καθόδου στο επίπεδο των αρχαιοτήτων για τη συντήρησή τους και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου), αποτέλεσε αντικείμενο επεξεργασίας από ευρεία ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή των πέντε αρμόδιων Διευθύνσεων του Υπουργείου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και εξωτερικών επιστημονικών συνεργατών.
Latest News
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030