
Το τέλος του 2020 και (έστω και σε μικρότερο βαθμό) του 2021 ήταν δύσκολο και διαφορετικό στο Ηνωμένο Βασίλειο εξαιτίας της COVID-19 και των περιοριστικών μέτρων. Φέτος ισχύει το ίδιο, αλλά για έναν διαφορετικό λόγο: Επειδή μεγάλο μέρος των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα αποφάσισε να απεργήσει την περίοδο των εορτών, διεκδικώντας αυξήσεις στους μισθούς που να μπορούν να «ισοφαρίσουν» ή, έστω, να αμβλύνουν τις συνέπειες από τον εκρηκτικό πληθωρισμό (τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο 11,1%, που είναι το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 41 ετών) και τη νέα περίοδο ύφεσης στην οποία δείχνει ήδη να έχει εισέλθει η οικονομία της χώρας.
Διαβάστε επίσης – Βρετανία: Ρεκόρ 11ετίας στις απεργίες τον Οκτώβριο
Η εικόνα που επικρατεί είναι τέτοια ώστε κάποιοι να κάνουν λόγο για νέο «χειμώνα της οργής», κάνοντας σύγκριση με το καυτό 1978-79, στο φόντο της εκλογής της Μάργκαρετ Θάτσερ στην πρωθυπουργία. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τα συνδικάτα είναι πιο αδύναμα σε σχέση με τότε – το ποσοστό των οργανωμένων σε αυτά υπολογίζεται στο ένα τέταρτο των εργαζομένων, έναντι των μισών εκείνη την περίοδο – αλλά και τους υπολογισμούς που κάνουν λόγο για ένα εκατομμύριο χαμένες ημέρες εργασίας στη διάρκεια του Δεκεμβρίου, έναντι 12 εκατομμυρίων τον Σεπτέμβριο του 1979.
Διαβάστε επίσης – Βρετανία: Απεργιακή παράλυση – Δραματική έκκληση της κυβέρνησης για τις μετακινήσεις
Την ίδια στιγμή, πολλά ΜΜΕ έχουν επινοήσει μια νέα «λέξη» η οποία φαίνεται να έχει ήδη μπει στην καθημερινότητα των Βρετανών: «Strikemas», η οποία προκύπτει από τη σύνθεση των λέξεων απεργία (strike) και Χριστούγεννα (Christmas). «Στο Λονδίνο, αυτά τα Χριστούγεννα έχουν ήδη ακυρωθεί» σημείωνε σε ρεπορτάζ της η ιταλική εφημερίδα «Corriere della Sera», τονίζοντας ότι αυτή τη φορά «οι Βρετανοί δεν θα είναι σε θέση να επισκεφθούν τους συγγενείς τους ή να πάνε διακοπές, δεν θα μπορέσουν να στείλουν δώρα, ενώ καλά θα κάνουν να μην αρρωστήσουν».
Γεμάτο ημερολόγιο
Πράγματι, το απεργιακό ημερολόγιο είναι ασφυκτικά γεμάτο. Οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους συνεχίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις που έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι, απορρίπτοντας τις προτάσεις της διοίκησης για αυξήσεις – οι οποίες, μάλιστα, έγιναν λιγότερο γενναιόδωρες ύστερα από παρέμβαση της κυβέρνησης του Ρίσι Σούνακ.
Το εύρος των κινητοποιήσεων που έχει εξαγγείλει το μεγαλύτερο συνδικάτο, το RMT, είναι κατά γενική ομολογία το μεγαλύτερο εδώ και πάνω από 30 χρόνια (για την ακρίβεια, από την πανεθνική απεργία του 1989).
Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι αυτό που συμβαίνει στις τάξεις των νοσηλευτών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, που έχουν αποφασίσει δύο (τουλάχιστον) 24ωρες απεργίες – αυτή την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου και την ερχόμενη Τρίτη 20 του μήνα – που είναι και οι πρώτες εδώ και 106 χρόνια, από τότε δηλαδή που ιδρύθηκε το Βασικό Κολέγιο των Νοσηλευτών (RCN).
Πρόκειται, βεβαίως, για μια εξέλιξη απολύτως αναμενόμενη, καθώς η κατάσταση του βρετανικού ΕΣΥ, που κάποτε αποτελούσε το καμάρι της χώρας, είναι κυριολεκτικά τραγική, ενώ μετά το τσουνάμι του COVID και τις χιλιάδες αποχωρήσεις υγειονομικών το σύστημα μοιάζει να έχει καταρρεύσει – μαζί και οι εναπομείναντες εργαζόμενοι.
Ακόμη και ο στρατός!
Στον χορό έχουν εισέλθει ή εισέρχονται και άλλοι κλάδοι: ταχυδρομεία, προσωπικό εδάφους και ασφαλείας στα αεροδρόμια, ελεγκτές κυκλοφορίας στις οδικές αρτηρίες, εκπαιδευτικοί κ.λπ.
Ακόμη δε και στις τάξεις του στρατού, τον οποίο η κυβέρνηση – η οποία αρνείται εμμονικά κάθε αύξηση, επικαλούμενη τις… πληθωριστικές πιέσεις – έχει κινητοποιήσει για να μην «παγώσει» κάθε δραστηριότητα στη χώρα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχει αρκετή γκρίνια. Κι αυτό διότι τα στελέχη του παραπονούνται πως οι δικές τους αμοιβές είναι ακόμη χαμηλότερες σε σύγκριση με εκείνες των εργαζομένων που απεργούν διεκδικώντας αυξήσεις!
Οσον αφορά το ερώτημα «γιατί στο Δημόσιο;», υπάρχει απάντηση και την παρουσιάζει ο αναλυτής των «Financial Times» Μάρτιν Γουλφ, αποδεικνύοντας ότι από τότε που το Συντηρητικό Κόμμα ανέλαβε την εξουσία, το 2010, οι μέσες πραγματικές αποδοχές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα έχουν αυξηθεί κατά 5,5%, ενώ οι αντίστοιχες για τους συναδέλφους τους στον δημόσιο έχουν μειωθεί κατά 5,9%.
Μάλιστα, το σύνολο της μείωσης για τους δεύτερους έχει συντελεστεί στη διάρκεια της τελευταίας διετίας, εξανεμίζοντας και τις μικρές αυξήσεις του προηγούμενου διαστήματος – με το ποσοστό της να υπολογίζεται σε 7,7% από τον Ιανουάριο του 2021 ως τον Σεπτέμβριο του 2022.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Κινέζος αξιωματούχος αποκαλεί τις ΗΠΑ «εχθρό» που υπονομεύει την επιβίωση του Χονγκ Κονγκ
Το Χονγκ Κονγκ, αντίθετα με την Κίνα, δεν επιβάλει δασμούς

