Τέλος των «δικαιωμάτων ρύπανσης» που εκχωρούνταν δωρεάν σε βιομηχανίες, φορολογία των εκπομπών που συνδέονται με τη θέρμανση και με τα οχήματα, ειδικά ταμεία μετάβασης.
Οι διαπραγματευτές των 27 χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέληξαν τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα σε συμφωνία για τη μεταρρύθμιση του λεγόμενου Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), ή με άλλα λόγια της αγοράς εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου —του βασικού εργαλείου πολιτικής στην Ευρώπη για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη—, ανακοίνωσε η τσεχική προεδρία μέσω Twitter.
ΕΕ: Πολιτική συμφωνία για τον φόρο άνθρακα σε εισαγόμενα προϊόντα
«Η συμφωνία (…) θα μας επιτρέψει να εκπληρώσουμε τους στόχους (της ΕΕ) για το κλίμα στους βασικούς τομείς της οικονομίας, ενώ θα εγγυηθούμε πως οι πιο ευάλωτοι πολίτες και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα προστατευτούν κατά τη μετάβαση», διαβεβαίωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος της Τσεχίας, ο Μαριάν Γιουρέτσκα, σύμφωνα με δελτίο Τύπου που δημοσιοποιήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Μελέτη – Ο φόρος στον άνθρακα οδηγεί στις μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2050
Έπειτα από τριάντα ώρες δύσκολων, πικρών συνομιλιών, οι διαπραγματευτές του Ευρωκοινοβουλίου και των κρατών μελών συμφώνησαν να ανεβάσουν το επίπεδο της φιλοδοξίας και να επεκτείνουν το πεδίο εφαρμογής του ΣΕΔΕ, αναφέρει δελτίο Τύπου του πρώτου.
Τι αλλάζει
Για να καλύπτονται οι εκπομπές CO2 που κάνουν, οι εταιρείες παραγωγής ηλεκτρισμού και οι ενεργοβόρες βιομηχανίες (σιδηρουργίες/χαλυβουργίες, τσιμέντο κ.λπ.) στην ΕΕ πρέπει σήμερα να αγοράζουν «δικαιώματα εκπομπών» στο ΣΕΔΕ, που δημιουργήθηκε το 2005 κι έχει εφαρμογή στο 40% των εκπομπών της ηπείρου. Το σύνολο των κατανεμημένων δικαιωμάτων ανά κράτος μειώνεται εν καιρώ για να να ενθαρρύνονται να κάνουν μικρότερες εκπομπές.
Η μεταρρύθμιση, η οποία προτάθηκε τον Ιούλιο του 2021 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει στόχο την επίτευξη φιλόδοξων στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου όπως έχουν οριστεί από την ΕΕ.
Η συμφωνία προβλέπει πως ο ρυθμός μείωσης των δικαιωμάτων που κατανέμονται θα επιταχυνθεί, ώστε οι εκπομπές να μειωθούν κατά 62% ως το 2030 σε σύγκριση με το 2005 (ο στόχος μέχρι τώρα ήταν να μειωθούν κατά 43%). Πράγμα που σημαίνει de facto ότι οι βιομηχανίες που αφορά θα υποχρεωθούν να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 62%.
Η αγορά δικαιωμάτων εκπομπής θα επεκταθεί προοδευτικά στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, στις εκπομπές των πτήσεων αεροσκαφών μεταξύ προορισμών στην Ευρώπη (για τις οποίες τα δικαιώματα εκπομπής που κατανέμονταν δωρεάν θα καταργηθούν), κι από το 2028 στις εγκαταστάσεις καύσης απορριμάτων (με την επιφύλαξη πως θα χρειαστεί να εκπονηθεί μελέτη για αυτό).
Παράλληλα με τη θέσπιση «φόρου άνθρακα» στα σύνορα με τον λεγόμενο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα, η ΕΕ προοδευτικά θα καταργήσει τη δωρεάν χορήγηση δικαιωμάτων εκπομπών σε ευρωπαϊκές βιομηχανίες που είχε σκοπό να τις βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό εκτός Ευρώπης.
Διαφωνίες
Τουλάχιστον το 48,5% των «δικαιωμάτων» αυτών θα καταργηθεί ως το 2030 και η πρακτική θα τερματιστεί εντελώς ως το 2034. Το χρονοδιάγραμμα αυτό έγινε αντικείμενο έντονου μπραντεφέρ ανάμεσα στους ευρωβουλευτές και στα κράτη.
Άλλο σημείο που προκάλεσε διαφωνία: η Ευρωπαϊκή Ευρωπαϊκή πρότεινε να δημιουργηθεί δεύτερη, αυτόνομη αγορά δικαιωμάτων εκπομπών («ΣΕΔΕ2», για τη θέρμανση των κτιρίων και για τα καύσιμα αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ανήσυχοι για τον κοινωνικό αντίκτυπο που θα είχε κάτι τέτοιο, οι ευρωβουλευτές τάσσονταν υπέρ της ιδέας το μέτρο να εφαρμοστεί αρχικά μόνο σε κτίρια γραφείων και βαριά οχήματα.
Τελικά, τα νοικοκυριά θα πληρώνουν όντως φόρο άνθρακα για τα καύσιμα και για τη θέρμανση με φυσικό αέριο ή άλλο καύσιμο από το 2027, όμως η τιμή του θα έχει πλαφόν μέχρι το 2030 και εάν η φετινή ανάφλεξη των τιμών της ενέργειας συνεχιστεί, η εφαρμογή του θα αναβληθεί για έναν χρόνο.
Τα έσοδα από τη νέα αγορά θα τροφοδοτήσουν ιδίως το «Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα», που θα διαθέτει κεφάλαια 86,7 δισεκ. δολαρίων. Δημιουργήθηκε για να βοηθήσει ευάλωτα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις στην ενεργειακή μετάβαση. Σκοπός είναι να υποστηριχθούν τα νοικοκυριά και να χρηματοδοτηθούν επενδύσεις, για παράδειγμα σε πιο ενεργειακά αποδοτικά κτίρια.
Η συμφωνία μένει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και να επικυρωθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, κάτι πάντως που αναμένεται ότι θα είναι απλά τυπική διαδικασία.
Latest News
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο