
Παγκόσμια πρωτιά χτυπά ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Σκοπίων της Helleniq Energy όταν επαναλειτουργήσει.
Θα είναι ο πρώτος παγκοσμίως που θα μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου και όχι μαζούτ.
Αυτό αναφέρουν στελέχη της Helleniq Energy αναφερόμενα στον αγωγό που συνδέει το διυλιστήριο του ομίλου στη Θεσσαλονίκη με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στην περιοχή της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας.
Ριψοκίνδυνες ακροβασίες στις ενεργειακές αγορές
Ο αγωγός θα μεταφέρει ντίζελ ψαλιδίζοντας το κόστος μεταφοράς και παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.
Διαιτητικό δικαστήριο
Η υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει ξανά μετά από εννέα χρόνια όταν το 2013 η Helleniq Energy είχε αποφασίσει να διακόψει τη λειτουργία της που χρησίμευε για την μεταφορά ποσοτήτων μαζούτ. Το 2016 το θέμα για το άνοιγμα της βάνας του πετρελαιαγωγού επανήλθε, ωστόσο μεταξύ του ελληνικού ομίλου και του κράτους της Β. Μακεδονίας βρίσκονται σε εκκρεμότητα δικαστικές διενέξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η Helleniq Energy κέρδισε διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο επιδίκασε στον όμιλο 24 εκ. ευρώ.
Η Helleniq Energy είναι διατεθειμένη μέρος του ποσού να το διαθέσει για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Επαναλειτουργία
Πρόσφατα έγινε γνωστό από δημοσιεύματα του Τύπου της Β. Μακεδονίας πως η ΒΑΡΔΑΞ που ανήκει κατά 80% στον ελληνικό ενεργειακό όμιλο και κατά 20% στην κρατική Naftovod ότι κατέθεσε αίτηση για επανέκδοση άδειας λειτουργίας του πετρελαιαγωγού. Η αίτηση κατατέθηκε στη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας.
Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 χλμ, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη στο πρώην διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Οι προσπάθειες
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Υπενθυμίζεται πως η Helleniq Energy διεκδικεί νομικά από τη Β. Μακεδονία, κι έχει δικαιωθεί, καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.


Latest News

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ

Πόσο πιθανό είναι Shell ή Chevron να επιδιώξουν την εξαγορά της BP;
Οι εικασίες για μια «ηχηρή» εξαγορά με τη συμμετοχή της BP επανεμφανίστηκαν φέτος

Συναγερμός από τον ΑΔΜΗΕ για μπλακ άουτ στο ρεύμα - Η εντολή για τα φωτοβολταϊκά
Κατάσταση αυξημένης επιφυλακής για το ηλεκτρικό ρεύμα κήρυξε ο ΑΔΜΗΕ

Ενεργειακό κόστος: Παρέμβαση για ενίσχυση 1 εκατ. μικρομεσαίων επειχειρήσεων
«Οι ενισχύσεις αφορούν μία λελογισμένη παρέμβαση της Πολιτείας, προκειμένου να απορροφήσει το αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Σταύρος Παπασταύρου