Παγκόσμια πρωτιά χτυπά ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Σκοπίων της Helleniq Energy όταν επαναλειτουργήσει.
Θα είναι ο πρώτος παγκοσμίως που θα μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου και όχι μαζούτ.
Αυτό αναφέρουν στελέχη της Helleniq Energy αναφερόμενα στον αγωγό που συνδέει το διυλιστήριο του ομίλου στη Θεσσαλονίκη με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στην περιοχή της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας.
Ριψοκίνδυνες ακροβασίες στις ενεργειακές αγορές
Ο αγωγός θα μεταφέρει ντίζελ ψαλιδίζοντας το κόστος μεταφοράς και παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.
Διαιτητικό δικαστήριο
Η υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει ξανά μετά από εννέα χρόνια όταν το 2013 η Helleniq Energy είχε αποφασίσει να διακόψει τη λειτουργία της που χρησίμευε για την μεταφορά ποσοτήτων μαζούτ. Το 2016 το θέμα για το άνοιγμα της βάνας του πετρελαιαγωγού επανήλθε, ωστόσο μεταξύ του ελληνικού ομίλου και του κράτους της Β. Μακεδονίας βρίσκονται σε εκκρεμότητα δικαστικές διενέξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η Helleniq Energy κέρδισε διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο επιδίκασε στον όμιλο 24 εκ. ευρώ.
Η Helleniq Energy είναι διατεθειμένη μέρος του ποσού να το διαθέσει για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Επαναλειτουργία
Πρόσφατα έγινε γνωστό από δημοσιεύματα του Τύπου της Β. Μακεδονίας πως η ΒΑΡΔΑΞ που ανήκει κατά 80% στον ελληνικό ενεργειακό όμιλο και κατά 20% στην κρατική Naftovod ότι κατέθεσε αίτηση για επανέκδοση άδειας λειτουργίας του πετρελαιαγωγού. Η αίτηση κατατέθηκε στη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας.
Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 χλμ, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη στο πρώην διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Οι προσπάθειες
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Υπενθυμίζεται πως η Helleniq Energy διεκδικεί νομικά από τη Β. Μακεδονία, κι έχει δικαιωθεί, καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν