Παγκόσμια πρωτιά χτυπά ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Σκοπίων της Helleniq Energy όταν επαναλειτουργήσει.
Θα είναι ο πρώτος παγκοσμίως που θα μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου και όχι μαζούτ.
Αυτό αναφέρουν στελέχη της Helleniq Energy αναφερόμενα στον αγωγό που συνδέει το διυλιστήριο του ομίλου στη Θεσσαλονίκη με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στην περιοχή της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας.
Ριψοκίνδυνες ακροβασίες στις ενεργειακές αγορές
Ο αγωγός θα μεταφέρει ντίζελ ψαλιδίζοντας το κόστος μεταφοράς και παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.
Διαιτητικό δικαστήριο
Η υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει ξανά μετά από εννέα χρόνια όταν το 2013 η Helleniq Energy είχε αποφασίσει να διακόψει τη λειτουργία της που χρησίμευε για την μεταφορά ποσοτήτων μαζούτ. Το 2016 το θέμα για το άνοιγμα της βάνας του πετρελαιαγωγού επανήλθε, ωστόσο μεταξύ του ελληνικού ομίλου και του κράτους της Β. Μακεδονίας βρίσκονται σε εκκρεμότητα δικαστικές διενέξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η Helleniq Energy κέρδισε διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο επιδίκασε στον όμιλο 24 εκ. ευρώ.
Η Helleniq Energy είναι διατεθειμένη μέρος του ποσού να το διαθέσει για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Επαναλειτουργία
Πρόσφατα έγινε γνωστό από δημοσιεύματα του Τύπου της Β. Μακεδονίας πως η ΒΑΡΔΑΞ που ανήκει κατά 80% στον ελληνικό ενεργειακό όμιλο και κατά 20% στην κρατική Naftovod ότι κατέθεσε αίτηση για επανέκδοση άδειας λειτουργίας του πετρελαιαγωγού. Η αίτηση κατατέθηκε στη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας.
Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 χλμ, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη στο πρώην διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Οι προσπάθειες
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Υπενθυμίζεται πως η Helleniq Energy διεκδικεί νομικά από τη Β. Μακεδονία, κι έχει δικαιωθεί, καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Latest News
Έρχονται έκτακτα μέτρα για τιμολόγια, υπερκέρδη και επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα
Στη ΡΑΑΕΥ οι ηλεκτροπαραγωγοί για τις τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα – Ποια σενάρια εξετάζει το Μέγαρο Μαξίμου για την ανακούφιση των καταναλωτών
Νέο τεράστιο υπεράκτιο κοίτασμα πετρελαίου και αερίου ανακάλυψε το Κουβέιτ
Το Κουβέιτ ανακοίνωσε έναν νέο υπεράκτιο κοίτασμα κοντά κοντά στο νησί Failaka - Σχέδια για νέες εξορύξεις
Επιστρέφουν οι επιδοτήσεις στο ρεύμα – Οι δικαιούχοι
Μετά τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα επανέρχεται ο προσωρινός μηχανισμός εσόδων – Έκτακτη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
Το πυρηνικό στοίχημα της Τζόρτζια Μελόνι - Τα σχέδια 35 χρόνια μετά το... λουκέτο
Η πυρηνική ενέργεια στα σχέδια της Ιταλίας για μείωση των εκπομπών άνθρακα - Τι μελετά η κυβέρνηση της Ρώμης
Καταρρέουν τα ηλεκτρικά δίκτυα - Φόβοι για εκτεταμένα blackout από τον καύσωνα
Ντόμινο επιπτώσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα σε όλον τον κόσμο από τις υψηλές θερμοκρασίες - Οι αντοχές του ελληνικού συστήματος
Σημάδια για αλλαγή στάσης από τη Λευκωσία απέναντι στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Κρίσιμη εβδομάδα για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Οι κυβερνητικές διαρροές στον κυπριακό Τύπο, το κρίσιμο ραντεβού ΑΔΜΗΕ – ΡΑΕΚ και η επίσκεψη Μητσοτάκη στη Λευκωσία
Τι ισχύει με τις επιδοτήσεις ρεύματος στους επαγγελματίες - Πόσοι πληρώνουν και πόσοι εισπράττουν
Σύμφωνα με πληροφορίες 130.000 επιχειρήσεις θα εισπράξουν αναδρομικά 4,2 εκατ. και 2.500 καλούνται να επιστρέψουν περίπου 2 εκατ. ευρώ από επιδοτήσεις ρεύματος
Σχέδια 130 δισ. για πυρηνικά εργοστάσια στην ανατολική Ευρώπη – Ποιος θα τα πληρώσει; [γραφήματα]
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι κυβερνήσεις από την Πράγα έως τη Σόφια σχεδιάζουν πυρηνικά εργοστάσια αλλά το πρόβλημα είναι ποιος θα τα πληρώσει
ΔΕΣΦΑ: Άλμα 30% στην εγχώρια κατανάλωση αερίου το α' εξάμηνο [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
Γιατί το LNG είναι ακόμη πιο βιώσιμο καύσιμο για τη ναυτιλία
Τι έδειξε έκθεση της διεθνούς πρωτοβουλίας για τη μείωση του μεθανίου στη ναυτιλία μετά από έρευνα δύο ετών