
Στις 5 Μαρτίου, λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έκανε ένα λάθος – το οποίο όμως δεν ήταν ακριβώς λάθος: «Η ΕΕ πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα», έγραψε στο Twitter η πρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ, ανησυχώντας μήπως η Ρωσία θα έκλεινε τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιδοκιμάζοντας την Ισπανία «ως πρωτοπόρο, με υψηλό ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και δυναμικής σε υγροποιημένο φυσικό αέριο».
Το πρόβλημα ωστόσο έχει ως εξής: το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αντλείται από το έδαφος και στο τέλος καίγεται, με καταστροφικές επιπτώσεις για το περιβάλλον. Η φον ντερ Λάιεν γνωρίζει βέβαια και αυτή το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ωστόσο η πρωτοπόρος του Green Deal στην Ευρώπη, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, εξακολουθεί να συγχέει το ζήτημα του LNG με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.
Παραγγελίες – ρεκόρ για πλοία LNG στα κινεζικά ναυπηγεία
Αυτή η σύγχυση θα μπορούσε ωστόσο να αποβεί μοιραία για την Ευρώπη, τόσο από οικονομικής άποψης, όσο και από οικολογικής. Κι αυτό διότι οι υποδομές, στις οποίες η Ευρώπη επενδύει τώρα δισεκατομμύρια, ενδέχεται να περάσουν σε αχρηστία ή να ακριβύνουν, αν η ΕΕ δεν θέλει να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κλιματική κρίση.
Το LNG σε άνθιση – με το κόστος στο ζενίθ
Ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι η Γερμανία. Ακολουθούν η Ιταλία, η Ολλανδία, η Σλοβακία και η Γαλλία, σύμφωνα με τη Eurostat. Συγκεκριμένα, οι χώρες αυτές προσπαθούν να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με προμήθειες από αλλού.
Τεράστια ποσά κρατικών κονδυλίων ρέουν για την ώρα σε τερματικούς σταθμούς LNG, όπου το υγροποιημένο αέριο, σε κατάσταση ψύξης, εκφορτώνεται και θερμαίνεται, έως ότου διοχετευθεί στα δίκτυα – σε αέρια πλέον μορφή. Και για την ώρα οι τερματικοί σταθμοί είναι ελάχιστοι και βρίσκονται κυρίως στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Handelsblatt: Η ΝΑ Ευρώπη ελπίζει στο LNG της Ρεβυθούσας
Προβληματισμοί για το εγχείρημα επέκτασης του LNG
Για να αντικατασταθεί το ρωσικό αέριο, το αέριο που προέρχεται από άλλες πηγές πρέπει πρώτα να μεταφερθεί στην Ευρώπη με δεξαμενόπλοια. Αυτά τα δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορούν να χωρέσουν έως και 175.000 κυβικά μέτρα LNG. Για την αντικατάσταση των ετήσιων 167 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη απαιτούνται περίπου 1800 φορτία πλοίων – δηλαδή πέντε την ημέρα.
Σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο Ναυτιλιακής Οικονομίας στη Βρέμη, ένα τέτοιο εγχείρημα θα απαιτούσε περίπου 160 νέα δεξαμενόπλοια για τις μεταφορές. Με κόστος που ανέρχεται στα 220 εκατ. δολάρια για το καθένα – μία επένδυση δηλαδή ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιες ποσότητες» LNG το 2023
Εκτός αυτού, το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα πρέπει να μεταφερθεί από την Ισπανία, μέσω Γαλλίας και Ολλανδίας προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αντί από την ανατολή προς τη δύση, όπως συνέβαινε δηλαδή μέχρι τώρα. Παρόλα αυτά, δεδομένου ότι οι αγωγοί φυσικού αερίου λειτουργούν ως “μονόδρομοι”, μία αντίστροφη ροή είναι μόνο υπό πολύ περιορισμένες συνθήκες εφικτή.
Στη Σύνοδο Κορυφής του Economist με θέμα τη βιωσιμότητα, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες χαρακτήρισε τις ορυκτές πηγές ενέργειας ως «μία κακή επένδυση, η οποία οδηγεί σε σπατάλη δισεκατομμυρίων». Τα κράτη πρέπει «να επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα και όλων των ορυκτών καυσίμων», σύμφωνα με τον ΓΓ – ο,τιδήποτε άλλο είναι «τρέλα».
Πηγή: DW/ Μίχαελ Πένκε, Γιούλια Μερκ


Latest News

Πακιστάν - Τουρκία θα ερευνήσουν το 4ο μεγαλύτερο κοίτασμα υδρογονανθράκων του κόσμου
Πακιστάν και Τουρκία υπέγραψαν αυτή την εβδομάδα συμφωνία στο Ισλαμαμπάντ για να υποβάλουν από κοινού προσφορά για 40 υπεράκτια οικόπεδα

McKinsey & Company: Πόσο έτοιμη είναι η Ελλάδα για τα νέα δεδομένα της ενεργειακής μετάβασης;
Η ενεργειακή μετάβαση βρίσκεται σε φάση επαναπροσδιορισμού και ο κλάδος της Ενέργειας στην Ελλάδα, καλείται να προσεγγίσει εκ νέου τις προτεραιότητές του, επισήμανε ο Λευτέρης Χαραλάμπους της McKinsey

Υπεγράφη η δεύτερη Υπουργική Απόφαση για τη Chevron
Η σημερινή Υπουργική Απόφαση για τη C\hevron έρχεται σε συνέχεια της αποδοχής της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις εν λόγω θαλάσσιες περιοχές

Delphi Economic Forum X: Η Ελλάδα κόμβος ενεργειακής ασφάλειας στην περιοχή
O υφυπουργός Ενέργειας, Νίκος Τσάφος μαζί με τον Geoffrey R. Pyatt, υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ ανέδειξαν τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής

Πρωτοβουλία Παπασταύρου στην ΕΕ για τις τιμές ενέργειας - Το στοίχημα του καλοκαιριού
Οι πέντε χώρες που ενώνουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να μην παρατηρηθούν οι στρεβλώσεις το περασμένου καλοκαιριού

Μετά το Πάσχα η κρατική επιδότηση ρεύματος για τους μικρομεσαίους
Εντός των επόμενων εβδομάδων, θα υπάρξουν νεότερες ανακοινώσεις για δράσεις υποστήριξης των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας

Παπασταύρου: Τέλος Απριλίου οι διαγωνισμοί για τα blocks που ζητά η Chevron
Ο Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλώντας στο Delphi Economic Forum εκτίμησε ότι οι διαγωνισμοί για τις έρευνες υδρογονανθράκων που διεκδικεί η Chevron Νότια της Πελοποννήσου και της Κρήτης θα έχουν ολοκληρωθεί τον Αύγουστο

Εκρηκτική αύξηση στη ζήτηση φυσικού αερίου - Η Ρεβυθούσα κύρια πηγή εισόδου
Καθοριστική είναι η συμβολή του φυσικού αερίου για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης ενέργειας στη χώρα

Νέο ράλι στο φυσικό αέριο - Τι θα κάνει η Ευρώπη με το αμερικανικό LNG
Το φυσικό αέριο καταγράφει έντονες διακυμάνσεις - Η δύσκολη εξίσωση να γεμίσουν οι αποθήκες

Το νέο διοικητικό συμβούλιο στον Σύνδεσμο Εταιριών Φωτοβολταϊκών
Η ανάδειξη του νέου ΔΣ συμπίπτει με μια περίοδο έντονης ανάπτυξης της αγοράς φωτοβολταϊκών