Σε εγρήγορση βρίσκονται οι έλληνες εξαγωγείς, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις που αναδύονται στην παγκόσμια οικονομία. Η έντονη αβεβαιότητα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα, εξακολουθούν να ταλανίζουν το διεθνές εμπόριο ενώ η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του κόστους χρήματος και ο υψηλός πληθωρισμός θέτουν νέα εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι ελληνικές επιχειρήσεις κατάφεραν να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στο εξωτερικό, διατηρώντας και επεκτείνοντας το δίκτυο διανομής τους, παρά τις δυσμενείς συνθήκες. Παράλληλα, αναζήτησαν διέξοδο σε νέες αγορές και εκμεταλλεύτηκαν τις ευκαιρίες που αναδύονται για να διοχετεύσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Τράπεζα της Ελλάδος: Στα 10,8 δισ. ευρώ το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο εννεάμηνο
Τα παραπάνω επισημαίνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων σχολιάζοντας τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2022, οι οποίες αυξάνονται συνολικά κατά 11,7 δισ. ευρώ ή κατά 41,4% και ανήλθαν σε 40,08 δισ. ευρώ από 28,34 δισ. ευρώ.
Οι σημαντικότεροι προορισμοί ανά χώρα
Από την επεξεργασία των στοιχείων που πραγματοποίησε το Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) του ΠΣΕ, η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύερη θέση, σε σχέση με την 6 η που κατείχε, για το εξεταζόμενο διάστημα του 2021. Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 24,7%), το εννεάμηνο του 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από την 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε.
Ακολουθούν οι Η.Π.Α οι οποίες βρίσκονται στην 5η από την 7η θέση που κατείχαν το εννεάμηνο του 2021, προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (41,5%), η Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7, για τη μεν Τουρκία 1 θέση πιο χαμηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 2 θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό διάστημα, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 84,6% προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε διπλασιασμός των ελληνικών εξαγωγών (κατά 104,1%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το εννεάμηνο του 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το εννεάμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση των εξαγωγών (-18,6%) και πολύ μεγάλη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (13η θέση από 4η ), της Νότιας Κορέας (21η από 14η) και της Κίνας (32η από 15η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η άνοδος της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας (11η από 16η ) και της Μάλτας (19η θέση από 29η).
Οι προορισμοί ανά οικονομική ένωση
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 41,9% προς την Ε.Ε. Οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 35%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις με μόνες εξαιρέσεις τις εξαγωγές προς τις χώρες BRICS (-25,7%), την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (-21,6%) και τους εφοδιασμούς πλοίων (-5,6%).
Αναλυτικότερα, προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 35,6% και προς τις χώρες του G7 κατά 31,8%. Οι εξαγωγές προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) αυξάνονται κατά 54,2%, ενώ προς τις χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 41,2%. Ακολουθούν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Βόρεια Αφρική (53,1%), τις χώρες OPEC (40,4%), τη Βόρεια Αμερική (39,3%) και τις χώρες του Κόλπου (Συμβούλιο Συνεργασίας Κόλπου) (10,5%). Τέλος, οι μικρότερες σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής ενισχύθηκαν κατά 81,9% όταν προς τις χώρες MERCOSUR παρέμειναν πρακτικώς στάσιμες (0,1%).
Τα προϊόντα
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 41,4% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 91,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 24,3%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 18,4%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 7,5%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 44,1%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το εννεάμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 74,4% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2021. Στη 2 η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν όμως μείωση της τάξεως του -22,4%, στην 3η θέση εκτοξεύεται, από την 52η που κατείχε, το φυσικό αέριο με αύξηση 1701,1%, ως αποτέλεσμα της τεράστιας αύξησης της τιμής του εξαιτίας του πολέμου Ρωσίας- Ουκρανίας, ενώ στην 4η θέση βρέθηκαν τα προϊόντα αλουμινίου, με άνοδο 42,9%, και υποχώρηση όμως κατά μία θέση από την 3η θέση που κατείχαν το εννεάμηνο του 2021. Στην 5η θέση, από την 4η, υποχωρούν τα άλλα τυριά, ενώ στην 6η, από την 5η, τα ιχθυηρά σε σχέση με την αντίστοιχη εξεταζόμενη περίοδο του 2021.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο και σωλήνων κάθε είδους, για τους μεν ράβδους ανεβαίνοντας στη σειρά κατάταξης κατά δύο θέσεις, για τους δε σωλήνες υποχωρώντας κατά δύο θέσεις, αντίστοιχα, ενώ στην 9η θέση υποχωρούν, από την 8η, οι εξαγωγές άλλων λαχανικών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 49η θέση της σχετικής λίστας.
