Σύμφωνα με μελέτη τα ελληνικά λιμάνια καλούνται να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους, σε ένα ταχύτατα μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Η αναστάτωση στις παγκόσμιες αλυσίδες μεταφορών και εφοδιασμού, αλλά και η αύξηση του αριθμού των ακυρώσεων δρομολογίων (blank sailings) από τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προκάλεσαν αλυσιδωτές επιπτώσεις ναυλαγορά των εμπορευματοκιβωτίων και στους λιμένες.
Στην Μεσόγειο η μείωση των προσεγγίσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στου λιμένες από το 2019 μέχρι σήμερα ανέρχεται στο 2%. Την ιδία περίοδο τα λιμάνια καλούνται να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερα πλοία. Το ποσοστό των προσεγγίσεων από πλοία χωρητικότητας άνω των 8.500 ΤΕU αυξήθηκε το 2021 κατά 3,9% και το 2022 είναι αυξημένο κατά 5.2%. Η εξέλιξη αυτή μεταφράζεται στη διαχείριση μεγαλύτερης ποσότητα εμπορευματοκιβωτίων ανά προσέγγιση, με την αύξηση αυτή να ανέρχεται σε 5,7% μέσα στη τριετία 2019-2022, αναφέρει στον ot.gr ο κ. Θάνος Πάλλης, καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Σε αυτές τις συνθήκες, η όποια βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών λιμένων αντικατοπτρίζεται στην συνδεσιμότητά του στα παγκόσμια δίκτυα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει το GREPORT2022, την περίοδο 2020-2021 στο τομέα αυτό το ελληνικό λιμενικό σύστημα παρουσίασε μια αντιστροφή της δυναμικής που κατέγραφε πριν το 2020.
Λιμάνι Πειραιά: Με δύο ταχύτητες η ανάκαμψη
Η συνδεσιμότητα των Ελληνικών λιμένων υποχώρησε τόσο σε απόλυτα μεγέθη όσο και σε σύγκριση με τους γειτονικούς λιμένες, λέει ο κ. Γιώργος Βαγγέλας, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου. Η απόσταση από τα γειτονικά Ιταλικά λιμάνια διευρύνθηκε, επιστρέφοντας στα επίπεδα τα οποία βρισκόταν μια δεκαετία νωρίτερα. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη του 2021, μετά από ένα τετραετές διάλλειμα οι Τουρκικοί λιμένες εμφανίζουν και πάλι μεγαλύτερη συνδεσιμότητα από τους Ελληνικούς λιμένες.
Η τάση στον Πειραιά είναι φυσικά καθοριστική. Από το 2020 μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2022, η συνδεσιμότητα του λιμένα του Πειραιά με το παγκόσμιο δίκτυο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν παρουσίασε την δυναμική της περιόδου που εμφάνισε τα προηγούμενα έτη, παραμένοντας στα επίπεδα του 2019. Την ίδια στιγμή, στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2022, η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων εμφανίζεται μειωμένη κατά 10,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, επισημαίνει η μελέτη των ελλήνων επιστημόνων.
Το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει βέβαια να συνδέεται άμεσα με ορισμένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια-κόμβους στο παγκόσμιο δίκτυο θαλασσίων μεταφορών. Ειδικότερα το λιμάνι το 2021 συνδέονταν απευθείας (προέλευση-προορισμός) με τη Σιγκαπούρη με 25 δρομολόγια ανά μήνα, το Πορτ Κλανγκ (Μαλαισία) με τέσσερις συνδέσεις και με τα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας με 16 και 13 μηνιαίες συνδέσεις αντίστοιχα. Την ίδια περίοδο το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εξυπηρέτησε το λιμάνι του Πειραιά το 2022 (στοιχεία Ιανουαρίου – Ιουλίου) είχε χωρητικότητα 23.992 TEU, όταν το αντίστοιχο μέγεθος για το 2021 ήταν 21.413 TEU και το 2020 ήταν 21.400 TEU.
Παρότι ο Πειραιάς συμπεριλαμβάνεται στα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, το 2021, το λιμάνι υποχώρησε στη 33η θέση της σχετικής κατάταξης, από την 28η θέση το 2021. Στο Ευρωπαϊκό χώρο, καταλαμβάνει την 5η θέση στη σχετική κατάταξη των λιμένων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, την οποία σύμφωνα με τα στοιχεία των τριών πρώτων τριμήνων, παρά την μείωση της διακίνησης, αναμένεται να διατηρήσει και το 2022.
Την ίδια περίοδο η συνδεσιμότητα του λιμένα της Θεσσαλονίκης εμφανίζεται ιδιαίτερα βελτιωμένη – αν και, όπως είναι αναμενόμενο, βρίσκεται σε επίπεδα χαμηλότερα του Πειραιά. Ο σχετικός δείκτης (Liner Shipping Connectivity Index )του λιμένα αυξήθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2022 σε υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με τις αρχές της δεκαετίας, ενώ το τελευταίο τρίμηνο του 2021 βρέθηκε στο υψηλότερο ιστορικά επίπεδο της δεκαπενταετίας για την οποία υπάρχουν σχετικές μετρήσεις, επισημάινει η κλαδική μελέτη.
Όπως στη περίπτωση του Πειραιά και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αυξήθηκε σημαντικά το μέγεθος του μεγαλύτερου σε χωρητικότητα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το οποίο προσεγγίζει το λιμάνι. Το 2022 το μεγαλύτερο πλοίο είχε χωρητικότητα 6.722 TEU έναντι 5.730 TEU το 2021 και 5.300 TEU το 2020.
Όπως καταγράφει το GREPORT 2022,, οι απαραίτητες επενδύσεις και η διαμόρφωση συνθηκών και στρατηγικών για την περαιτέρω βελτίωση της ικανότητας του Ελληνικού λιμενικού συστήματος παραμένουν αναγκαίες ώστε αυτό να μπορέσει να εξυπηρετήσει αποδοτικά και αποτελεσματικά τα μεταφερόμενα φορτία. Μαζί με τη διεύρυνση του εύρος των υπηρεσιών που προσφέρονται στα μεταφερόμενα φορτία πριν τη προώθηση των μεταφερόμενων αγαθών στον τελικό τους προορισμό, αποτελούν προϋποθέσεις για τη διεύρυνση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων τα οποία εξυπηρετούνται από τους ελληνικούς λιμένες και την αύξηση της συνδεσιμότητας της Ελληνικής οικονομίας με τον υπόλοιπο κόσμο.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