Υπέρ του πολυσυζητημένου «καλαθιού του νοικοκυριού» τάσσονται περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών), αποκαλύπτοντας ότι η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης δεν αφορά πλέον μόνο το τμήμα του πληθυσμού με χαμηλά εισοδήματα. Ακόμη και έτσι όμως, το «καλάθι» δεν μπορεί να αντιστρέψει τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, όπως διαπιστώνεται από τον σχετικό κλαδικό δείκτη που τον Νοέμβριο «έτρεξε» σε ετήσια βάση με +16% και σε μηνιαία βάση με +0,9%.
«Μπορεί όμως να τον συγκρατήσει» υποστηρίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον Άδωνι Γεωργιάδη να τονίζει πως «ουδέποτε και κανένας μας δεν ισχυρίστηκε ότι το «καλάθι» θα σβήσει τον πληθωρισμό», ενώ όπως εκτίμησε η ακρίβεια θα είναι παρούσα και το 2023 παρότι αναμένεται αποκλιμάκωση των τιμών.
Έφτασε και στην Κεντρική Λαχαναγορά το «καλάθι του νοικοκυριού»
Οι μειώσεις τιμών
Εάν κάποιος/α ψωνίζει μόνο από τα προϊόντα που «γεμίζουν» το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, απευθύνεται επί της ουσίας μόνο στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, θα έχει κέρδος 15,32 ευρώ/εβδομάδα ή 66,40 ευρώ/μήνα ή 796,74 ευρώ/έτος, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικούς μισθούς. Το κέρδος αυξάνεται εάν ο καταναλωτής αποκλείσει τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία (efood, wolt market και efresh.gr), φθάνοντας σε 15,58 ευρώ/εβδομάδα, 67,52 ευρώ/μήνα και 810,28 ευρώ/έτος, όσο δηλαδή 1,14 βασικούς μισθούς. Και ο λόγος είναι πως στα ψηφιακά ράφια φιλοξενούνται κυρίως επώνυμα και άρα ακριβότερα προϊόντα, σε αντίθεση με τα «καλάθια» των φυσικών καταστημάτων που διαθέτουν σε μεγάλο ποσοστό φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σημειώνεται ότι η μέση αξία του «καλαθιού» τις πρώτες έξι εβδομάδες από 124,62 ευρώ υποχώρησε στα 109,08 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 12,47%.
Με δεδομένο ότι το μέτρο του «καλαθιού» λήγει την 31η Μαρτίου 2023, εάν δεν παραταθεί η ισχύς του, κάτι που άφησε ανοιχτό ο κ. Γεωργιάδης, το κέρδος περιορίζεται κατά 60% σε ετήσια βάση, όπως υπολογίστηκε από το υπουργείο. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, η πραγματική επίπτωση του «καλαθιού» στον πληθωρισμό και άρα στην τσέπη του καταναλωτή δεν μπορεί να μετρηθεί ακόμη. «Θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και πολύ πιο ενδελεχής επιστημονική ανάλυση για να το μετρήσεις στα σοβαρά» σημείωσε ο υπουργός. Την ίδια ώρα, οι αυξημένες πωλήσεις των προϊόντων εντός του «καλαθιού», ακόμη και πάνω από 60% κατά μέσο όρο, ανάλογα με το προϊόν και το επίπεδο της τιμής του, έχουν θορυβήσει ειδικά την ελληνική βιομηχανία τροφίμων, καθώς αρχίζει να επηρεάζει τις πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων που βρίσκονται εκτός «καλαθιού».
Latest News
Η υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την JPMorgan Asset Management
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η διεύρυνση των επενδυτικών επιλογών που προσφέρει η Eurobank στους πελάτες της
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση