Σημαντικές απώλειες εσόδων από πωλήσεις πετρελαίου αντιμετωπίζει πλέον η Ρωσία καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλλει εμπάργκο στις αγορές αυτές που μεταφέρονται κυρίως δια θαλάσσης. Πλέον η Ρωσία χάνει πωλήσεις 1,5 εκατ. βαρελιών μαύρου χρυσού την ημέρα και οι απώλειες αυτές μπορεί να φτάσουν τα 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι τα τέλη του έτους εάν Γερμανία και Πολωνία σταματήσουν τις αγορές και μέσω του ρωσικού αγωγού, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg.
Μένει τώρα να φανεί κατά πόσο το εμπάργκο αυτό θα πλήξει καίρια τα οικονομικά της Μόσχας, όπως ελπίζουν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στην ΕΕ, ή εάν η χώρα θα πετύχει να αντισταθμίσει μέρος από τις απώλειες αυτές πουλώντας πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Εκτίναξη κατά 3% στις τιμές του πετρελαίου
Η ΕΕ από τις αρχές του Δεκεμβρίου ανακοίνωσε ότι δεν θα αγοράζει πλέον ρωσικό αργό και δεν θα επιτρέπει πλέον στους παρόχους υπηρεσιών της, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών, να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους συναλλαγές. Η Ρωσία είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο καθώς πουλά περίπου 8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Πρόκειται για ποσοστό της παγκόσμιας ζήτησης που διαμορφώνεται ανάλογα με τις συνθήκες από 7% έως 10% περίπου, καθώς ο πλανήτης καταναλώνει περίπου 100 εκατομμύρια βαρέλια μαύρο χρυσό την ημέρα. Η Ρωσία μπορεί να παράγει περίπου 15 εκατ βαρέλια.
Τι θέλει να πετύχει η ΕΕ και το G7
Το μεγάλο στοίχημα για την ΕΕ και τις ΗΠΑ είναι να μειωθεί η ροή του ρωσικού πετρελαίου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ανέβουν πολύ οι τιμές και η Ρωσία αντισταθμίσει τις απώλειες από τις πωλήσεις με αυτόν τον τρόπο. Σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός, οι χώρες του G7 και της ΕΕ επιτρέπουν σε χώρες εκτός ΕΕ να συνεχίσουν να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο δια θαλάσσης, αλλά απαγορεύουν στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται κάτω από την τιμή του πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι. Επειδή οι πιο σημαντικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες εδρεύουν στις χώρες της G7, το ανώτατο όριο τιμών θεωρητικά τουλάχιστον θα δυσκολέψει πολύ τη Μόσχα να πουλά το πετρέλαιο της σε υψηλότερη τιμή σε τρίτες χώρες. Με το ανώτατο όριο τιμών η ΕΕ και το G7 θεωρούν ότι δίνονται κίνητρα για τη Ρωσία, τις χώρες εισαγωγής πετρελαίου και τους συμμετέχοντες στην αγορά να διατηρήσουν τη ροή ρωσικού πετρελαίου.
Οι προβλέψεις
Η ρωσική παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2023, μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού αργού, προβλέπει πλέον η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Η κίνηση να στερηθεί η Μόσχα από έσοδα θα δημιουργήσει περισσότερη αβεβαιότητα στις αγορές πετρελαίου και θα αυξήσει την πίεση στις τιμές, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, ανέφερε η ΙΕΑ στη μηνιαία έκθεσή της για την αγορά.
Ήδη από τα τέλη του Νοεμβρίου και πριν να τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ρωσία είχε ήδη χάσει περισσότερο από το 90% του μεριδίου αγοράς της στις βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προηγουμένως ήταν ο βασικός πυλώνας των πωλήσεων αυτών από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής και της Αρκτικής, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg. Η Ρωσία έστελνε μόλις 95.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα στο Ρότερνταμ -τον μόνο εναπομείναν ευρωπαϊκό προορισμό της για θαλάσσιες παραδόσεις εκτός της λεκάνης της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας — στις τέσσερις εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 18 Νοεμβρίου, δείχνουν τα ίδια στοιχεία.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας κατευθύνονται πλέον προς την Ασία, με τα διυλιστήρια χωρών όπως η Ινδία να έχουν αγοράσει μεγάλες ποσότητες για να επωφεληθούν από την περίοδο χάριτος σε τέτοιες συναλλαγές.
Latest News
Ο κρατικός κολοσσός καπνού της Κίνας ανθεί, κόντρα σε παγκόσμιες τάσεις
Η China Tobacco είναι σχεδόν μονοπώλιο σε ένα έθνος θεριακλήδων
Πώς οι εταιρείες μπορούν να αντιμετωπίσουν την ασθένεια στην εργασία
Τα υψηλά επίπεδα απουσιών που προκαλείται από ασθένεια μετά την πανδημία δημιουργούν προβλήματα στους εργοδότες
Ύφεση και ακυβερνησία απειλούν Γαλλία και Γερμανία
Παρεμφερή προβλήματα αντιμετωπίζουν ο Γερμανός καγκελάριος Σολτς και ο Γάλλος πρωθυπουργός Μπαρνιέ. Θέλουν να υλοποιήσουν συγκεκριμένους στόχους, αλλά τους λείπουν τα χρήματα.
Απρόσμενη ανάπτυξη της ισραηλινής οικονομίας εν μέσω πολέμου
Παρά τον πόλεμο το ΑΕΠ του Ισραήλ αυξήθηκε κατά 3,8% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο
«Taramagate»: Τι συμβαίνει στη Βρετανία με την έλλειψη ταραμοσαλάτας
Η απεργία σε ένα εργοστάσιο στη Βρετανία έχει προκαλέσει πανικό στους Λονδρέζους που διαμαρτύρονται για την ταραμοσαλάτα
Σίγουρος για τον πληθωρισμό παρά τις υψηλές υπηρεσίες o Λουίς ντε Γκίντος
Η οικονομία έχει απογοητεύσει πρόσφατα, καθώς η κατανάλωση παραμένει αδύναμη, δήλωσε ο Λουίς ντε Γκίντος
Το «φρένο χρέους» στη Γερμανία και τα όριά του
Το «φρένο» εισήχθη στη Γερμανία το 2009 από την τότε καγκελάριο Μέρκελ, κατά τη διάρκεια της «μεγάλης ύφεσης»
Στα 300 δισ. δολαρια η κεφαλαιοποίηση της Bytedance, μητρικής του Tiktok
Η ByteDance δεν είχε κάποιο σχέδιο IPO στον ορίζοντα, δηλώνουν πηγές που επικαλείται το Reuters - Πώς ενισχύει τη ρευστότητα
Τα διαπραγματευόμενα assets των αμερικανικών τραπεζών ξεπέρασαν το 1 τρισ. δολάρια
Είναι η πρώτη φορά από τη χρηματοπιστωτική κρίση που οι αμερικανικές τράπεζες χτίζουν τέτοιο ενεργητικό σε διαπραγματευόμενα assets
Τζον Κατσιματίδης: «Η Ελλάδα δεν χαίρει μεγάλου ενδιαφέροντος στο τραπέζι του Τραμπ»
Ο Τζον Κατσιματίδης, ένας από τους πλουσιότερους ελληνοαμερικανούς επιχειρηματίες είναι ένθερμος υποστηρικτής του Ντόναλντ Τραμπ