Οι εισαγωγές
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 αυξήθηκαν κατά 21,96 δισ. ευρώ ή κατά 49,4%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 66,40 δισ. ευρώ έναντι 44,44 δισ. ευρώ κατά το εννεάμηνο 2021.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 10,23 δισ. ευρώ, ή κατά 63,5% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -26,32 δισ. ευρώ από -16,09 δισ. ευρώ το εννεάμηνο 2021.
Latest News
Ποια κτίρια δεν κινδυνεύουν από το «μπόνους» και την εκτός σχεδίου δόμηση
Ο υφυπουρός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς μίλησε για μεταβατική διέξοδο στο πρόβλημα που προκαλούν οι αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ ο γ.γ. Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε ότι δεν επηρεάζονται οι εκδοθείσες οικοδομικές άδειες
Πρόστιμα 226 χιλ. ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ στη Ρόδο για προϊόντα-απομιμήσεις
Τα στελέχη της Διυπηρεασιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), του Υπουργείου Ανάπτυξης κατέστρεψαν 29.059 τεμάχια απομιμητικών προϊόντων και προχώρησαν σε δυο προσαγωγές για πλαστογραφία
Λιγότερο αισιόδοξοι οι σύμβουλοι μάνατζμεντ για την ελληνική οικονομία [πίνακες]
Τι δείχνει το βαρόμετρο του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) για το β’ τρίμηνο του 2024
Πράσινες δεξιότητες για μισθωτούς ιδιωτικού τομέα - Ξεκινά η επιλογή προγραμμάτων
Το πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης αφορά συνολικά 75.000 εργαζόμενους
Citigroup: Η Ελλάδα το ισχυρότερο «γύρισμα» από την πανδημία [πίνακες]
Ανθεκτική «βλέπει» την παγκόσμια οικονομία η Citigroup - Οι εκλογές και τα περιθώρια των αγορών
Θεοδωρικάκος σε σούπερ μάρκετ: Ρίξτε τις τιμές και σε άλλα προϊόντα
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της ένωσης σούπερ μάρκετ, μετά από αίτημά τους
Ο νέος ελέφαντας στο δωμάτιο του πληθωρισμού - Τι προκαλεί τώρα την ακρίβεια [γράφημα]
Ποιος είναι ο βασικός λόγος που αντί να μειώνεται ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει στην περιοχή του 3%
Αυτή είναι η ημερομηνία πληρωμής της επιταγής ακρίβειας
Η επιταγή ακρίβειας θα καταβληθεί πριν από τις 20 Δεκεμβρίου και αφορά περίπου 1.900.000 πολίτες
Πυκνώνουν τα σύννεφα στη βιομηχανία λόγω γεωπολιτικών αναταράξεων - Ερευνα του ΙΟΒΕ
Ο δείκτης για το οικονομικό κλίμα του ΙΟΒΕ διαμορφώθηκε στις 107 μονάδες μετά από τη σημαντική άνοδο που είχε σημειώσει στις 110,2 μονάδες
Στις Βρυξέλλες ο Χατζηδάκης για Eurogroup και Ecofin - Η ατζέντα
Ο κ. Χατζηδάκης θα παραστεί σήμερα στη συνεδρίαση του Eurogroup, όπου θα υπάρξει Κοινή Δήλωση για την ανταγωνιστικότητα