Ομαδική αγωγή κατά της Stellantis για ελαττωματικούς αερόσακους
Ιταλικό δικαστήριο επέτρεψε την εκδίκαση της υπόθεσης κατά της Stellantis που μπορεί να επιφέρει τεράστιες αποζημιώσεις

Γύρισε ο τροχός - Η χρηματιστηριακή αξία της Hermès ξεπερνά την LVMH
Πώς η Hermès έγινε η τρίτη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία στην Ευρώπη - Τα λάθη της LVMH

Nike,Ugg ή Lululemon; Ποια μάρκα προτιμούν να αγοράζουν οι νέοι
Ανακατατάξεις και εκπλήξεις έκρυβε η έρευνα της Piper Sandler για τις καταναλωτικές συνήθειες των εφήβων - Η θέση Nike, Ugg, Lululemon

Ο Τραμπ βάζει φραγμούς στο μεγάλο ταξίδι των διαμαντιών
Οι έμποροι προειδοποιούν για «στασιμότητα» καθώς τα διαμάντια που αποστέλλονται μέσω του βασικού κόμβου της Αμβέρσας μειώνονται κατά 85%

Σενάρια διαδοχής μετά την πτώση πωλήσεων - Ακόμη ένα πλήγμα για την LVMH
Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το ποιος θα αναλάβει τα ηνία της LVMH, είναι αυτή που έχει αρχίσει να επιβαρύνει την εικόνα του ομίλου

Η αντίσταση του Χάρβαρντ στα νέα ήθη Τραμπ θα του κοστίσει 9 δισ. δολάρια
Οι αμερικανικές υπηρεσίες είχαν γνωστοποιήσει προηγουμένως ότι επανεξετάζουν περίπου 9 δισεκατομμύρια δολάρια από τις υποτροφίες και τις συμβάσεις του Χάρβαρντ

Γιατί ο Ντίμον πουλά μετοχές της JPMorgan
Ο CEO της JPMorgan ξεκίνησε από το περασμένο έτος να εκφορτώνει μετοχές της τράπεζας

Η Nissan μειώνει την παραγωγή των μοντέλων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ, λόγω δασμών
Η Nissan είναι πιο εκτεθειμένη από ορισμένους άλλους ανταγωνιστές της

Ημιαγωγοί και φάρμακα ο επόμενος στόχος Τραμπ
Ο Ντόναλντ Τραμπ λέει επίσης ότι σκέφτεται «κάτι να βοηθήσει τις εταιρείες αυτοκινήτων»